Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 77 reacties

Gamers die ontevreden zijn over het einde van role-playing-game Mass Effect 3 zijn een petitie begonnen om ontwikkelstudio BioWare zo ver te krijgen dat het extra, alternatieve einden schrijft voor het vorige week verschenen spel.

De gamers zijn, nadat zij het spel hadden voltooid, via collectewebsite Chipin.com een actie begonnen om de aandacht van ontwikkelstudio BioWare te trekken. De ontevreden gamers vragen mensen die het met hun mening eens zijn de petitie te ondertekenen en een financiële bijdrage te leveren. Het geld dat ingezameld wordt, zal gedoneerd worden aan Child's Play, een organisatie die zich inzet om kinderen in ziekenhuizen wereldwijd te voorzien van videogames. Sinds het begin van de actie op 13 maart haalden de gamers al ruim 44.000 dollar op van meer dan 1850 mensen die de actie steunen.

Met de actie willen de gamers BioWare zo ver krijgen om Mass Effect 3 uit te breiden met extra einden. Volgens de gamers biedt het spel niet hetzelfde aantal eindemogelijkheden als de voorgaande twee Mass Effect-games. Ook vinden zij andere aspecten in het verhaal onderbelicht, zoals de achtergrondverhalen van de personages naast hoofdpersoon Commander Shepard.

Om die reden beginnen de gamers hun 'Retake Mass Effect 3'-actie. Het doel is om BioWare de vermeende tekortkomingen via extra downloadable content te laten verhelpen. De gamers pleiten voor een heroïscher einde en een betere uitleg van de impact die onderweg gemaakte keuzes hebben gehad op de personen en planeten in kwestie, en op het volledige verhaal.

In een interview met Digital Trends ging Mass Effect 3-executive producer Casey Hudson in op het einde van het spel. Volgens hem was de manier waarop de afloop van het spel wordt neergezet nodig om een 'onvergetelijk einde' te kunnen bieden. Wat de fans onderbelichte verhaalelementen noemen, legt Hudson uit als 'mysterie en open voor interpretatie', volgens de ontwikkelaar een van de belangrijkste elementen van de Mass Effect-games.

Trailer van Mass Effect 3
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (77)

Voor een korte samenvatting van de grote klachten van veel mensen raad ik aan om het volgende te lezen: Gamefront.com - Mass Effect 3 Ending-Hatred: 5 Reasons The Fans Are Right

Ik heb hem zelf eergisteren uitgespeeld en het einde is een beetje vaag, maar daar kan ik mee leven. Het meest irritante is dat de eindes niet heel veel verschillen van elkaar.

Aan de andere kant zijn er geruchten dat er een alternatief einde (gamefront) in de vorm van een gratis DLC aankomt.

We wachten rustig af. :)
Ik heb ook het Gamefront artikel gelezen en ik ben het er totaal mee eens! Het is een zeer goed uitgewerkt stuk waar goed over nagedacht is.

Niet het gebruikelijke "fanboy" geschreeuw maar een zeer goed uitgezet stuk waarom we meer mochten verwachten van het einde van ME3.

Voornamelijk het deel over de gehypte keuze mogelijkheden welke Bioware zou bieden en het gemis hiervan vind ik erg goed onderbouwd.

Voor iedereen die vind dat er gezeurd wordt, lees het en je mening zal danig worden bijgesteld.
Inderdaad, ik ben blij eindelijk eens iets online te lezen waar meer dan een uurtje aan besteed is. Ik vind ieder van de 5 punten steek houden en 3 van de 5 had ik zelf ook al verzonnen, maar na dit lezen, zag ik eigenlijk pas in hoe de toevoeging van de andere twee puntjes het inderdaad allemaal nog een slag erger maken.

Persoonlijk vind ik de plotholes / lore fouten nog het aller ergst. Hoe kan je nou op het einde, het deel waar iedereen nog lang over zal nadenken, zulke grote rare fouten maken. Dingen die zijn opgemerkt in eerdere delen van het verhaal gewoon negeren.
Absoluut mee eens dat de plotholes/Lore fouten aantonen dat het "afgeraffeld" voelt. Zo vreselijk jammer en een klap in het gezicht van iedere ME liefhebber.

Overigens vind ik de actie die hier aan verbonden is ronduit briliant! Geen gevloek, beschuldiging of vinger wijzen. Het feit dat een community een actie als dit kan opzetten vind ik zeer noemens waardig en tonen van een groot hart.

Ik geloof dat de donatie teller nu op ruim $ 44.000,= staat!!!

Voor wie geintereseert is, dit is de link:

http://retakemasseffect.c...e-mass-effect-childs-play
Wat het einde mist is een een soort epiloog, waarin op een leuke en duidelijke manier nog eens duidelijk wordt gemaakt hoe het universum er nu bij ligt dankzij jouw keuzes.

