Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 64 reacties
Submitter: michiel_

Ron Gilbert en Gary Winnick zijn een Kickstarter-campagne gestart die hun nieuwe project met de naam Thimbleweed Park moet financieren. Het point & click-spel van de makers van Maniac Mansion en Monkey Island moet ogen als een klassieke LucasArts-game.

Thimbleweed Park moet uitdagend en grappig worden, maar tegelijkertijd een klassieke uitstraling hebben. Gilbert en Winnick zeggen dergelijke point & click-adventuregames te missen. Volgens hen wordt het een game in de geest van Maniac Mansion. De ontwikkelaars houden bijvoorbeeld van grote pixels en die zijn dan ook duidelijk in de eerste beelden terug te zien.

Dat er nog steeds belangstelling voor dergelijke games is, bevestigt de Kickstarter-pagina van Thimbleweed Park. Na een dag is al meer dan 125.000 dollar ingezameld. Het gaat omgerekend om een bedrag van bijna 100.000 euro. Het uiteindelijke doel is vastgesteld op 375.000 dollar, ofwel zo'n 300.000 euro. Als Gilbert en Winnick erin slagen om de financiering en de ontwikkeling van Thimbleweed Park rond te krijgen, wordt het spel naar verwachting in juni 2016 uitgebracht.

Het gaat over twee detectives die een lijk moeten onderzoeken dat in een rivier is gevonden. In totaal heeft de speler de controle over vijf personages, waarmee de 'donkere en satirische' wereld van Thimbleweed Park moet worden ontdekt.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (64)

Eindeloos met een kettingzaag rondlopen, op zoek naar de benzine...

En dan in Zack McKracken & the Alien Mindbenders de benzine vinden :-)

Dit kan wel de moeite waard worden.
Eindeloos met een kettingzaag rondlopen, op zoek naar de benzine...

En dan in Zack McKracken & the Alien Mindbenders de benzine vinden :-)

Dit kan wel de moeite waard worden.
Al die hidden treasures in de verschillende spellen. Mooi was dat :)
Monkey Island (1 en 2) blijft mijn favoriet, niks hints oid als je vast zat. Gewoon 3 weken dingen proberen en dan uiteindelijk achter komen dat je de aap kan gebruiken om een moer los te draaien.
Vooral omdat we in het nederlands niet van monkey wrench spreken. :)
haha, de monkey wrench! Laat dat nou zo ongeveer het enige zijn dat ik me nog herinner van Monkey Island :D
Deze zal je nochtans ook nog wel iets zeggen denk ik:

How much wood would a woodchuck chuck if a woodchuck would chuck wood ?

8)7
Ja... De red herring werd nog behoorlijk gehint (maar die was duidelijk voor me zonder hints), maar die ellendige wrench :-(
Dat was sowieso een groot verschil met nu:
Vroeger kon je niet even binnen 3 seconde op internet een walkthrough vinden...als je vast zat, zat er weinig anders op dan blijven proberen, of hopen dat een vriendje viavia van iemand had gehoord hoe je verder kon komen...
:)
Op de BBS'en van toen waren de walkthroughs er wel, lappen ascii tekst zonder opmaak op kettingpapier :)
De beste grap vond ik persoonlijk dat Guybrush ťcht z'n adem tien minuten kon inhouden (en natuurlijk ook de manier waarop je uit het water geraakt).
Nu je het zegt: wel lollig dat in het Kickstarter filmpje in het eerste spelscherm de benzine en de kettingzaag bij elkaar staan...
Ah, Maniac Mansion. Das een tijd geleden. Goede herinneringen aan dat spel.

Maar 375.000 USD klinkt als vrij veel om zo'n spel te maken...
Op zich wel, maar de hoop is natuurlijk wel dat het in een briljante storyline gaat zitten en een flink opgepoetste Scumm VM engine :)
Zo te zien is er niet erg veel opgepoetst aan die engine.
Het zou inderdaad wel enorm tof zijn als ze daadwerkelijk gewoon ScummVM zouden gebruiken. Tussen de KickStarter comments wordt het slechts 1x genoemd, echt vreemd. Als je toch al voor retro gaat en je wilt de liefhebbers van oldskool benaderen, dan is het een extra mooi gebaar om je nieuwe game op ScummVM te baseren, als ode aan de vele uren die daarin zijn gestoken door de echte fans-met-technische-kennis. Bovendien zou dat ongetwijfeld erg veel schelen in tijd op technisch vlak en kunnen ze zich meer concentreren op de storyline.

