Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 91 reacties

BioWare 'werkt hard aan een aantal inhoudelijke initiatieven die vragen van spelers moeten beantwoorden en opheldering moeten geven aan spelers die een beter einde zoeken aan hun reis'. De studio legt in april uit wat dat betekent.

Ray MazykaIn een lange verklaring maakt Ray Muzyka, oprichter en directeur van ontwikkelaar BioWare, bekend dat zijn bedrijf tegemoet wil komen aan de kritiek van fans op het einde van rpg Mass Effect 3, die sinds 9 maart te koop is. Muzyka laat nog niet los wat hij precies wil veranderen aan het einde van de game, dat ook het einde van de verhaallijn van de trilogie is. BioWare zal in april toelichten waaruit de initiatieven bestaan waaraan producer Casey Hudson en zijn team werken.

Direct nadat de game in de winkel verscheen, kwam er kritiek van fans. Volgens de fans biedt het spel niet hetzelfde aantal eindemogelijkheden als de voorgaande twee Mass Effect-games. Ook vinden zij andere aspecten in het verhaal onderbelicht, zoals de achtergrondverhalen van de personages naast hoofdpersoon Commander Shepard. Fans drongen er daarom bij BioWare op aan om Mass Effect 3 uit te breiden met extra einden en daaraan wil Muzyka nu tegemoetkomen.

De directeur verdedigt in zijn verklaring het ontwikkelteam en stelt dat hij gelooft in de artistieke keuzes die het team gemaakt heeft. Hij geeft bovendien aan de kritiek van fans als pijnlijk te ervaren en het spel te willen verdedigen door te wijzen op de vele positieve recensies. Hij stelt echter vooral dat hij en het team de kritiek op het spel 'met bescheidenheid moeten accepteren uit respect voor de fans'.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (91)

Het grote punt van Mass Effect is dat het om het verhaal draait. Het is in de game wereld een literair hoogstandje met af en toe wat schieten tussen door. Nu was het in ME1 nog meer een echte RPG, werd het minder in ME2, en is ME3 gewoon een shooter a la Gears of War met wat customization options. Echter, het verhaal, de karakters en vooral de keuzes die je maakt zijn wat de Mass Effect serie zo ongelofelijk sterk maken.

Of je nu een Paragon, Renegade, of iets er tussenin Shepard wilt spelen, blijft de main character recalcitrant en iedereen tegen de haren instrijken om te voorkomen dat iedereen door de Reapers uitgeroeid zal worden. Op deze manier stelt het spel allerlei diepgaande maatschappelijke controverses als puur racisme, discriminatie, genocide, etc, aan de orde. Als Shepard kom je voor deze vraagstukken te staan en wordt er van je verwacht om het op te lossen zoals jou goed dunkt. Dit begint in deel 1, wordt meer in deel 2, en in deel 3 heb je soms echt last van bepaalde grote keuzes die eerder gemaakt zijn en volgt de ontknoping. De gameplay en ervaring van het verhaal zijn sterk afhankelijk van hoe je de eerdere delen gespeeld hebt.

Niet alleen probeer je deze diepere issues te tacklen, maar je doet dit niet in je eentje. Vanaf het begin bouw je een team om je heen waar je ook nog eens een zeer sterke band mee op bouwt. Iedere crewmember, speelbaar of niet, komt in het einde zelfs terug om je 'moed' in te spreken voor de laatste suicide mission. Het einde van ME2 is ook een zelfmoord missie en alleen als je alles helemaal goed hebt gedaan door het hele spel heen overleeft iedere crewmember het.

Dan komt helaas toch het einde van een epische reis. En dit is het punt waar ME3 zichzelf totaal verraad en literaire zelfmoord pleegt. De zelfmoord missie van de karakters lijkt iets te letterlijk genomen te zijn. Er is behalve een kleurtje geen keuze in het einde, consequenties van eerdere keuzes al helemaal daargelaten, ieder diep punt dat het spel probeert te maken wordt compleet genegeerd, er wordt over je crew met geen woord gerept behalve dat ze lafaards lijken te zijn, en bovenal de gevatte en bevlogen Shepard staat erbij als een natte vaatdoek zonder alles wat we van hem/haar gewend zijn en van gaan houden. Om het over de plotholes nog maar niet te hebben die de consequentie zijn van wat er daadwerkelijk gebeurt.