Verder vind ik niet zo zeer het einde het probleem, maar het midden van het spel. Het begin is goed, maar ineens zit je bij het einde, zonder een goed middendeel. Te weinig side missies, te weinig relatie ontwikkelingen, geen beeld hoe de oorlog nou verloopt (je vecht voornamelijk een prive oorlogje met Cerberus), etc. Ik was er ook ik 20 uur doorheen, ongeveer een kwart van ME2, en nu heb ik nog veel meer mn tijd genomen omdat ik niks wilde missen.

Het spel voelt gewoon in zn geheel niet als een waardig einde, niet alleen dankzij het waardeloze einde.
1 woord: kansloos.

Het einde is prachtig.
En je kon deze einde wel verwachten aangezien dit het laatste deel is.
Het is niet kansloos, als de uitgever dit als betaalde DLC uitbrengt. Mooie melkkoe zo ;)

Maar eigenlijk vind ik deze petitie een beetje raar. Het is een beetje als het niet eens zijn met een boek en eisen dat de schrijver het effe herschrijft/aanpast. Welk een ongehoorde brutaliteit! :P
Is dat niet gewoon het punt? ME3 hoort helemaal geen boek te zijn (lineair verhaal) maar een avontuur. Bioware heeft in de eerste 2 delen verwachtingen geschept die deel 3 blijkbaar helemaal niet waar kan maken.
Natuurlijk zijn gamers dan teleurgesteld.
ME3 hoort [...] te zijn
Dat is jouw mening, niet per definitie van de makers.
En een avontuur kan prima lineair zijn. Net zoals in boeken, mag en kan prima.
Iets van de beste stuurlui en zo... :)

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 15 maart 2012 14:17]

Toch wel appart dat het einde altijd dezelfde gevolgen heeft met een relatief klein verschil.

En dat de verschillen in het einde meer veroorzaakt worden door de hoeveelheid side-quests die je hebt gedaan en niet zo zeer door je keuzes in de game. Bijv. de keuze tussen Quarian & Geth, 0 effect. Het wel/niet laten leven van de Rachni, 0 effect, etc, etc, etc. (zal niet te veel spoilen)

Juist dat is een groot verschil met ME1 & ME2 en juist dat is waarom er zoveel mensen zich genaait voelen.
Inderdaad, ongeacht of het huidige einde mooi is, is het gewoon wenselijk in deze serie om wat terugkoppeling te zien op het einde in de keuzes die je maakt.

Een lijstje met 101 dingen erop waar de naam van een waarde anders is, is geen mooie terugkoppeling.
En welke verschillen zaten er in de eindes van ME1 & ME2? De keuzes waar jij het over hebt zitten niet in het einde maar in het verhaal en in ME3 komen die keuzes ook naar voren, sommige heel groot en sommige minimaal.
Ik vond het een mooi einde. Plus er zijn nog 16 verschillende varianten: http://uk.ign.com/wikis/m...Endings?objectid=14235016
Die eindes verschillen nauwelijks en staan in principe los van je keuzes. Daar komt nog bij dat je MP moet spelen voor de meeste eindes, en dat willen mensen helemaal niet bij dit soort SP ervaringen. Een andere kleur shockwave is bovendien niet een ander einde te noemen natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door ph4ge op 15 maart 2012 11:32]

Eigenlijk hebben al die eindes hetzelfde effect.

-Mass relays worden vernietigd, dus alle vloten die voor aarde vechten zijn daar voor altijd gestrand
-Normandy, plus iedereen die je verzamelt hebt, zijn gestrand op een planeet, waar ze waarschijnlijk nooit meer wegkomen.

Het enige wat verandert is:
-shephard leeft / gaat dood
-kleurtje van de explosie.

Dat is gewoon niet genoeg, als je 3 spellen hebt waarin je de meest diverse keuzes kan maken.
SPOILER alert was wel op zijn plaats geweest in jouw reactie :)
SPOILERS:
Bij destroy gaat ook de Citadel kapot.
Het moge duidelijk zijn dat discussies over het einde spoilers bevatten, ik zal het vaag houden maar bij deze een spoiler alert...

Ik vond het einde heel erg slecht omdat alle energy die ik in het hele spel (en in de twee voorgaande delen) heb gestopt totaal geen effect hebben op het einde.
Met moeite heb ik twee keer twee strijdende partijen verenigd. Beide keren koste het ook een groot offer van een npc. Dat vond ik prachtige stukken in het spel. Tevens heb ik moeite gestoken in de interactie met m'n teamgenoten en oud-teamgenoten. Ook erg leuk en mooi.

In de gevecht om de Aarde lijkt alles naar een climax toe te werken; epische gevechten met hordes tegenstanders. Je vecht je erdoor met veel moeite en bent bijna bij je doel.

