Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 42 reacties

Ontwikkelaar BioWare heeft laten weten dat er geen multiplayer- of co-opmodus gepland staat voor het rollenspel Dragon Age: Origins. Er is wel veel downloadable content gepland voor het spel, en de editor zal worden vrijgegeven.

Greg Zeschuk en Ray Muzyka, de beide directeuren van de Canadese ontwikkelstudio BioWare, lieten aan MTV weten dat het rollenspel Dragon Age: Origins niet speelbaar zal zijn in multiplayer. Het spel krijgt ook geen co-opmodus. "Maar er is een sociale ruimte buiten het spel. We weten dat de hele wereld tegenwoordig met elkaar in verbinding staat en hoe belangrijk dat is, dus hebben we de wereld en het spel geïntegreerd", aldus Muzyka. Hij gaf verder aan dat BioWare "een grote hoeveelheid downloadable content" op de planning heeft staan.

BioWare gaat bovendien een editor voor het spel vrijgeven, zodat gamers extra's voor het spel kunnen maken en die kunnen uitwisselen. Dat zal in ieder geval gelden voor de pc-versie van het spel. Of de tools ook beschikbaar kunnen worden gemaakt voor de versie voor de Xbox 360 en de PlayStation 3 wordt nog onderzocht door BioWare.

De ontwikkelaar maakte eerder al bekend dat de pc-versie is uitgesteld. Die zou eerst voor de zomer uitkomen, maar is nu verschoven naar de kerstperiode, zodat hij tegelijk uitkomt met de consoleversies van het spel. BioWare werkt naast Dragon Age: Origins ook nog aan Mass Effect 2 en Star Wars: The Old Republic. Volgens Muzyka en Zeschuk wil de ontwikkelaar meer games als Dragon Age maken. Er mag bovendien "meer worden verwacht" van het team dat nu aan een Star Wars-mmo-titel werkt, en BioWare heeft plannen voor games die "niet vergelijkbaar zijn met wat er nu in productie is", aldus het tweetal.

Video (DragonAgeOrigins_Trailer.flv)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (42)

Ook al heeft deze game geen multiplayer het is nog steeds een game die ik graag zou willen halen.

En mijn motieven zijn :
  • Geen enkele game is zo diep in gegaan in de character en de interacties die je kan doen
  • je keuzes kunnen gevolgen creëren dat alle richtingen op kan gaan
  • Al bij het kiezen van een character/gender maakt al veel uit in het game
  • Als je begint, ben je al een bekent persoon in het dorp/stad waar je vandaag komt
  • Als ik moet geloven wat de makers van de game zeggen is het walders gate meet Mass Effect, en zo te zien gaat het ook die richting op
En om meer te weten van deze game heb ik ook nog deze twee links
http://www.gametrailers.com/player/47482.html
http://www.gametrailers.c...layer.php?ep=54&ch=2&sd=0

kijk ze volledig en dan krijg je ook een beter beeld van het game

[Reactie gewijzigd door fremen.mehmet op 1 april 2009 16:46]

Alles wat je opnoemt is echt exact Baldur's Gate 2. Wat dat betreft zie ik geen vernieuwing. De characters maken is bijvoorbeeld lang niet zo diep: er zijn maar 3 main classes. Baldur's gate had ontelbare combinaties, en sowieso een stuk of 15 main classes.

Dat betekent niet dat ik dit spel niet wil, integendeel, ik kijk er erg naar vooruit, maar jouw argumenten zijn nou niet bepaald sterk te noemen.
Baldur's gate had ontelbare combinaties, en sowieso een stuk of 15 main classes.
Dat klopt, maar natuurlijk zijn bijvoorbeeld de ranger en de paladin beiden warriors. Het zijn warriors met toegevoegde feats en skills. Een assasin, thief, en bard zijn alle drie rogues. Mages en Sorcerors zou je onder Wizard kunnen samenvatten.

