Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 23 reacties

De door fans gefinancierde rpg-game Pillars of Eternity komt later uit dan gepland. Het spel zou aan het einde van het huidige kalenderjaar verschijnen, maar de releasedatum is opgeschoven naar het begin van 2015, zo laat de ontwikkelaar weten.

Obsidian Entertainment heeft de release opgeschoven, omdat Obsidian Entertainment geen spel met grote bugs wil leveren aan zijn financiers. De extra tijd wordt gebruikt om het spel te optimaliseren aan de hand van feedback tijdens de laatste bètatest.

Het budget van Pillars of Eternity is door middel van crowdfunding bijeengebracht. De inzameling heeft via Kickstarter en de eigen site in een maand tijd zo'n vier miljoen dollar, omgerekend 3,16 miljoen euro, opgebracht, wat destijds een record was. Met het geld maakt de studio een rpg in de stijl van games als Planescape: Torment, Baldur's Gate en Icewind Dale. De game draait op een Unity-enigine, en komt uit voor Windows OS X en Linux.

Pillars of Eternity

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (23)

Een release uitstellen hoeft niet altijd de kwaliteit ten goed te komen. Je ziet soms spellen die zo vaak en zo lang worden uitgesteld dat ze bij release zwaar verouderd zijn. Ook blijkt wel eens dat er tijdens de ontwikkeling de basis van het spel (gameplay of storyline) niet goed in elkaar zit.

Daarnaast ben ik als gamer zwaar teleurgesteld dat een titel waar je op zit te wachten uitgesteld wordt. Zoals het geval bij de Division. Kan best zijn dat ik gewoon een andere koop en bij de echte release er niet meer naar om kijk.

Liever een paar kleine bugs met een paar goede patches erachteraan.
Waarbij Simcity nou een voorbeeld is hoe het niet moet. En ik speel zelf veel Battlefield en daar heb ik nooit last mee gehad.

[Reactie gewijzigd door Nexusonline_NL op 3 oktober 2014 15:35]

Wat je zegt klopt voor grote moderne AAA games, maar is niet echt van toepassing op Pillars of Eternity.

Dit is een game die gekickstart is op basis van nostalgie en het vernieuwen van een genre uit de jaren 90. Moderne cRPGs lijken er in de verste verte niet op en de helft van de echte concurrentie (allemaal kickstarters) wordt zelfs ontwikkeld door een deel van dit team: Wasteland 2 en Torment: Tides of Numenera. Dat het niet de laatste grafische technieken bevat zal vrijwel niemand iets uitmaken en de kans op verouderde gameplay tov. de concurrentie is vrijwel niet aanwezig. De helft van de directe concurrentie wordt immers gemaakt door middel van tools, technieken, en designers die van Obsidian Entertainment komen.

Net zo goed is de kans dat er iets grondig fout is met de verhaallijn of storytelling extreem minimaal. Dit is immers een game die juist is opgebouwd rondom een vooraf bedachte setting en verhaallijn, zelfs vooraf uitgediepte characters. Obsidian Entertainment heeft een reputatie voor goede storylines en diepgaande characters - dat zit vrijwel gegarandeert wel goed.

De gameplay is gebaseerd is op een reeds goed uitgewerkt genre waar juist Obsidian Entertainment enorm veel ervaring in heeft. De reacties op de backer beta zijn erg positief en de gameplay preview videos zien er goed uit. Dat neemt niet weg dat er nog iets fout kan zijn, zoals slechte balans tussen klassen/rassen, of veel te lage/hoge moeilijkheidsgraad, maar de kans is in dit geval niet meer bijzonder groot. Immers hebben duizenden mensen al een aantal uur van de game kunnen spelen in de backer beta.

Ik heb het idee dat je niet helemaal de studio herkent die deze game ontwikkeld. Obsidian staat niet bekend om games met een paar kleine bugs en dan wat patches erachteraan. Het staat bekend om games die door uitgevers te vroeg naar buiten gebracht worden met massa's grote en kleine bugs waar ze dan geen geld of toestemming voor krijgen om patches voor te ontwikkelen. Zie Knights of the Old Republic 2, Neverwinter Nights 2 (die kreeg wel patches), Alpha Protocol, en Fallout: New Vegas. Hun laatste 2 games waren wel vrijwel bugvrij, maar die kregen maanden uitstel: Dungeon Siege 3 en South Park: The Stick of Truth. Het is in dit geval dus sowieso beter om Obsidian de tijd te geven om zoveel mogelijk bugs eruit te halen.