En dan...

... hebben vrijwel alle keuzes die hebt gemaakt, skills die je hebt geraised en actie die je doet geen of nauwelijks effect! Je mag nog een paar keer een dialoog optie kiezen, maar uiteindelijk zijn er drie uitkomsten met een paar varianten.

En de opties zijn slecht; ze gaan in tegen de sfeer in de rest van de game, hebben een erg hoog deus machina gehalte en bevat erg veel fouten. (Zo was EDI een van m'n squad leden op het einde, maar stapt ze toch samen met Joker uit de Normandy, zo zijn er nog veel meer.)

Normaal interesseert het me niet zo, het is immers maar een spel. In dit geval is het contrast erg groot en teleurstellend omdat de rest van de game zo gruwelijk goed is.
Voor iedereen die hem uitgespeeld heeft en weet welke einde's er zijn, is hier de mogelijke verklaring: http://www.youtube.com/watch?v=QSnituXXEGA

Vanaf het moment dat Shepard wordt geraakt door de beam van Harbinger is het een soort droom. Het geeft biosware de perfecte kans voor een DLC!

[Reactie gewijzigd door CoreTex op 15 maart 2012 10:48]

Hoewel het aan de ene kant onwaarschijnlijk lijkt dat ze een DLC uitbrengen met het 'echte' einde, hoop ik hier wel op. Het huidige einde past naar mijn mening niet bij Mass Effect. Dat het geen rooskleurig einde is, kan ik begrijpen. Ik heb meer een probleem met het feit dat het einde zich helemaal niks aantrekt van alle keuzes die ik in drie games heb gemaakt.

Plus, niet eens een bossfight |:(

Nee, teveel rare dingen voor mij om dit einde serieus te nemen. Koppel dat aan het 'geheime' eindfilmpje en ik zie dit als een geweldige troll actie van Bioware.

Dat, of het geld was op :P

[Reactie gewijzigd door Kemail op 15 maart 2012 11:06]

hoewel het wel al soort van bevestigd dat de echte eindes als gratis DLC zullen komen :D

[spoiler alert] wat CoreTex schrijft is trouwens wel correct als je goed oplet op het einde, daarom zijn ze ook vrijwel hetzelfde
MENSEN, STOP EENS MET DIE SPOILERS!!
Er is niet te discussiėren over dit onderwerp zonder het over het verhaal en het einde te hebben. Dat is ook de reden dat deze game zulke goede reviews krijgt.
Tot het laatste stukje zijn er slechts enkele absurde gaten in het verhaal die je door de vingers zou zien mits het einde fatsoenlijk was.

Zoals de titel doet vermoeden zal er dus commentaar gegeven worden op het einde.
Je leest willens en wetens een artikel over het einde van een spel en jank je dan over het feit dat mensen het over het einde hebben?

Hoe verwend kun je zijn. Lees het artikel gewoon niet. Waarschijnlijk zo'n persoon die op belt naar de politie dat mannen naakt te zien zijn in het urinoir. Politie komt langs maar kan niets zien. Ga dan op dat stoeltje staan en gebruik de verrekijker.

Hier is er nog een, Darth Vader is Luke's pappa!
Ik ben erg benieuwd hoe ze hierop gaan reageren. Zelfs als het positief is dan zal het nog wel even duren voordat de alternatieve einden er zijn. Het moet nog wel even gemaakt worden en hopelijk is het dan nog wel intressant als je het al eens hebt uitgespeeld.
Een alternatief einde is altijd wel intressant om het spel nog eens voor uit de kast te halen
Ik heb Mass Effect 3 nooit gespeeld, zelfs geen enkele Mass Effect. Maar omdat het zoveel ophef veroorzaakte in de gamewereld heb ik het einde bekeken. Het is een te soft einde voor een episch gevecht.

3 Episodes van struggle en dan 'je mag zelf weten wat je doet' .
Of juist niet, de 3 mogelijke eindes zijn effectief hetzelfde. Dit elimineert alle keuzemogelijkheden die in de voorgaande 3 episodes zijn voorgekomen.

En verder wordt het hele universum, inclusief verhaal in 5 minuten compleet kapot gemokerd door een afgeraffeld einde.
Het probleem is niet het einde per se. Waar het voor mij vooral aan ligt is de "rushed" feel die het spel heeft. De meeste missies zijn gereduseert tot "fetch" quests, en the animaties zijn op plekken echt slecht. Dat in combinati met het lui geschreven verhaal met maar een einde ipv de 16 beloofde eindes maakt dit dat de fans woedend zijn. En zeer terecht in mij mening.
Ik vond het einde prima, een onverwachte plotwending en ik moest ook echt even nadenken over welke keuze ik zou maken...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True