Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 76 reacties

Games krijgen tot dusver in 2014 aanmerkelijk minder steun op het crowdfundingplatform Kickstarter dan in dezelfde periode in 2013. Nederlandse projecten mislukken bovendien aanzienlijk vaker dan dat ze hun doel bereiken.

Adviesbureau ICO Partners heeft de donaties aan gameprojecten geanalyseerd. De bevinding van het bureau is dat in het eerste halfjaar van 2014 significant minder aan gameprojecten wordt gedoneerd dan in het eerste halfjaar van 2013. In dat hele jaar zouden gameprojecten voor ongeveer 58 miljoen dollar, omgerekend zo'n 46 miljoen euro, hebben opgehaald. Als de huidige trend zich voortzet, wordt dat bedrag in 2014 verre van gehaald. In het eerste halfjaar van 2014 is er slechts 13,5 miljoen dollar, 10,7 miljoen euro, aan gameprojecten besteed.

Het aantal projecten dat zijn streefbedrag heeft gehaald, is dan ook afgenomen. Waar in 2013 nog 446 gameprojecten het beoogde bedrag binnensleepten, waren dat er in het eerste halfjaar van 2014 nog maar 175. ICO Partners heeft geen sluitende verklaring voor de afname in populariteit, maar heeft wel zijn vermoedens. Zo verwacht het bedrijf dat enkele grote titels uit 2013 een positief effect hebben gehad op de overige projecten. De hype rondom het platform zou daarnaast zijn afgezwakt en mensen zouden sceptischer zijn geworden door de mislukte projecten. Kickstarter heeft daarnaast meer concurrentie gekregen.

Kickstarter is inmiddels zo'n halfjaar in Nederland actief en ook hier stranden naar verluidt meer projecten dan er slagen. Crowd Expedition schrijft dat maar liefst 75 procent van de Nederlandse projecten faalt. "Wanneer we de lopende campagnes uit de selectie filteren en de geannuleerde campagnes als niet geslaagde campagnes interpreteren, dan is de kans op slagen van een Nederlandse campagne op Kickstarter gereduceerd tot 25 procent." Er wordt verwacht dat het slagingspercentage nog verder zal dalen.

Opbrengsten video games op Kickstarter

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (76)

Ik heb zelf twee games gebacked. Een via Kickstarter en een via Gambitious.
Kickstarter : Themeparkstudio is nog lang niet klaar. De datum die ze vooropstelde (september 2013) vond ik al onrealistisch, maar ik vermoede dat het dan wel een halfjaar later klaar zou zijn. Van wat ik voorlopig gezien heb en de vooruitgang die ze boeken, schat ik dat het nog zeker een jaar duurt... (niet geheel hun fout aangezien hun hoofdontwikkelaar gestorven is, maar toch ...)

Gambitious was oorspronkelijk een ander systeem. In plaats van te doneren, kocht je echt aandelen.
Daar heb ik Train Fever mee gesteund. Het grote voordeel is dat je als aandeelhouder wettelijke rechten hebt. Zo moet het bedrijf bijvoorbeeld laten weten wat hun plannen zijn, hoe hun financiŽn ervoor staan enz. Dit zijn zaken waar veel Kickstarter projecten geen informatie over geven aan hun backers. Bovendien, als wat je gesteund het goed doet, kan je zelfs nog je geinvesteerde geld terugverdienen. :)
IMO is aandelen kopen een veel beter systeem. Het grote nadeel is natuurlijk dat als het project het niet haalt, je een beetje geld kwijt bent omwille van transactie en administratieve kosten. Alhoewel dat als Gambitious groot genoeg was geworden dit mss zelfs gecompenseerd zou geweest kunnen zijn door geslaagde projecten. Kickstarter heeft tenslotte ook transactie en administratieve kosten. Spijtig genoeg zijn ze bij Gambitious echter overgeschakeld naar het donatie-systeem waardoor ze amper nog meerwaarde bieden...

