Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 63 reacties

Ontwikkelaar BioWare heeft bekendgemaakt dat het rollenspel Mass Effect 2 op 29 januari in de Europese winkels komt te liggen. BioWare maakte ook bekend welke extra uitrustingsstukken spelers krijgen als ze het spel vooraf bestellen.

BioWare heeft bekendgemaakt dat het rollenspel Mass Effect 2 vanaf 29 januari in Europa verkrijgbaar zal zijn. Het spel verschijnt dan voor de pc en de Xbox 360. Wie het spel vooraf bestelt, krijgt een bonus die bestaat uit een harnas dat in het spel gebruikt kan worden. Na het bestellen krijgt de koper namelijk een code die na de release ingewisseld kan worden voor het virtuele harnas dat de hoofdrolspeler Commander Shepard aan kan trekken. Er zijn twee harnassen beschikbaar: het Inferno Armor en de Terminus Armor. Met het Inferno Armor verbetert de reactiesnelheid van Shepard en de snelheid waarmee hij kan rennen. Bovendien kan hij dan meer schade aanrichten en kan hij beter onderhandelen. Ook met het Terminus Armor kan Shepard harder rennen. Daarnaast heeft dit pak een dikker schild en kan het meer munitie bevatten. Verder zit bij het pak het M-490 Blackstorm-geweer, dat een zwart gat opwekt.

BioWare maakte eerder al bekend dat Mass Effect een trilogie gaat worden. De ontwikkelaar liet bovendien los dat de speler aan het begin van Mass Effect 2 de keuze krijgt om een savegame van de eerste Mass Effect te laden. Alle beslissingen die in het eerste deel genomen zijn, zullen dan invloed hebben in de opvolger.

Mass Effect 2 - Inferno Armor Mass Effect 2 - Terminus Gear
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (63)

Supergame, zeker het wachten waard.
Ik ben voor de zekerheid maar opnieuw begonnen met mass effect 1.
Mee eens, ik denk alleen dat ze een grotere slag hadden geslagen als het nog voor de kerst was gelukt :) Toch leuk die extra omzet, en in januari is het in NL toch al extra crisis na de feest dagen en vaak de jaarlijkse rekeningen van allerlei...
Je kan het maar eenkeer uitgeven ;)
Denk dat dit te maken heeft met oa het spel Modern warfare 2.
veel games zijn richting Q1 2010 gezet en mijn ziens om de reden om niet in het vaarwater van oa die topper te komen omdat men veel aandacht aan deze game besteed.
Oa in de power unlimited gaven ze dit ook als voornaamste hoofd reden aan dat veel games toch worden door geschoven

Zelf heb ik mass effect 1 met veel plezier gespeeld, ik ga hem zeer zeker weer opnieuw spelen en wacht met smart op deel 2!

[Reactie gewijzigd door pino85 op 19 oktober 2009 14:31]

Het is wel een heel andere doelgroep, en zoals ik lees gaat MW2 wel wat klanten verliezen met al dat geschrap.
Uuuuhm het is geen heel andere doelgroep het zijn doelgroepen die zich vaak overlappen...
Dit jaar gaat de 'Kerst-vlieger' niet op. Er zijn zoveel goede spellen in aantocht, dat een beetje slimme uitgever zijn spel pas in Q1 2010 uitbrengt. :)
Dat is nog eens een keer innovatief, dat je je save game kan in laden van het eerste deel, zodat het spel een ander verloop heeft als je zonder save game begint.
innovatief om eerst deel 1 weer uit te moeten spelen? :P
Er vanuitgaande dat je deel 1 al gespeeld hebt natuurlijk :P Een trilogie speel je toch meestal vanaf het begin tot het eind? :Y)
Zo'n straf is het niet :P
Innovatief? In de Sierra serie Quest for Glory uit 1989 kon dit op precies dezelfde manier :P
Ja toen was ik 2, dat kan ik me niet meer heugen :P
Het is zelfs recent nog gedaan door Patapon 2 op de PSP :)
Pfff, al die toptitels in Q4/Q1 zijn een aanslag op mijn portemonnee. Eerst die andere topper van Bioware, Dragon Age.
Vroeger was het vrijwel alleen tijdens de kerst, het lijkt langzaam naar het "Toptitel halfjaartje" te gaan. Dit is wel goed nieuws, eindelijk worden games weer voor de gameplay gemaakt ipv alleen de graphics zoals het de trend was..
Dit is wel goed nieuws, eindelijk worden games weer voor de gameplay gemaakt ipv alleen de graphics zoals het de trend was..
Dit is misschien ook omdat games tegenwoordig grotendeels voor de consoles gemaakt worden, en daar die grafische capaciteiten hebben die gedurende vijf jaar vaststaan is het voor de gamebouwers ook niet nodig om nog meer er uit proberen te persen.
Tot nu toe was Q42007 nog altijd het ergste dat ik ooit al heb meegemaakt. Over de 30games gekocht en tot april geduurd voor de laatste erdoor waren.
Toevallig was ME er eentje van ^^
Ik ken de eerste ME niet, maar is het nou een FPS of een RPG?
Ja :)

