Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 111 reacties

Voor werkzoekende informatici wordt het moeilijk om tussen nu en 2016 een baan te vinden. De reden is dat weinig informatici met pensioen gaan en bedrijven minder nieuwe mensen aannemen. Programmeurs vormen een uitzondering.

Uit onderzoek van de Universiteit Maastricht blijkt dat informatici in de komende jaren harder moeten zoeken naar een baan. De 'vervangingsgraad', het aantal werknemers dat door pensionering moet worden vervangen, daalt voor informatici tot 2016 met 4,6 procent per jaar. De vraag naar nieuwe informatici neemt ondertussen met een half procent per jaar af.

Onder 'informatici' schaart de universiteit een aantal beroepen. Naast pure informatici zijn dat ook programmeurs, systeemanalisten en technisch systeemanalisten. De 'echte' informatici krijgen het het moeilijkst; er is nauwelijks vervanging en de vraag naar nieuwe mensen is laag. Programmeurs zijn een uitzondering. Hoewel het aantal programmeurs dat met pensioen gaat laag is, neemt de vraag naar nieuwe mensen nog wel toe. Onderzoeker Didier Fourage van de universiteit noemt de vraag naar nieuwe programmeurs 'gemiddeld'.

Ook bij systeemanalisten is de vervangingsgraad laag, maar is de vraag naar nieuwe medewerkers gemiddeld. Bij technisch systeemanalisten zijn beide factoren gemiddeld. De vraag naar nieuwe mensen hangt af van de economische situatie; als die verslechtert, krijgen ook programmeurs het moeilijker, aldus Fourage.

De geringere kans op het vinden van een baan betekent niet dat het aantal banen zelf vermindert, enkel dat het aantal arbeidsplaatsen dat moet worden opgevuld afneemt. Ook werknemers met financiële beroepen, journalisten en communicatieprofessionals krijgen het moeilijk bij het zoeken van een andere baan. Vrachtwagenchauffeurs, verpleegkundigen en boeren hebben in de komende jaren juist een goede kans op een baan.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (111)

Dit onderzoek heeft het vooral over de vervangingsvraag. Da's leuk en aardig als je van beroep wasmachines fabriceert. Want dan is dat goed te voorspellen a-la planeconomie.

Toen ik in de jaren '90 studeerde werd mij verteld dat leraren en bouwkundigen nodig waren. Over bouwkunde hoeven we het niet te hebben en leraren zouden ook niet meer hoeven ivm geboortes. En daar sta je dan. Er staat op het rapport "tot 2016". Inderdaad, tot zover. Maar over 5 jaar studie is het 2016...

Wat betreft informatici: ja goed, ik zie wel dat een hoop managers eventjes niet meer nodig zijn. Met zoveel nieuwe ouderen en zoveel behoefte vanuit zorg en andere voorzieningen is de slimme INF op zijn toekomst voorbereid. Daarnaast is het web-programmeren iets van de laatste 10 jaar, dat loopt nog prima en komt voorlopig geen eind aan. Iets wat je nooit terug had gevonden in een jaren '90 rapport.

Dit rapport is voor een beleidsmaker in Den Haag, niet voor carrierekeus. Gewoon doen wat je leuk vindt.

[Reactie gewijzigd door ByeSell op 20 december 2011 11:57]

Na mijn studie in 1990 werd mij eenvoudig verteld dat het beter was om me om te scholen; "het zou nooit meer wat worden met ICT"

Zo zie je maar hoe dingen kunnen veranderen in de loop der tijd. Ik denk dan ook dat dit document een houdbaarheidsdatum heeft van een paar maanden, wellicht weken. Dan zijn alle inzichten weer anders. TGT: 01-01-2012
Vrachtwagenchauffeurs, verpleegkundigen en boeren goede kansen?

Polen, bezuinigingen en te weinig ruimte... ik zie het niet helemaal.

Verder was er nog 2 maanden geleden een bericht dat er in de nabije toekomst te weinig ict'ers zijn om dat er te weinig een opleiding starten. Oftewel Weer een loos bericht.. Wie leest het nieuws nu nog tegenwoordig tjonge.

Ze schrijven maar wat. Volgende week komen ze met weer iets tegenstrijdigs... let maar op.
Ik vind het ook raar. Ik zie ook niet echt of het over mbo of hbo niveau gaat. Wat ik heb begrepen is dat er een overschot aan mbo-ers zijn en een tekort aan hbo-ers. Gelukkig val ik in de laatste categorie en met straks met een netwerk gerelateerd diploma (NID) zit ik denk ik nog niet zo verkeerd.
Dan mogen de onderzoekers mij gaan vertellen waarom de masterstudenten informatica die ik ken vaak al een baan hadden voordat ze zijn afgestudeerd. En waarom hun studieverenigingen bedrijven veel geld kunnen laten betalen om hun verhaal te houden over hoe werken bij hun is.