[Reactie gewijzigd door Robbedem op 2 oktober 2014 13:32]

Ik heb sterk de indruk dat de projecten op Kickstarter tegenwoordig meer geld vragen dan vorig jaar.
Door het enorme succes van sommige projecten lijkt het nu vaak alsof (indie)developers gewoon een snelle cash-in zoeken in plaats van Kickstarter gebruiken voor waar het echt voor diende: geld te vinden voor projecten waarin grote investeerders niet geÔnteresseerd zijn maar wťl een markt voor is.
Anderen zijn dan weer grote developers te zijn die perfect financiering kunnen vinden, maar Kickstarter gewoon gebruiken (imo, misbruiken) als gratis reclame en om een hip 'indy' imago te krijgen.

En dan is er inderdaad gewoon het feit dat de eerste games nu eindelijk beginnen uit te komen. Waar ik een tijdje terug (als fan van turn-based strategy of RPG's) amper iets deftig vond om me bezig te houden, heb ik nu tijd te kort!
Niet enkel games die via kickstarter uitkomen, maar ook via andere kanalen die opmerkten dat hier een markt voor bestaat. (indiegogo, greenlight, etc.)

[Reactie gewijzigd door Xzylvador op 2 oktober 2014 18:24]

De hype is over, het geld is op.
Ik denk dat er twee dingen aan de hand zijn:

1. Een aantal relatief grote hits op Kickstarter zijn allemaal in 2012 / 2013 voorbij gekomen (zoals Wasteland 2, Broken Age, Divinity: Original Sin, Star Citizen, Torment 2 en Mighty No. 9). Al die ontwikkelaars zijn nu druk aan het ontwikkelen en plaatsen dus niet zomaar meer projecten op Kickstarter. Oftewel: Het gaat in golven; er zijn niet continu grote projecten die de populariteit van crowdfunding opzwepen.

2. Het vertrouwen van backers is nu meer realistisch. We weten nu dat het mis kan gaan, dat er soms gescamd wordt, dat games niet allemaal 100% aan de verwachtingen voldoen en dat ze soms flink worden uitgesteld. Dat zijn allemaal logische, zelfs normale, zaken in de gaming-industrie, maar toen Kickstarter nieuw was, werd er gebackt vanuit een soort idealisme. Dat is er nu een beetje af. Wil niet gelijk zeggen dat crowdfunding niet werkt, want in heel veel gevallen heeft met mooie dingen opgeleverd (binnen en buiten gaming). De gemoederen zijn alleen wat gekalmeerd en het publiek is meer realistisch geworden.

Welke van deze twee factoren een grotere invloed heeft op de huidige daling kan ik niet zeggen, maar ik ben er in elk geval van overtuigd dat crowdfunding en Kickstarter niet echt op hun retour zijn. Het kan wel zijn dat we nooit weer zo'n jaar als 2013 gaan tegenkomen, omdat er in dat jaar een groot aantal ontwikkelaars voor het eerst instapte met een groot project. In de toekomst zal dat meer gestaag en verspreid verlopen vermoed ik.

Ik denk trouwens ook niet dat "het geld op is". Het backen van een game kost meestal rond de $10-$25 en zodra er weer echt dikke klappers op Kickstarter voorbij komen, zie ik geen reden waarom die niet gewoon weer op enkele miljoenen aan funding zouden kunnen uitkomen. Per persoon kost het weinig. En door het dalende vertrouwen van gamers in de AAA-uitgevers en -ontwikkelaars, blijft indie-gaming groeien.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 2 oktober 2014 13:49]

Over grote hits gesproken,

Uber Entertainment die de kickstarter voor Planetary annihilation (PA) ook toenertijd heeft gelanceerd is ook behoorlijk op hun bek gegaan. Vooral gisteren toen ze de kickstarter voor hun volgende project bekend maakten. Ze hebben daar natuurlijk een filmpje bij gedaan met concept en promopraat. Waar de backers van PA over struikelden was dat ze in het filmpje duidelijk zeiden dat hun nieuwe spel geweldig gaat worden omdat ze PA ook goed hebben afgeleverd. Dit terwijl PA nog redelijk wat van de beloofde features niet heeft geleverd terwijl het spel wel officieel uit en dus af is. Ja ze zullen het spel blijven updaten en nog wat features toevoegen, maar ze hebben hun belofte niet waar gemaakt.