(afhankelijk van hoe je er naar kijkt is het een RPG met veel schieten of een shooter met veel praten)
Action RPG met shooter elementen. FPS is weer heel anders dan hoe MassEffect is. Vooral het First Person gedeelte :Y)
Het is inderdaad een TPS :)
Hmm, ik zal eens kijken of ik 'm ergens in een bargain bin kan vinden
Action RPGs zijn volgens mij meer de Diablo's van deze wereld, maar het wikipedia artikel schaart deze er ook onder. Prima.

Het is in elk geval een behoorlijk actie-georienteerd spel.

[Reactie gewijzigd door Herko_ter_Horst op 19 oktober 2009 14:39]

Dat is een Hack'n Slash RPG.

Je gaat toch ook niet Glam Metal met Grunge vergelijken?
Zoom 'n Boom RPG?
nee maar er bestaan al veel ste veel RPG termen, daarom zou ik dit een RPS noemen. Role Playing Shooter.
Hm, ik heb net Mass Effect 1 net uitgespeeld, zal ik mijn savegame maar even goed bewaren dan.

Het zou wel mooi zijn als Mass Effect 2 wat meer variatie in de wapens zou hebben, en gezien het stukje over die M-490 Blackstorm, hebben ze daar ook al aan gedacht.
Ben zelf ook benieuwd! MassEffect1 was een game die me voor het eerst weer in een flinke tijd diep het verhaal in trok. Ik hoop dat ze het spel flink uitbreiden zodat we een nog veel leukere tijd hebben met deeltje 2 :D
* Umbrah liet zelf een traantje zien van vreugde aan het einde (speelde absoluut paragon) toen de cavalerie uit FTL dropte. De voicecasting van het spel was ook geweldig, en die stem van Admiral Hackett over je comm dan ineens was geweldig. WIE de 'eindbaas' was (niet de avatar) was ook een geniale twist, en ik hoop meer van z'n soort te zien.

[Reactie gewijzigd door Umbrah op 19 oktober 2009 14:42]

Haha, jij ook al, geweldig stuk was dat! _/-\o_

En als je meer van z'n soort wil zien (als je dat ruimteschip bedoelt, ik ben zn naam kwijt), aan het eind van deel 1 wouden ze achter de rest van die vloot aan gaan, misschien een hint naar deel 2?
Deel 1 was euk spel. Kort maar mooi uitgewerkt..
Jammer dat hij xbox only is.
De 360 kon de eerste game maar amper aan: getuige de vele framedrops die het spel plaagden. Bij deel 2 hebben ze zelfs de resolutie moeten verlagen, tot sub-hd ready resolutie.
Nu ik Uncharted2 speel vraag ik me regelmatig af hoe xbox exclusives er uit hadden kunnen zien wanneer ze volledig voor de ps3 ontwikkeld zouden zijn..
Gemiste kans voor bioware..
Gelukkig is het geen xbox only, ME2 komt gewoon voor de pc uit zonder de nadelen van de xbox-versie.
de eerste Mass Effect is ook voor de pc hoor.
Niks xbox only.
Mwoah, hij kon het ruim aan, Bioware heeft zelf aangegeven dat ze niet alles even slim hadden aangepakt qua disk-positionering. En idd, met een harddisk installatie was het eigenlijk niet meer te zien toen die firmware uitkwam.

