Mass Effect 2

Nieuw avontuur

Denk je aan arbeidsomstandigheden en gaming, dan denk je waarschijnlijk eerder aan het verhaal van Rockstar San Diego dan aan BioWare. Toch moeten de ontwikkelaars aldaar ook lange dagen maken, zou je zeggen, aangezien BioWare in 2009 liefst drie grote role playing games in ontwikkeling had. Inmiddels is Dragon Age: Origins verschenen en deze week komt nummer twee op de markt: Mass Effect 2. Dat Star Wars: The Old Republic nog lichtjaren van ons verwijderd is mag de pret niet drukken; met Mass Effect 2 hebben we een game die ons vele, vele uren bezig zal houden.

Getest op: Xbox 360
Ook verkrijgbaar voor: pc

Let op! Op deze eerste pagina bespreken we hieronder een aantal elementen uit de setting van het verhaal van Mass Effect 2. Zonder daarbij de verhaallijn direct aan te halen, staan hier wellicht elementen in die nog niet bekend waren, of die je liever niet weet als je het spel wilt gaan spelen. Wij zijn van mening dat de hier genoemde feiten geen invloed hebben op de speelervaring, maar mocht je niets willen weten over de inhoud en de achtergrond van Mass Effect 2, sla dan de rest van deze pagina over en ga meteen naar pagina 2.

Mass Effect 2 is een opvolger in de puurste zin van het woord. Het verhaal van dit tweede deel in de Mass Effect-trilogie begint feitelijk aan het eind van het eerste deel, op de Normandy, het schip van Commander Shepard. De Normandy wordt aangevallen, en piloot Joker en Shepard proberen het schip te redden. De precieze uitkomst van dit openingsgevecht laten we in het midden - dat mag je zelf gaan zien. Je kunt echter een deel zelf invullen, aangezien Mass Effect 2 de speler twee jaar later neerzet, in de schoenen van diezelfde Commander Shepard, die op zoek moet naar nieuwe teamgenoten om de nieuwste dreiging voor het universum tegen te gaan. Een geheimzinnig alienras ontvoert namelijk hele mensenkolonies tegelijk, en het is aan Shepard om uit te zoeken hoe die vork precies in de steel zit en hoe de mensheid zich hiertegen kan verzetten.

*Nieuwe start

Op dit te kunnen doen moet Shepard samenwerken met de twijfelachtige organisatie Cerberus, die geleid wordt door The Illusive Man. Hij geeft je een nieuw schip, de Normandy SR2, en een aantal dossiers van teamgenoten naar wie je op zoek gaat. Hoewel Shepard aanvankelijk twijfels heeft bij de samenwerking met Cerberus, heeft hij weinig keuze, zeker omdat deze organisatie verantwoordelijk is voor het feit dat hij nog leeft. In de soldaat Jacob en de sexy officier Miranda vindt Shepard ook direct zijn eerste twee party-members, die beiden dus ook bij Cerberus onder contract staan.

Hierbij geldt nog een klein verschil voor spelers die het originele Mass Effect hebben gespeeld. Het is namelijk mogelijk om je personage van het eerste spel te importeren naar Mass Effect 2. Hierbij worden de karaktereigenschappen van je personage vertaald naar een personage in Mass Effect 2, met als extra een aantal bonussen. Overigens doorlopen deze spelers dezelfde vragenronde als spelers die een nieuw personage beginnen, alleen zullen de personages de speler corrigeren als de antwoorden die hij geeft niet overeen komen met wat er gebeurd is in het spel dat je geladen hebt.

*Bouwen maar...

Vanaf dat moment ben je vrij om te gaan en staan waar je wilt, en kom je langs imposante plaatsen als The Citadel, The Migrant Fleet, en interessante plaatsen als Omega en Illium. Het is aan jou om te bepalen of je een voltallig team nodig hebt voordat je de Collectors aanvalt, of dat je het met een beperkt groepje af kan. Daarbij speelt ook je relatie met elk personage een rol. Ieder personage in je team vraagt vroeg of laat aandacht van Shepard, en heeft dan hulp nodig. Speel je deze missies, dan zal het personage in kwestie je meer vertrouwen, wat niet alleen nieuwe elementen aan het verhaal toevoegt, maar ook speciale gaven van dit personage zal openen.

Mass Effect 2 Video van 13 januari 2011
EA onthult Mass Effect 3 Nieuws van 12 december 2010
Mass Effect 2 Video van 17 augustus 2010