Het zou me niet verwonderen als je met behulp van feats en skills een warrior heel erg op een ranger of een paladin kan laten lijken, en een priest bijvoorbeeld "Nature" als realm kan geven om er een druid van te maken.
Jammer van de Muli/Co-op anders had ik hem wel gekocht.
Ik vind dat er toch al veels te weinig CO-OP games uitkomen mogen er best meer zijn.
Een nadeel aan co-op is dat je dan natuurlijk wel de tijd voor moet hebben, als je iemand bent zoals ik die vaak maar een uurtje kan spelen, dan is co-op en de meeste multi-players geen optie. Ik heb hier red-alert liggen en heb die uiteindelijk één keer in co-op kunnen opstarten, om dan uiteindelijk na 15 min te stoppen omdat ik onverwachts werd opgebeld en ergens dringen naartoe moest.

Co-op/multi-player is een zeer aangenaam 'extra' in games maar als een game er afhankelijk van wordt (kijk naar red-alert, de single player suckte op je eentje) dan is je doelpubliek meteen beperkt tot personen die veel tijd hebben.
Het punt is natuurlijk dat Bioware zelf heeft gesteld dat Dragon Age: Origins de spirituele opvolger is van Baldur's Gate (2). In deze spellen bestuurde je in single player alle 6 de personages in je party. Echter had je ook de mogelijkheid om co-op te spelen en 3 personages aan de een en 3 personages aan de ander toe te wijzen. Zowel single player als co-op werkte super.

Ik heb met een vriend een jaar lang elke dinsdagavond co-op via een netwerk de Baldur's Gate spellen en uitbreidingen daarvan gespeeld. Geweldig, ik zal deze optie zeker missen in DA:O. Ik zal vast niet de enige zijn.
Op zich redelijk jammer, multiplayer is toch vaak de factor waardoor ik een spel sneller koop dan anders. En RPG's gaan nu eenmaal geweldig samen met multiplayer. Maar wachten tot The Old Republic wat een mmo gaat worden.
Dank u wel Bioware. Ik hou mijn game-ervaringen liever sp only. Dat daar een markt voor is, wordt netjes bewezen door games als Fallout, The Elder Scrolls en Bioware's eigen Mass Effect. Want na het treurig nieuws van KotOR die een mmorpg wordt, is dit best leuk om te horen.

Ook is er niemand verbaasd dat dit plots ook voor de consoles is? Bij de eerste aankondiging was dit PC only. Maar dat was samen met de aankondiging van de xbox exclusieve titel Mass Effect, die dan ook multiplatform is geworden. Net als met Jade Empire in de tijd.

Bioware zal toch met tijdelijke exclusiviteit eens mogen beginnen, zo neem je geen haast beslissingen als een xbox te kopen voor KotOR en hem plots zien verschijnen op de computer. Maar deze keer zegt men het netjes voor de release van hun titel. Iedere vooruitgang is verbetering zeker..

Mij één vraag bij de gameplay: speelt het nu als Diablo of speelt het als Oblivion. Want ik zie niet onmiddellijk Diablo gameplay passen op een console. Ze hebben het geprobeerd met Baldurs Gate, maar dat was niet onmiddellijk mijn fancy. Nu ik heb vertrouwen in Bioware, als ze er nu enkel in slagen om de game iets langer mee te laten gaan dan gemiddeld 20 uur.
Wat een flauwekul weer zeg.

Als je multiplayer niet leuk vindt hoef je het niet te spelen als het er wel in zit. Dan zou iemand anders die het wel leuk vindt het wel kunnen spelen.
Ten dele heb je gelijk, maar het gebeurt vaak dat spellen met multi-player teveel afgesteld worden op die multi-player waardoor de single-player-ervaring eronder lijdt.
Idd, ikzelf zie liever een goede SP game, dan een game waar wel MP inzit, maar de SP erg ondergeschikt is aan het MP deel waardoor het een matig/zeer zwakke SP ervaring geeft.

Ik denk dat het verschijnen op de consoles ook een deel heeft meegespeeld aangezien niet iedereen een gold live membership heeft en dan niet kiest voor een game welke zijn focus op multi-player heeft.

RPG's alla Lost Oddesey, Mass Effect, Blue Dragon hebben bewezen dat een game goed kan zijn ook al hebben ze 'alleen maar' single-player....
Ik kan je in dit standpunt 100% gelijk geven, ik vind het ook een erg grote afgang dat KOTOR ineens MMORPG word, dit was niet de lijn van het spel, maar nu puur een melkkoe taktiek.