Betreffend filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=oNZ7oto4z4A
Zie ook de comments.

Voor wie Uber Entertainment en PA niet wat zegt, zij zijn de mensen achter de Supreme Commander spellen (en dan vooral deel 1) maar dan met een andere studionaam. Beetje vergelijkbaar met Chris Robberts met Star Citizen die vroeger vader van Wing Commander was.

Een ander relatief groot project waar veel hoop op zat was SpaceBase DF-9, het verhaal wordt hier goed uitgelegd:
https://www.youtube.com/watch?v=j0zJF3KAI3w

[Reactie gewijzigd door RadioKies op 3 oktober 2014 12:10]

Ik denk dat mensen na een redelijke hoeveelheid berichten over gefaalde Kickstarters gewoon iets beter uitkijken.

Persoonlijk ben ik het ook een beetje zat aan het worden om projecten die totaal niet opschieten te backen. Bijna ieder project dat ik gebacked heb heeft problemen gehad en sommigen lijken helemaal nergens heen te gaan (devlog: deze week hebben we 1 texture aangepast en dat is het). Volgens mij zitten die developers gewoon van ons geld een beetje te gamen dan... 1 project is zelfs zonder enig woord in de steek gelaten (laatste bericht: januari 2013).

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 2 oktober 2014 16:08]

Enkele van de grote jongens hebben er ook een handje aan om je te blijven volspammen. Hebben meer als zat cash opgehaald om het project netjes ten einde te brengen maar blijven maar doorgaan ( object 'x' nu ook te koop, volgende week object 'y' en special item 'z' ).

Da's voor mij ook een reden om iets terughoudender te zijn.
Ja inderdaad, ik vind ook dat er teveel focus is op devlogs updaten. Ik weet uit eigen ervaring dat iedere week een devlog schrijven echt niet goed is voor je productiviteit (of een video blog van 20 minuten, nog erger), maar er zijn teveel Kickstarter projecten die juist dat doen.
Ik denk dat je dit moet relativeren naar de grootte van je bedrijf. Als je een dev bent die een game met nog 2 andere personen maakt, dan kan ik me best voorstellen dat er zeer veel tijd en energie kruipt in een weekly update, tijd en energie die dan echt wel beter besteed wordt aan de game zelf.
Als je kijkt naar RSI (Robert Space Industries / Star Citizen), die zijn ondertussen gigantisch groot geworden (en eerlijk, ze zijn met een groot team gestart, moest ook wel door de omvang van het project). Die hebben wekelijks shows op hun Youtube kanaal. Ik zou van hun eigenlijk niet minder verwachten.

Kickstarter is inderdaad aan't minderen, maar zoals boven aangehaald is dit voornamelijk dat er geen grote projecten gepubliceerd worden. Als je nu kijkt, er staat er wel een zootje aan games op (iedereen eigen mening uiteraard).

Dat sommige software huizen 't ook niet nauw nemen met de centen die ze opgehaald hebben (I'm looking at you DoubleFine!), dat zal ook mensen weerhouden om nog te "sponsoren".

Verder kreeg ik afgelopen week van Square Enix nog een email dat ook zij met een crowdfunded project beginnen. Dit zet de wereld op z'n kop .. als grote software huizen dit gaan doen, zullen kleinere met veel minder resources ook niet meer aan de bak komen. De grote spelers willen gewoon een project met winst zonder de risico's.
Dat is wel zo, maar de teams waar ik het over heb zijn ook niet groot.
Als er een Kickstarter komt voor Oblivion op de PS Vita is hier bij mij nog genoeg geld. Maar ik vind dat ze nog maar weinig aantrekkelijke projectjes erop zetten. Dat zal de voornaamste reden ook wel zijn.
Is het een hype, of is het een teleurstelling. Ik vind persoonlijk tot nu toe de meeste indie game developers echt meuk. Leuk voor 10 minuten maar dan is het snel over met de pret...
Tja ieder zijn ding, maar als niemand met iets nieuws zou komen dan zaten we nu nog in een rieten hut met vuurstenen.