Zelf heb ik liever een paar maanden uitstel en dan een goede game, ipv. een matige game die te vroeg uitgebracht is zoals Battlefield 4. Die game was echt een en al game crash, server crash, massive lag in de eerste paar maanden. Het is nu nog steeds een slechter spel dan Battlefield 3 en nog atlijd redelijk buggy. Nee geef mij dan maar een game die je langer dan 30 minuten achter elkaar kan spelen zonder een crash / major bug.
Dan vind ik een bèta-release echt beter: je weet dan dat er fouten in zitten, en je kunt een geïnformeerde keuze maken. In de officiële release horen geen echte fouten meer te zitten.
Naast dat ze natuurlijk een goede game willen afleveren is de concurrentie op RPG gebied in het 2e deel van 2014 erg groot.

Shadowrun Dragonfall Director's Cut
Dragon Age: Inquisition
Wasteland 2
Divinity: Original Sin

Stuk voor stuk goede games.

Op dit moment weet ik maar van 2 grote RPG's voor 2015:

Torment: Tides of Numeria en nu Pillars of Eternity.

Zoals hierboven aangegeven kunnen we alleen maar hopen dat de kwaliteit zoals vanouds is. De studio heeft al legendarische games op hun naam staan dus de lat ligt hoog.
Je vergeet The Witcher 3. Die komt begin volgend jaar net als Pillars of Eternity nu.

Ik denk dat het spel dan nog beter dit jaar uit kan komen. Immers zijn Shadowrun en Divinity al een paar maanden oud, en verkopen die net als Wasteland 2 (en Pillars of Eternity / Torment) enkel op word-of-mouth en reviews. Dragon Age: Inquisition heeft het nadeel van Dragon Age 2 / Mass Effect 3 / Electronic Arts waardoor de hype lang niet is wat het zou moeten zijn gezien de marketing ervoor.

The Witcher 3 daarentegen heeft onderhand zowat meer hype dan alle andere releases van volgend jaar bij elkaar opgeteld (als je ervan uitgaat dat Star Citizen doorschuift naar 2016/17). En daar zit geen negatief track record of irritante pre-order/paid-DLC onzin bij die de hype naar beneden drukt, zoals bij Dragon Age: Inquisition wel het geval is.

Nee, wat dat betreft had PoE beter kunnen blijven zitten. Volgend jaar vlak in de buurt van Witcher 3 lijkt mij veel erger dan komende maand. Witcher 3 is immers de echt zware concurrentie dat vrijwel de gehele potentiele install-base van PoE ook zal kopen en spelen.

Ik moet trouwens wel zeggen dat de haat van gamers voor Mass Effect 3 erg over-done is. Het einde verpest de rest, true, maar buitenom die 15 minuten is het duidelijk de beste Mass Effect game. Zelfs de co-op multiplayer is best goed. Dragon Age 2 daarentegen is gewoon ronduit bagger.

[Reactie gewijzigd door Droniac op 4 oktober 2014 12:19]

Je hebt wel gelijk met the Witcher 3, die was ik helemaal vergeten! Ik vraag me toch af of de Witcher 3 helemaal in hetzelfde vaarwater zit. Witcher serie is een action RPG en zeker een hele goede story maar Pillars is meer een traditionele RPG ala Baldur's Gate. Hoe dan ook zullen ze last gaan hebben van verkopen tegenover een reus als the Witcher 3.

Wat Bioware tot nu toe heeft laten zien van Dragon Age: Inquisition hebben ze toch redelijk hun best gedaan om te luisteren naar commentaar op deel 2. Alleen de recente wijzigingen mbt multiplayer word ik nog niet echt blij van, het voelt een beetje te geforceerd.