Overigens: als ze voor de X360 de resolutie moeten verlagen, dan moeten ze dat helemaal voor de PS3, die een tragere GPU heeft. We hebben het hier niet over een GTA-custom engine multiplatform titel, we hebben het over een UT-engine spel, waar het regelmatig voorkomt dat een PS3-versie een lagere resolutie 'moet' hebben om aan een acceptabele framerate te komen.

edit:
Ugh, ik zag de naam te laat. Faust, niet alleen zit je constant trolldiscussies uit te lokken tussen de consoles, maar ook op andere hekele punten (Apple, Microsoft) lijk je constant een inhoudelijk lege intrigant uit te hangen, die vaute feiten verspreid alsof het koekjes zijn, en niet zelfkritisch kan zijn.

[Reactie gewijzigd door Umbrah op 19 oktober 2009 14:51]

ik dacht dat de ps3 en de xbox360 vrijwel gelijk waren op gpu vlak maar dat de cpu van de ps3 het juist een krachtigere console maakte?

I could be wrong, could be wrong x].
De CPU's kun je niet echt met elkaar vergelijken, de PS3 heeft 1 'echte' CPU, en 6 programmeerbare RISC-achtige CPU's (DWZ: ze zijn nogal 'basic', maar vrij snel) die din. Al in al valt te stellen dat ze daar vrij gelijk in zijn, hoewel het nogal afhangt. De PS3 CPU's laten zich niet vergelijken met GPGPU, maar de parallellen zijn vrij makkelijk te trekken, als je bijvoorbeeld meer partijen in een RTS-spel of 'simpele' maar vaak herhalende acties zoals bijvoorbeeld upscaling of transcoding (waarom dacht je dat Toshiba die dingen in zoveel apparaten stopt?).

De x360 heeft 3 'echte' CPU's, en wel vrij bekende; het zijn 3.2GHz Power-chips, bekend van de nog 'echte' Apple's (voordat apple overstapte op Intel), maar daar weer een evolutie op, waar Apple ophield met de G5, kun je de tri-core eenheid in de Xbox360 meer iets van een G5,5 noemen.

De PS3 heeft echter wel de zwakkere GPU, maar je hebt gelijk, zóveel maakt dat niet echt uit. Hoewel de X360 bijna het dubbele aan 'triangles/sec' kan renderen (polygonen), maar de geheugenbandbreedte compenseert weer. Al in al kun je stellen dat de X360 meestal zo'n 20% GPU-voordeel heeft. De PS3 GPU (RSX) is gebaseerd op de GeForce 7800, waar de X360 GPU (Xenos) gebaseerd is op de ATI R600, oftewel: de Radeon 2900, hoewel de 3800-serie er later ook is op gebaseerd (R670, meer een evolutie dan een revolutie, wat de 4000-serie weer was, en waar de 5000-serie weer een evolutie op is, tick-tock concept). De consoles vergelijken verrassend met elkaar, qua specs, en hebben allebei hun problemen gehad. Een gedeelte van de problemen bij mass effect was te wijten aan de eis van Microsoft dat een harddiskinstallatie door een Game Publisher nóóit verplicht mag worden gesteld (lovenswaardig, voor hen die graag met geheugencards werken of spellen vaak huren/uitlenen, of gewoon met een bijna 4-jaar oude oorspronkelijke xbox zitten met oorspronkelijke 20gb schijf die maar niet stuk wil). Daarnaast had Bioware de disk niet echt handig gebrand, om het zo maar te zeggen, het spel had nogal last van search-times waardoor de textures zich progressief opbouwen alsof je met oude JPEG's werkt op een 56-K lijntje, in drukke gebieden of cutscenes. Een Harddisk installatie (wat mogelijk werd met de nieuwe interface) loste dat probleem op.

Maar goed, er is hier veel over geschreven, en meestal draait het uit op een fanboy VS fanboy reactie, zoals alles op deze aardkloot doet.

edit:
Correctie Procyon doorgevoerd, dank!

[Reactie gewijzigd door Umbrah op 19 oktober 2009 17:02]

"De PS3 heeft 3 'echte' CPU's, en wel vrij bekende; het zijn 3.2GHz Power-chips, "

Bedoel je hier nu niet de Xbox?

