Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 60 reacties

Vlak voor het weekend was korte tijd een bètaversie van Mass Effect 3 te downloaden via Xbox Live. De bèta bevatte Action Mode, Story Mode en RPG Mode. Dat zijn vroege versies van gameplaymodes van de rpg, stelt BioWare.

Deelnemers aan een bètatest van het nieuwe Xbox Live-dashboard hadden vlak voor het weekend kort de mogelijkheid om een bètaversie van Mass Effect 3 te downloaden. De bèta was door een menselijke fout op Xbox Live geplaatst en al snel weer verwijderd. De 1,8GB grote bèta is echter toch door diverse gamers binnengehaald en gespeeld, waardoor een aantal tot nu toe onbekende details van de rpg naar buiten kwam. Zo bevat de game drie gameplayvormen, met de titels Action Mode, Story Mode en RPG Mode.

Action Mode wordt in de bètaclient omschreven als 'voor de spelers die de nadruk willen leggen op actie en strijd en zich niet te veel met het verhaal willen bezighouden. In Action Mode wordt automatisch antwoord gegeven op vragen en speel je in de Normal moeilijkheidsgraad'. Story Mode is 'voor de spelers die zo veel mogelijk van het verhaal willen ervaren en weinig druk willen voelen om te vechten. In Story Mode kunnen spelers zelf antwoorden kiezen op vragen en speel je in de makkelijkste combat-moeilijkheidsgraad'. RPG Mode is volgens de omschrijving 'voor spelers die zowel willen vechten als het verhaal willen ervaren. In RPG Mode kunnen spelers zelf antwoorden op vragen selecteren en geldt de normale combat-moeilijkheidsgraad'.

Ontwikkelaar BioWare heeft inmiddels gereageerd op het lek. "De inhoud is niet definitief en geeft geen beeld van de kwaliteit van de uiteindelijke opgepoetste versie die we op 9 maart op de markt willen brengen. Een eigenschap die in deze vroege versie aanwezig was, is een reeks gameplayvormen die nog in ontwikkeling zijn. In de bèta worden deze aangeduid als 'action mode', 'story mode' en 'RPG mode'. We willen benadrukken dat deze spelvormen in een vroeg stadium van ontwikkeling verkeren en nog veel wijzigingen zullen ondergaan. De spelvormen zijn bedoeld om spelers meer controle te geven over het spel dan voorheen."

Beelden uit de uitgelekte Mass Effect 3-bèta
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (60)

Het ziet er niet echt super gaaf ofzo uit.

Wil geen flamewar starten, ik weet zelf dat gameplay belangrijker is als graphics.

Maar om de een of andere manier had ik toch meer verwacht, denk ik.
Het zal hopelijk/waarschijnlijk nog wel beter worden aangezien het een vroege lek versie betreft.
Mee eens.

Het ziet er meer uit als een expansion. De graphics lijken slechter dan wat ik op m'n oude PCtje in ME2 heb gespeeld. Maar goed, dit is ook een console versie, wellicht dat het daar aan ligt. De modellen van personen zijn trouwens niet allemaal even gedetailleerd... Shephard ziet er duidelijk beter uit dan de andere modellen, vooral die Anderson ziet er raar uit kwa postuur en hij clipt ook nog eens door zichzelf heen. Ook de husks zijn nog niet zo overtuigend geanimeerd.

Verschillende speelvormen aanbieden vind ik ook een rare keuze. Maar dat wordt hieronder ook al herhaaldelijk aangehaald. Sprak ME niet alle doelgroepen voldoende aan ofzo?

