Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 60 reacties

Diverse spelers melden op het officiële forum van mmog Star Wars: The Old Republic dat ze geen of een onleesbaar serienummer hebben gekregen bij hun game. Dat maakt het onmogelijk om de game te registreren en spelen.

Ontwikkelaar BioWare krijgt via het forum van de mmog klachten over ontbrekende of onleesbare serienummers. Spelers die via pre-order de game, die vanaf vandaag te koop is, al op 19 december geleverd kregen, klagen dat hun exemplaar door problemen met het serienummer niet kan worden geregistreerd. Ontwikkelaar BioWare heeft inmiddels via het forum opgeroepen om problemen zo gedetailleerd mogelijk te melden.

De spelers die de game via pre-order besteld hebben, zijn nog niet direct in de problemen. Ze kunnen wel spelen, doordat BioWare deze groep al voor release toegang gaf tot de servers. BioWare maakte een week geleden bekend dat het problemen met het registreren van de game voorzag. Daarom laat de ontwikkelaar mensen die early access hadden nog 48 uur na de officiële release ongeregistreerd doorspelen, om zo wat druk weg te halen bij de servers die de registratie afhandelen. Het is echter de vraag of BioWare er binnen deze 48 uur in slaagt om de gedupeerden tegemoet te komen.

Klachten van spelers die hun exemplaar niet via pre-order binnen hebben gekregen zijn er nog niet, omdat de verkoop in Europa nog maar net begonnen is en in Noord-Amerika nog van start moet gaan. Mocht bij deze spelers het serienummer ontbreken, dan kunnen ze de game niet spelen. Ze vallen niet onder de early access en hebben daarmee ook niets aan de periode van 48 uur waarin de game niet geregistreerd hoeft te worden.

De eerste spelers van de mmog melden bovendien dat er lange wachttijden zijn bij het inloggen op de servers waarop de game draait. Ook daarop heeft BioWare inmiddels gereageerd. Jeff Hickman, BioWares executive producer live services, stelt hij begrijpt dat spelers korte wachttijden willen. Tegelijk willen spelers ook volle servers, omdat het doel van een mmog nu eenmaal is dat je met andere spelers in dezelfde spelwereld loopt. Het is moeilijk om de balans te vinden tussen korte wachttijden en volle servers, stelt Hickman, al belooft hij dat BioWare 'de zaak serieus neemt'.

Logo Star Wars: The Old Republic

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (60)

Op ons eigen GOT is ook te lezen dat er enorme wacht tijden zijn. Dat is echter al 3 dagen zo, vanaf het moment dat mijn early-acces begon. Geruchten zijn wel dat EA de servers nu op 50% van de capaciteit laat draaien om zo de spelers goed te spreiden over alle servers. Heb je als Guild natuurlijk helemaal niets aan, omdat je allen op de zelfde server 'moet' spelen.

De server status is overigens hier te vinden.

[Reactie gewijzigd door Who Am I? op 20 december 2011 12:06]

Maar normaal was dit alleen 's avonds na een uur of 6/7. Maar nu zitten 's ochtends om 10uur de server al overvol, met queues die oplopen tot een paar uur! Dit voorspelt wat voor vanavond.

Teven was er op het GoT forum iemand die 2 CE keys had ontvangen in zijn doos, wellicht dat hier al wat mis gaat...
Umm, een paar uur wachten voor je in het spel mag? Ligt het aan mij of is dat niet raar?
Niet een paar uur voor de servers open gaan he. De server zit vol en je moet een paar uur wachten tot andere mensen van de server uitloggen. En dat elke keer dat je wil spelen. Dat noem ik niet normaal. WoW had hier vroeger ook last van maar tegenwoordig kun je gelijk spelen.
Bij wow kon je op een gegeven moment gratis naar andere (geselecteerde) servers transferen als jou server vol zat. Dat heeft zeker ook wel geholpen.
Maar normaal was dit alleen 's avonds na een uur of 6/7. Maar nu zitten 's ochtends om 10uur de server al overvol, met queues die oplopen tot een paar uur! Dit voorspelt wat voor vanavond.
Pardon? Queues van een paar uur zijn nogsteeds niet voor gekomen. Op geen enkele server. In Prime Time zit je tegen een minuut of 30-40 aan te kijken. Om 10 uur 's ochtends heb je queues van een minuut of 10.
Overdrijven is ook een vak hoor.
Server waar ik op zit is queues van 1000 standaard 's avonds en dan speel ik wow terwijl ik wacht meestal wel 1.5 uur of meer voordat ik kan spelen.
Zou me niets verbazen als iemand die missende codeboekjes op grote schaal achterover gedrukt heeft.