Bij boeken is het ook zo, het verhaal en de ervaring worden herinnerd aan de nasmaak die het einde achterlaat. Nu hoeft dit zeker niet zoetsappig te zijn en is een donker einde vaak de betere optie (al wordt dit vrij subjectief), maar het moet wel ergens op slaan. En hier slaat ME3 de plank compleet mis.

Naar mijn mening is 99% van het spel geweldig en dan komen de laatste 10 minuten... Voor een serie die prat gaat op de replay waarde en het verhaal is het een aanfluiting om zo te eindigen. Ik kan alle verontwaardiging daarom ook zeer goed begrijpen. En het is zeker geen kleine groep mensen die er zo over denkt. Ga maar eens op de fora van Bioware kijken. Na het tegenvallende Dragon Age 2, SWTOR dat toch niet helemaal lijkt wat het had moeten zijn, en dan nu dit, heeft Bioware een hoop krediet verspeelt en moeten ze voorzichtig zijn hoe verder te gaan.
Wanneer de DLC met een ander einde uit komt zal ik deze zeker kopen, omdat ik echt van deze serie houd. Het zijn geweldige games en verdienen een beter einde.
Precies mijn gedachten, het is wel zonde om te zien dat een ontwikkelaar als BioWare toch langzaam de verkeerde kant opgaat qua gamedevelopment.

Er was tot de allerlaatste missie in ME3 niks mis met het spel, je squadmates komen je moed inspreken en dan denk je: "Dit gaat een waardig einde worden voor een geweldige gameserie"

Tot je opeens geraakt wordt door een laser terwijl je toch echt het hele spel "reaper-beams" als een professional aan het ontwijken was.

[Reactie gewijzigd door Zehtuka op 22 maart 2012 15:20]

Mensen die tegen het aanpassen van het einde zijn hebben volgends mij niet de spellen zelf gespeeld.. er is namelijk maar 1 conclusie; er klopt geen zak van :X

De spelserie heeft een groot aantal thema's die integraal zijn voor de ervaring, daar draait het hele spel om, en alle keuze's van het spel gaan over deze thema's.. en het einde, gooit ALLES waar je voor gekozen hebt overboord en geeft je een keuze en uitslag dat op geen enkele manier eer doet aan het verhaal. Je maakt belangrijke keuzes, sticht vrede tussen rassen, zorgt er voor dat mensen en robots in vrede kunnen leven, lost allerlei problemen op, brengt iedereen samen... en dan? Je bouwt iets op en dan gooien ze het zomaar weg. Invloed nul, en de 'twist' voegt niks toe maar sloopt het hele concept van Mass Effect (letterlijk en figuurlijk)

Het is alsof het door een compleet los persoon geschreven is die de rest van het verhaal niet kent, het klopt gewoon niet. Het gaat er niet om of X het overleeft of je een happy ending krijgt. Het heeft niks met artistieke vrijheid te maken, en alles met continuïteit en samenhang. Dat er een groot stuk stuk open gelaten word op het einde is tot daar aan toe, dat is een keuze, smaak. Maar de rest..
Triest eigenlijk dat een ontwikkelaar zijn of haar bedachte game moet gaan aanpassen na release omdat alle fans beginnen te klagen. Natuurlijk als er hinderlijke bugs in zitten die de gameplay tegenwerken, dat moet wel gepatched worden. Maar als spelers een ander eind willen, jammer dan.