Ook al vind ik een indie game niet boeiend, dan nog vind ik het fijn om te zien dat er mensen zijn die iets anders proberen dan EA of een andere grote naam die steeds hetzelfde doet. Niemand dwingt jou ook om het te kopen he.
Zeker, niemand dwingt het, als het leuk is koop je het. Blijkbaar zien veel mensen in dat het minder leuk is als gedacht, waardoor de fundings drastisch zakken.

Tevens ben ik het wel met je eens dat indie games wel met unieke gameplay komen. En EA games, niet te spreken over Activision alles uitmelkt.
Ik denk in elk geval dat het wel meevalt met de teleurstelling. Mensen die ergens aan meebetalen weten vaak wel waarom ze dat doen. En als ze dat niet weten, dan hebben ze dat ook een beetje aan zichzelf te danken.

Ik zie het ook voor een gedeelte als 'een goed doel' waar je geld aan geeft. Sommigen geven geld aan de kerk of aan Unicef oid, ik geef dat liever aan Bits of Freedom of zoals in dit geval een ontwikkelaar die geen zak met geld kan krijgen voor iets 'onveiligs'. Mislukt het? Ja ach, dan heeft die jongen ook weer een boterham kunnen smeren (dat is toch bijna hetzelfde als Unicef). Ik heb ook 120 euro uitgegeven aan Battlefield 4 op de PS4, daar kan ik veeeeeel harder van balen, want die hadden al heel veel boterhammen en nu nog veel meer, zonder dat ze die hebben verdiend.
Disagree.

De makers van Project Eternity en Torment: Tides of Numenera etc die zoveel geld ophaalden zijn nu druk bezig met het maken van de games waar ze geld voor ophaalden. Daarom is er nu een dip, er zijn minder high-end campaigns waar mensen veel geld voor neerleggen.

Zodra er weer een (bekende) high-profile (gave / het geld waard) campaign is ga ik gewoon weer geld tegen het scherm gooien, maar voor nu zijn die er niet meer vind ik.

[Reactie gewijzigd door dartbord op 2 oktober 2014 13:40]

denk eerder ook aan zo iets.
Heb in het verleden een paar projecten gesteund, een aantal zijn nu uit en ben ik dus aan het spelen en de andere zijn nog in de maak.
momenteel geen behoefte meer aan nieuwe games te sponsoren want heb mijn handen al vol met de huidige lineup van games.
Voor mij is het: de Hype is op, ik hou weer geld over.
De tijd is op. Dat is voor mij de reden om minder projecten te sponsoren. Ik heb nu al geen tijd om alle Linux-games van Kickstarter en de Humble Indie Bundle te spelen...
Komt voornamelijk door Steam Early Acces lijkt mij. Steam is zů populair en groot dus ik kan begrijpen dat ze daarvoor kiezen ipv Kickstarter.
Niet alleen dat, het ontbreken van betalingsmogelijkheden als Paypal en/of iDeal zal kickstart ook geen goed hebben gedaan hier in NL...

Het was/is, naar mijn oogpunt, te veel gericht (geweest) op de Amerikaanse markt, waar overal creditcards gebruikt worden..

[Reactie gewijzigd door NLflyer op 2 oktober 2014 13:04]

Die worden niet ondersteund omdat het niet echt mogelijk is een uitgestelde betaling te doen (zoals Kickstarter ze hanteert). Ik zou het echter geen probleem vinden om met een wallet te werken en van daaruit projecten te doneren.
Dat is met bijv. Paypal wel mogelijk, maar kost het waarschijnlijk extra om het te regelen..