Ik ben blij dat er nog steeds SP RPG's gemaakt worden, want dit werkt verhaaltechnisch ook altijd veel beter. Daarbij is het natuurlijk mooi dat singleplayer RPG's tenminste ophouden, er komt een eind aan het verhaal en je bent klaar.

Ik hoop dat dit richting Oblivion gaat qua gameplay en camera, dit vond ik toch het meest plezierig spelen, en gaf je vanwege de singleplayer camera veel meer het gevoel dat je er echt inzat, inplaats van dat je als 3e persoon op je karakter neerkeek.
KS1987, de multiplayer modus van bijvoorbeeld Baldur's Gate en Baldur's Gate 2 was toch erg leuk? Je speelt dan gewoon het single player spel, echter verdeel je wie welke party members bestuurt. Dat voegt wel iets toe, zeker nadat je zelf de single player al hebt gespeeld.
Als ik op het filmpje mag afgaan ziet het er erg uit als Neverwinter Nights, maar dan met verbeterde graphics. Ik vermoed dat het qua controls ook wel aardig zo zal spelen, evt met een paar aanpassingen a la Jade Empire.
Mij één vraag bij de gameplay: speelt het nu als Diablo of speelt het als Oblivion. Want ik zie niet onmiddellijk Diablo gameplay passen op een console. Ze hebben het geprobeerd met Baldurs Gate, maar dat was niet onmiddellijk mijn fancy. Nu ik heb vertrouwen in Bioware, als ze er nu enkel in slagen om de game iets langer mee te laten gaan dan gemiddeld 20 uur.
Als ik goed gekeken, had kon je kiezen tussen een 3rd person view of een diablo view,
je kon de ai besturen, of voor zichzelf laten vechten
Het is gebaseerd op D&D ruleset dus zou het nooit als diablo spelen (qua gameplay)

Ik ben het verder niet met je stelling eens, want zulke games zijn gewoon een must om het in multiplayer te doen. Waarom moet zogenaamd een singleplayer ervaring afdoen op of er wel of geen multiplayer inzit?

Als een spel als oblivion of fallout3 multiplayer had was het velen malen beter.
Maarja het moet weer pauzeren als je een stash opent. Of met een NPC interact.
Als alles realtime was (dus ook in de pipboy kijken) dan was het wel moeilijker maar het is wel mogelijk om het multiplayer te kunnen doen.

Het hoeft geen MMO te zijn maar meer gewoon max 4 tot 8 man ofzo.

En trouwens vooral die baldurs gate games zijn altijd al singleplayer en multiplayer geweest, en het is gewoon het zelfde, singleplayer is gewoon de multiplayer met 1 man. Als een game van dat standpunt uit wordt gemaakt dan is het alleen maar een toevoeging als je met meer man gaat spelen.
Het is gebaseerd op D&D ruleset dus zou het nooit als diablo spelen (qua gameplay)
Dragon Age is niet gebaseerd op de D&D ruleset. Dat is juist een van de vernieuwde dingen aan dit spel. Bioware heeft zijn eigen 'custum role playing game rule system' ontwikkeld voor dragen age. Ook de setting is niet gebaseerd op de forgotten realms zoals Baldur's Gate en Neverwinter Nights, maar op een eigen gecreëerde setting.

@CobraVE:
Ik hoop dat dit richting Oblivion gaat qua gameplay en camera, dit vond ik toch het meest plezierig spelen, en gaf je vanwege de singleplayer camera veel meer het gevoel dat je er echt inzat, inplaats van dat je als 3e persoon op je karakter neerkeek
Uit de faq op de bioware site staat: "Play in over-the-shoulder mode, or the more tactical top-down view" dus je kan kiezen.


Ik vind het nieuws dat dragen age alleen single player wordt trouwens niet echt nieuws. Dit heeft bioware al veel eerder bekend gemaakt.
Het is niet zo triviaal om een goede multiplayer te maken als je nu doet voorkomen. Ik ben ook blij dat nu eens weer een goede single player gemaakt wordt.

