Door , , 48 reacties

'Hè, ik wist niet dat er nog Fable-games worden gemaakt!' Verbazing alom op de redactie als Fable: The Journey zich meldt op het hoofdkwartier van Tweakers. Natuurlijk was het algemeen bekend dat de game in aantocht was, maar wellicht werd de link tussen de Fable-serie en 'The Journey' niet door iedereen gelegd. Die connectie is er uiteraard wel. The Journey speelt zich vijftig jaar na de gebeurtenissen in Fable III af, en alles wat er toen is gebeurd, is nog steeds merkbaar in de fictieve spelwereld Albion.

Hoewel Fable: The Journey onderdeel uitmaakt van de Fable-serie laat het spel zich lastig vergelijken met zijn voorgangers, die daardoor dus moeilijk herkenbaar zijn als echte voorgangers. Het grote verschil is dat je voorheen altijd zelf de controle had over de beweegrichting van je personage, dat zich in een vrij begaanbare wereld bevond. Fable: The Journey is echter ontwikkeld voor Kinect en laat de speler vooral handelingen verrichten op de momenten dat daar om gevraagd wordt. Wanneer die momenten zijn, bepaalt het spel. De game speelt zich, afgezien van wat 'links of rechts' en 'wel of niet stoppen'-keuzes, volledig on-rails af.

Dat is natuurlijk eng. Er kleeft een behoorlijk negatieve lading aan on-rails games, maar je kunt je afvragen hoe terecht dat is. Het enige feitelijke verschil tussen een on-rails game als Fable: The Journey en legio actie- en schietspellen van deze tijd is dat je bij de laatste categorie enkele tientallen meters naar links en rechts kunt bewegen. Uiteindelijk baseren beide varianten hun voortgang om bepaalde checkpoints die de speler triggeren, en in beide gevallen kun je toch echt maar één kant op. Zo erg is het dus allemaal niet.