Ik vind het trouwens vreemd dat ze de moeilijkheid van gevechten af laten hangen van of je wel of niet het verhaal wilt kunnen beïnvloeden met antwoorden. Ik wil eigenlijk gewoon op Hard kunnen spelen en keuzes moeten maken. Het doet mij ook vrezen voor een lineair verhaal. Ik neem aan dat ze geen missies of missie opties gaan skippen als je voor Actionmode kiest, en dat deze alleen in RPG mode speelbaar zijn lijkt mij ook onwaarschijnlijk. Zouden ze dan de in deel 2 toch al beperkte keuze opties nog verder teruggedrongen hebben? (peh, over devolutie van een concept gesproken)

Ik hoop heel erg dat ze nette DX11 support gaan inbouwen en niet primair voor de xbox ontwikkeld is. Als dit Gears of War met ME models wordt met een Orgin sausje en 2008 xbox graphics dan sla ik beleefd over en kijk ik met pijn in het hart het verhaal wel af via youtube in een lets play. (als iemand een PC versie doet tenminste, gamepad besturing in shooters wordt ik misselijk van)
Oppoetsen gebeurd meestal pas in de laatste paar maanden van ontwikkeling.. Eerst gameplay/mechanics, dan pas graphics.
Toch word vaak eerst een engine ontwikkeld dus de grafische basis, misschien word hier een debug-versie gedraaid, of nog niet max. detail omdat de high-poly modellen nog niet allemaal af zijn/bug vrij.

Verder vind ik het er eigenlijk allemaal prima uit zien verder!
Wij realiseren ons dat dit een filmpje van de xdoos is en deze hardwarelimiet is en blijft?
Ik neem aan dat het er op de PC allemaal een stuk gelikter uitziet.

Ik koop deze fijn voor de PC, aangezien een shooter spelen op een console vrij debiel is qua controls.
het is geen shooter, en ik vind een digitale WASD besturing helemaal niks
Het is een shooter, maar dan met hier en daar wat rpg elementjes.
Dat men in het artikel hier zit te verkondigen dat het een rpg is maakt het nog geen rpg.
Het is een shooter en het blijft een shooter, ook al zegt men dat het een hybride is. Een rpg is anders van opzet.
Niet mee eens. Het genre RPG is veel groter dan de puristen altijd beweren. De vaste elementen van een RPG zijn dat je een karakter speelt die zichzelf ontwikkeld in een bepaalde wereld waar bepaalde regels gelden. En eigenlijk is zelfs die uiterst wazige definitie nog te specifiek, want het genre is lastig te omschrijven. En daarom kan er ook enorm veel onder vallen, waaronder alle games waarbij het hoofdkarakter een verhaal doorloopt en groeit in level / vaardigheden / uitrusting / wat dan ook. Daarmee liggen bijvoorbeeld Baldur's Gate of Morrowind enerzijds en een game als Mass Effect anderzijds helemaal niet zo ver uit elkaar, ook al ligt de nadruk in Mass Effect meer op actie. Want in die game kun je je ook uren vermaken met achtergrondverhaal, politiek, dialogen enzovoort.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 7 november 2011 20:41]

Minimaal net zo goed als ME2 (qua GFX) waarschijnlijk weer net wat beter.
Ze zijn alle 3 gemaakt op de UT3 engine. Alleen dan latere versies.
"Het ziet er niet echt super gaaf ofzo uit."

Je geeft het antwoord op je eigen vraag.

" Het zal hopelijk/waarschijnlijk nog wel beter worden aangezien het een vroege lek versie betreft."
Ziet er uit als het begin van het verhaal (simpel wapen, geen custom squad), waar de spelers de basis moet leren; lopen, klauteren, klimmen, schieten (hostiles vallen je niet eens aan). Dus voor dit doel ziet de wereld er heel simpel overzichtelijk uit.

Maar, als Commander Shepard bijvoorbeeld na ongeveer 90 seconden achter zich kijkt kan komt het toch aardig, WOW over. Zeker als daar later de explosies nog eens bijkomen.

Hou er wel rekening mee dat dit op de X360 is en niet een highend PC. Slechte video kwaliteit filmpje. Dus grafisch beperkt, en bewegingen van de hoofdpersoon wat houterig door de controller.

Hoewel dit wel veel beter kan (minder houterig) als je bijvoorbeeld naar Uncharted kijkt. Zal wel een beperking zijn van de Unreal Engine, want ook in Mass1&2 is Shepared, zelfs op de PC, wat houterig.

En dan is het spel nog niet eens af. Niet alle objecten, niet alle textures, niet alle wireframes, etc, etc.

