Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 78 reacties

Uitgever Electronic Arts heeft tijdens de SpikeTV Video Game Awards in Los Angeles de role-playing game Mass Effect 3 aangekondigd. Het derde deel van de Mass Effect-trilogie moet voor de kerst van 2011 in de winkels liggen.

Hoewel er nog weinig bekend is over Mass Effect 3, staat nu al vast dat het derde deel uit de serie het meest dramatische deel wordt. Terwijl hoofdpersonage John Shepard op zoek is naar hulp, wordt de aarde aangevallen door de allesvernietigende Reapers. In de trailer is te zien hoe een soldaat zich vanuit de Big Ben in Londen verzet tegen de overweldigende invasie van de Reapers. De video sluit af met een beeld van Shepard, die zich op dat moment niet op aarde bevindt.

De eerste trailer, die werd getoond tijdens de Video Game Awards van SpikeTV, vermeldde weliswaar dat Mass Effect 3 voor kerst 2011 verwacht mag worden, maar noemde geen platforms. De vraag is daarbij niet of de game op de Xbox 360, PlayStation 3 en de pc uitkomt, maar vooral of dat gelijktijdig zal gebeuren; Mass Effect 2, dat begin 2010 op de markt kwam voor de pc en de Xbox 360, komt pas eind januari 2011 uit voor de PlayStation 3.

Video: Gametrailers.com
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (78)

Wederom ziet het er weer fantastisch uit, maar het lijkt wel alsof er weer een sprong wordt gemaakt in uiterlijk (en waarschijnlijk ook manier van spelen) als ik van deel een naar deel twee heb ervaren. Ergens voelen de eerste twee delen meer aan als losse spellen in plaats van twee delen in een trilogie. Ik ben benieuwd hoe dit deel alles weer samen gaat brengen.

** op hieronder,
Niet zozeer mooier (hoewel dat wel altijd het geval is), maar een nieuwe stijl. In deel een was het futuristisch en mooi, deel twee leek meer op een dystopie dan een utopie qua uiterlijk, terwijl deze trailer voornamelijk ouderwetse 'aardse' architectuur laat zien (i.e. London). Het lijkt me niet heel vreemd om er vanuit te gaan dat de stijl inderdaad weer verschillend wordt aan de vorige games.

[Reactie gewijzigd door Skohsl op 12 december 2010 10:45]

Deze trailer bevat volgens mij geen in-game footage, dus waar baseer je op dat het mooier is geworden? Verder ziet de trailer er natuurlijk wel fantastisch uit.
Om dat vaak de ingame footage van ME1 en ME2 gerenderd wordt met dezelfde engine en kwaliteit als waar het spel de wereld mee presenteert. Als dat in ME3 ook zo is is het een enorme sprong voorwaarts.
Eh, dit is geen ingame footage maar een pre-rendered filmpje, net zoiets als wat je door even te wachten op het startmenu van ME2 te zien krijgt. Verbetering zal er ongetwijfeld zijn, maar hopen dat het er als dit filmpje uit gaat zien kan je beter niet doen, voorkomt alleen maar teleurstelling.
Misschien was dat verschil in grafische stijl eigenlijk net met opzet zo gekozen? In deel 1 was je een Spectre voor de Council die zich zo onaantastbaar waande, erg utopisch allemaal. Deel 2 focuste vooral op Cerberus, een organisatie die erg smerige zaakjes doet om de mensheid maar vooruit te helpen. En blijkbaar situeert deel 3 zich voor een deel op de aarde. Als je je indenkt dat de mensheid op 20 jaar tijd net een sprong heeft gemaakt van millennia in technologisch opzicht kan je je wel inbeelden dat de aarde erg ouderwets moet aandoen vergeleken met de de andere planeten? Als je erbij nadenkt ondersteunen die 3 grafische stijlen het verhaal ook wel een beetje.
Dit stuk laat duidelijk de aarde zien. We hebben in het spel nooit de aarde gezien. Je ziet duidelijk de Tower of London, en we zijn maar "kort" in de ruimtevaart in het spel, en in die korte tijd zullen er vast geen supergrote verschillen zijn qua architectuur.. Het is en blijft aarde. Daarnaast was dit een trailer die zich gefocust heeft op een klein deel van het spel, namelijk de (potentiele) vernietiging van de aarde. Lijkt me duidelijk dat de stijl hiervan anders is dan "normale" omgevingen in het spel.
Ik kijk er nu al voouit, dit is dus ook gelijk de ontknoping van de series.