Stel dat iedereen zou gaan klagen over de scheve grijs van Mona Lisa, dan pakt toch ook niemand even een verfkwast om het te wijzigen?
http://social.bioware.com/forum/1/topic/355/index/10056886/1

Lees en huiver. Het einde is totaal niet wat ze beloofd hebben.
Als iedereen zou klagen over de glimlach van Mona Lisa hing het nu niet in het Louvre en betaalden mensen er geld voor om het te zien.
Het zijn verder ook geen kunstenaars maar gewoon een bedrijf dat geld probeert te verdienen met iets waar ze goed in zijn. Luisteren naar je klanten is dan alleen maar heel verstandig, niet teveel overigens anders wordt je gek als bedrijf en maak je geen winst meer.
In die tijd was schilderen het fotograferen van nu dus gewoon een beroep hoor ;) Dat het een beroep was dat bepaalde mensen op gegeven moment verhief tot zulke invloedrijke mensen voor de schilderkunst is totaal niet te vergelijken met een product als een game.
Leonardo Da Vinci van beroep schilder? Ik denk dat je nog even terug moet in de geschiedenisboeken.
Verder ging mijn opmerking over het heden en niet over het verleden. Dat de Mona Lisa in het verleden is gemaakt is daarvoor irrelevant.
Ja maar dat is een kwestie van "you like it, or not; if you don't, get over it". Daarbij voelt het niet alsof je aan het 'schilderij' geparticipeerd hebt in het schetsen van jóuw karakter. Daar ben je geen participant maar toeschouwer, en heb je (voor je gevoel) geen recht van spreken. Hier theoretisch gezien natuurlijk ook niet, maar nu werkt het anders qua gevoelsleven. (Dit geldt ook voor HanslH een paar posten hierboven.)

Ik heb de ontwikkelingen omtrent deze hetze vanaf dag 1 gevolgd, en ik moet zeggen dat ik het bewonderenswaardig vind hoe Bioware (tot nog toe) met alle kritieken is omgegaan. Want wat ze op hun bordje hebben gekregen was echt niet niks, en als je kijkt naar hoe ze ook daadwerkelijk reageren op íedere (nette) kritiek leverende fan (op bijvoorbeeld Twitter), lijkt het inderdaad alsof ze echt al onderling bezig zijn met het verzamelen van informatie en het zoeken van een oplossing. Ze doen in ieder geval hun best, en dat vind ik al heel wat. Dat zegt wel iets over zo'n bedrijf. Maar natuurlijk nog maar wel zien of ze het ook doorzetten. Op zich hoeft het hele einde van mij niet eens persé anders, maar ik zou wel wat meer closure willen (voor m'n squadmates) en informatie omtrent plotholes. (Lees: stiekem hopend op bevestiging van de indoctrinatietheorie, haha, gewoon omdat het zo leuk zou zijn als een dev-team zo ver doordenkt in een spel :P)

EDIT: en inderdaad, ze hebben (zoals de first-poster al zegt) nog niet gegarandéérd het einde aan te gaan passen, ze beloven inderdaad alleen te kijken of ze iets kunnen doen. Beetje te suggestieve titel misschien dus, voor deze verwijzing naar de brief. Want "aantal inhoudelijke initiatieven die vragen van spelers moeten beantwoorden en opheldering moeten geven aan spelers die een beter einde zoeken aan hun reis" kan ook simpelweg slaan op meer uitleg of bijvoorbeeld een extra (dlc) epiloog over je squadmates om te vertellen hoe stuk voor stuk met ze afloopt. Niet noodzakelijkerwijs een aangepast 'einde' dus.

[Reactie gewijzigd door Gilraen op 22 maart 2012 12:01]

Het probleem is dat Mass Effect een spel is over keuzes en na vijf jaar keuzes maken blijkt dat ZERO impact te hebben op het einde.

Gelul van Bioware daargelaten is er maar 1 echt (multicoloured) einde (waar geen hout van klopt).

ME3 is een goede game, geniaal zo nu en dan, maar de laatste 5 minuten zijn echt een koude douche.
De keuzes zijn een illusie. Als je de game had gespeeld zonder op het internet te kijken naar alle andere eindes (ofwel, zoals 99% de game speelt) dan had je het nooit geweten.