Goed verhaal trouwens!
Het half falen van de PS3 GPU komt gewoon omdat het als een overhaaste beslissing moest komen. Eigenlijk wouden ze alles met die ene Cell doen maar blijkbaar kon hij niet hoog genoeg geklokt worden en vielen de yields nogal tegen. Dus hebben ze "snel" mailtje naar NVIDIA gedaan.
Kort? Ik had toch gemiddeld 80 tot 90 uur nodig om het hele spel de eerste keer uit te spelen, en dan bedoel ik alle sub-missions en alle mineralen verzamelen, en geen dialogen skippen.

Ik heb het zelfs 3 keer uitgespeeld, elke keer iets andere beslissingen, maar ik kwam niet veel lager dan 70 uur ofzo...

Eerste keer puur Paragon, als een lesbienne, tweede keer puur Renegade, als hetero vrouw, en de derde keer een mengelmoes van Paragon en Renegade als mannelijke Shepard.

Ja, als je alleen het hoofd verhaal speelt, dan ben je zo klaar... maar dat is met veel games zo.

BTW, bij de consoles is hij Xbox only, maar hij is ook op de PC, dus niet echt "only" ;) Maar ik weet wat je bedoeld.

Ik kan in ieder geval niet wachten tot hij uitkomt, om dan met mijn 3 characters te gaan kijken wat de veranderingen zijn die ik heb gecreëerd in deel 1...

Ik hoop in ieder geval dat ze de "relaties" weer terugbrengen... die vond ik wel grappig.
Imo waren de side missions niet echt super qua blijvende originaliteit. Ben ze ook blijven doen en hoewel het niet zo erg was als assasin's creed, begon het toch te vervelen ^^
Wow?!? 90 uur? 8)7
De eerste keer speelde ik (bijna) zonder side missions, en daar deed ik zo'n 12 uur over. Ik heb het 3 keer gespeeld en de laatste keer met alle side missions. daar deed ik zo'n 20 uur over.
Ik kan niet geloven dat je drie keer 70-90 uur aan het spel hebt besteed. :o
Zowel ME1 als ME2 zijn/komen ook voor PC.
Ik zit ook met smart te wachten op deze game. Heb ME1 echt helemaal grijs gespeeld, evenals alle DLC add-ons. En dat met een char in alle klassen zo'n beetje. En dan straks die chars weer in ME 2 inlezen en doorgaan, en from scratch beginnen. Hier gaat weer een aardig uurtje maandje in zitten.
Over harnassen gesproken: koop Dragon Age Origins en krijg een Blood Armor voor dat spel én in Mass Effect 2.
Je krijgt ineens wel bergen met armors met preorders, DLC de nieuwe manier om wat extra geld of preorders te scoren. Ik moet zeggen dat het wel aardig werkt.
Alle beslissingen die in het eerste deel genomen zijn, zullen dan invloed hebben in de opvolger.
Ik hoop echt dat dat eens een keer goed wordt uitgewerkt... Dit is veelal marketingpraat die ik in de praktijk nog niet echt goed uitgewerkt ben tegengekomen.
Ik hoop alleen dat ze de "side planets" side quests op de lege planeten wat meer uitdiepen. Dit was het enige wat me stoorde in het hele spel. Ff landen ff alle 5 punten bekijken, wel of niet aangevallen worden bunkertje binnenvallen en weer wegvliegen. Afstrepen op mijn spiekbriefje welke planeet ik had gehad. Ook al was het saai ik had toch the urge alle planeten te bezoeken. Uiteindelijk niet alle planeten gehad, overzicht kwijt. Wel leuke skill bijgeleerd toen ik na een tig missies terug naar mijn home system moest om daar skynet uit te schakelen.
Spijtig dat er geen PS3 versie komt ...
Misschien een xboxje aanschaffen? Niemand weerhoud je om een xbox naast je ps3 te zetten.
Je hebt zeker geen vriendin? :+
Grapjas ;) Me vriendin is de gene die er het meest verslaafd aan is :Y)

[Reactie gewijzigd door xentron op 19 oktober 2009 14:15]

Zeker bejeweld :+
Ik vind dat een PS3 al genoeg kost ... En ja ik weet je volgende vraag al waarom een PS3 ipv een 360 ?
Wel ik had de originele xbox maar ben niet naar een 360 gegaan omdat ik de kwaliteit minder vond dan van de PS-en (voornamelijk de ergonomie en bouwkwaliteit van de controllers)
Als je een beetje pc hebt, kan je het al op de pc spelen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True