Mass effect 2 was al een grote verbetering t.o.v. ME1 (combat systeem etc.), ik ben benieuwd wat Bioware met ME3 laat zien.
Kan niet wachten, hopen dat de game nog beter en nog langer wordt dat de twee eerdere delen. Met hopelijk de mogelijkheid om je wapens zelf samen te stellen uit onderdelen (scope, magazine, barrel, etc.), dus nog uitgebreider dan in deel 2, en dus niet alleen met add-ons. Met misschien een beetje elements a la Borderlands? Wie weet?

[Reactie gewijzigd door tHe_BiNk op 12 december 2010 11:16]

Je speculeert maar wat, je kan alleen hopen dat deel 3 even goed en bij voorkeur beter wordt dan 2. Als het alleen het niveau van 2 al haalt is het tenminste een geniaal spel, en ik ga hem sowieso spelen. Ik wil gewoon meer Mass Effect. Period.
Het verhaal liet tov van ME1 wel wat te wensen over.. Hopelijk doet ME3 dat beter.
ME en ME2 staan hier op de plank. Als echte Star Wars KOTOR fan vond ik deze spellen helemaal top. Het BioWare logo is voor mij altijd reden om enthousiast te worden.

Aan het ide dat deel Mass Effect 3 zich lijkt af te spelen op aarde, moet ik nog ff wennen.
Geen spacemap meer? Geen planeten om te verkennen? Geen mineralen meer opzoeken voor research? en hoe zit het met alle side missions?
Het klinkt als een hele beperkte wereld, maar misschien hebben ze hier iets op gevonden.
Er zijn natuurlijk genoeg steden op aarde :)

De echte vraag is natuurlijk of Ashley Williams nog terugkeert in deel 3 for some serious lovemaking ;)

[Reactie gewijzigd door ikwilhet op 12 december 2010 11:08]

De echte vraag is natuurlijk of Ashley Williams nog terugkeert in deel 3 for some serious lovemaking ;)
Oh nee, heb ik die net achtergelaten op die planet met de nuke in deel 1 ;)

Kijk hier enorm naar uit. Geen enkele game kan in mijn ogen tippen aan de mass effect series. Wat een storyline, wat een sfeer....

Hoop maar dat EA het niet verziekt met een multi-player gedeelte :+
niemand zegt natuurlijk dat het alleen op aarde plaatsvind.... in deel 1 en 2 had je ook je thuisplaneet die gered moest worden
Mijn Shephard deed het met die Asari hoor :p. En hij is volledig trouw gebleven in deel 2 :p. Hopen dat het de moeite was voor deel 3, ik verwacht voor Shephard erg kinky toestanden die ze geleerd heeft bij het bevechten van de Shadow Broker.
Oh yes! Ashley FTW. Vond haar dialogue ook ontzettend veel beter als die van de smurf. Dat was altijd een beetje in de trant van:

Grote smurf: "Ik ben zo ontzettend verlegen en klunzig"
Shep: "Ik ben commander Shepard"
GS: "Oh Shepard, je cultuur is zo anders en je bent zo mannelijk/vrouwelijk, lets hump!"

Seriously, alsof ze wat fanfiction van het internet hadden gecopy-paste... Deel 2 was op dat gebied al beter (Tali!), maar die dialogen met Ashley waren toch echt de beste. Vooral omdat ze niet enkel geŽnt waren op de weg vrijmaken voor de Grote Daad maar er ook wat character development in zat.
Lijkt wel standaard te worden nu Bioware van EA is.