EDIT: sterker nog, maar 43% heeft de game überhaupt uitgespeeld:
http://raptr.com/game/Mass-Effect-3/achievements

Daarnaast wilde Bioware een opzet maken voor de sequel, en dat kan gewoon niet als iedereen een heel ander einde heeft.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 22 maart 2012 09:56]

De keuzes zijn een illusie. Als je de game had gespeeld zonder op het internet te kijken naar alle andere eindes (ofwel, zoals 99% de game speelt) dan had je het nooit geweten.
Leuk dat jij een game maar 1 keer doorspeelt en er dan nooit meer naar om kijkt, maar vrij veel mass effecters lopen meerdere keren door de game heen, waarbij ze (bewust) elke keer andere keuzes maken. En ja, dan kom je nogal bedrogen uit als je ME3 vergelijkt met de vorige twee delen (van horen zeggen, heb ME3 zelf nog niet gespeeld). Het idee was dat je keuzes consequenties hadden. Als ze dat niet hebben, dan zijn keuzes inderdaad een illusie. Maar dat is dan nieuw in ME3 en dat is precies waar de fans kritiek op hebben.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 22 maart 2012 10:31]

Het is nog erger oisyn. Je wordt na de ending sequence, aftiteling, en Stargazer fragment teruggegooid op het CIC van de Normandy waarna vrolijk een dialogbox in het scherm verschijnt dat je vooral de aankomende DLCs moet kopen. Dat voegt pas een wrange smaak toe aan het geheel.
Ik heb 6 verschillende save games van de verschillende keuzes van ME1/ME2. Ik heb daarvoor de vorige 2 delen etele malen over gespeeld om alles precies zo te krijgen. Dit omdat het grote verkoop punt van de hele reeks was dat alle keuzes die je maakte impact hadden op het verloop van het verhaal.
Als je al de klachten ziet, zelfs van mensen die nooit van hun leven de moeite nemen om over te posten op fora, check het ME3 forum maar, legio boze mensen met nieuwe accounts. Is het vrij duidelijk dat 99% het wel degelijk meer dan eens speelt.
Deus ex machina wordt al sinds de Griekse oudheid als een onkundige manier voor plot manipulatie beschouwd. Na 5 jaar loze beloften is het niet zo raar dat men pissig wordt.

Omtrent de achievement link; Niet iedereen verwelkomt Big Brother.
Ze zijn nog het stuk vergeten waar dat Sam enzo zonder enige reden op een eiland zitten.
:D
Ik heb hem net gisteren uitgespeeld, en ik moet zeggen dat ik het einde nog geen eens zo erg vind, natuurlijk ik had hem anders verwacht, maar hoe wil je een gigantisch episch gevecht eindigen? Het enige wat me tegenzat is hoe het met mijn crew afliep op het einde, dat was wel onnodig en awkward

Hoe moeilijk om niet te spoilen nu :P
dat dacht ik dus eerst ook
het klopt ook gewoon, maar eigenlijk maar 2 échte eindes te hebben (minimaal verschil tussen die 2 zoiezo, en nog een paar minimaal andere mogelijkheden) is gewoon té weinig voor een game als ME
de meeste games kunnnen gemakkelijk wegkomen met maar 1 einde; maar ME staat er juist om bekend dat je alles zelf kan beslissen, dat elke keuze invloed heeft op de rest van het verhaal
en dát is het falende gedeelte imo, geen enkele keuze die je door ME1 en ME2, en ook de meeste in ME3, bepalen hoe het einde in z'n werk gaat

wat ze hadden moeten doen (imo) was ~5 écht verschillende eindes creëren, en dan per einde nog een paar subeindes die duidelijk maakten wat bepaalde keuzes nou bereikt hebben (wat er gebeurd met X, wat Y gaat doen nu hij/zij nog leeft, etc etc)

de reden dat ze dat níét hebben gedaan lijkt mij duidelijk; dat zou in een cut-scene van 10~20 minuten kunnen veranderen, pér (sub)einde
wat dus wss een hoop geld zou kosten, zowel het verzinnen (verzin jij maar 's 5 goede afsluiters voor iets als ME) als in de ontwikkeling van de cutscenes

maar om ME eer aan te doen hadden ze dat juist moeten doen imo
Tja, het is altijd het probleem geweest met branches.

