Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 66 reacties

Mass Effect 3 vormt het einde van de verhaallijn rond Commander Shepard, zo is bevestigd door Michael Gamble, producer van de game. Ray Muzyka, oprichter van ontwikkelaar BioWare, liet eerder al weten dat de serie wel wordt voortgezet.

Producer Michael Gamble is er in een interview met PC Gamer duidelijk over: "Na deze game is het verhaal rond Commander Shepard afgerond." Daarmee maakt Gamble duidelijk dat Mass Effect 3 het laatste deel van de serie is waarin Shepard de hoofdrol vervult. Ook in volgende games zal Shepard niet terugkeren, bevestigde Gamble desgevraagd. BioWare gaf al in 2007, bij de lancering van het eerste deel, aan dat de game onderdeel van een trilogie zou worden.

Het voltooien van de trilogie is echter niet het einde voor de Mass Effect-serie. Na het derde deel, dat in 2012 op de markt komt, zullen nog meer delen volgen. Ray Muzyka, oprichter van BioWare, zei in juni al dat Mass Effect 3 'in geen geval het einde van de serie betekent'. Het derde deel is volgens Muzyka 'het begin van een geheel nieuw avontuur'.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (66)

Pff, dit vind ik zo onderhand wel 'nep' worden hoor: al die developers die zeggen dat 'dit het einde van het epische verhaal is', om een jaar later doodleuk met gewoon een vervolg te komen. O-)

Op zich niks mis mee, want Mass Effect is gaaf en ze moeten ook poen verdienen, maar dan moeten ze dit soort dingen toch eerder besluiten en duidelijk maken. Lijkt me desondanks wel leuk om weer een ander stukje van het universum te zien; mss iets met Turians of Quarians in de hoofdrol?
Het begint inderdaad nep te worden, maar zolang mensen het dan blijven kopen word het niet nep voor de ontwikkelaars. Het werkt immers.

Ik ben er ook wel een beetje klaar mee na Halo reach. 1-2-3 was goed maar ik vind dat ik eigenlijk reach en odst niet had hoeven kopen. Daarintegen wil ik misschien wel de 1-HD versie hebben.


En als jij en ik dan uiteindelijk besluiten de oneindige vervolgen niet meer te kopen, dan zal de ontwikkelaar dat uiteindelijk ook wel gaan merken en er mee stoppen.

Edit: Je hebt gelijk, ik doel niet specifiek op de Mass Effect serie maar meer algemeen.

[Reactie gewijzigd door BastiaanCM op 30 augustus 2011 22:39]

Maar waarom zou je willen dat een van de beste gameseries van de laatste jaren stopt? Daar kan ik echt niet bij, zolang ze gamers maar kunnen boeien met een goed vernieuwend verhaal en de kwaliteit op hetzelfde niveau blijft is er niets aan de hand. Pas op het moment dat deeltje inspiratieloze troep zoveel is uitgekakt dan heb je een punt maar daar is bij Mass Effect helemaal geen spraken van en daar hoeft gezien de kwaliteit en uitgebreidheid van de gamewereld ook de komende delen geen sprake van te zijn.

Juist het feit dat ze stoppen met Shepard en dat ze een nieuw verhaal beginnen voorkomt het gevoel van uitmelken. Ook al zal het pijn in m'n hart doen omdat ik echt een band heb met mijn Shepard,... en dat zegt toch ook wel iets over de kwaliteit van deze serie.

Ik ben alleen maar heel blij met deze mededeling.
Er is zoiets als stoppen op je hoogtepunt.

The Matrix was goed, het vervolg matig, en de derde was slecht. Conclusie, de serie The Matrix is niet zo goed. En dat is zonde.

Bij spellen willen veel mensen ook *alles* zien in zo'n universum. Dus alle spellen spelen. Als de laatste titel dan bekend staat als slecht is dat een hele vervelende ervaring, en dan denk je nog wel een keertje na over een serie van die publisher beginnen.

Doorgaan tot het zuigt is niet een winnende strategie voor de consument.
Heb je het artikel überhaupt wel gelezen? De Mass Effect serie gaat door, maar dit verhaal komt ten einde. Er komt dus geen "vervolg" op het verhaal. Er komt een nieuw verhaal, dat zich in hetzelfde universum afspeelt.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 30 augustus 2011 16:20]

Heb je het artikel überhaupt wel gelezen? De Mass Effect serie gaat door, maar dit verhaal komt ten einde. Er komt dus geen "vervolg" op het verhaal. Er komt een nieuw verhaal, dat zich in hetzelfde universum afspeelt.
Wat je eigenlijk wilt zeggen is dat ze gebruik blijven maken van de naam "Mass Effect", omdat die naam goed bekend staat en ze dus een nieuwe game gemakkelijker kunnen marketen :P.
Ja, maar wel een 'vervolg' in de serie, hoewel eerst altijd gezegd werd dat het een trilogie werd. En dát vind ik de laatste tijd dus zo kwalijk: 'serie met einde' zeggen en dan 'serie uitbreiden/melken' (wat je liever wilt) doen.