Dragon Age II lijkt ook enorm beperkt te worden tegenover Dragon Age 1. (En die was al beperkter dan ik gewend was in de Baldur's Gate en Neverwinter Nights series...)
Reken er maar op dat je gewoon weer planeetjes af gaat hoor. Ze zeggen ook zoiets in de trailer: if Sheppard doesn't get help soon, bladiebla. Zal je wel weer heel galaxy af moeten zoeken naar hulp oid.
In het einde van deel 2 is het mogelijk om -iedereen- om te laten komen (inclusief Shepard). Ben benieuwd wat het effect zal zijn van het importeren van die savegame in ME3. ;)

De Shepard die ik speelde was door-en-door Renegade (voor de niet-ME kenners: arrogant, egoÔstisch en denkt meer aan het eigen belang dan aan het belang van iedereen), maar toch kon ik het niet over mijn hart halen om de Illusive Man met die techniek aan de haal te laten gaan. Daarom besloot ik om aan het einde van ME2 dat station op te blazen (een 'Paragon' actie: heldhaftig, denkt aan anderen, verkiest het dienen van het grotere doel boven zichzelf). En wat is het einde van een computerspel nou zonder een grote explosie? Natuurlijk heb ik iedereen van mijn bemanning in leven kunnen houden in die missie. 8-)

Ben benieuwd hoe dit verder zal gaan in ME3.

[edit]
Ow ja, omdat het echt niet te verwachten is dat in het commentaar op een artikel over Mass Effect spoilers kunnen staan over Mass Effect: spoilers!

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 12 december 2010 13:08]

Ik probeerde bewust een zak te zijn, en kreeg het nog niet voor elkaar relatief behoorlijk renegade te worden. In ME1 was dit wel heel erg, waar ik nauwelijks enigszins renegade was tegenover een massieve hoeveelheid paragon. In ME2 viel dit nog mee, toen was ik "slechts" 5 keer zo paragon als renegade.
Ik gok dat elk voordeel zijn nadeel heb, en elke duistere persoonlijkheid een (soms enorm veel grotere) lichte kant.
Ik probeerde bewust een zak te zijn, en kreeg het nog niet voor elkaar relatief behoorlijk renegade te worden. In ME1 was dit wel heel erg, waar ik nauwelijks enigszins renegade was tegenover een massieve hoeveelheid paragon. In ME2 viel dit nog mee, toen was ik "slechts" 5 keer zo paragon als renegade.
Ik gok dat elk voordeel zijn nadeel heb, en elke duistere persoonlijkheid een (soms enorm veel grotere) lichte kant.
Het is mogelijk om een pure 'eikel' te worden in Mass Effect. Je moet je alleen altijd als een eikel gedragen. Dus in elke discussie iedereen tegen zijn schenen aanschoppen, keuzes nemen die trachten het probleem direct en agressief op te lossen en alleen maar acties ondernemen die jezelf dienen.

In ME2 lukte het mij om mijn Renegade-balkje compleet te vullen. Mijn Paragon balkje is gevuld tot ongeveer anderhalve punt.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 12 december 2010 16:04]

Als je het echt bewust probeert in deel 2, moet je gewoon telkens de optie rechts onder antwoorden als die beschikbaar is, en nooit rechts boven. ;)
En bedankt he, ben net begonnen aan deel 2 :)
En bedankt he, ben net begonnen aan deel 2 :)
Graag gedaan.