Het idee van dragon age is juist een eigen IP te ontwikkelen, geen D&D dus. Als het aanslaat dan is dragon age: the origins (duh) waarschijnlijk nog maar het begin, en zou het me niet verbazen als er hierna wel een multiplayer of zelfs mmorpg uitkomt.
Ja oke maar dat is puur persoon gebonden... Ik knap juist onwijs af als de multiplayer zo verweven is met de gameplay... Dit komt vooral omdat ik weinig tot geen tijd heb om te spelen en bij online spellen moet je redelijk veel spelen om de "skills" te krijgen en je persoonlijkheid uit te breiden

Nee doe mij maar liever een puur singelplayer game zodat ik lekker in mijn eigen wereld kan aankloten en daarom lijkt me dit juist een perfecte game voor mij :P Puur singel player en gemaakt door Bioware. Totdat het tegendeel bewezen wordt een super combinatie!
Erg jammer.. ik ben gek op Bioware games maar de replay waarde is meestal erg laag.

Ongelooflijk dat ze tegenwoordig nog RPG's durven te maken zonder een online optie, het is min of meer een must imo.
Erg jammer.. ik ben gek op Bioware games maar de replay waarde is meestal erg laag.

Ongelooflijk dat ze tegenwoordig nog RPG's durven te maken zonder een online optie, het is min of meer een must imo.
Het is helemaal geen must, het is nog steeds iets optioneel.
Dat rpg's ook verkopen zonder multiplayer bewijst The Witcher.
The Witcher is ook een volledige singleplayer rpg en geen enkele multiplayer optie. Cdprojekt Red heeft het ook aangedurfd om in 2007 met een sp only rpg te komen en er is niks mis mee. The Witcher is een dijk van een spel.
Of wat te denken van het onlangs recent uitgekomen Drakensang: The Dark Eye.
Hier eveneens geen multiplayer aanwezig, maar ook een topper van formaat.
En zoals anderen zeggen; The Elder Scrolls serie en ook Fallout.
Veel rpg's lenen zich ook niet voor multiplayer opties. de TES serie is volledig sp en daar past geen multiplayer in. Ik zie Morrowind al verschijnen met multiplayer. Nee, gaat niet werken.
Persoonlijk heb ik in Fallout 3 en Oblivion geen moment verlangd dat ik samen met/tegen iemand anders kon spelen. Wat mij betreft is multiplayer totaal geen vereiste voor RPG's.
Dat vind ik niet. Ik speel 95% van de spellen voor de single player, en heb liever dat ze de multiplayer weglaten zodag het spel goedkoper is/meer single player content heeft.

Dus ook voor single player only spellen is er een markt.
Als ik een greep neem uit de beste RPG's die ik ken :

Final Fantasy serie, Elder Scrolls serie, Fallout serie, Mass effect en Baldurs Gate (Ja nog steeds) heeft alleen die laatste een multiplayer modus... en is tevens ook de oudste (als we van de series het laatste deel pakken)

Een goede RPG heeft mijn inziens dan ook een dergelijke interactieve, rijke, verhaal vertellende wereld, dat andere spelers helemaal geen vereiste zijn (en in sommige gevallen zelfs de sfeer kunnen verzieken) om het een goed spel te maken.
Uiteraard, ik wil ook helemaal niet zeggen dat ik geen goede verwachtingen bij Dragon Age heb.. ik vind het enkel een gemis dat zij er geen multiplayer in zullen steken.

Neem Mass Effect.. een prima spel en bij de release werd het flink gehyped.. maar 1 tot 2 maanden na de release hoor je er geen kip meer over spreken.. dit zou ongetwijfeld een ander verhaal zijn geweest als zij er (degelijke) multiplayer in hadden gestoken.
Erg jammer.. ik ben gek op Bioware games maar de replay waarde is meestal erg laag.
Zover ik het zie heb je enorm veel verschillende keuzes dat je kan maken ik het game, dus ik denk niet dat het een lage replay waarde heeft, maar integendeel een zeer hoge replay waarde heeft
Dit wordt geïllustreerd voor KotOR in het bastard of the old republic artikel op eurogamer.
Na het zien van de trailer heb ik best wel zin gekregen in dit spel, het ziet er zeer belovend uit en dat er geen co-op of multiplayer aanwezig is, is ook niet zo erg. Maar dan verwacht ik wel dat de singelplayer lang genoeg is en dat je dat spel niet in 1 weekje hebt uitgespeeld. Ik verwacht persoonlijk een oblivion-speelduur-niveau.
Ik wacht al een hele tijd op een spel als Dragon Age, waar je naar verluidt wederom een volledige party kunt opbouwen, zoals je ook deed in Baldur's Gate 1 en 2. Hoewel Neverwinter Nights wel OK waren, vond ik deze qua gameplay niet zo goed opwegen tegen BG1 en 2; ik bestuur het liefst de hele party zelf in plaats van op AI te vertrouwen. (Sommige henchmans zijn meer dan 1x recht in een fireball gerend....)