De haat van ME3 is inderdaad op het einde gebaseerd. Wat betreft speelbaarheid en engine zeker de beste uit de serie, maar overall verhaallijn vond ik hem ronduit zwak (zeker t.o.v. deel 1, waarvan de besturing weer vreselijk was). Het hele gedoe met een leger verzamelen, een beetje tussendoor voor boodschappenjongen spelen terwijl er miljoenen dood gaan vond ik een teleurstelling. Hierdoor kwam eigenlijk alleen de dreiging een beetje goed door in het laatste stuk op aarde. Zoals je aangaf is de multiplayer wel ontzettend gaaf.
Strikt gezien zijn de Witcher games natuurlijk action RPGs wegens de combat. Wat mij betreft leunen deze games qua sfeer en (nadruk op) game elementen echter meer tegen cRPGs aan dan tegen action RPGs.

Bij action RPG denk ik aan games als Diablo, Torchlight, en Darksiders. Het soort games dat de nadruk vooral legt op zoveel mogelijk vechten, loot verzamelen, en karakter statistieken verbeteren. Vrijwel lijnrecht daartegenover staan cRPGs als Baldur's Gate, Planescape Torment, Fallout, NWN2 en Dragon Age: Origins. Dat zijn juist games die de nadruk leggen op een diepgaand verhaal, met (goed) uitgewerkte karakters, een interessante wereld om te verkennen, en veel keuzes voor de speler die het spelverloop bepalen. In die vergelijking passen de Witcher games totaal niet in het eerste rijtje, maar zijn ze vrijwel de best mogelijke voorbeelden van de kwaliteiten van het laatste rijtje.

Overigens ben ik het helemaal met je eens dat de recente beelden van Dragon Age: Inquisition er erg veelbelovend uit zien. Dat neemt niet weg dat een groot deel van de 'hardcore' gamers en RPG fans bijzonder negatief zijn met betrekking tot BioWare, EA, en de Dragon Age games. Het multiplayer component van Mass Effect 3 leek ook problematisch en geforceert voordat het spel uitkwam trouwens, maar bleek uiteindelijk best mee te vallen. Ik hoop eigenlijk dat dit bij Dragon Age: Inquisition net zo zal uitpakken.
een lanchering kun je maar 1x doen. Is deze geplaagd met bugs, is het een slechte lancering/game en dat imago blijft kleven. Stel je het uit, maar lever je kwaliteit, is het ondanks de vertraging toch een geslaagde launch.
"Nobody remembers delays. Even if they were long, nobody remembers delays because once a game comes out it's either a good game or it isn't.” De game-industrie moet lering trekken uit de buggy releases van games als Battlefield 4 en Total War: Rome 2.
En toen was het nog steeds niet goed. Dus uitstel kan wel, maar dan moet het wel goed!
Ja na 15 jaar is het publiek wel weg natuurlijk :D En er is echt geen 15 jaar gewerkt aan de uiteindelijke game (wel veel opnieuw begonnen en werk weggegooid als ik de geruchten mag geloven). Dat Duke Nukem Forever uiteindelijk nog gereleased werd is ook maar omdat de hele franchise zover weggezakt was dat de naam voor een appel en ei over te nemen was; dan krijg je low-budget uitgevers die even snel willen cashen.

Beetje zelfde effect als Mr. T die een fruitpers aanprijst.
Met een game in de van games als Planescape: Torment, Baldur's Gate en Icewind Dale kun je je idd geen grove fouten veroorloven bij de launch. Zijn tenslotte toch veelal hardcore gamers die zich deze games nog herinneren en zeker hebben gespeeld. En dus mogenlijk ook op deze game wacht.
En nu zullen ze (we dus) best wel wat fouten accepteren, maar het zal toch zeker goed speelbaar moeten zijn wil het in 1 adem willen blijven worden genoemd met dit soort games.
Met een game in de van games als Planescape: Torment, Baldur's Gate en Icewind Dale kun je je idd geen grove fouten veroorloven bij de launch. Zijn tenslotte toch veelal hardcore gamers die zich deze games nog herinneren en zeker hebben gespeeld. En dus mogenlijk ook op deze game wacht.
En nu zullen ze (we dus) best wel wat fouten accepteren, maar het zal toch zeker goed speelbaar moeten zijn wil het in 1 adem willen blijven worden genoemd met dit soort games.
En zeker 1 keer per jaar herspelen...
Meer tijd om het te verbeteren, niet heel slecht nieuws dus!
Ja en Nee, het kan alleen een heel goed spel zijn en dan blijft het groot nieuws tot volgend jaar of het concept wordt hergebruikt en door iemand anders een soort gelijke game gemaakt en dan is er minder interesse.

