Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 30 reacties

Wonderstruck, een studio die is opgericht door voormalig medewerkers van Fable-ontwikkelaar Lionhead, werkt aan Oort Online, een mmog die gemaakt wordt met de op voxels gebaseerde Turbulenz-engine. De makers proberen de game met crowdfunding te bekostigen.

Wonderstruck houdt het inzamelen van geld in eigen hand en gebruikt dus geen platform als Kickstarter of Indiegogo. Het heeft de inzameling verdeeld in blokken, die ieder staan voor een onderdeel van de game. Het eerste blok, waar momenteel geld voor wordt ingezameld, heet Combat I, waarmee het team wapens en vechtmechanismen in wil bouwen. Voor het eerste blok heeft het 50.000 dollar nodig. Na Combat I hoopt het team nog 14 blokken gefinancierd te krijgen.

Oort Online is een mmog die gesitueerd is in een fantasiewereld. De naam van de game is afgeleid van het ras, de Oort, die centraal staan in de game. De Oort lijken uitgestorven, maar er zijn nog veel sporen van hun aanwezigheid te vinden in de spelwereld. Zo zijn er tempels te vinden waar de schatten van de Oort verborgen liggen. De Oort hebben echter ook de enorme Protectors geschapen om hun nalatenschap te beschermen. Bij het verkennen van de spelwereld kunnen spelers kiezen uit verschillende classes, zoals hunter, explorer, trader or of fighter. Of dat de definitieve classes zijn, is niet bekend.

Opvallend aan Oort Online is dat spelers de spelwereld zelf vorm kunnen geven. Spelers kunnen een eigen deel van de spelwereld creëren, op een manier die aan Minecraft doet denken. De verschillende delen van de spelwereld zijn via portals aan elkaar gekoppeld. Wonderstruck maakt daarbij gebruik van de Turbulenz-engine, die werkt op basis van voxels. De Turbulenz-engine maakt het mogelijk om op procedurele wijze spelwerelden te genereren.

Het geautomatiseerd genereren van spelwerelden raakt in zwang. Tijdens de E3 viel No Man's Sky op, een game die te zien was tijdens de persconferentie van Sony. No Man's Sky wordt gemaakt door het Engelse Hello Games, dat een eigen engine maakt voor het project. Zowel Hello Games, Wonderstruck als de makers van de Turbulenz-engine zijn gevestigd in het Engelse Guildford, ook de thuishaven van Lionhead, de Microsoft-studio die bekend is vanwege de Fable-games.

Oort Online

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (30)

Hmmm, het ziet er zeker mooi uit. Maar iedereen ziet natuurlijk de vergelijkenis met minecraft...
Ik zie hoe ze anders willen zijn dan minecraft, maar het is de vraag of ze dat gaan lukken.

Wat denken jullie, is het een rip-off?
Nee, dit is geen ripoff. Ik wordt altijd zo moe van mensen die denken blokjes=rminecraft ripoff (no offence voor jou hoor :P) . Minecraft is een leuke en originele game, maar Oort Online is volgens mij echt iets anders.
Ik ben zelf ook aan een game aan het werken en heb aan random world generation gedacht, en de wereld in een grid verdelen met algoritmes voorb bergen enzo is gewoon veel makkelijker dan bijv No man's sky doet. Op de 'blokjes manier' zijn er ook minder glitches, want ern mooie dynamische wereld klopt gewoon niet altijd als je m random generate. Bij blokjes heb je een (meer dan bij dynamische) glitchvrije wereld en het is makkelijker voor de coders om te coderen.
Die portal functie ziet er wel nice uit moet ik zeggen hoor :D

Edit: ik zie zojuist dat de engine die ze gebruiken een html5 engine is. Dit zou betekenen dat je de game via de browser zou kunnen spelen! :D
Ik hoop dat meer ontwikkelaars echt mooie games gaan maken die in de browser draaien, en niet via zware steam/origin/whatever clients. Laat maar komen! :D

[Reactie gewijzigd door brick5492 op 4 augustus 2014 12:26]

