Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 44 reacties

Ontwikkelaar BioWare heeft in een Developer Diary enkele beelden getoond van zijn aankomende mmorpg Star Wars: The Old Republic. In de video zijn beelden van Tython te zien, de planeet waar de Jedi The Force ontdekten.

Star Wars: The Old Republic, planeet TythonIn de Developer Dispatch: The making of Tython bespreken diverse ontwikkelaars van BioWare verschillende elementen die belangrijk waren bij het ontwikkelen van de planeet Tython, de plek waar de eerste Force-sensitive mensen bijeenkwamen om deze mysterieuze kracht te bestuderen. Op de planeet zal de speler quests uitvoeren die onder meer betrekking hebben op het ontstaan van de Jedi Order. Ook zullen spelers op avontuur gaan om hun eigen lightsaber te maken.

Tython is een kleurrijke, bloeiende planeet, maar behalve beboste, groene gebieden herbergt Tython ook oude tempels en grotten, die voor afwisseling zorgen. De video toont verschillende omgevingen, en laat ten slotte een Jedi zien in gevecht met een monster. Star Wars: The Old Republic wordt uitgegeven door Electronic Arts en heeft nog geen releasedatum.

Video (StarWarsTheOldRepublicVideoNews.flv)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (44)

Hmmm klinkt allemaal heel interresant. Dit zou ik zomaar kunnen gaan spelen! :)
Ik heb een hekel aan het concept 'MMO' omdat je afhankelijk bent van een groep.
Ik heb niet veel MMO's gespeeld, Earth and Beyond, EVE, FFXI en Archlord, maar in bijna al die MMO's was het zo dat je eerst moest wachten tot je vrienden online waren, dan groepje vormen, beslissen welke boss je vandaag gaat killen, naar de plek van de Boss, op je beurt wachten want clan X en clan Y zijn nog voor je aan de beurt en de spawntijd is 30 minuten, dan monster killen en ruzie maken over wie de loot krijgt.

Op zich is het wel leuk hoor een beetje met een groepje mensen kletsen maar om er zo extreem afhankelijk van te zijn vind ik echt een RAMP.
Ik wil thuis komen na mijn werk om 16.15 (lekker vroeg!) en dan effe een potje spelen, stukje van die planeet ontdekken en dan 45 minuten later boodschappen doen. Dan weer een uurtje spelen, dan moet ik gaan koken, daarna weer 2 uur spelen en dan ga ik die film op tv kijken. Dat kan niet als je in een MMO zit waar je afhankelijk bent van een groep. Dan word je eruit gekicked en vervangen door een ander.
Waar ik me ook aan erger is dat je altijd een medic, een black-mage en een tank, een damage dealer etc etc nodig hebt. Dus niet gewoon met zomaar een groepje een Boss bevechten, neeee je moet ook nog eens specifieke mensen inviten. En als je Thief bent word je er altijd uit gelaten want niemand zit op een Thief te wachten :(

Maar.. (want deze rant heeft een doel :) )
Maaarrr... wat ik hier in dit filmpje zie is een solo-player. Dat stemt mij zeer gunstig.
Ik *hoop* dat dit gewoon de oude KotOR wordt in een multiplayer omgeving.
Ik *hoop* dat ik mijn party ook gewoon kan samenstellen met NCP's, zoals in KotOR. Dat zou DE oplossing voor mijn probleem zijn.
Een soort MSPORPG.
Dus ik hoop nog meer filmpjes te zien de komende tijd waarin ik Bosses zie die door een solo-player worden aangevallen. Als het zo door gaat, ga ik deze KotOR toch eens proberen :)
Maar.. (want deze rant heeft een doel )
Maaarrr... wat ik hier in dit filmpje zie is een solo-player. Dat stemt mij zeer gunstig.
Ik *hoop* dat dit gewoon de oude KotOR wordt in een multiplayer omgeving.
Ik *hoop* dat ik mijn party ook gewoon kan samenstellen met NCP's, zoals in KotOR. Dat zou DE oplossing voor mijn probleem zijn.
Een soort MSPORPG.
Dus ik hoop nog meer filmpjes te zien de komende tijd waarin ik Bosses zie die door een solo-player worden aangevallen. Als het zo door gaat, ga ik deze KotOR toch eens proberen.
Naar het schijnt kan je The Old Republic inderdaad een party samenstellen met NPC's die gedurende langere tijd bij jou blijven zodat je ze beter leert kennen en zij jou leren kennen. Een beetje zoals pets in huidige mmorpg's maar dan geavanceerder. Want de NPC's zouden levelen, betere uitrusting verkrijgen, een eigen achtergrondverhaal hebben en reageren op jouw acties. Wanneer je bijvoorbeeld teveel "dark side" acties uitvoert zal een "light side" NPC op den duur nog weigeren met jou samen te werken. Een beetje zoals KotOR dus ;) Je kan echter ook perfect in groep spelen met andere human players en misschien zal je wel niet alles in je ééntje kunnen anders zie ik het nut niet in om een MMO te maken ;)
Ik vind jou lief Laagvliegerke dat je me dit goede nieuws brengt O+
Het mooiste lijkt mij dan dat je niet perse via een online hoeft te spelen. Wil je met echte mensen spelen, dan moet je op de server, wil je met NPC's spelen, dan hoeft dat niet. Je moet dan wel het online en offline deel gescheiden houden. De enige overeenkomst zou dan het uiterlijk zijn.
Ik ben namelijk iemand die heel af en toe een spelletje speelt op de PC, ik heb simpelweg weinig tijd, om dan iedere maand dik te moeten betalen om misschien 2 uur in de week te spelen vind ik gewoon zonde van het geld.