Multiplayer speel ik toch al nooit. Ik heb geen zin om random quests te doen in een persistent world, en om continue op vaste tijden af te spreken met anderen heb ik geen tijd. Singleplayer is fine by me :)

Ik hoop dat het spel ook echt in 2009 uitkomt, en dat het een beetje normaal speelbaar is op 1280x1024, medium instellingen, met een 9600GT en Core2Duo E8500. Het spel is al sinds 2003 in ontwikkeling; het mag langzaamaan een beetje uitkomen. (Hoewel ik liever heb dat Bioware het goed doet, dan snel... Neverwinter Nights 1 werd pas bij versie 1.21 stabiel, nadat Atari het spel vroegtijdig de deur had uitgedaan.)
NWN2 geeft je prima de mogelijkheid om je party als BG(2) te besturen. Puppet mode aan en ze doen helemaal niets. Het enige wat ik mis is een 'marching order' zodat wanneer ze vrolijk over de map rennen ze een beetje in formatie blijven.

Verder ben ik erg benieuwd naar dit spel. Ik vermaak me prima met NWN2 maar de sfeer van BG2 is voor mij nooit meer geevenaard. Misschien deze... :)
Top , eindelijk een game die weer eens netjes op singleplayer gericht is.
Als dit ook maar een beetje in de buurt komt van hun oude Baldurs Gate serie is het een insta buy.
Als ik me goed herinner is Baldur's Gate multiplayer (coop). Jammer, had ik wel verwacht in dit spel. Voor mij een afknapper.
Ik vindt het missen van een multi in dit soort games ook nooit zo erg uren zelf rond dwalen in dit soort werelden is heerlijk beter dan telkens achter of met mensen mee lopen die weer wat anders willen of in de weg van je zwaard of boog lopen.

het ligt er echt aan hoe ze de game hebben opgezet inderdaad als het ala oblivion is is het zonder multi goed te doen.

is het zoals de meeste schooters 1 recht verhaal dan is de optie multi nodig om het intressant te houden omdat deze meestal binnen 1 week uitgespeeld zijn
En Boiware had dit nog zo gepositioneerd als de opvolger van NWN(2), door de multiplayer eruit te slopen missen ze een best wel groot en actief publiek. Een actief publiek hebben ze juist nodig voor nieuwe player made content...

Ik moet nu eerst ook nog maar eens zien of ik het (direct) koop...
Dit was toch al lang bekend? Dit hadden ze volgens mij al een half jaar geleden bekend gemaakt. Niet dat ik het ga missen, ik vond Baldurs Gate (II) on-line toch al weinig toevoegen.
Inderdaad, dit is allemaal al maanden bekend.
Bioware is echt meester in single player RPG's, wat mij betreft hoeft het niet echt multiplayer te zijn...
Ik vraag me nu alleen af in hoeverre Bioware met deze game het onlangs verschenen Drakensang: The Dark Eye kan overtreffen. Radon Labs heeft met Drakensang toch wel min of meer een opvolger voor Baldur's Gate afgeleverd.
Het missen van multiplayer vind ik niet erg en is geen ramp zoals sommigen hier beweren.
Games als met name TES III: Morrowind, The Witcher en ook Drakensang bewijzen dat je met een goed verhaal, vele quests en een goede gameplay ook zonder multiplayer kunt.
Ik vind een multiplayer optie ook meer iets voor shooters en voor MMORPG's (maar daar ligt de focus dan ook geheel op multiplayer)

Dragon Age: Origins ziet er interessant uit en tenminste weer een normale rpg ipv dat manga/anime zooi. Ik vind het idee met de origins ook wel een leuk idee. Eens keer wat anders.
Dan nog te bedenken dat er nog een duitse rpg aankomt genaamd Venetica en dat Drakensang al verschenen is en het beloofd weer een goed rpg jaar te worden.

[Reactie gewijzigd door In Search of Sunrise op 1 april 2009 17:22]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True