Lijkt mij echter wel geinspireerd door https://picroma.com/cubeworld

Al een tijdje niets meer van gehoord, dus van mij mogen ze het concept kopieren tot ze er bij neer vallen, want het concept is leuk, maar Cube World afwerking niet echt spectaculair. Toch zie ik erg veel identieke aspecten.
"
Google Chrome browser (this currently gives the optimal experience)"
jup! browser game!
Ik vind het ook niet gelijk een ripoff, ik vroeg me af wat jullie ervan zouden vinden.
Om het een ripoff te noemen moet je gameplay gezien hebben, vind ik.
Hmm, een html versie? Ik had eigenlijk gehoopt op een traditioneel geprogrammeerde game met betere graphs als minecraft.
Wat ik hoop dat ze gaan doen met de game is dezelfde mogelijkheden als Minecraft. Hiermee bedoel ik externe mods die in mijn optiek de game veel leuker maken. Zolang ze die draak van Java maar achterwege laten :)
Net even het filmpje gekeken.

In Minecraft gaat het vooral om exploren, verzamelen en bouwen. Vechten is (voor mij) meer een bijzaak, namelijk om je creaties/leven te beschermen.

In Oort Online lijkt het vooral te gaan om exploren en vechten tegen de Protectors (beschermers van verschillende werelden). Op zich een heel aardig concept en het ziet er goed uit. De werelden zijn in veel verschillende soorten:
Inhospitable vulcano world, lush jungle moons full of weird creatures
Ook interessant is dat de backers kunnen bepalen hoe het spel wordt gebouwd. De meeste stemmen bepalen de eerste features.
Het is natuurlijk overduidelijk een rip off maar daarvan zijn er tegenwoordig wel een paar honderd op de markt. Er zijn er wel enkelen die daar met kop en schouders bovenuit steken en de moeite waard zijn, zelfs of juist als Minecraft fan.

Zelf heb ik Minecraft nooit zo geweldig gevonden, maar ben nu bezig met Space Engineers en dat is toch wel Minecraft v2 maar dan in de ruimte. Erg toffe mechanics en setting en veelbelovend, nog in early access maar de stroom updates is niet bij te houden, en dat zijn ook substantiele updates. Het ziet er ook erg goed uit (honderd keer beter dan Minecraft bijvoorbeeld). Zie https://www.google.nl/sea...CD0QsAQ&biw=1920&bih=1139

Zo zijn er dus nog een X aantal van dit soort games maar negen van de tien zijn gewoon ruk omdat ze features missen, beginnersfouten maken of de ontwikkeling niet snel genoeg gaat. Minecraft klonen zijn een beetje als WoW-klonen: het origineel is zo ver uitontwikkeld dat de concurrent wel met een heel goed verhaal moet gaan komen. En zo veel goede verhalen zijn er niet.

Edit @ hieronder: volgens mij wordt ook Oort Online in de basis een game rondom het bouwen en verzamelen, en dat is ook de basis van Minecraft.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 4 augustus 2014 13:04]

Geen rip-off, omdat Minecraft geen storyline heeft. Daarbij komt, dat Minecraft is bedoeld als sandbox en dit spel wel degelijk een doel heeft.
Minecraft gaat dus niet om de enderdragon te verslaan? Bijzonder dat mojang denkt dat dat het doel van minecraft is. Ze zullen het wel fout hebben dan ;)

https://www.youtube.com/watch?v=Z9gX0I4vqxU > Gaat over gevecht met de ender dragon
Het gaat zeker niet álleen om het verslaan van de Enderdragon, als de persoon dat wilt. Je hebt alle vrijheid om daar zelf voor te kiezen. Het enige wat de Enderdragon verslaan meer bied dan het bouwen van grote gebouwen is de scéne erna. Het is niet meer dan een optie. Je stelt je eigen doelen.
Minecraft in een nieuw jasje, daar doet me dit aan denken. Maar het concept om verschillende werelden aan elkaar te verbinden dmv portals is leuk. Zo speel je met je vrienden maar toch ook niet.

Ik kan me voorstellen dat dit zeer vervelend kan zijn als je al een aantal vrienden hebt die dit spel al spelen, en je komt er bij in een totaal andere wereld, aan de andere kant kan dat ook een drijfveer zijn natuurlijk.

