Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 12 reacties

De Canadese ontwikkelaar BioWare start een nieuw team binnen de muren van de al bestaande studio van moederbedrijf Electronic Arts in Montreal. Het nieuwe team gaat Mass Effect 2 maken, dat in het eerste kwartaal van 2010 klaar moet zijn.

Logo BioWareTegenover de website GameDaily liet Jeff Brown, hoofd van de communicatieafdeling van uitgeverij Electronic Arts, los dat de ontwikkelstudio van EA in het Canadese Montreal uitgebreid wordt. De uitbreiding bestaat uit de oprichting van een nieuw team dat, onder supervisie van ontwikkelaar BioWare - sinds begin 2008 eigendom van EA - de ontwikkeling van Mass Effect 2 op zich gaat nemen. Het nieuwe team, dat als BioWare Montreal door het leven zal gaan, moet uit ongeveer dertig leden gaan bestaan. De helft daarvan bestaat uit mensen die op BioWare's hoofdvestiging in het Canadese Edmonton aan de originele Mass Effect gewerkt hebben, de andere helft wordt nieuw geworven.

Volgens Ray Muzyka, oprichter en directeur van BioWare, wil zijn baas, EA-directeur John Riccitiello, graag dat BioWare groeit. Met de oprichting van het nieuwe team voldoet BioWare aan die wens. Volgens Muzyka ligt BioWare keurig op schema met de ontwikkeling van Mass Effect 2. Het spel kan volgens hem nog steeds in het eerste kwartaal van 2010 op de markt komen. Over platforms wilde hij zich niet uitlaten: het spel is bevestigd voor de pc en de Xbox 360, maar of er ook een versie voor de PlayStation 3 komt blijft nog onbekend. Muzyka vertelde wel dat BioWare meer games in ontwikkeling heeft dan Mass Effect 2, Dragon Age: Origins en de mmo Star Wars: The Old Republic. De studio werkt volgens hem aan een aantal 'super secret projects', maar meer dan dat mocht hij voorlopig nog niet zeggen.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (28)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (12)

Als mass effect 2 nog uitgebreider zou worden dan de 1 dan ga ik met plezier deze gaan kopen. Heb bij de eerste mij vrij goed geamuseerd. En die graphics zien er veelbelovend uit.http://masseffect.bioware.com/gallery/
Mass Effect was inderdaad een goede game. Ik ben echter benieuwd of de opvolger het succes van het eerste deel een vervolg kan geven.
De graphics zeggen natuurlijk nog niets over de game zelf. Ten eerste moet je maar afwachten of het in-game beelden zijn (wat vaak niet zo is), en ten tweede gebeurt het tegenwoordig maar te vaak dat men teveel de focus legt op graphics en daarmee oog verliest voor de gameplay en het verhaal.

En als ik het goed begrijp uit de bron zijn ze al wel begonnen me het ontwikkelen ( :? ). Daar ga ik ook vanuit aangezien het Q1 2010 af moet zijn (wat ik ten zeerste betwijfel).

Ik ben trouwens benieuwd of dat nieuwe team wat op gaat leveren, aangezien het veranderen van dev-teams mij nou niet echt ten goede lijkt te komen aan de game. Je krijgt toch ineens halverwege een project mensen binnen met allemaal nieuwe ideeen. Dat kan nooit echt bevorderend zijn voor de eensgezinsheid in de uitvoering van een game. Het gebeurd vaak dat men extra mensen op een project zet om een deadline te halen en vervolgens blijkt dat de game een bijeengeraapt zooitje van ideeen is zonder enige samenhang. Sterker nog, af en toe kan je zelfs het punt aanwijzen in een game waar er een verandering in het team is opgetreden.

Maar het is natuurlijk makkelijk om te doemdenken, dus misschien kan ik maar beter gewoon hopen dat het een goede sequel wordt. :)

[Reactie gewijzigd door Pb Pomper op 3 maart 2009 10:47]

De grootste fout die bedrijven juist vaak maken is de gedachte "het gaat goed, waarom veranderen". Met de helft van de oude devs en een helft uit een vers blik getrokken krijg je meer discussie, meer overwegingen en heroverwegingen, zaken die het vorige team vanzelfsprekend vond worden nu opnieuw ter discussie gesteld, nieuwe ideen komen naar boven en er komen oordelen van mensen die nog nooit aan Mass Effect hebben gewerkt en dus meer naar de game kijken als gamer dan als ontwikkelaar, in mijn ogen dus een goede situatie die misschien de releasedatum zou kunnen doen verlaatten maar dat neem ik graag op de koop toe als dat betekend dat Mass Effect 2 ng beter gaat worden.

Ik heb het al eens eerder vergeleken met de Matrix trilogy. Na de eerste was het nieuwe ervan af, het nieuwe universum was ondertussen grotendeels bekend bij het publiek en niemand keek meer op van een "bullettime"-effectje hier en daar. Dat wil niet zeggen dat de 2e en 3e films slecht waren, verre van, maar ze brachten wel minder verassingen over de wereld waarin de Matrix zich afspeelde. Ditzelfde verwacht ik ook voor Mass Effect 2, en dus moeten ze het wow-effect ergens anders vandaan gaan halen, ik hoop van harte dat het ze gaat lukken _/-\o_
De grootste fout die bedrijven juist vaak maken is de gedachte "het gaat goed, waarom veranderen".
Aan de andere kant komt: "Never change a winning team." natuurlijk ook niet uit de lucht vallen. En zoals zo vaak zal de waarheid waarschijnlijk wel in het midden liggen :)
Met de helft van de oude devs en een helft uit een vers blik getrokken krijg je meer discussie, meer overwegingen en heroverwegingen, zaken die het vorige team vanzelfsprekend vond worden nu opnieuw ter discussie gesteld, nieuwe ideen komen naar boven en er komen oordelen van mensen die nog nooit aan Mass Effect hebben gewerkt en dus meer naar de game kijken als gamer dan als ontwikkelaar, in mijn ogen dus een goede situatie die misschien de releasedatum zou kunnen doen verlaatten maar dat neem ik graag op de koop toe als dat betekend dat Mass Effect 2 ng beter gaat worden.
Ik snap wel wat je bedoelt, maar is een jaar voor de release date niet een beetje kortdag om heel het team om te gaan gooien? Ze hadden dit beter van tevoren kunnen doen. Er is een tijd voor discussie aan het begin van het project, maar op een gegeven moment moet je gewoon keuzes maken en daarvoor gaan. Natuurlijk moet je evalueren en waar nodig aanpassingen maken, maar dat kan ook met een constant team. Desnoods vraag je om een mening van een buitenstaander.