Iedereen hier zal wel een versie van het verhaal kennen van een arme sloeber die als beloning niet meer vraagt dan een korrel rijst op het eerste veld van een schaakbord en op ieder volgend veld het dubbele. Aan het einde heb je meer korrels dan er bestaan op de wereld.

Kotor liep hier tegenaan, je kon allerlei keuzes maken maar vlak voor het einde kon je compleet overschakelen van dark naar light en vice versa.

Enigste spel dat dit ooit echt goed gedaan heeft is "Star Trek; The 25th annersary". Dit spel was opgedeeld in episodes, opgesteld als een tv episode, waarin je een probleem had dat moest worden opgelost. Echt enorm veel verschillende methoden om het op te lossen.

In de epiloog werdt deze oplossing dan besproken, en dat was het dan. Volgende episode. Het spel had er 5 of zo, iedere episode was dus eigenlijk heel kort waar door er wel veel branche momenten waren maar de diepte beperkt bleef.

Mass Effect is een SUPER lang spel met ENORM veel keuzes en dus een groot aantal brances met een enorme diepte. Probleer daar maar eens allemaal een epiloog voor te schrijven.

Bijna alle spellen met branches brengen de branches weer samen. Zie bijvoorbeeld Deus EX. Alle paden door de game wereld komen toch steeds weer te samen bij dezelfde uitgang, hoe je daar kwam word vervolgens genegeerd, alle branches zijn weer te samen en vandaar ga je verder.

Ga je gang, teken op het papier een simpel verhaal uit met keuzes en in die keuzes, weer keuzes en zie hoe snel het aantal lijnen compleet onbeheersbaar word.

Bioware had dit moeten weten, jammer dat ze toch de valse hoop hebben gewekt dat zij het wel aan konden... dus niet.
Mij gaat het er niet zozeer om dat er niet heel veel verschillende eindes zijn.

Het gaat erom dat het huidige einde echt compleet nergens op slaat. OF het is geen einde OF het slaat nergens op. Dat is het issue dat de meeste fans ermee hebben volgens mij.
Het kan wel degelijk. Kijk naar de fallout serie. Die eindigen met een diashow, waarbij van elke dia een paar versies zijn die vertellen hoe het afloopt met welke groep, afhankelijk van je keuzes. Daardoor zijn er miljoenen mogelijke combinaties maar hoefden ze maar een stuk of honderd verschillende mogelijkheden te maken (maar een paar mogelijkheden per groep).

Door het in stukken op te delen en die achter elkaar af te spelen maak je de verschillende mogelijkheden een stuk beter behapbaar.
Idd en was ook zo met DA:O, wat ook een spel van BioWare is, denk eerlijk gezegd ook dat er zoiets bij gaat komen, maar goed ik ben benieuwd wat ze precies gaan doen.
edit:
completely off-topic maar hoevelen hebben dit niet al uitgerekend vandaag ;)
"Iedereen hier zal wel een versie van het verhaal kennen van een arme sloeber die als beloning niet meer vraagt dan een korrel rijst op het eerste veld van een schaakbord en op ieder volgend veld het dubbele. Aan het einde heb je meer korrels dan er bestaan op de wereld. "

Da's dan 18.446.744.073.709.551.616 9.223.372.036.854.775.808 korrels op het laatste vakje.
Ongeveer 802.765.310.662.324 401.382.655.331.162 kilo rijst, give or take a few rijstschotels.


on-topic
"Mass Effect is een SUPER lang spel met ENORM veel keuzes en dus een groot aantal brances met een enorme diepte. Probleer daar maar eens allemaal een epiloog voor te schrijven. "
Precies, maar waarom zoveel keuzes voorschotelen als deze op het einde van het spel weinig invloed hebben? Ik snap dat men geen 32 verschillende eindes heeft gemaakt, laat staan dat hier ook mooie cut-scenes voor zijn ingebouwd. Maar zoveel keuzes bieden geeft ook het idee dat andere keuzes voor een ander resultaat zorgen.