Als je je druk maakt om spoilers, lees dan dit soort nieuwsberichten en het bijbehorende commentaar niet. Het is aannemelijk dat onderdelen die je nog niet kent verklapt zullen worden.
In het einde van deel 2 is het mogelijk om -iedereen- om te laten komen (inclusief Shepard). Ben benieuwd wat het effect zal zijn van het importeren van die savegame in ME3. ;)
Als Shepard in ME2 sterft, is dit definitief. Dit geldt ook voor alle squad members. Zij die zijn overleden in ME2 zullen dan ook niet terug te zien zijn in ME3. De canon versie is een male Paragon Shepard die ME2 overleeft, evenals alle squad members. :)
Haha, mooie spoiler idd. Maar ik denk dat gewoon de hele cast uit deel 1 weer terugkomt, of iets in die richting. Niet voor niets dat in deel 2 eigenlijk alleen nieuwe castmembers zaten, op een enkele uitzondering na.

(Bij mij waren er een paar dood eerste runthrough. Silly me koos voor elke actie een teamlid die ik niet mocht. Het waren van die "somebody's about to die" momentjes, en daar ga ik natuurlijk geen favoriete characters voor gebruiken!" ;). Big mistake, haha.
Dit is een titel waar ik echt naar uitkijk. Dan vraag ik me alleen af waarom de aarde aangevallen word. In ME2 werden ook al menselijke colonies aangevallen, terwijl de reapers ook alle andere rassen willen uitroeien? Waarom prioriteit geven aan het ras dat het laatste de technologische vondst heeft gedaan, en daarmee (zeker op de aarde, zoals de trailer laat zien) erg zwak is?
zo zwak zijn de mensen in het ME universum niet. Ze staan op gelijke voet met de Turians en Asari en bovendien zijn humans nu eenmaal tough little bastards, zoals Sheperd ook al heeft aangetoond.

en zelfs als dat niet zo was: waarom zouden de Reapers de aarde niet aanvallen? Is er een vaste volgorde waar ze zich aan moeten houden? 8)7
Tuurlijk, maar het is wel een beetje raar dat de Reapers in ME2 alleen menselijke kolonies aanvallen, en in ME3 dus de aarde (hoewel je uiteraard nog niet kan uitsluiten dat andere planeten worden aangevallen, aan de hand van het filmpje). In ME1 waren ze niet zo gefocust op mensen.

Daarnaast is het niet heel tactisch om de "thuisplaneet" van de persoon die al 2 keer je plannen heeft gedwarsboomd aan te vallen. :P
Het is eigenlijk heel simpel.. Shepard is deel van het enige ras die een reaper heeft kunnen afmaken. Hierna werden de reapers geinteresseerd in de mensheid omdat deze dus grote potentie hebben laten zien door het verslaan van Sovereign. Ze hebben toen besloten mensen te "kidnappen" en die te gebruiken om een menselijke reaper te maken, als versterking van hun eigen ras. Maar, Shepard heeft daar dus weer een stokje voor gestoken, en nu lijkt het niet zo heel zo ver gezocht als ze de aarde als eerste aanvallen. De mensheid is een gevaar voor hun, ze hebben alleen Shepard ervaren, en ze willen de mensheid als geheel niet onderschatten en tegen hun hebben, want de kans is dan groot dan hun plannetje in bedreiging komt, dus, willen ze de mensen als eerste uitroeien, om daarna voor de rest te gaan.

Dit is natuurlijk allemaal aannemend dat de aarde als eerste aangevallen wordt. Kan ook niet zo zijn, en misschien krijg je wel de kans om de aarde te redden of juist niet.. Misschien krijg je een keus als, de aarde redden terwijl alle andere rassen uitsterven, of, alle rassen redden, maar de aarde verliezen, of zoiets.

[Reactie gewijzigd door BlackWolf666 op 12 december 2010 15:39]

Er wordt in ME2 toch duidelijk gemaakt dat mensen vergeleken met de andere rassen over een veel grotere genetische diversiteit beschikken, een diversiteit die hen blijkbaar uitermate interessant maakt als basismateriaal voor de genetische manipulaties van de Reapers.
Niet echt een verrassing.
Het is succesvol en in deel 2 hebben ze het tijdens de laad schermen al over deel 3.
Het was dan ook al vanaf het begin als een trilogy bedoelt :)
ik hoop dat het combat systeem wordt verbeterd, want ten opzichte van ME1 naar 2 was het enorm versimpeld en hebben ze er een pure TPS van gemaakt waarin je zaal na zaal vol convenient geplaatste containers moest clearen van dezelfde vijanden. Het wapen en armor systeem was veel te versimpeld gemaakt (weliswaar kreeg je teveel overbodige equipment in ME1, maar dat hadden ze ook kunnen verbeteren ipv versimpelen).