Zoals gezegd: ik vind er niks mis mee dat we nog meer in de ME wereld gaan zien, maar wel dat ze ons consument dingen voorhouden die uiteindelijk om meer geld toch anders worden gemaakt. Gewoon eerlijk wezen en zeggen: "we maken zoveel delen als mensen willen kopen en mss veranderen we tussendoor de hoofpersoon voor een vers perspectief"

Ik vind dit ook een betere insteek van bijvoorbeeld bij Halo en Assassin's Creed: wordt ook eerst gezegd dat een trilogie is en daar zitten we nou ook al over de 3 delen heen, maar juist wel met dezelfde hoofdpersoon, zodat je verhaal (iig bij AC dan) nodelijk uitgerekt wordt.
Tja, je kan hierover eindeloos zeveren maar het feit is dat de universa van veel van de franchises die succesvol zijn en goed verkopen erg goed in elkaar steken. Zeker in het geval van Mass Effect, de wereld waarin het verhaal zich afspeelt word buitengewoon gedetailleerd beschreven in de de verschillende delen, en biedt eindeloze mogelijkheden tot avontuur.

Ik zou het persoonlijk jammer vinden als het na ME3 afgelopen was. De eerste twee delen waren dusdanig meeslepend, verassend en goed uitgewerkt dat ik er het liefste evenveel content van zou zien als van bijvoorbeeld Star Trek of Star Wars. Het concept is geniaal en verdiend uitgebreid te worden, imho. Je kunt dit uitmelkerij noemen maar in tegenstelling tot een franchise als Call of Duty waar elke 2 jaar verplicht een nieuwe telg aan word toegevoegd met een ongeloofwaardig verhaal en dezelfde gameplay, zit er een stijgende lijn in de kwaliteit van Mass Effect én biedt het universum meer dan alleen een geschikte achtergrond voor een Action RPG. Je kunt Mass Effect shooters maken, MMO's, flightsims, RTS games, hell, zelfs een social sim.

Met andere woorden: deze franchise kan gewoon erg lang mee zonder dat 'ie gaat vervelen, en de hoeveelheid moeite die er nu al in is gestoken rechtvaardigt dat ook.
Het hangt er voor mij echt vanaf of het een goed deel 4, 5 en 28 wordt. Zolang ze goede games kunnen maken in het ME universum zie ik niet in waarom ze perse iets nieuws moeten bedenken als dit werkt en mij verslaafd maakt. Als het crappy vervolgen worden en duidelijk een melkkoe is geworden, dan ben ik het helemaal met je eens. Eerst zien, dan oordelen dus voor mij :)
Je kan een game pas als uitmelken beschouwen als de kwaliteit en speelduur achteruit gaat.

Zolang een spel van goede kwaliteit is en ook nog eens een lange speelduur heeft zou ik het niet erg vinden om een vervolg door te spelen. Qua verhaal, omgeving en kwaliteit ligt Mass Effect niet slecht.

Als er nou duidelijke achteruitgang in de game te zien is, zoals bugs / slechte cinematics / vaag verhaal / etc, dan zou ik het pas als uitmelken benoemen.

Ik hoop dus ook dat Bioware bij eventuele vervolgen wel de tijd neemt om weer een geweldige game neer te zetten, maar daar maak ik me geen zorgen over.

[Reactie gewijzigd door Wahloh op 31 augustus 2011 05:27]

AC is in principe nog steeds een trilogie, brotherhood en reelations zijn een soort van spinoff, na revelations komt pas AC:3 uit
Het universum omvat wel iets meer dan alleen de naam hoor... Alleen alle rassen al en de locaties om maar eens wat te noemen.
Men blijft toch ook gewoon gebruik maken van de naam Star Wars, Star Trek en Stargate, terwijl er (heel) andere verhalen worden verteld met andere hoofdpersonen. Je zal waarschijnlijk iets krijgen in de trend van Mass Effect: New Horizons 1 t/m 3. Dat is smart business, de wereld, technology en history is al uitgewerkt. Ook hebben de meeste potentiële kopers al een relatie met het ME universum.
Men blijft toch ook gewoon gebruik maken van de naam Star Wars, Star Trek en Stargate, terwijl er (heel) andere verhalen worden verteld met andere hoofdpersonen. Je zal waarschijnlijk iets krijgen in de trend van Mass Effect: New Horizons 1 t/m 3. Dat is smart business, de wereld, technology en history is al uitgewerkt. Ook hebben de meeste potentiële kopers al een relatie met het ME universum.
Het 'slechte' bij die games is ook vaak gewoon de nieuwigheid die er een beetje af raakt. Uiteindelijk vind iedereen het gewoon heel leuk om nieuwe dingen te ontdekken, en dat is lastig als een groot deel van de achtergrond al zo is uitgewerkt en doorgespeeld door mensen.