"Bijna alle spellen met branches brengen de branches weer samen. Zie bijvoorbeeld Deus EX. Alle paden door de game wereld komen toch steeds weer te samen bij dezelfde uitgang, hoe je daar kwam word vervolgens genegeerd, alle branches zijn weer te samen en vandaar ga je verder. ".
En dat is ook wat me stoorde aan Deus EX. Of je gedurende het hele spel iedereen hebt omgelegd of dat je met fluwelen handschoenen hebt gewerkt en nagenoeg iedereen nog in leven is (zij het bewusteloos ;)), het einde is nagenoeg hetzelfde.

@GekkePrutser hierboven, helaas heb ik FallOut niet uitgespeeld maar dat klinkt al een stuk beter dan de eindes van ME3. Alhoewel ik me kan voorstellen dat BioWare gewoon een mooie film aan het einde wilde tonen ipv van dia's.

[Reactie gewijzigd door moreasy op 23 maart 2012 14:04]

Een schaakbord heeft 64 vakjes (8x8), in het eerste vakje ligt 2^0=1 rijstkorrel, in het laatste vakje dus 2^63 niet 2^64.

Overigens, omdat ieder vakje precies evenveel korrels bevat als alle voorgaande bij elkaar +1, is jouw hoeveelheid korrels bijna (1 teveel) de hoeveelheid korrels op het totale bord.
Scheelt toch de helft.... ;)
Mwa, een kleine 400 biljoen kilo rijst valt wel mee.

Je zal het op moeten eten inderdaad.

Mijn telraam haperde, even mijn post hierboven hersteld ;)
maar hoe wil je een gigantisch episch gevecht eindigen?
ik denk dat er genoeg mensen zijn die een veel beter einde kunnen bedenken dan hoe het nu is geëindigd
Ik hoop niet dat die zogenaamde fans er voor gaan zorgen dat het een "ze leefden nog lang en gelukkig" einde gaat worden waar Shepard hand in hand met de rest van de crew al zingend door een grasveld met madeliefjes huppelt...
niemand van de mensen die het einde bagger vinden willen perse een happy end. Wat ze willen is een einde waar bij de keuzes die ze gemaakt hebben invloed hebben, een einde dat afsluiting geeft en je enigszins laat zien hoe het er daarna voorstaat.

Zoals het einde nu is is zon beetje de enige keuze die je hebt de kleur van de eind explosie.'Niets wat je in de afgelopen 3 spellen gedaan hebt lijkt uit te maken...
Het is ongelovelijk slecht geschreven en zit vol met plotholes, om van de Deus Ex Machina en 'space-magic' nog maar te zwijgen... Sheppard staat er aan het einde maar een beetje suf bij en laat alles over zich heen komen zonder een woord van protest, iets wat in alle 3 de voorgaande games nooit gebeurde, en erg ongeloofwaardig.
Ik ben het wel met alle klagers eens, maar denk maar niet dat ik één cent ga naar leggen voor een dlc met het 'echte' einde...
Waarom niet? Om de reapers te verslaan heb je minimaal 1000 effective military strength (EMS) nodig. Je kan momenteel zo ongeveer tien keer zo veel bij elkaar spelen, mogelijk nog meer met meer DLC. Oftewel je kan je veel beter voorbereiden dan noodzakelijk.

Daarbij komt dat je zelf kan kiezen hoe je het spel speelt. Een pure paragon playthrough is al om naar van te worden. Ik kon het niet volhouden, maar er zijn toch mensen die het zo willen, waarom zou je deze mensen dan niet een einde geven wat past bij hun playthrough?

Ik neem hierbij wel aan dat het zoetsappige einde alléén gebruikt wordt als alle omstandigheden ernaar zijn en niet dat je als renegade met 1000 EMS hetzelfde einde krijgt met een ander kleurtje.