Het wallet idee zou ik ook niet storend vinden, het zou er voor zorgen dat ik namelijk ook aan kickstarter mee zou kunnen doen, iets wat door de huidige opzet namelijk niet mogelijk is (aangezien ik geen zin heb om alleen voor kickstarter een creditcard aan te schaffen)


Edit: Spellingsfout

[Reactie gewijzigd door NLflyer op 3 oktober 2014 08:44]

CC is voor meer dingen handig, maar het klopt. Je kunt daarnaast prepaid cards gaan verkopen in de winkel. Moet kunnen dus :P
Dat is inderdaad de reden dat Kickstarter NL/UK/AU/... een veel lager slagingspercentage halen dan de US versie. De reden dat wij voor onze KS campaign de US route hebben gekozen is eenvoudig: dankzij de samenwerking met Amazon moet je je potentiele backers slechts overtuiging 1-click te doen. Hier moet je ze overtuigen hun creditcard + cardreader boven te halen, wat werkelijk een hele barriere vormt.

OK, Amazon gaat lopen met 3%, maar als je weet dat wij van ons 'opgehaalde' bedrag slechts 87% gestort gekregen hebben, valt dat nog best mee...

https://www.kickstarter.c...nventing-the-oscilloscope

Daarenboven is het inderdaad zo dat meer en meer no-show projecten het nieuws halen, en vooral dan het niet-tussenkomen van Kickstarter.
De meesten hebben hun game op Steam Early Access en doen daarna een Kickstarter.
De meeste statistieken zijn verzonnen...
Dit denk ik ook.
Daarbij hoeven ze geen tijd te verkwisten aan het uitzoeken van de beloningen die ze beloven bij Kickstarter en kunnen ze al hun tijd en geld besteden aan de game wat weer ten goede komt (hopelijk) voor de kwaliteit van het spel.
De creativiteit is ook voornamelijk zoek, ik doe het ook alleen als ik zie dat het echt een nieuw en leuk spel wordt. niet een of andere halve kopie van wat we al 100x gezien hebben. Dat was het afgelopen tijd behoorlijk wat, je ziet een dayz, star citizen, kingdom come deliverance etc. dat waren originele projecten, en die gingen goed.

voor de rest zie ik niet zoveel nieuws onder de zon.
geen van die projecten die jij noemt zijn echt originele projecten IMHO, allemaal gewoon een rehash/remake van oude/bestaande gameplay...
Geef dan ook de originele games waar die op gebaseerd zijn? star citizen, tja veel sf space games lijken behoorlijk op elkaar cq star wars ja. Maar de invulling is veel uitgebreider, op een andere manier ingevuld. Zelfde voor DayZ, ik zou niet een vrijwel gelijke game kunnen aangeven, ja het zombie thema was al tijden bekend maar niet op een dergelijke overleving + realisme niveau wat daar nu in zit.
Kingdom come is rpg zonder simpele hack and slash, realistisch, historisch gezien accuraat voorzover mogelijk, geen magie etc.
Natuurlijk zijn er ook succesvolle games die een reboot krijgen of idd via oud medewerkers van de originele makers opnieuw een game maken. Echter de overload aan simpele games die gewoonweg niet de kwaliteit leveren die een game goed maken is vele malen vergroot de laatste tijd. dat is voornamelijk wat ik aangeef.

[Reactie gewijzigd door SouLLeSSportal op 2 oktober 2014 13:42]

Mij vallen juist de games op die het goed doen die juist niet origineel zijn. Niche-titels voor "old-skool" publiek waar de traditionele uitgevers zich niet meer mee bezighouden:
Star Citizen (Wing Commander, Freelancer).
Pillars of Eternity (Planescape Torment/Baldur's Gate),
Broken Age (Old school point-and-click)
Wasteland 2 (Wasteland, Fallout 1/2)
Divinity: Original Sin (Divine Divinity)
Shadowrun Returns

Vaak ook gemaakt door mensen die ook aan de originele projecten gewerkt hebben, maar nu als indy hun eigen game op de markt willen zetten. Ik heb ook het idee dat juist die projecten goed gaan, doordat backers de personen achter het project (her)kennen en vertrouwen en niet zo zeer omdat het concept zo goed is uitgewerkt.

[Reactie gewijzigd door Ozzy op 2 oktober 2014 13:33]

Alle projecten die je noemt heb ik geld voor gedoneerd, behalve Shadowrun.
Al die projecten leken me vooraf cool vanwege de oude games die je noemt.