Het mysterieuze van 1 en 2 is natuurlijk nog het leukste, waar je echt blijft snakken naar meer informatie. Als je dan eenmaal echt geconfronteerd wordt met de vijanden, dan is het al snel zo dat het verrassende er vanaf is. Dat wordt in ME natuurlijk gewoon erg goed opgevangen door een steengoede gameplay, maar je wilt niet een hele game op die manier spelen. Dan ben je gewoon een dertien-in-een-dozijn shooter.

Wat dat betreft denk ik dat ze voor toekomstige ME's (post-ME3) het roer om moeten gooien wat betreft de verhaalstructuur. Opnieuw een geheimzinnig vijand uit de deep-space-hoed trekken gaat niet meer werken.
Haaha, tuurlijk wel maar wel goed bedenken.

Kijk maar naar stargate/star trek, daar gebeurd het ieder bijna iedere aflevering :)
Hoe wel het maar een aflevering is, zijn er toch genoeg kijkers die het einde van het seizoen wilden zien en het volgende ook.

Eenmaal goed uitgewerkt(wat het al is) heb je een goed lopend concept. Kijk maar naar half-life 2, episodes. Dat werkte goed, tot de ontwikkelaar stopte met ontwikkelen. Maar zulke structuren kunnen heel goed werken.
Doen ze bij Halo ook
en het zal mij niks verbazen als ze dat bij Gears Of War ook gaan doen.
Aangezien die triologie ook ten einde is en het dom zou zijn om een goed lopend product ''de prullenbak'' in te gooien...... of uit te melken
Het maakt uiteindelijk natuurlijk niks uit :)

Er valt geld mee te verdienen, dus zetten ze de serie voort. En met elk deel gaat de kwaliteit omhoog, dus leggen ze de lat voor zichzelf hoog.

Van Halo werd ook gezegd dat het bij een trilogie zou blijven, en dat gebeurt ook niet.
Dus misschien gaat hij/zij deze keer zelfs definitief dood?
Het klinkt spannend, misschien in deel 4 een ander oogpunt op de hele affaire?
Zou wel leuk zijn als je dan een Reaper mocht zijn of iets dergelijks :P, alleen dan een beetje jammer dat het ras waartoe we zelf behoren moet uitroeien :S

Verder mogen ze na 3 het wel voorgezien houden, ik ken maar weinig games die 3 of meer hebben gered, met hetgeen dat de volgende delen een succes werden (BF en CoD eventjes buiten beschouwing gelaten).

[Reactie gewijzigd door thekoekepeer op 30 augustus 2011 16:18]

Ja maar met het retireren van Shepperd creeeren ze natuurlijk veel nieuwe mogelijkheden voor een nieuw deel. Het beslaat een gigantisch universum (letterlijk) waar je van alles kunt bedenken wat indirect iets met het Shepperd verhaal te maken heeft.
Waarom iets wat er mee te maken moet hebben? Gewoon een andere tijd. Er is nog ZOOOOO veel te vertellen.
Uiteraard. Het derde deel , is standaard het einde van de held.

Misschien ook maar tijd. Deel één was super. Deel 2 leek meer op Gears of War dan op een RPG, Deel drie zal vast een mix zijn van zo veel mogelijk gamegenres , een soort manusje van alles, om maar zoveel mogelijk copies aan zoveel mogelijk verschillende soorten gamers te verkopen.