Alles heeft z'n voordelen, alleen wel jammer dat promoten en dan ineens een jaar delay. Kan goed maar ook verkeerd overkomen.

Ben ook een voorstander van een goede game i.p.v. een bugged ook al moet ik even wachten. Alleen hoop ik dan maar dat volgend jaar m'n smaak niet veranderd.
Het concept voor deze game is al het vernieuwen van een oud game concept: dat van Baldur's Gate, Icewind Dale, en Planescape Torment. De enige andere echt soortgelijke game is Torment: Tides of Numenera maar die komt pas eind volgend jaar ten vroegste. Uitgevers steunen dit soort games nooit, omdat het te weinig oplevert (uitgevers: no tens of millions? no funding), dus er zal ook niet zomaar iets ineens tussen komen.

Het uitstel van de originele release (April 2014) naar begin volgend jaar mag wel een jaar zijn, maar ik denk niet dat dat veel impact zal hebben op de sales van deze game. Niet zoveel als een massa bugs die Obsidian weer slecht naar voren laat komen en de reviews naar beneden haalt. Bovendien was Wasteland 2 ook een jaar uitgesteld van de originele datum, maar staat het nu ruim 2 weken na release nog steeds in de top 15 van Steam top sellers en heeft het overal lovende reviews.

Vorig jaar zag het cRPG genre 0 titels. Dit jaar 4 en volgend jaar voorlopig 3. Ik denk dat er nog zat ruimte is voor nieuwe games in dat genre. Het is niet zoals bij shooters of MMOs dat je vrijwel iedere maand weer uit 3+ nieuwe games kan kiezen. Dan kan je dus beter kiezen om gewoon een zo goed mogelijk product neer te zetten, want uiteindelijk kopen mensen het toch wel.

Obsidian heeft alleen nogal ongelukkige timing omdat ze nu van Dragon Age: Inquisition release window naar Witcher 3 release window verhuizen. Dat zijn toch ook een (ander) soort moderne cRPGs en die hebben wel megamarketing van uitgevers. Gezien de (zeer waarschijnlijk terechte) hype voor Witcher 3 wordt het lastig voor Pillars of Eternity om een goedverkopende start te hebben in begin 2015. Het zal ongetwijfeld geweldig verkopen op lange termijn als het echt een goede game is, net als de oude klassieke cRPGs, maar uitkomen rond Witcher 3 is een niet bijzonder positief begin.
Idd, ik heb liever dat een spel er langer over doet om goed ontwikkeld te worden en daardoor pas later word uitgebracht dan een spel die snel word uitgebracht maar vol met bugs zit.

Iedereen is het vast met me eens dat het zwaar irritant is dat een spel crashed of de meest vage bugs in voorkomen.
Zoiets als BF4 om maar iets te noemen. Ze hadden wel de "Beta" gereleased, maar er zaten nog volop bugs in. Maar omdat de "Beta" zo dicht bij de release was, is deze gewoon zonder fixes uitgegeven. Daarom heb ik hem ook niet.

Dus uitstel is gewoon goed aangaande het alleen maar ten goede kan komen. Maar te veel uitstellen is ook niet goed omdat je dan de "playerbase" teleur kan stellen
Goed van Obsidian!
Beter laat en afgewerkt dan een snelle versie waardoor je alleen maar geërgerd wordt.
Ben een grote van Knights of the Old Republic 2 (staat denk ik wel in m'n top 3 van beste RPG's ooit, hoewel dat misschien ietwat gekleurd is door nostalgie), Neverwinter Nights 2 (+ expansies) was eveneens fantastisch.
Was ietwat teleurgesteld met Alpha Protocol (oa. veel bugs bij release) en 'hun' Fallout: New Vegas was in ieder geval een stuk beter dan de Bethesda's Fallout 3.
Hopelijk kan ik deze bij die eerste 2 titels plaatsen. Ziet er in ieder geval veelbelovend uit!

[Reactie gewijzigd door Xzylvador op 3 oktober 2014 12:01]

bij een game als dit graag. de bugs in baldurs gate enhanced edition waren zo erg die was bijna onspeelbaar.
en een game als dit heb je toch weken plezier van dus neem maar lekker de tijd
Wat heeft die er mee te maken dan?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True