[Reactie gewijzigd door Who Am I? op 3 februari 2009 13:17]

Wat jij het probleem vindt, vind ik de uitdaging. Heerlijk menselijk toch. Bedankt voor de rant BTW ik vond t verhelderend ^^
:)

Veel MMO's sterven langzaam uit doordat er te weinig mensen zijn. Ze voegen servers samen om de dichtheid weer op te krikken maar dat heeft niet veel nut meestal.
Aan de ene kant vind ik het best leuk om iets samen met een groepje te doen, maar om ALTIJD afhankelijk te zijn van een groep (in FFXI was het zo dat je als single player level 40, met de beste uitrusting, niet eens een monster van level 39 dood kon krijgen. Dan kreeg je 10xp, terwijl je met een groep van 6 personene een monster level 45 dood kon krijgen en dan kreeg je 5000xp. Je kon echt niks doen als single player)

Ik zou best met 1 goede kameraad rond willen lopen en dingen willen ontdekken, maar zelfs dat gaat vaak al fout want ik speel 3 uur per dag en hij 'maar' 2 uur per dag dus volgende week ben ik level 15 en hij level 12 en kunnen we dus niet meer in 1 party.

Het concept wat ik graag zou willen zien is een party van 3 die je ook kunt vormen met NPC's. Misschien wel met hirelings? Ik wil de KoTOr wereld ontdekken in mijn eigen tempo en niet afhankelijk zijn van anderen.
Ik ben nu weer met de 'oude' KotOR1 en KoTOR2 bezig en ik vind het echt heeerlijk die verhaallijn. Opdrachtjes uitvoeren, op ontdekkingsreis gaan, kistjes open doen om te kijken of er nog wat loot in zit.

Ik moet er niet aan denken dat er een Carth in mijn party rondloopt die de hele dag roept: ja nou moet jij een Choke doen dan val ik hem van achter aan en dan kan Bob zijn blaster beter gebruiken. En nou moet jij dit doen. En als ie dan nog maar 50%hp heeft moet je zus doen. En daarna moet je zo doen. Hoepel op man ik wil hem zelf killen met je 'moet dit moet dat'.

Ik weet niet hoe de mensen hier KotOR spelen, maar vooral de verhaallijn vond ik enorm belangrijk. Light side, Dark side. Characters vormen, prachtige muziek die samen gaat met prachtige beelden. Maar vooral die verhaallijn vond ik zo extreem goed. Dat is toch iets wat mist in 95% van de MMO's.

Ik ben er nog steeds heel erg bang voor dat dit spel geen KotOR is, en dat ik straks een character met liefde en toewijding in elkaar heb gezet, heb daar 6 maanden over gedaan en dan zeggen ze: ow.. het gaat niet goed we trekken de stekker eruit.
Dag Merquise, mijn perfecte neutrale Thief.

Ik hoop op een single player in een omgeving waar heel veel single players rondlopen. Ik denk echt dat dat een niche is waar in de MMO wereld nog veel spelers te halen zijn. Single player en een goede verhaallijn.
Jij wilt eigenlijk Guild Wars alleen dan in een starwars jasje. Ik ben het trouwens met je eens. Wat een MMo eigenlijk zo leuk moet maken kan het ook behoorlijk verne*ken :)
Zo iets, alleen vind ik GW een zwakke verhallijn hebben. En daar draait het toch om bij alle SW films, en bij de KotOR games. Ze hebben een enorme goede naam hoog te houden en ik ben bang dat een MMO daar niet aan gaat voldoen. Het is denk ik gewoon een totaal ander publiek anders zou SW-Galaxies toch niet zo 'geflopt' zijn?
Ik zou graag eens wat meer kijkjes achter de schermen bij spel ontwerpers willen zien. En eventueel wat informatie opdoen over de gebruikte applicaties en technieken... weet iemand goede bronnen? Is er iemand die hier mee bezig is? Alvast bedankt voor alle nuttige antwoorden.

Ik vind dit artikel in ieder geval zeer de moeite waard.

