Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 34 reacties

BioWare heeft dinsdag Mass Effect 2 officieel aangekondigd. Het tweede deel in de Mass Effect-trilogie moet begin 2010 in de winkels liggen, en zal verschijnen voor zowel de Xbox 360 als de pc.

Het tweede deel in de beoogde trilogie wordt ontwikkeld door een team van ontwikkelstudio BioWare. De ontwikkelaars werken in het kantoor van EA Montreal aan de opvolger van het veelgeprezen Mass Effect.

Het verhaal van Mass Effect 2 begint vlak nadat het buitenaardse leger van opperbevelhebber Saren Arterius is verslagen. De mensheid zoekt nog altijd naar een eigen plek in het universum en staat in deze sequel voor een nog grotere uitdaging dan tijdens de strijd tegen de Geth-soldaten uit het eerste deel. Ray Muzyka, ceo van BioWare en tevens vice-president van EA, belooft dat Mass Effect 2 opnieuw een intense role-playing shooter met een meeslepend verhaal wordt. De mogelijkheden met betrekking tot de wapens en de combat worden uitgebreid en ook bij het verkennen van vreemde planeten zal er meer mogelijk zijn dan in het eerste deel, aldus Muzyka.

Mass Effect 2
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (34)

Dit is het eerste spel waar ik na afloop met open mond achterover in mijn stoel ben gaan zitten met het gevoel dat ik net een ONTZETTENDE goede film had gezien! Je kent dat gevoel wel. Ik zei het ook hard op ook. Mijn vriendin die in deze periode weinig aandacht van mij had gekregen keek me vanaf de bank aan alsof ik gek was. Ook dat zullen menig van jullie wel kennen :p

Echt een steengoed verhaal. Die muziek maakte het ook alleen maar mooier en spannender en mysterieuzer en en en en.....

Deed me denken aan Babylon 5 een van mijn favoriete series vroeger. MEER MEER MEER!!! hehe

En ja.. werk die side quests een beetje uit. Die ene lange side quest was wel geinig. dat je uiteindelijk op de maan van sol beland. Alleen inderdaad.. gewoon lege planeten met 4 of 5 stipjes waar je heen kan met resources boobytraps of een schip of iets dergelijks.

Iemand nog die dude op citadel tegen gekomen die een handtekening van je wilde? Volgens mij heb ik hem uitgescholden ofzo. Vaag iets.
"BioWare en tevens vice-president van EA, belooft dat Mass Effect 2 opnieuw een intense role-playing shooter met een meeslepend verhaal wordt. De mogelijkheden met betrekking tot de wapens en de combat worden uitgebreid en ook bij het verkennen van vreemde planeten zal er meer mogelijk zijn dan in het eerste deel, aldus Muzyka."

Deel 1 was 'meeslepend', maar extreem kort (8+ uur), dit in tegenstelling tot de eerste indruk die het spel wekt bij de speler; jammer genoeg doen ze geen concrete aankondiging over de lengte van deel 2. Ik vrees dan dat het opnieuw een volledig onderontwikkeld spel zal worden. Zonde dat ze zoveel moeite hebben gedaan om het 'framework' - de basis - van het spel te maken, en het vervolgens met vrijwel geen content te vullen.

Nou heb ik niet echt het idee dat het schortte aan wapens in deel 1 (afgezien van dat ze allemaal op hetzelfde neerkomen), maar het is i.i.g. een goed teken dat ze het verkennen van zonnestelsels en planeten gaan uitbreiden, want die leken in deel 1 echt allemaal op elkaar, bevatte vrijwel geen content en leken eigenlijk wel 'randomly generated'.
Masseffect 1 was voor mij het volgende:
- Alle planeten waren minofmeer het zelfde. random gegenereerd en dus vrij saai. Beetje rondploeteren door de bergen.
- Besturing van de mako is nogal stom. Wel een booster voor omhoog maar niet een voor naar voren. Ja handig in de bergen. not.
- 2 soorten bases: mine of building. Hebben ze op levelbuilders moeten bezuinigen ?
- Starsystems: een beetje rondklikken op de starchart. Deed me vooral denken aan star control 2. dat was aardig in 1992.
- AI van je 'teammates': het was vooral een kunst om ze niet te vaak dood te laten gaan, door regelmatig (heel vaak) het keep position comando te geven, verder waren ze alleen maar lastig.
- Upgrades en de vele wapens zelf zijn VEEL te lineair, er zijn maar weinig wapens waar je echt voor een lastige afweging komt te staan tussen bijvoorbeeld accuratesse (ooit iets van gemerkt?) en oververhittings snelheid.

De rest van het spel was wel aardig, ik heb er ook geen spijt van dat ik het heb aangeschaft, maar na de +- 40 uur die het heeft gekost om het uit te spelen heb ik totaal niet de behoefte om het bijvoorbeeld met een andere character klasse nog een keer te spelen.
Ik kan me een heel stuk vinden in je kritiekpunten, vooral je eerste, tweede en laatste klacht. Zelf had ik het idee dat men bij de planeten buiten het main verhaal veel meer van plan was. Het geld / tijd was gewoon op waarna men het heeft afgeraffeld. Gelukkig was de main storyline zeker niet afgeraffeld en was het zeer onderhoudend.