Er werd tijdens de ontwikkeling door de ontwikkelaars gezegd dat ME3, als het einde van de serie, zeer gevarieerde kon hebben, omdat ze er daarna toch niet meer één verhaal van hoefden te maken. Ik zou dus heel graag een zwartgallig en zoetsappig einde hebben en dan zo veel mogelijk tussenvormen als budget en tijd toelaten.
Vond het ook niet verkeerd dat er gecombineerd leven ontstaat uit een adam en eva einde.. :)
Volgens mij zegt hij niet letterlijk dat ze het einde gaan veranderen. Ze zijn aan het kijken wat ze kunnen doen om iedereen tevreden te stellen.
Dit is toch een droom-kans voor een gamestudio!
Dat de reden om een DLC te gaan maken en verkopen je gewoon letterlijk in de schoot wordt geworpen door je fans. :)

"Okee fans, we gaan wel wat vragen beantwoorden die jullie nog hebben; en daarvoor maken we dan wel een DLC met wat extra missies waarin tevens die vragen (gedeeltelijk) beantwoord worden. He, wat vervelend nou. Maar vooruit, voor jullie fans doen we alles."

Och gut, ik krijg bijna medelijden met ze. /sarcasm

Los daarvan; ik heb ME1 en 2 uitgespeeld, ME3 gekocht (maar nog niet aan begonnen omdat ik nog een paar andere games eerst wil afronden), maar alle DLC die Bioware voor ME3 uitbrengt ga ik waarschijnlijk toch wel weer kopen, dus ik ben voluit onderdeel van dit schot voor open doel voor Bioware. ;)

[Reactie gewijzigd door RagingR2 op 22 maart 2012 09:40]

Dat is dan ook het grote risico:
Andere bedrijven die bewust een crappy einde in een spel zetten en vervolgens hun origineel bedachte einde als DLC verkopen. Tenzij de DLC gratis is, natuurlijk.
Dat is ook de rede waarom er best wel wat mensen zijn die hoopte dat BioWare niets zou doen. Het zet gewoon een gevaarlijk precedent.

Overigens vind ik de ME3 einde teveel onverklaarbare elementen bevat. Ze hadden er nog een extra level achter moeten plaatsen, waar je als Joker speelt bv. Kan je gelijk de verschillende consequenties ervaren.
zo'n precedent kan alleen gesteld worden wanneer er een markt voor is. In andere woorden, alleen wanneer mensen willen betalen voor crappy DLC om te compenseren voor een gaar script. Wanneer dit het geval is zie ik niet waarom de spelers beter zouden moeten verdienen.
Precies. De consument bepaalt wat kan en niet kan. En tot nu toe kan alles omdat iedereen het maar blijft kopen.
EA is gewoon schandalig bezig met ME3. Ze weten dat de fans het spel sowieso kopen, dus wat doen ze? Ze halen er van alles uit en verkopen het apart voor extra geld.

Day 1 DLC dat je enkel krijgt als je de collectors edition koopt voor 10¤ meer. DLC is een van de hoofd personages.
Schandalig einde dat totaal niet past bij de rest van franchise. Wordt later aangepast en kan je kopen voor nog eens een extra 10¤.

ME2 was een geweldig spel en kan ik aan iedereen aanraden, maar ME3 zal ik niet kopen (en ook niet downloaden). De enige manier dat je als consument kan aantonen dat je niet akkoord bent is door het product niet te kopen.
Day 1 DLC dat je enkel krijgt als je de collectors edition koopt voor 10¤ meer.
Nee. De DLC was origineel gepland als Collectors Edition only en is daarom ook gratis als je CE koopt. De Standard Edition kopers moeten 10 euro bijbetalen. Ze waren dit in eerste instantie niet van plan maar hebben het later als fanservice aangepast.

Het is ook niks anders dan normaal dat als een CE koper 20 euro extra moet betalen om de DLC te krijgen dat de SE koper dan ook bij moet betalen.