[Reactie gewijzigd door E_E_F op 3 februari 2009 10:33]

Misschien helpt dit wat verder in je zoektocht:

Gebruikte engine: HeroEngine http://www.heroengine.com/
HeroEngine also works with technology from third-party vendors,[7] such as FMOD, PhysX, SpeedTree, Wwise, Scaleform, and Vivox, as well as having plugins for 3D Studio Max and Maya.
Custom HeroScript MMO Scripttaal
Wellicht ligt het aan mij, maar als ik aan Star Wars denk, dan denk ik natuurlijk aan Jedi, maar ook aan blasters, ruimte schepen, vliegende voertuigen, lopende tanks, massas troepen in uniform, etc. Als ik deze beelden zo zie dan is dit niets anders dan een WoW, LotRO, of een van de vele andere fantasy MMOs, maar dan plus lichtgevend zwaard (maar die zal je vast ook wel in dei 'andere' MMOs hebben). De eerste beelden laten je alleen gevechten zien tussen monsters en jedi (wel SW monsters, maar toch!). Ik heb dan wel een Speeder gezien, maar dat was dan nog maar de vraag of je die daad werkelijk kan gebruiken en dat het geen statisch object is. Wat ik tot op heden heb gezien is een generieke fantasy MMO en niet de SF/fantasy MMO die ik verwacht als je de naam Star Wars gebruikt. Zelfs Tabula Rasa heeft meer SW gevoel dan wat ik tot nog toe heb gezien.

Ik moet wel toegeven dat een aantal vistas er erg mooi uitzagen, maar daar tegenover zagen een aantal generieke stukken wildernis er weer erg 'houterig uit'.
De Star Wars waar jij aan denkt, is vooral een bepaalde periode ("the first galactic empire" - Palpatine) in de hele geschiedenis van die wereld.
Dit spel zou zich duizenden jaren daarvoor afspelen, dus ik kan kan wel meegaan in het andersoortig design. Star Wars is van meet af aan natuurlijk gewoon fantasy met een scifi look :)

Wat ik wel jammer vind, zijn de gevechten met lightsabers. Die horen praktisch door alles heen te gaan. Het spel zou zich dan ook onderscheiden van de rest, als je vijanden in stukken hakt met die lightsabers :D
De omgevingen zien er mooi uit, maar de karakters bewegn nogal houterig... Dat zou je anno 2009 toch beter verwachten.
De omgevingen zien er mooi uit, maar de karakters bewegn nogal houterig... Dat zou je anno 2009 toch beter verwachten.

Dit is tussentijdse update; betwijfel of de animaties de final zullen zijn.
Ongetwijfeld dat hier tussentijds aan gesleuteld wordt. Neem nu wow als example; daarin worden de animaties toch ook verbeterd met patches.

En BioWare kennende patchen zij dat uiteindelijk wel; mits de communitie er maar om vraagt
Ja dat vond ik inderdaad ook! Ik hoop dat ze dat nog enigzins finetunen, ik denk wel dat het iets beter word nog. Maar even de final afwachten of een beta ofzo? :)
Het is wel een MMO, he? Dus verwacht geen Crysis graphics want dan schiet het zijn doel voorbij, een MMO moet voor een zeer breed spectrum toegangelijk zijn.
Nou nou, van Bioware mag je toch verwachten dat "zelfs voor een MMO" de animaties wel mooi zullen zijn hoor. Het zal niet de eerste MMO zijn die valt vanwege een slechte "feel" rond je character.
Het ziet er super mooi uit, maarja dat doen zo veel games tegenwoordig. Ben benieuwd naar de gameplay en het uiteindelijke verhaal...
Dat bepaald tenslotte of je het blijft spellen...
Gezien het indrukwekkende trackrecord van Bioware, heb ik goede hoop dat de verhaallijn wel in orde zal zijn en dat het dus niet alleen bling is. Jammer dat het een mmorpg is.
Ik had wel eens wat screens gezien en vond ze nogal 'kinderachter' maar nu ik bewegende beelden zie denk ik er toch anders over. Al vond ik characters er een beetje vreemd uitzien in de close-up beelden.

Als ze hun kaarten goed uitspelen kon dit wel eens een hele grote mmo worden!
Ik ben benieuwd of er nu ook strips rondom dit thema gemaakt gaan worden. De oudste delen van het Star Wars universum die ik ken beginnen nu met de bloeiperiode van het Sith rijk.
Ik vind alle concept art enzo erg mooi, maar de game zelf stelt me een beetje teleur qua visuele stijl, ik vind de concept art niet echt goed terug komen in de stijl van de game, vooral veel van de rots achtige grond heeft haast een meer cartooneske stijl dan de stijl van de juist weer wel erg gedetailleerde details op de modellen.

Edit: ik ben heel benieuwd of je naar meerdere planeten kan, er wordt wel op gehint, maar het wordt voor mij niet duidelijk.

[Reactie gewijzigd door roy-t op 3 februari 2009 10:37]

Gelukkig voor jou, is de game nog niet af!
Ik ben toch nog niet zo positief als de mensen boven mij. Ik zie tot nu toe alleen maar jedi's.... Ik hoop dat er ook andere classes komen want een wereld met alleen maar jedi's en darkjedi's lijkt me erg muf en niet echt starwarsy.

De graphics vind ik wel erg mooi al had ik bij 2.20min wel een beetje het gevoel dat we in WoW waren.
Het zou leuk zijn om idd ook andere rassen in het spel te verwerken, alleen zal het denk wel vrij lastig zijn om dat goed te ballanceren.
Dit is de game waar ik nou op zit te wachten :)

Als ik het goed heb hebben ze de beurs van EA dus qua geld moet het wel goed zitten :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True