Een zelfde soort probleem is jaren geleden een keer gebeurd bij Guild Wars: Als je een pre-order plaatste voore en expansion bij gamestop, kreeg je er een fysiek kaartje bij dat je kon redeemen voor ingame items.

Een aantal gamestops meldden dat ze geen kaartjes hadden ontvangen. Bleek dat het personeel van de winkels er mee aan de haal gegaan was en ze 5 dollar per stuk op ebay verkocht.

Hetzelfde verhaal met de pasjes voor de guildwars minipet codes die bij een tijdschrift geleverd werden: Enkele van die minipets waren $500 waard dus al die kaartjes werden door de medewerkers (niet van de winkels zelf, maar bij de distributeur) achterover gedrukt.

Voor een van de Ultima Online expansions was er ook een soortgelijk probleem: fysieke kaartjes bij een pre-order. Enkele spelers hebben toen het personeel omgekocht en alle kaartjes voor een paar honderd dollar gekocht, deze items waren uitendelijk $10 per stuk in het zwarte circuit waard en werden massaal via goldseller sites aangeboden.

Volledige game keys van een spel, zeker de allereerste collector's edition, zijn echt belachelijk veel geld waard. Keys van de eerste collector's editions van Guild Wars en WoW gaan nu voor meer dan $100 vanwege de exclusive ingame items/privileges die erbij zitten. Het zou me niets verbazen als deze collector's editions van TOR over een jaartje ineens boven water komen op de goldseller sites.

[Reactie gewijzigd door Shakkara op 20 december 2011 12:21]

Men 'zou' actief aan het bijschakelen zijn op de servers.
Zo zou de queue op de 'Red Eclipse' server rond het middag uur van FULL naar HEAVY zijn gevallen* waarna deze weer vol liep.

Deze drop kan je ook keurig hier zien :)
http://www.torstatus.net/the-red-eclipse/history/1d

* zonder meldingen dat mensen gekicked werden ;)

In de EGA (Early Game Access) werd ook diverse malen aangegeven dat men de server queues aan het monitoren is en daar waar nodig het e.e.a. zou ondernemen. Dit was echter voor het eerst dat ik een dergelijke schakeling kon waarnemen.

Nb. op de eerder genoemde pagina kan je meerdere stats per server bekijken.
The server statuses and graphs are updated every five minutes, using the official server status page for which I would like to thank the developers from the BioWare Corp.
Als vrijwel iedereen in de begingebieden rond loopt (wat je bij een release kan verwachten), zijn je servers al snel vol genoeg hoor. Ik zit er echt niet op te wachten om met een paar honderd man in een enkel gebied rond te lopen.

Gelukkig hebben ze dat in SWTOR aardig opgelost door gebruik te maken van meerdere instances van een enkel gebied.
Ik heb wel begrepen dat er onder de Early-Access spelers uit Europa momenteel al wel klachten bestonden over wachttijden om op de server te komen, maar ik neem aan dat ze vandaag extra servers opengesteld hebben.
Me broer speelt het ook. En ze hadden inderdaad een beperkt aantal servers beschikbaar voor Early-Access en daar waren ze dingen aan het monitoren en load balancen. Dus ik neem aan dat er nu veel meer beschikbaar is.
Ik ben zelf ook deel van de Early Access (geweldige game btw) maar mijn maximale wachttijd was 25 minuten en ik speel in een Full server, dus niet in een Very Full server. Verder zijn de begingebieden erg groot en werkt het principe met de instances (gebouw binnenlopen voor jouw alleen, niet alle gebouwen hebben dit trouwens) goed. Zo zijn sommige belangrijke Quest objectives altijd aanwezig voor jouw, en anders wacht je 10-20 sec en dan spawnen de meeste objectives/mobs weer. Verder geen last gehad van lagg en speel alles op het hoogst. (kheb ook een goede game pc)

Kan niet wachten om vanmiddag weer te spelen.
Ik weet niet op welke server jij hebt gespeelt, maar op 'The red eclipse' server was het rond 6 uur s'avonds een uur tot anderhalf uur wachttijd met 900-1100 wachtende voor je. Elke dag. Da's gewoon veelste lang.