[Reactie gewijzigd door guillaume op 19 november 2014 16:20]

Plus dat ScummVM beschikbaar is op alles met een stekker.
5 maanden werk met 5 man. Valt mee.
dat is dus 15.000 voor 1 maand met 1 man? Zijn er nog vacatures beschikbaar? 8)7
Sure. Niets houd je tegen om zelf zo'n kickstarter te starten :)
Oh had freelancetarief geteld. Maak er een jaar van :)
In de info op de kickstarter pagina staat dat Ron en Gary zelf er 18 maanden mee bezig zullen zijn (in pixelart dus dat is niet te kopiŽren) en dan:
An additional programmer and artist will be added 6 months into production, along with a part-time musician. Dedicated testers will join as the game nears completion.
Dus ja, zo gek zijn die kosten niet. Loon is ook niet je enige kostenpost, je hebt ook een ruimte nodig om te werken en computers en zo. Gewoon maar er vanuit gaan dat ze wel in een garage zitten met pc's die ze al hadden is een beetje simpel gedacht.
Een veel gebruikte grove formule om de kosten voor game development te berekenen is $10k per maand per man.
Dus 18 maanden * 2 man * $10k = $360k. Dus de 375k klopt aardig.

edit:Lees deze blog post van de developers van Shovel Knight waarom het $10k is, staat onder het kopje "Cost of Development"
http://yachtclubgames.com/2014/08/sales-one-month/

[Reactie gewijzigd door ashwin911 op 19 november 2014 16:05]

Dan is het dus zelfs aan de lage kant want zij zijn niet de enigen die aan het project werken, zoals ik hierboven al zeg. Jij gaat nu puur van hun 2 zelf uit maar er komt ook een programmeur en een muzikant bij en later dedicated testers.
Ook in "zo'n spel" kunnen veel uren gaan zitten. Dat kost nu eenmaal geld.
375.000 in ontwikkeling is natuurlijk helemaal niets. ( Relativerend gezien dan )
Valt toch reuze mee? Even een pure 'stel': Een developer kost het bedrijf 3000,- per maand (naast loon ook onkosten aan verzekeringen, pensioenen etc) kan 1 developer 125 maanden achtereen volgende voor je aan de slag. Stel je hebt 8 mensen in dienst (eigenaar, 4 designers, 4 developers even allemaal met hetzelfde loon) kunnen ze 13 maanden ontwikkelen aan een product. Dan reken ik alleen nog maar in het feit dat het geld volledig in loon op gaat, niet huur van het pand (en alles wat er bij komt etc).

Als ik het zo reken lijkt het me zelfs te weinig maar mogelijk genoeg om een goede start te maken om er vervolgens een investeerder mee te strikken.
3000 euro brutoloon per maand voor een developer is al niet eens heel erg hoog. Dan zitten er nog geen verzekeringen, onkosten, belasting, pensioen, etc bij. Dan zit je al gauw 2x zo hoog.
Vroeger heb ik uren en uren gestoken in Maniac Mansion in een poging om de steel security door op de eerste verdieping open te krijgen. Ik altijd maar denken dat er wel een oplossing voor die puzzel moest zijn, een hint voor de code ofzo. Maar zonder succes.

Ben er pas recent achtergekomen dat dat een hele vroege incarnatie van kopiŽerbeveiliging was en dat de sleutel in het boekje bij het spel stond. Geen idee hoe we destijds aan het spel kwamen (<10 jaar toen ik het speelde), maar blijkbaar niet helemaal legaal. Zonder die deur was het spel nog best uit te spelen :+

Ziet er leuk uit in ieder geval. Pixel art heeft zo z'n charme al had het van mij nog wel net iets moderner gemogen. Opvolger Day of the Tentacle is ook pixelig maar toch wel een stuk gedetailleerder dan dit.
Waarschijnlijk via de computer clubs van die tijd, daar ging je naartoe met een aantal doosjes floppies, en kopieerde je vol met programma's en games.

Heb ik heel vroeger ook nog gedaan, totdat je 20 floppies nodig had voor een game, kwam je thuis, installeren... bij disk 18/20, read error. %$*#!A(&# :( |:(

CD brander kon ik toen niet betalen, dus ben ik maar uit de club gegaan... maar toen kwamen de Twilight schijfjes op gang.

Geweldige tijd :D

[Reactie gewijzigd door AlexKnight1978 op 19 november 2014 13:03]

Ik kwam daardoor niet verder dan het stoppen van het muntje in de telescoop op zolder. Toen liep ie vast tijdens het laden :'(
Ohja, midden in de actie... ;"Please insert disk 11"...

Kraak kras flop en lezen wachten weer. Zo heb ik Indiana Jones and the Fate of Atlantis & Monkey Island 2 geheel van floppy’s gespeeld (12 stuks 3,5 inch double density disks totaal) op de Amiga (zonder HD of CDrom).

Ik was achteraf meer tijd kwijt met wisselen van disks dan het spelen van die adventure. Soms moest hij opeens files van verschillende disks hebben en moest ik navolgend vier keer van disk wisselen voordat ik verder kon spelen.

Mooi was die tijd...
Haha, maar Monkey Island 1 vroeg dan ook ineens om floppy 32A, terwijl het spel maar 2 floppies had (of mijn versie geheel op de HD stond) :-D En dan stak je in Monkey Island 2 je hoofd door een gat en keek je ineens in het lage resolutie bosje van Monkey Island 1. Die spellen hadden nog eens humor :-D
Goeie ouwe tijd inderdaad

Toen ik van de C64 naar de Amgia 1200 ging kreeg je het sadam virus.