Puur om de laagste gemene deler aan te spreken, want de Xboxertjes vinden het helemaal geweldig dat ze alleen maar hoeven te rennen en te knallen. Volgens mij zijn er een heleboel spelers bij die het eerste deel niet eens hebben gespeeld maar ME2 hadden gehaald om "lekkur te kunnen raggen". 8)7
Ben het erg met je eens. In ME1 zat ik dan soms een kwartier lang al mijn wapens te upgraden, maar in ME2 kon ik bijna niks meer voor mijn gevoel.
Sommige powerups deden het imho wel beter als powerup dan als wapenuitbreiding, maar toch was er teveel geskipt in ME2. Ook vond ik het jammer niet goed in de Citadel te kunnen rondrennen.
Rondrennen, waarom zou je dat willen als je daar niks te zoeken hebt?
die typische mass effect menumuziek helemaal op het einde (enkele seconden) gaf me echt kippevel..brrrrr ik heb het koud nu :)
Hier kijk ik enorm naar uit, er zijn maar heel weinig games die mij zo hebben gegrepen als de mass effect serie.
Ook op emotioneel vlak hebben de 2 games tot nu toe mij echt gegrepen en niet meer los gelaten.
Je wilt blijven spelen, ook vind ik het geweldig dat je toch in bepaalde aspecten keuzes kan en moet maken in de games, je kan vind ik veel invloed uit oefenen en de keuzes die je maakt werken door naar de volgende delen en dat is ook een punt wat ik erg goed vind in deze serie, dit hebben niet veel andere games die uitkomen meer.
Het deuntje in deze trailer op het einde geeft ook mij kippenvel.

Al met al kijk ik enorm uit naar dit derde deel, bioware levert tot nu toe pareltjes af en ik ga er van uit dat dit derde deel niet anders zal zijn

[Reactie gewijzigd door pino85 op 12 december 2010 11:11]

Als deze uit is koop ik waarschijnlijk nog een collector's edition of trilogy editie of iets dergelijks, heb beide games nu gedownload maar een kunstwerkje als deze serie verdiend toch wel mijn zuurverdiende centjes :) Kan niet wachten, die sfeer!
Ik heb deel 1 uit de budgetbak hier liggen, om eens een keer een niet-Fantasy RPG te spelen. Maar ja...

Mass Effect 1, 2, en later ws. 3
The Witcher 1, 2
Neverwinter Nights II (2006)
Temple of Elemental Evil (2003)
Icewind Dale II (2002)

Allemaal nooit (uit)gespeeld. Geen tijd om te gamen :X Zelfs Dragon Age, die ik sinds de release date hebt, staat nu op 80% ofzo al meer dan een half jaar op hold.
Dat laatste is inderdaad een goede vraag, want Ashley en Sheppard zijn meer of minder toch uit elkaar gegroeid( vond ik wel jammer)
Het hangt natuurlijk ook af zoals Tweety hier boven aangeeft welke keuze je hebt gemaakt.

Wat ik denk is dat er nog wel exploring zal plaats vinden omdat Sheppard in de ruimte is en niet op aarde.
Het zou ook een mix kunnen worden natuurlijk, afspelend op de aarde en Sheppard die naar hulp aan het zoeken is in de ruimte.

Maar dit zijn allemaal zaken die nog wel lang geheim zullen blijven dus we kunnen alleen maar afwachten ben ik bang :)

[Reactie gewijzigd door pino85 op 12 december 2010 11:13]