P.s.
Dat zie je zelfs in de link. (3e van onder)

[Reactie gewijzigd door Tyoi op 20 december 2011 12:53]

Server heet Scepter of Ragnos (correct me if I'm wrong)
Ik ben gewoon begonnen in een East Coast US Server. Genoeg volk maar redelijk rustig totdat men daar wakker wordt.
'k start toch later op een andere server een ander character.
Dat hadden ze ook al in Aion, had je een stuk of 4 channels(versies/instances) per map.

OT: Ik heb ook al behoorlijk lang moeten wachten om de servers in te kunnen, persoonlijk vind ik het wel waard, het is een erg leuk spel. Als het zo zou blijven de komende maanden is het een ander verhaal.

[Reactie gewijzigd door DerwinAero op 20 december 2011 12:01]

Wat heeft dat met onleesbare serienummers te maken :?
Ze hebben dit probleem bij SWTOR vooral opgelost door de early access trapsgewijs te doen. Iedere dag werd een deel van de spelers toegelaten. Daardoor heeft SWTOR tijdens early access nooit het probleem van overvolle startgebieden gekent.

Persoonlijk heb ik in de eerste 31 levels niet meegemaakt dat ik last had van iemand anders die dezelfde quests moest doen als ik.

En overvolle servers is inderdaad heel lastig in de hand te houden. Op het moment worden er een aantal nieuwe servers per dag open gesteld. Het probleem is echter dat veel nieuwe spelers samen willen spelen met mensen die al op een bepaalde server spelen waardoor de oude servers nogsteeds nieuwe mensen aantrekken. Dat is gewoon lastig te balanceren.
Ik vind dat naar verhouding met andere lanceringen deze eigenlijk best wel goed verloopt. Ik heb niet te klagen. En verder prima spel!
Ik vind het wel tegenvallen, queue's zijn net zo lang of langer dan bij andere mmo launches, ook zijn er nog wat vervelende lag/memory leaks (na 2 uurtjes spelen kan ik feitelijk niet meer spelen, killen van de client werkt wel maar is niet lekker als je daarna weer in de queue terecht kan komen).

het spel is zeker de moeite waard (iig voor de "single" player quest ervaring) maar ik heb niet de indruk dat ze veel geleerd hebben van andere mmo's.

Neemt niet weg dat ik kwa speelbaarheid het gewoon een prima mmo vind, als ze de tekortkomingen in de komende maanden aanpakken dan kan het nog best concurreren met bepaalde andere mmo's
ook zijn er nog wat vervelende lag/memory leaks (na 2 uurtjes spelen kan ik feitelijk niet meer spelen, killen van de client werkt wel maar is niet lekker als je daarna weer in de queue terecht kan komen).
De lag komt maar in één gebied voor en er is reeds een workaround gepost (Taris; oplossing: zet quest tracking uit). Ik heb sessies van 13 uur zonder problemen doorgespeeld. Het is dus zeker geen structureel issue.
ik heb het op meedere planeten, en ik speel niet op taris dus het betreft iets anders, bovendien is het weg als je de client killed en de game daarna weer start.

Overigens dacht ik eerst aan een memory leak maar swtor gebruikt maar een fractie van mn memory (en gaat daarna lekker de pagefile gebruiken, dus misschien is dat de reden)
Nou lekker loopt het hoor. Mensen krijgen geen key/manual in hun collector's editions, of alleen een velletje zonder key. EA/Bioware stuurt ze terug naar de winkel, en die kan er niks aan doen want de verpakkingen zijn al geopend.

Echt. Top.
Ach ja. Bij World of Warcraft had ik dat probleem ook. Geen sticker van een serial op de manual. Contact opgenomen met de Blizzard support line, verwezen naar de winkel, zij konden namelijk niets voor me betekenen.

Terug naar de mediamarkt, hadden geen problemen mee om mijn exemplaar te vervangen.