Een van de sterkste punten van Mass Effect was de manier waarop men met de dialogen omging. Korte bondige omschrijving hoe je kan reageren waarna het uitgebreid werd uitgespeeld met soms verrassende en vaak vermakelijke situaties. Geen ellenlange teksten die je hoeft door te lezen. Een enorme verbetering in het genre. Daarnaast waren de NPC's goed uitgewerkt vooral Wrex

Ik verheug mij nu al op deel twee.
yes ! Speel nu nog steeds deel 1 (voor de 9e keer :9) Vind het een fantastisch spel, kan niet op deel 2 wachten ! Samen met bioshock :D
Hopelijk wordt de engine alleen wat geoptimaliseerd zodat het (op de x360 iig) vloeiender loopt en de laadtijden wat minder worden.

En ietsje meer variatie in de planeten (die buiten het hoofdverhaal vallen) zou ook wel fijn zijn, nu had je vaak veel dezelfde huisjes enzo

[Reactie gewijzigd door -Markster- op 18 maart 2009 13:19]

Ik ben toch eens benieuwd wat Bioware met deze IP zal doen. Hun vorige sci fi titel hebben ze uit handen gegeven, maar dat kwam ook omdat Lucasarts in de pap te brokken had met KotOR en ze waarschijnlijk minder vrijheid hadden dan met een titel die volledig hun bezit is. Ook ben ik blij dat ze de belofte nakomen om hier een sequel op te brengen, want hun beloofde Jade Empire 2 lijkt al lang vergeten.

Dan is nog de vraag hoe gaan ze het allemaal aan elkaar knopen. Ze hebben boeken met verhalen over het Mass Effect universum, zoals Saren zijn verhaal uitgeschreven voor de release van de eerste titel. Hoe ze allemaal maken dat dit allemaal netjes in elkaar past. Om nog maar te zwijgen over hoe ze het laten vervolgen op elkaar.

Om niet in detail te treden, de mogelijke eindes in ME waren toch ingrijpend anders dan elkaar. Het is niet louter een nuanceverschil en liet weinig open voor intrepretatie. Er zal sowieso een deel van hun fanbasis zich zuur voelen bij welk einde ze ook kiezen om op te vervolgen.

Ook ben ik eens benieuwd naar welke vijand ze uit de mouw gaan schuden, want de grote vijand in ME was "overpowered" en blijkbaar gaat het ook niet The Geth worden. Deze leken mij het logische, omdat ze mooi arch-enemy materiaal zijn en er veel verhaal rond te schrijven valt.

Qua gameplay moet men niet veel veranderen in mijn boek, een mooie level cap, goeie actie. De laadtijden waren aanvaardbaar in RPG-termen, maar zoals bij iedere RPG geraak je naar het einde toe flink overpowered. Zelfs op de hoogste difficulty. Ook ben ik benieuwd of ze tricks als vijanden die je met je Mako moet vernietigen, vernietigd met je personages en zo waaay more exp. binnenhaald gaan uitsluiten.

Toch vraag ik me over de rumor molen gaat gelijk krijgen en we ook een playstation versie zullen zien. Ik las daar iets over op N4G toen men speculeerde dat playstation Bioshock 2 als timed exclusive zouden krijgen. Ik ben sceptisch, maar het zou kunnen dat we dergelijke WRPG zouden krijgen, maar dan waarschijnlijk sans extra content ala Fallout 3. :/
Wat betreft het aanknopen, er werd geadviseerd je savegames te bewaren. Deze keuzes zouden invloed hebben op het vervolg. Denk dat ze hier dus erg veel rekening mee hebben gehouden.

Ik heb hem overigens nog maar 1x uitgespeeld, maar ben nu opweg om het allemaal weer opnieuw te doen.

[Reactie gewijzigd door chimnino op 18 maart 2009 14:36]

Ik moet deel 1 nog even uitspelen, ben inmiddels al erg ver. Toch vind ik het verhaal wat binding missen. In KOTOR voelde ik me echt betrokken, in Mass Effect heb ik dit gevoel veel minder. In KOTOR is veel meer mysterie en is het interessanter om je mede characters uit te pluizen. Ik kan het moeilijk uitleggen :)
Ik weet niet, ik ben echt diep in Masse Effect gegaan, en die hele geschiedenis over die prometheans (je ziet er NOOIT een, zelfs die beelden zijn te overwoekert!, en hun Virtual Intelligence is corrupted). De mysterieuze technologie van de Mass Relays, wat zijn de reapers? Zijn ze cht zo sterk? Ik bedoel, [spoiler]Een reapertje was al een hele hand vol[/spoiler]

Tevens vraag ik me af wat ze met de citadel gaan doen, zelf zal ik daar niet lang blijven, en de council? Mensen? De ouden? En wie is de aardse councellor? Ook geinig waren de stukjes die geschreven waren bij de andere planeten, zoals een onlandbare planneet waarbij stond dat een of andere verveelde piratencrew een paar millenia geleden hun naam erin had geschreven met een orbital bombardment.

