Star Wars - The Old Republic

Vette trailers

Oh, wat was het contrast groot bij wat Electronic Arts tot nu toe liet zien van Star Wars: The Old Republic. De uitgever toonde op beurzen als de E3 en de GamesCom echt prachtige videofilmpjes van de mmog. De clips, ongetwijfeld vervaardigd door collega's bij LucasArts, waren volledig 'cgi' en toonden fascinerende gevechten tussen leden van de Empire en de Alliance. Daar tegenover stonden de beelden van de game. Die zagen we een aantal keer voorbijkomen, voor het laatst in november 2010. Waar de cgi-beelden prachtig naturel en gedetailleerd waren, zag de game er eigenlijk kaal en flets uit, met lege landschappen en kleurloze characters.

Het maakte dat we met de nodige reserves in het vliegtuig stapten, op weg naar een besloten tweedaagse speelsessie met een stuk of veertig Europese vakgenoten. Zou Star Wars: The Old Republic de eerste flop worden van BioWare, toch een ontwikkelaar met een tot nu smetteloze reputatie? De game heeft tenslotte niet alleen een magere indruk achtergelaten, hij moet ook nog opboksen tegen een concurrent met elf miljoen actieve gebruikers. De blockbuster die al ruim vijf jaar elke mmog van de markt blaast, en de game bovendien die sinds de release als de blauwdruk is gaan gelden voor het genre. Hoe gaat BioWare concurreren met World of Warcraft en wat gaat men toevoegen aan het concept waar Blizzard mee op de proppen is gekomen? En zou BioWare in de tussentijd voldoende vorderingen hebben gemaakt om eind dit jaar een release te kunnen rechtvaardigen? Een spannend weerzien dus.

* Agent en Hunter

Helaas was niet de hele game speelbaar, met als voornaamste beperking dat er maar uit twee classes kon worden gekozen, de Bounty Hunter en de Imperial Agent. Twee classes die bovendien van dezelfde factie zijn, de Sith Empire. We moesten het zonder vertegenwoordiging van de Galactic Republic stellen. Hoewel dat ook weer niet helemaal waar is, volgens de aanwezige heren van BioWare. De Agent is helemaal niet zo Imperial als het lijkt en hij of zij verkoopt zijn of haar diensten aan de hoogst biedende. Desnoods aan de Republic, als dat zo uitkomt. Dat blijkt ook uit de verhaallijn die door de missies van de Agent heen is verweven.

Dat is ook tegelijk een duidelijk eigen en heel sterk punt van TOR; alle classes hebben een eigen verhaallijn die binnen het grote, van de films bekende geheel past. Er zijn natuurlijk meer mmog's met een verhaallijn, daarin is TOR niet uniek. Dat is de game echter wel in de manier waarop die verhaallijn aan de speler wordt gepresenteerd. Dat gebeurt op een manier die je van de ontwikkelaar wellicht gewend bent; door middel van dialoogopties. Precies zoals in Mass Effect en Dragon Age dus. Het maakt de verhaallijn en daarmee het spel direct veel persoonlijker. Je hebt invloed op het verloop en op de uitkomst van het gesprek. Je zult bovendien veel van dergelijke gesprekjes hebben, met de honderden npc's in het spel. Die gesprekken vloeien allemaal voort uit de quests die je krijgt voorgeschoteld.

Hoofd SW-TOR-team verlaat BioWare Nieuws van 5 oktober 2012
Star Wars: The Old Republic Video van 7 maart 2012
Star Wars: The Old Republic Video van 12 december 2011