Productiefouten komen nu eenmaal voor, The Old Republic is hierin zeer zeker niet de enige. Ondanks dat de verpakking reeds geopend is, is het gewoon service van de winkel om daar toch in te voorzien. Het is namelijk vaak niet alsof je niet kunt aantonen dat je de serial niet gebruikt zal hebben, want vaak zit het onderdeel er wel in, maar klopt gewoon de print niet of is afwezig.
speelt natuurlijk ook bij zeker 10% van de spelers :')
Ik vind het wel vreemd. Ze hebben erg veel nadruk gelegd op de pre-orders en gaven zelfs aan dat de pre-orders "op" konden gaan. Tevens hebben ze bij verschillende interviews aangegeven dat ze geleerd hebben van vorige MMO launches en dat ze niet dezelfde fouten wilde maken.

Nu is het zover en blijkt dat de pre-orders nooit "op" zijn gegaan. Ze wisten hoeveel mensen zouden gaan spelen in het begin en hadden dus ruim de tijd om de hoeveelheid servers erop aan te passen. En wat blijkt? Toch erg lange queues. Natuurlijk hebben andere MMO's dit ook gehad, maar ze waren ervan overtuigt dat zij het anders zouden aanpakken.

Achteraf gezien denk ik dat het Starwars Online MMO model toch het beste werkt. één grote server met veel shards.
er zijn heel veel servers die bijna compleet leeg zijn en gene de helemaal vol zijn op het moment, je kan niet van mensen verwachten dat ze zichzelf goed versprijden, de ene will niet op een server met een bepaalde naam of op dat speltype, er zijn maar 3 engelse RP servers en je kan moeilijk het aanmaken van een karakter uit zetten op een server die zn cap heeft berijkt
als ik zie dat het activatieproces niet op orde is, en er daar naast problemen met de servers zijn, lijkt mij dat genoeg reden om de game bij de release nog niet te halen, en te wachten tot deze problemen opgelost zijn.
Mijns inziens is er geen enkel geldig argument voor het niet op orde hebben van een activatieproces.
Er is altijd genoeg tijd om dit goed op te zetten.
de papiertjes waar de keys op staan worden niet inhuis geprint natuurlijk, en ze kunnen moeilijk ff alle papiertjes nagaan of het nummer klopt
Tja, ik speel op de America servers en heb nergens wachttijden en een prima latency...Het viel me idd op dat in Europa enorme wachttijden waren :-)
Je moet wel bedenken dat 't op dit moment in VS ergens tussen 3 en 6 uur 's nachts is, dus dat zal ook wel enige invloed hebben.

Ik heb tijdens de stress test beta ook op US servers gespeeld met prima latency, maar er waren toen ook 4x zoveel US servers beschikbaar als EU Engels. Ik hoop dat dit momenteel wat gebalanceerderd wordt, aangezien toch een groot deel van de mensen de voorkeur geeft aan Engelse servers.
Beetje jammer dat ze niet even testen voordat ze die serienummers opsturen. Lijkt me een kleine moeite om uit de doos met kaartjes/boekjes/doosjes/whatevers een greep te doen en te kijken of het serienummers leesbaar is. Die nummers worden immers vaak achteraf geprint en dat is niet altijd even goed leesbaar.

Beetje hetzelfde als met houdbaarheidsdatums op levensmiddelen, ook zo lekker leesbaar altijd. "Houdbaar tot einde: zie daar en daar" Bizar wereld. Maar met serienummers zou het ook zo kunnen gaan.

Slechte zaak. Minpunten voor de fabrikant. Dé reden om het spel via bijv Steam aan te schaffen (als die daarop staat).
Het spel is beschikbaar via Origin en niet op Steam, maar de normale editie kan dus wel online worden aangeschaft. De collector's edition was enkel fysiek te verkrijgen.
Op zich logisch. Een verzamelaar "collector" van bijzondere games wil natuurlijk wel iets in z'n vitrinekast kunnen zetten. Ik gok dat de collector's edition qua software dan ook verder hetzelfde is als de standaard versie...
Toch netjes dat bioware zo snel reageert, heb het spel zelf niet, maar vind het erg tof dat bioware zo reageert, zie je tegenwoordig (gelukkig) steeds vaker voorkomen, behalve bij activision op één of andere rare manier....anywho, beetje verder off-topic maar hoe bevalt de game? Ik zit er namelijk wel over na te denken, wanneer kunnen we de review verwachten tweakers?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True