Leuke toevoegingen op minecraft op bepaalde aspecten!
Leuk concept, alleen had ik denk ik voor een andere engine gekozen als ik hun was. Aangezien driekwart van de Voxel-based games momenteel d'r hoe dan ook zo ongeveer uit gaan zien als minecraft, met alle bijkomstige kritiek etc.

We zullen zien of 't een leuke game word, ben op zich wel benieuwd!
Oh leuk, een nieuwe minecraft mod pack! Ik was Feed the best al een beetje beu. Welke texture pack zou het zijn?
[/sarcasm]

Grappig hoe veel games 90% overnemen van andere games orgineel zijn, en dit becritiseerd wordt omdat het gewoon de zelfde wereld abstractie gebruikt als minecraft.

Ziet er heel mooi uit, ze nemen wel het concept van Minecraft maar bouwen er verder op. Niet volledig orgineel want ik denk dat al hun features mogelijk is met mods in Minecraft. Maar dat is zo een sleur om dat werkend te krijgen.

[Reactie gewijzigd door fuse.core op 4 augustus 2014 11:46]

https://picroma.com/cubeworld

Jammer alleen dat cubeworld geen mmo is..
En dat de main ontwikkelaar het concept communicatie niet kent. Laat nooit wat van zich horen, en er zijn al een jaar geen updates uitgekomen.

[Reactie gewijzigd door Cilph op 4 augustus 2014 11:46]

Zijn laatste update was van Posted by wollay, 6/30/2014 9:52:58 PM, niet zo lang geleden hoor..
Ik beken dat ik al een tijd niet meer gekeken heb. Het is in ieder geval zeer sporadisch en desondanks, nog altijd geen updates.
Ik speel het ook verder niet hoor... Ben beetje minecraft moe, heb die game echt helemaal dood gespeeld, dus zou best kunnen wat je zegt... Volg het allemaal niet meer zo, dacht leuk linkje voor de genen die nu al Minecraft + RPG willen spelen..
Cubeworld is voor mij dan ook de grootste miskoop ooit :')
Jammer dat oortonline.com er uit ligt. Ben geďnteresseerd om deel te nemen. Maar dan moet het wel kunnen ;)

Ok. Op mijn iPad kom ik er niet op. Of het netwerk hier op het werk is niet helemaal ok ;) Op mijn telefoon lukt het wel (dataverbinding provider, niet wifi)

[Reactie gewijzigd door alwinus op 4 augustus 2014 13:12]

15 blokken voor het geld is slim gedaan. (voor de kant van de ontwikkelaars)
De eerste investeerders zullen waarschijnlijk nog eens in de buidel tasten mocht de financiering spaak lopen of mocht er meer nodig zijn dan er voorzien was.
Maar je moet het dan wel heel graag willen spelen, want er is geen financiële return on investment.
http://oortonline.com/#support
Is het niet zo dat als ze vanaf blok x niet meer genoeg ophalen ze het spel uitbrengen/laten zoals ze tot dat moment zijn gekomen? Zo heb je altijd een game voor het geld wat je betaald hebt als backer.
Hoe zit het eigenlijk met voxel engines. Vroeger, ten tijden van Outcast en Delta Force waren ze zeer cpu-intensief en hadden ze geen mogelijkheid tot gpu acceleratie. Is dit nu anders ? Zijn CPU's snel genoeg voor full hd voxel engines ? Zijn shaders flexibel genoeg voor gpu acceleratie ? Wie weet hier meer over.
Voor minecraft was het leuk deze look, maar nu begint het toch wel heel amateuristisch er uit te zien. De artwork die getoond wordt is wel heel erg mooi, en IMHO moet het langzaamaan toch wel lukken om het spel er ook zo uit te laten zien (wat het nu dus IMHO verre van doet)...

tja, en zelf crowdfunding doen heeft natuurlijk het voordeel dat al het geld meteen binnenkomt ongeacht of de doelstelling gehaald wordt...

[Reactie gewijzigd door SuperDre op 4 augustus 2014 13:54]

Mmmmm laat me vreselijk aan guncraft denken.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True