Ook leuk: op een planeet kom je een promethean artifact tegen wat onder bepaalde condities iets vertelt over de mensheid.

Ik kan niet wachten! KOTOR blijft altijd de beperking 'starwars canon' houden, dat is niet slecht, maar het beperkt wel de creativiteit.
Dat ligt er aan tot hoe ver je je character levelt. Op een gegeven moment zijn je skills zo goed ontwikkeld, en heb je zo ber uitrusting, dat je wel degelijk een supersoldaat bent. Die echt geen enkele moeite zou hebben mat de masterchief.
de masterchief is zelfs genetisch gemanipuleerd/gekloond en dus "ontworpen" als supersoldaat. commander shepard is een gewoon persoon met een gewone achtergrond (zelf uit te kiezen)
Het hangt er maar net vanaf welke background story en welk type soldaat je kiest. Kies je bijvoorbeeld voor biotic powers dan is er wel degelijk de mogelijkheid dat je als puber in een 'ongeluk' je powers hebt verworven. Ook de verschillende implantaten die je biotic powers kunnen versterken lijken me een manier om een 'super soldier' te maken.

Overigens vind ik het hartstikke leuk van Bioware dat ze je de mogelijkheid geven om de gemaakte keuzes in deel 1 mee te laten nemen naar deel 2. Ik verwacht alleen half dat je je vaardigheden niet zal meenemen. Het lijkt me een groot deel van de lol van het spel afnemen als je al begint met level 60, ongeacht dat de vijanden meeschalen.

Ook als je het teaser filmpje bekijkt http://masseffect.bioware.com/teaser/index.html dan blijkt dat commander shephard dood is. Grote kans dus dat je met een ander personage begint en dan tijdens het spel wel geconfronteerd wordt met de keuzes van commandar shephard uit het vorige spel.
Als ik mij goed kan herinneren, was er toch iets vaags met hem gebeurt op een planeet waar hij met een legertje was. Hij kwam er als enige overlevende uit (wat iedereen verbaasd); wat er daar precies gebeurt is weet niemand, en volgens mij wordt dit ook niet duidelijk in Mass Effect 1(correct me if I am wrong).

Ik heb het vermoeden dat er toch iets aan hem verandert is (misschien is ie door een Prothean behandeld, zoals ze dat met Neanderthalers hebben gedaan). Misschien wordt dit in Mass Effect 2 duidelijk
Dit was zeker een dik spel, waar ik veel plezier aan heb beleefd...een van de weinige de laatste 2 jaar.....samen met Fall Out, Bioshock en CoD.
Deze game doet me altijd beetje denken aan Syndicate voor de SNES.
alleen dan veel mooiere graphics :P
Nooit geweten dat die ook voor de SNES is uitgebracht. Veel lol gehad aan het origineel op de PC.
Nog even offtoppic: Voor zover ik het heb begrepen was het origineel van Syndicate tegelijkertijd (als niet oorspronkelijk) door Bullfrog ontwikkeld voor de Commodore Amiga. Mooie tijden inderdaad... ;( maar jah, Mass Effect 2 maakt dan weer veel goed!

Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Syndicate_(video_game)
Edit: Typos

[Reactie gewijzigd door gamexplab op 18 maart 2009 14:07]

Syndicate FTW! Schitterende game, uuuuuuuren speel plezier. Kan me herinneren dat wat 'vriendjes' van me daar ook altijd erg veel mee speelde.
Leuk nieuws, vooral dat de pc versie tegelijkertijd wordt uitgebracht. Ik heb het eerste deel met plezier gespeeld.

Ik kreeg alleen wel af en toe het gevoel dat ik elementen (mako, gedrag van de tegenstanders, oververhitten van wapens, supersoldaat) in het spel al eerder had gezien (vooral in HALO). Hadden jullie dit ook?
Het overhitting van wapens was eigenlijk een logische keus omdat je (met de "mass" tech) oneindig ammo hebt. over het gedrag van de AI zou ik niet weten of het overeen komt met HALO heb die serie niet gespeelt op 1 na dan.
de mako en het oververhitten ok maar het gedrag heb ik niets aan gemerkt en je bent natuurlijk geen supersoldaat in mass effect, wel een elite soldaat. zit een groot verschil in!
en je bent natuurlijk geen supersoldaat in mass effect, wel een elite soldaat. zit een groot verschil in!
Dat ligt er aan tot hoe ver je je character levelt. Op een gegeven moment zijn je skills zo goed ontwikkeld, en heb je zo ber uitrusting, dat je wel degelijk een supersoldaat bent. Die echt geen enkele moeite zou hebben mat de masterchief.
Toch blijken de schalende vijanden een lastig iets, zelfs met ene lvl60 commando ben ik nog steeds TOAST als je ineens terwijl je op zoek bent naar Liara aangevallen wordt vlak voor die ruines, door een serie snipers en een arament. Het is gelukkig op te lossen door op een speciale plek te gaan staan, maar 'legaal' blijft het pijnlijk.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True