Deel twee was geen slechte game, maar het had niet veel meer weg van de goede RPG die deel 1 was. Developers proberen iedereen te pleasen, met het gevolg dat een game, op z'n best, het op alle vlakken nét niet is.
Dit is heel erg afhankelijk van smaak. Deel 1 was inderdaad veel meer RPG dan deel 2, maar ik vind de manier hoe de twee in elkaar zijn overgevloeid niet een soort poging zoveel mogelijk gamers te pleasen. Deel 2 speelde namelijk qua totaal plaatje gewoon als een beest, veel soepeler dan zijn voorganger (vind ik) en met verbeteringen op bijna elk aspect van de toch al goed gelukte franchise.
Mee eens. Deel 1 had ik nooit uitgespeeld, toen deel 2 (een paar keer) gespeeld en toen van de weeromstuit deel 1 maar weer afgestoft ...
Deze kan het qua spelbeleving écht niet halen bij deel 2. Lastiger te bedienen, veel minder overzicht, rommeliger ...
Ik zie deel 2 dan ook als een evolutiestap, ben heeeel erg benieuwd naar deel 3!
Vette game, maar je zal wel weer dood gegooid worden met dlc materiaal dat je moet kopen na uit komen van ME3 zoals het bio/arts bekoort. 40uur spel plezier (ook nog een rpg...) en dan kun je beginnen met downloaden, jammer zo'n ontwikkeling.
Na DA2 vind ik het wel goed geweest. Ik zeg Bethesda TES5
Skyrim krijgt ook DLC lol xd
Het verschil is 1) Bethesda heeft aangekondigd zich te gaan focussen om grote dlc die meer waarde voor geld geeft (denk shivering isles). Meer content in minder packs dus. 2) Bethesda zorgt er gewoon altijd heel netjes voor dat je over de loop van tijd gewoon verzamel dvd's met alle content kan kopen zodat je ook echt je spul bezit (dus niet zo'n lullige dl code die het aan je account bind maar gewoon lekker een install disc).
En dat wou ik maar ff zeggen! :z
De RPG's van Bioware hebben allemaal een component die je in andere games niet ziet. Ik ga het niet benoemen, dat vogel je zelf maar uit, maar het heeft onder andere tot gevolg dat de leeftijds rating niet op 'alle leeftijden' staat.

Als jij tegen DLC's bent.. wel je bent immers niet verplicht ze te kopen ?
Voor mij betekent het meer plezier van een toch al geweldige game.
Bij een MMO betaal je elke maand 10-15 euro waarvan de ontwikkelaar programmeurs betaalt voor meer content, die jij dan maar moet accepteren want je hebt er reeds voor betaalt. Dan is een DLC optie toch beter, bevalt de content je niet, dan koop je 't niet.

Ik kijk uit naar de volgende 20 delen van Mass Effect en ga ze allemaal op pre-order kopen.
Durf je het woordje sex niet in je mond te nemen? Niet dat je er echt veel van ziet in de Bioware games
Mooi dat het verhaal stopt en nog veel beter dat het daarna Mass Effect gewoon verder gaat. Lang geleden dat een game zo'n indruk om me kon maken. Zelfs de boeken gelezen (ok stiekem geluisterd :p)

Al dat geklaag over uitmelken en de naam gebruiken om te verkopen.. ZUCHT !!!
Alsof diezelfde mensen niet gaan klagen als ze een nieuwe game maken met een andere naam die verdacht veel op de Mass effect serie lijkt.

Mooiste is nog dat ik niet van SF hou en dat ik het eerste deel 3 x heb gekocht om pas bij die 3e keer door het eerste "saaie"level heen te komen. Gewoon een top serie :)
Ik vind Mass Effect geweldig maar zeker bij een game als deze heb ik liever dat ze 't eervol afsluiten met een 3e deel en daarna niet verder gaan. De triology steekt op dit moment geweldig in elkaar en ik zie een Mass Effect 4/5/6 niet zo zitten, met alle uitmelkerij en meer-van-t-zelfde dat daarbij komt kijken.
Lijkt mij prima.
Het lijkt mij wel tof om naar het begin te gaan. Eerste keer door de Relay, first contact war enz. enz.
THANKS VOOR DE SPOILER TAG!
Lees jij alleen de titel ?

er staat toch duidelijk

Producer Michael Gamble is er in een interview met PC Gamer duidelijk over: "Na deze game is het verhaal rond Commander Shepard afgerond.
Dit kan ik toch geen spoiler noemen of wel ?

Het verhaallijn is gewoon ten einde

[Reactie gewijzigd door R.plas op 30 augustus 2011 20:28]

Darth Vader is de vader van Luke. Leonardo dicaprio gaat dood op het einde van Titanic. .
"Ook in volgende games zal Shepard niet terugkeren, bevestigde Shepard desgevraagd."

Ik denk dat die tweede Shepard moet worden vervangen door Gamble?
Yep, made fix0r
Haha, ik was al terug aan het lezen of ik een naam over het hoofd had gezien.
Hoezo?
We wisten al dat ME in 3 delen één verhaal zou vertellen, namelijk die van Shepard. Of Shepard dood gaat of niet (voor de tweede keer) is onbekend, maar hij zal niet terugkomen in de toekomstige ME games. De reden zou bijvoorbeeld een tijdsprong kunnen zijn van 100-en jaren voor- of achteruit, of een verhaal in een ander deel van het universum.

De enige "spoiler" die ik zie is dat dit verhaal eindigt met het nieuwe verhaal voor ME4 en verder.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True