Javik is verder geen hoofdpersonage, hij komt amper naar voren met zijn karakter. Het is dat hij bepaalde dingen bevestigd (wat jezelf ook wel kon bedenken maar sommige mensen kunnen dat blijkbaar niet) en soms leuke dialoog heeft met Liara maar meer is het ook niet.

[Reactie gewijzigd door SizzLorr op 22 maart 2012 12:11]

Helaas klopt dit ook niet, de Prothean zou eerst een heel belangrijk onderdeel vormen in het verhaal, je zou hem al tegenkomen op mars. Ze hebben hem echter door de tijdsdruk geschrapt uit het spel (wat ze overigens zelf ook niet leuk vonden), en toen ze klaar waren met het spel en ze moesten wachten op de verificatie, hebben ze hem als DLC gemaakt. Vandaar ook dat hij in het gelekte script stond. (Bron: http://me3finalhours.com/)
Eerlijk gezegd vind ik dat jij schandalig bezig bent door Bioware van alles te beschuldigen over wat ze mogelijk (moeten we nog maar zien) in de toekomst gaan doen.
Wat kan ik van jouw niet kopen of downloaden?
De enige manier dat je als consument kan aantonen dat je niet akkoord bent is door het product niet te kopen.
Mee eens. En +1
Het is niet dat het einde niet goed is, maar het klopt gewoon niet met de rest van het 100+ uur verhaal van de 3 spellen samen

Al die thema's en boodschappen en karakters en dan is het einde gewoon heel vreemd.. Alsof alles ineens aan de kant is geschoven.
Je komt er pas achter dat het een slecht einde als je de game voor de 2de keer uitspeelt. Welke keuze je ook eerder hebt genomen; de uitkomst blijft hetzelfde.
Angry Joe legt het nog eens haarfijn uit wat er nu zo mis is met het einde van ME3:

<Spoilers>
http://thatguywiththeglas...3-why-we-hate-me3s-ending
</Spoilers>
Angry Joe gaat nog verder en geeft in zijn follow-up een mooie uitleg van de Indoctrination Theory die moment de ronde gaat.

Mocht dit Bioware's "grand scheme" zijn, is dit een plot twist waar nog vele jaren over zal worden gepraat. (en wederom een mogelijkheid voor EA om paid DLC te maken. Maar fans zijn zo over de rooie dat ze geld naar het scherm willen gooien om een fatsoenlijk einde te krijgen)

Wishful thinking? Time will tell...

http://youtu.be/ZZOyeFvnhiI (niet kijken als je ME3 nog niet hebt uitgespeeld)

Edit: de Indoctrination Theory heeft ook een keerzijde. Het geeft developers een vrijbrief om meer paid DLC te genereren. Eerst was er de weapon en level pack DLC (Modern Warfare), daarna het weglaten van karakters bij release van het spel (Batman - Arkham City) en nu dus, als dit waar blijkt te zijn, het precedent om de gamer het einde te geven die men verwacht....na het trekken van de portemonnee natuurlijk. Ik denk niet dat dit wenselijk is.

Op Forbes hadden ze hier een heel mooi artikel over. Geschreven door een liefhebber van de serie, maar niet onder de controle van EA advertentie inkomsten.

http://www.forbes.com/sit...-go-over-everyones-heads/

[Reactie gewijzigd door M-co op 22 maart 2012 10:48]

Even het filmpje bekeken, en ik heb zelf geen ME3 gespeeld, maar wat een einde zeg! 8)7
Belachelijk dat men gezwicht is voor de minority met een grote bek op het internet 8)7
ehm..minority? voor iedere 1 die zegt dat het einde prima is zijn er 3 die van mening zijn dat het en afgerafeld einde is met plot fouten

en als je het niet gespeelt heb, het hele spel zelf vindt iedereen goed, het gaat puur om de laatste 15 min
Het spel is briljant, met een paar vreemde foutjes. Zo vraag ik me altijd af waarom ik blijf leven in de buurt van de reapers, en waarom bij Palaven de Huskballen niet gewoon landen in de basis, en altijd ervoor. Ook, waar komen ze ineens vandaan? De laatste 15 minuten slaan echt alles.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True