Wat een graf virus was dat al je boot sectors naar de klote en zon mooi rooie balk knipperen met een error code grrr ;P
Amiga en C64 heb ik nooit gehad, wel een Schneider, een Duitse variant van de C64, met bandjes en floppies :) Daar heb ik me heel wat uren mee geamuseerd.

Totdat ik mijn eerste 486 kreeg, met 40Mhz op Turbo stand en een 100MB HDD, woohoo :D

Dit vergeet ik nooit meer, bij Schneider was het "dir" commando niet dir, maar cat, kreeg ik mijn eerste PC met MS-DOS, moest ik eerst de buurman bellen, "cat werkt niet" :P
Cat werkt ook niet op een C64.
Voordat de beschrijfbare CD's kwamen, hadden we op de computerclub allemaal tapestreamers! 250Mb dacht ik dat er op kon, maar dat was meer dan genoeg (= heel wat floppies!)
Mijn favoriet was toch wel The Day of the Tentacle

"I Feel like i could..... like i could TAKE ON THE WORLD"

Geweldige humor.

http://www.youtube.com/watch?v=0HaYZsc66Bk
Zelf voor deze tijd blijven dit gewoon de beste adventures

Fuck de graphics it's all about the fun and playability
Toch zou ik het wel mooi vinden als die oude point and click adventures, een mooie hires update zouden krijgen als dat niet lijd onder de Fun en Playability
Ach beetje nostalgie moet kunnen toch
Nostalgische gevoelens krijg ook ook wel bij een vergelijkbare gameplay,humor en hires weergave.
Ik weet niet of ik games als Maniac Mansion in een Sam & Max stijl zo leuk zou vinden...

...of vind je ook Sam & Max nog niet hires genoeg? :P
Alleen gaaf als het op 5.25" of eprom geleverd wordt...

Maar ff serieus : Het was toen de kunst om de hele story met pracht en praal in 64k te prakken, denk niet dat ze m nu nog zo efficient programmeren... Cartoon style .. Ok ... Eigties style .... Ok ... Maar er mag nu toch wel grafisch iets verbeteren, de knipoog naar het verleden snappen we wel..

Heel verfrissend vond ik het destijds om te zien hoe Borderlands zn grafische omgeving presenteerde. Instant klassieker !
Dan zou je toch eens moeten kijken naar 'The Cave' , de vibe van toen... graphics van nu.
Best news ever! Vooral deeltje 2 is mijn favoriet :)

Wel jammer van die pixelart..

[Reactie gewijzigd door Dutch_CroniC op 19 november 2014 12:07]

Awesome! Ik heb zooo veel maniac mansion gespeeld vroeger. Tof dat er meerdere opties waren om het uit te spelen en al die karakters van de mannetjes die je kon kiezen.. :)

Het zou wel tof zijn als er ween een 'copy protection' in komt. Zo van: "Kijk in de handleiding op pagina 5" etc..

[Reactie gewijzigd door 12_0_13 op 19 november 2014 12:11]

Ik zal wat uurtjes in het oude Maniac Mansion hebben gepompt op de C64, geweldig! Zak McKracken and the Alien Mindbenders ook niet vergeten natuurlijk
In een ver verleden Maniac Mansion gespeeld, maar echt ver kwam ik nooit omdat ik als 6-7 jarige er echt geen bal van snapte.

Later heb ik nog Zack McKraken gespeeld, maar daar zaten een aantal stukken in die je binnen een bepaade tijd moest afleggen en daar heb ik echt een gruwelijke hekel aan :+
de grote pixels vind ik wat minder, style ala simon the sorcerer, monkey island, ben ik meer een voorstander van
Maar dat is de stijl van Monkey Island... OK, de Amiga versie zag er wat beter uit, maar op een C64 was het pixels, pixels, pixels :-)
Monkey Island is grafisch gezien wel met zijn tijd meegegaan, latere versies maakten goed gebruik van extra pixels. Ook zijn er high-res remakes gemaakt van de eerdere delen. Ook vond ik Monkey Island extreem goede pixelart hebben: veel mooiere plaatjes dan andere spellen met dezelfde hoeveelheid pixels. Simon the sorcerer zelfde verhaal (tot de 3D ramp...).

Wat ze hier laten zien is natuurlijk nog erg vroeg, maar is grafisch gezien niks vergeleken met wat Monkey Island bood. Het is natuurlijk ook zo dat ze meerdere pixels gebruiken als 1 pixel om zo een groter beeld te krijgen, maar dat geeft natuurlijk niet hetzelfde effect als de oude games hadden. De pixelgrootte die ze hier gebruiken is veel groter dan die op de oude schermen was. Maar goed, laten we gewoon hopen dat ze dat allemaal nog veel mooier uitwerken.

Ik hoop vooral dat ze de oude kwaliteit verhaallijn en humor kunnen benaderen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True