Ik heb gewoon niet genoeg vertrouwen, over het algemeen, in onbekende ontwikkelaars om daar (veel) geld voor uit te geven op KS. Tevens maken ze niet het type game dat ik graag speel, over het algemeen.

Een mooie positieve uitzondering voor mij was https://www.kickstarter.c...enture-game?ref=discovery. Daarvan kende ik de makers niet van eerdere projecten, maar ze stelden niet teleur.

[Reactie gewijzigd door dartbord op 2 oktober 2014 13:52]

Ik ben helemaal genezen van het kickstarten van games. Ik heb 3 games gesteund.

Project GODUS (Dec 2012). Final version is beschikbaar echter valt zwaar tegen. Amper 2 uurtjes gespeeld erg jammer van het geld.
Stonehearth (Mei 213) Progressie is traag en wat ze releasen bevat amper functionaliteit en zit vol met bugs. Zelfs voor een alpha zijn de bugs niet te pruimen. Ze hebben het spel zwaar onderschat, er zit echt geen schot.
FRONTIERS (Jul 2013)Nog geen alpha beschikbaar... Progressie is erg traag. Men is meer bezig met lore (boeken) te schrijven dan met het spel zelf.

Ik zit nooit meer op kickstarter, early access soms nog well. Maar alleen nadat ik veel YT filmpjes heb bekeken en ik zie dat ze de ontwikkelaar nog actief is.

[Reactie gewijzigd door Loev op 2 oktober 2014 13:13]

Ik heb tot op heden 16 KS gebacked van $1 tot $2100, het meeste zijn miniatuur/boardgame KS, maar toch drie PC game KS gebacked: Shadowrun Returns ($15), Planetary Annihilation ($20) en Project Eternity ($20). Dat waren games waar ik lang op had gehoopt en wilde minimaal backen. De eerste twee zijn uit en de laatste komt er aan. Maar wat me opvalt is dat de meeste KS PC games voor mij nu niet bepaald 'must have' titels zijn, die zijn er voor mij wel een beetje uit imho. Dan komt er nog eens bij dat sommige KS of onrealistische doelen stellen, de ontwikkelaars niet zo betrouwbaar zijn, er teveel wordt gevraagd voor wat ze aanbieden, of de KS een te laag minimum heeft gesteld voor wat ze aanbieden (waardoor de game wel eens nooit afgemaakt kan worden)... Ik ben een aantal game projecten tegengekomen die ik interessant vond maar de kosten vs. lange wachttijd vs risico woog niet op tegen elkaar.

Ik denk dat het ook niet helpt dat er zoveel goedkope manieren zijn om NU al aan veel goedkope en goede games te komen, Humble Bundle (en de legio gelijkwaardige projecten) en STEAM sales zorgen er voor dat mijn STEAM library al gevuld is met 868 games. waarvan het merendeel minder dan $5 heeft gekost, in veel gevallen minder dan $1.

Over het algemeen back ik projecten die OF anders nooit gemaakt zouden zijn en ik erg graag zou willen hebben OF gemaakt door een betrouwbare partij waar ik een hele goede deal krijg tijdens de KS (Reaper Bones, CoolMiniorNot, etc.).

ps. GODUS is inderdaad een aanfluiting van wat ik er van heb gezien, maar imho werd daar ook veel te veel gehypt over de maker en zijn ene glory moment (Populus) en de realiteit werd even uit het oog verloren.

@Loev:
https://www.kickstarter.c...res-cav-strike-operations
Een kleine 1000 miniatuurtjes (lifetime supply ;-)

Edit:
Net m'n vierde game gebacked: Human Resources, van de makers van Planetary Annihilation.
https://www.kickstarter.c...s-an-apocalyptic-rts-game

[Reactie gewijzigd door Cergorach op 2 oktober 2014 19:37]

Peter Molyneux heeft wel iets meer gedaan dan dat ene glory moment ;) (Theme Park, Dungeon Keeper, Black & White, Fable) Ik keek te veel naar zijn naam i.p.v. het concept van de game. Beetje dom.