[Reactie gewijzigd door tHe_BiNk op 8 november 2011 04:20]

Yaay! Duidelijk RPG mode!
Eergister ME 1 weer uitgespeeld wat een zalig spel was dat toch! Het verhaal is echt zo geweldig.

ME2 heb ik express bewaard daar ga ik nu aan beginnen. Dan heb ik het verhaal hopelijk nog een beetje in me hooft als ME3 uit is :D

Heb heel kort ME2 gedaan maar daar vond ik het jammer dat ik het RPG element niet meer zo terug zag komen als in ME1.
Maak je niet blij met een dooie mus, eerst zien, dan geloven. Ze kunnen het wel rpg mode noemen maar met het bioware van de afgelopen tijd zegt dat niets.

Nee, ik denk dat voorzichtig sceptisch optimistisch toch wel de beste houding is.
Je hebt dan niet echt onderzocht wat BioWare doet met de RPG elementen.. Ze zijn deze keer dieper dan ME2. Je hebt verschillende takken per kracht, je kan je armor en wapens nog tweaken met onderdelen etc, dus, tekort aan RPG elementen in ME3 lijkt me heel onwaarschijnlijk.
Qua krachten aftakken was dit al zo. Op het 4e niveau van een kracht kon je een keuze maken over de extra effecten.
Ik weet wel degelijk waar ik het over heb. Daarnaast zegt "beter dan ME2" helemaal niets. ME2 was zoveel een rpg als GoW dat is. Het is sinds de overname door EA niets dan huilen met de pet op en ik heb geen zin in wederom een teleurstelling. Ik zal blij zijn als ME3 geweldig wordt maar tot die tijd blijf ik sceptisch en koud voor hype.

En de mensen die de gelekte storyline hebben gelezen geven aan dat het gewoon weer ME2 is. :'(

Nou ja, zolang ze maar niet zo'n lachwekkend slechte terminator erin stoppen is het al een vooruitgang. :+


On the bright side... 3 dagen tot skyrim! _/-\o_
haha die stem is van sgt foley uit CoD:MW2 :D
Ha die overdrijving van "speel het spel voor mij" knoppen worden nog waarheid ook. Neem diegenen die in "Action Mode" spelen het spel af, die verdienen niet beter. Dat ze eens Gears of War gaan spelen ofzo.
Fijn dat je nu kunt kiezen hoe je het wilt spelen. Ik zal sowieso voor de RPG-mode kiezen, aangezien het mij totaal niet leuk lijkt als je je antwoorden niet meer mag kiezen, maar de actie mag ook best uitdagend zijn. :) Ik hoop dat de RPG-mode weer lijkt op ME1 en minder op 2.
2x een lek die vroege beeld materiaal toond vandaag :P

marketing-truc toont vroege versie gameplaymodes Mass Effect 3
Godsamme, ze hebben die achterlijke sprint nog steeds niet veranderd/verwijderd. In alle ME games was de sprint echt compleet nutteloos: je kon maar héél kort sprinten en veel harder ging je nou ook niet.

Die 3 verschillende speelstijlen lijken me ook behoorlijk idioot. Klinkt weer als iets wat EA bedacht heeft om zo veel mogelijk doelgroepen aan te spreken. (Ja, ik weet dat publishers normaliter niks te zeggen hebben over de inhoud van de game maar EA is wat dit betreft een uitzondering). Ik krijg altijd het idee dat EA enkel geïnteresseerd is in het trekken van nieuwe fans i.p.v. ook de bestaande fans tevreden te houden.
Nou, ben benieuwd. Ik ga iig alleen RPG mode spelen want daar is het Mass Effect voor....als ze die andere modes erin houden komt het toch wel een beetje op 'versimpeling-voor-de-domme-massa' over.
Sorry maar van mij mogen ze ME beperken tot een keiharde SP. Ik zie geen toegevoegde waarde in dit soort losse elementen.
Het worden echt steeds meer actie games in plaats van RPG's. Jammer.
De animaties zien er trouwens wel heel slecht uit.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 7 november 2011 22:56]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True