[Reactie gewijzigd door Pb Pomper op 3 maart 2009 11:26]

Je hebt natuurlijk wel gelijk, maar ik verwacht eerlijk gezegd ook niet dat ze Q1 2010 gaan halen als ze dit nieuwe team nog enige vorm van betekenis willen geven wat betreft het concept en ontwerp van de game in plaats van puur programmeren en ontwerpen.

Verder is het natuurlijk ook zo dat ze het IP (en de hele wereld hieromheen), de engine en een groot deel van de graphics al klaar hebben liggen waar ze zo op verder kunnen borduren, dus de tijd kan flink ingekort worden en vooral gericht zijn op het nieuwe verhaal, een aantal nieuwe features en de nieuwe omgevingen die ontwikkeld moeten worden.

Het "voordeel" van een xbox360 game van deze tijd is natuurlijk dat de graphics wat dat betreft niet zo gek veel verbeterd kunnen worden ten opzichte van de eerste game, vooral ook omdat de eerste game eigenlijk al teveel vroeg van de xbox360 hardware tijdens de wat grotere gevechten, dus mensen verwachten ook in mindere mate een grote grafische update en meer een uitbreiding op het gebied van verhaal en features.
Als ze wat meer sidemissions erin doen en dat stomme autorijden over planeten eruit laten, dan wordt dit zo'n masterlijk spel _O_
Ik zie liever een meer uitgebreide main quest dan nog meer sidemissions.
En als ze er al veel sidemissions in gaan stoppen, dan mag het autorijden best blijven (mits de controls verbeterd worden). Maar de locaties moeten dan wel echt gaan verschillen van elkaar, niet elke keer de zelfde gebouwen.

En de sidequest moeten nog meer opleveren, betere armour, wapens, upgrades. Niet gewoon loos exp. geven,
Als het tegen het 1ste kwartaal van 2010 klaar moet zijn voorspelt het weinig goeds over uitgebreidheid, beta testing, ...

Want de 1ste was mij toch wat te kort.

[Reactie gewijzigd door Simon Verhoeven op 3 maart 2009 10:38]

Dat hangt natuurlijk van een aantal dingen af, platform(s), ervaring, grootte van het team, aanpassingen:
Het nieuwe team, dat als BioWare Montreal door het leven zal gaan, moet uit ongeveer dertig leden gaan bestaan. De helft daarvan bestaat uit mensen die op BioWare's hoofdvestiging in het Canadese Edmonton aan de originele Mass Effect gewerkt hebben, de andere helft wordt nieuw geworven.
Het spel kan volgens hem nog steeds in het eerste kwartaal van 2010 op de markt komen. Over platforms wilde hij zich niet uitlaten: het spel is bevestigd voor de pc en de Xbox 360, maar of er ook een versie voor de PlayStation 3 komt blijft nog onbekend.
Of dat een groot team is weet ik niet, maar de helft heeft iig al ervaring met het spel, en je hebt een helft verse inspiratie (anders zou je alleen Mass Effect 1.1 krijgen). PC en Xbox360 zijn de makkelijkste twee platformen om voor te programmeren voor zover ik weet. Er staat verder niks over een nieuwe engine of ingrijpende aanpassingen, dus alleen de engine updaten moet - vooral als je al mensen met ervaring met de engine nog in dienst hebt - goed mogelijk zijn. Ambitieus? Vast. Mogelijk? Zeker weten.
Als het tegen het 1ste kwartaal van 2010 klaar moet zijn voorspelt het weinig goeds over uitgebreidheid, beta testing, ...
Ze waren al een flink tijdje bezig met deel 2 hoor. EA is met het personeel aan het schuiven, dat wil niet zeggen dat het werk wat tot nog toe gedaan is verloren gaat.
Want de 1ste was mij toch wat te kort.
Kort is relatief. Je mag tegenwoordig helaas al blij zijn met 10-20 uur gameplay.

Als je de main quest en alle side quests in Mass Effect optelt ga je daar ruim overheen.

Ik hoop dat ze iets meer de roleplay kant opgaan. Dat er bijvoorbeeld meer vrij te verkennen is, zonder dat je eerst een missie toegewezen moet krijgen. En dat het universum meer planeten heeft, dat de NPC's meet te vertellen hebben, dan je je character meer kunt vormgeven naar je eigen wensen, etc..
De studio werkt volgens hem aan een aantal 'super secret projects', maar meer dan dat mocht hij voorlopig nog niet zeggen.
Hmmmm, stiekem toch nog een Knights of the Old Republic III ? *wishful thinking*
Als BioWare weer 'cookie-cutter' planeten en content introduceert wordt 't wellicht een leuk koopje in de budget bak. Voor een spel als ME1 zou ik nooit meer dan 15-20 neertellen.

Hopelijk zijn ze wat ambitieuzer deze keer, ME was een leuke tech demo, maar verder voornamelijk leeg en kort.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True