Steam sales zijn inderdaad erg goed. Veel mooie games kunnen kopen voor weinig. Heb je echt $2100,- uitgegeven aan een kickstart project? Wat voor project was dit precies? Vind dit namelijk wel erg veel geld.
Nja ik moet toegeven er stond 1 MMORPG op die als ze hem hadden afgemaakt dat die zeker beter had kunnen zijn dan Wow, Aion of GW2. Heb ze toen gesteunt maar het team erachter zijn toen alle afgehaakt
Ook niet zo heel gek eigenlijk veel projecten komen niet of nauwelijks vooruit en komen met het beloofde product. Een handje vol games komen daadwerkelijk uit en werken ook fatsoenlijk. Ikzelf heb bijvoorbeeld kickstarter gedaan voor Broken Age en Carmageddon. Maar beide zijn naar jaren nog niet af.

Jammer, dus ik ga gewoon weer naar het oude business model. Is je game af dan koop ik het. Dus invensteerders mogen weer de risco's lopen ipv de consumenten.
Dus invensteerders mogen weer de risco's lopen ipv de consumenten.
Maar eigenlijk plaats je jezelf toch in de rol van investeerder op 't moment dat je een KickStarter steunt?
Ja, je bent consument, maar je doet ook een investering, waardoor je (ook) een investeerder bent.
Ik heb het natuurlijk over het oude businessmodel. Waar developers geld moeten zoeken bij investeerders voor hun game. Zodat uiteindelijk de investeeerders rendement kunnen halen uit de verkopen.

Ik ben dan ook geen investeerder als ik kickstart, er is geen redement te behalen voor mijzelf.
De originele release dates waren ook niet heel erg realistisch en vaak voor een kleiner budget als z'n kickstarter ver over de minimum heen gaat.

Games maken duurt gewoon jaren om beetje kwaliteit af te leveren.
Lijkt me heel gezond dat er zoveel projecten falen, niet ieder idee is nou eenmaal helemaal goed uitgewerkt of zakelijk ook levens vatbaar.
Mja men is kritischer geworden. Wat niet betekend dat er geen boeiende projecten op staan nu.
Wat is er mis mee dat er meer projecten falen dan slagen? Niet alle projecten zijn gewild of goed doordacht.
Als ik naar Nederlandse Kickstarter-projecten kijk, kan ik me voorstellen dat mensen buiten de EU daar niet zo veel belangstelling voor hebben, omdat ze de kosten/import/douane-riedel niet zo zien zitten. Voor ons Europeanen is het niet zo'n punt en vrij normaal om spullen vanuit de US, AustraliŽ of waar dan ook vandaan te laten komen. Andersom is dat niet echt het geval denk ik. Ook zie ik een riedel aan projecten waarbij ik echt denk: had je daar nou niet wat meer moeite in kunnen steken om het wat aantrekkelijker te laten overkomen? Het is niet iets wat je ff tussendoor doet.

Sowieso heb ik, net als verderop wordt genoemd, vaak het idee dat die projectleiders veel te druk zijn met maffe/rare/uitgebreide rewards in elkaar verzinnen. Keep it simple, stupid!

Zelf zit ik al een aantal jaar redelijk fanatiek op Kickstarter. Tot nu toe slechts 1 keer nooit wat gekregen omdat de dame in kwestie al 't geld er al doorheen gejaagd had voor licenties en prototypes ofzo..was ook rap stil qua communicatie, ze was zelfs niet mans genoeg om officieel nog een melding te doen dat het niet meer haalbaar was of wat dan ook. Tsja, gokje gewaagd en verloren. Ook een aantal projecten waarbij ik wat bedenkingen kreeg en op de cancel pledge knop heb gedrukt. Zitten af en toe best interessante niche-dingetjes op ook

[Reactie gewijzigd door 2Dutch op 2 oktober 2014 13:46]

De hype train is voorbij, en / of langverwachte game projecten zijn behaald, en het grut daarna is niet zo heel interessant voor een groot publiek maar voor betrekkelijk kleinere groep.