E3: Kinect goes hardcore

Het jaar van Kinect

Microsoft had voor de E3 al aangegeven dat de beurs, en eigenlijk heel 2011, voor het bedrijf in het teken zou staan van Kinect, de bewegingsgevoelige controller die in 2010 op de markt werd gebracht. Kinect stond dan ook centraal tijdens de persconferentie van de consolebouwer en ook in de enorme stand op de beursvloer. Niet zo vreemd, want Kinect doet het goed. Er zijn er inmiddels al miljoenen exemplaren van verkocht en de controller wordt bovendien omarmd door de academische en opensource-gemeenschap.

Ook wat games betreft doet Kinect het aardig. Er is een flinke voorraad casual- en sportgames die gebruikmaken van Kinect. Hardcore-games ontbreken vooralsnog echter, en daar wil Microsoft graag verandering in brengen, zo bleek tijdens de persconferentie. Vandaar dat al vroeg in de persconferentie Mass Effect 3 op het podium was te zien. Jawel, BioWare gaat ondersteuning voor Kinect inbouwen in deze game, al kiest de studio daar een opvallende insteek voor. Men negeert de camera van Kinect volledig en maakt enkel gebruik van de ingebouwde microfoon. Die heeft Microsoft tot nu toe een beetje links laten liggen. Voice recognition moest een belangrijke feature worden, zo maakte Peter Molyneux ooit duidelijk in zijn Milo-presentatie. Microsoft had echter meer moeite dan gedacht om de functie goed aan de praat te krijgen. Vooral het herkennen van accenten leverde problemen op en ook de implementatie van andere talen was moeilijker dan voorzien.

* Wat zeg je?

Dat is kennelijk opgelost, want BioWare durft het aan om stemherkenning in te bouwen. De studio gaat de optie gebruiken om de dialogen in het spel aan te sturen. Je kunt dus in Mass Effect 3 inspreken welke dialoogoptie gevolgd moet worden. Dat doe je door de de dialoogoptie van je keuze hardop uit te spreken. De dialoog zal dan verder op de gebruikelijke manier verlopen, tot er opnieuw iets te kiezen valt in het gesprek. Daarnaast kun je ook opdrachten geven aan je teamgenoten, via de microfoon van Kinect. Aan het spel besturen met Kinect waagt BioWare zich echter niet.

Dat geldt niet voor Ubisoft. De uitgever brengt in 2012 Ghost Recon: Future Soldier op de markt, een shooter die ook gebruikmaakt van Kinect. Ubisoft gaat echter een stap verder dan BioWare. Zo kun je Kinect gebruiken in de Gunsmith-optie van het spel. Daarin kun je naar hartenlust sleutelen aan je wapen. Het spel ligt dan stil, terwijl je uitgebreid de diverse onderdelen van je gun kunt tweaken. Je kunt daarbij voice commands geven voor het doorlopen van de diverse menu's, of daar doorheen bladeren door met je handen voor de camera te zwaaien. Je kunt ook heel gerichte opdrachten geven via Kinect, met zinnen als 'optimize for range.' Dan stelt het spel je wapen zo samen dat het geschikt is om te snipen.

Fable: The Journey Review van 21 oktober 2012
Ghost Recon: Future Soldier Video van 23 april 2012
EA stuurt Mass Effect 3 de ruimte in Nieuws van 17 februari 2012