Ik zeg niet dat het onderzoek slecht is, maar de ICT sector is permanent in beweging en er is geen pijl op te trekken hoeveel man er nodig is. Straks is er weer een nieuwe trend en hebben bedrijven weer veel mensen nodig om mee te gaan in deze nieuwe trend. 10 jaar geleden was programmeren voor mobiele systemen een onderdeel van embedded systemen. Tegenwoordig is het een onderdeel opzich. 20 jaar geleden zou het webdevelopment niet heel groot worden, nu is het een grote sector.

Ergo doe wat je leuk vind en ga niet op dit soort rapporten af, zegt helemaal niets.
Gezellig die onderzoeken. Een paar maanden geleden was de vraag naar Informatici nog bijzonder hoog volgens onderzoeken op de arbeidsmarkt.
nieuws: 'Tekort aan ict'ers loopt snel op'

Bijna de helft van de bedrijven met openstaande vacatures verwachten in 2012 al problemen om geschikte mensen te vinden.

Dus ja, wij van WC-eend adviseren WC-eend, zullen we maar zeggen :)

/edit @ 11:39: Ik zou het wel vermeldenswaardig vinden in het artikel als men gedeelten van de PDF overneemt; de prognose uit het rapport is gebaseerd op conjunctuur-bewegingen van 2006-2010, juist een periode waarin er een overschot aan ICT'ers was.

Ik kan me dan ook niet aan de indruk onttrekken dat bepaalde conclusies in het artikel en in het rapport gestaafd zijn op "te oude gegevens" en dat er niet is gekeken naar actuele zaken zoals openstaande vacatures, andere onderzoeken en dergelijke.

[Reactie gewijzigd door MAX3400 op 20 december 2011 11:38]

Juist dit artikel wilde ik ook aanhalen. Beetje vreemd dat er nu ineens een andere conclusie is. En wie spreekt nu de waarheid? 8)7
Wij van WC-eend, wat is de baat bij deze WC-eend? Links of rechtsom is dit geen onderzoek dat beduidend kostbare middelen nodig heeft zoals bij neurochirurgie maar een onderzoek gedaan naar iets wat net zo goed 'voor pingpongers vermoeden we meer succes na 2016'. Wat ik hiermee wil zeggen is dat voor UM er betrekkelijk weinig baat bij is en de uitkomst ongeacht wat het zou zijn voor vervolg zowieso uitnodigt. Het is dan ook een beetje krom om dit te schrijven.

Daarintegen juist je referentie is een HR onderzoek in een bedrijf gespecialiseerd in ICT'ers. DIe hebben er alle baat bij om hun pool te vergroten. Meer ICT'ers (er komt een gebrek dus ga aub ICT studeren conform dat onderzoek) betekend dat zij meer kansen hebben om geschikte te plaatsen.

Ik zou dan ook eerder juist een niet academisch stuk in twijfel trekken. Sterker nog ik vermoed dat diegene die bij UM heeft liggen knoeien met SPSS eerder een realistisch beeld vormd dan een HR consultant ergens in een uithoekje bij ADP. Niet te vergeten een wetenschappelijk onderzoek wordt normaal nog gecontroleerd door 3e in tegenstelling tot een ADP reclame stukje.

Nu zien we hier enkel een samenvatting van het onderzoek wat naar mijn inziens een redelijk beeld creeerd van wat er mogelijk is in de toekomst. De gedachte dat ze niet kijken naar actuele zaken is dan ook lichtelijk ongefundeerd zonder daadwerkelijk in het onderzoek te duiken. De factoren van een goed onderzoek is doorgaans van meer afhankelijk.
De "WC eend" is in dt geval de organisatie die de taak heeft om werkzoekenden aan een baan te helpen. Dan is het wel prettig als je aan kan komen met een onderzoek dat aangeeft dat er veel vraag zal zijn naar dergelijke dienstverlening, zelfs in vakgebieden waar traditioneel grote tekorten zijn.
De uitkomsten in het onderzoek staan haaks op demografische trends, de onderbezetting van veel (harde) informatica studies en de huidige tekorten op de arbeidsmarkt naar ICT'ers. Dan is er dus echt sprake van een WC eend rapport.
Het is ook zo'n standaard onderzoek waarbij de opstellers om geld bedelen. Ik wordt steeds beter in het herkennen van dit hengelen naar (meer) subsidies. Lees mee:

blz. 23: Niet onderzocht is hier hoe ...
blz 107 Helaas ontbreekt het momenteel aan goede informatie (...) Hiervoor is onderzoek nodig dat ...
blz 123: Nader onderzoek s ook noodzakelijk om beter inzicht te krijgen ...

Een open sollicitatie naar meer onderzoek.
Het is ook zo'n standaard onderzoek waarbij de opstellers om geld bedelen. I...
Het is inherent aan onderzoek dat je een afgebakend deel onder de loep neemt. Verder maak je gebruik van eerdere onderzoeken en als laatste geef je aan welke zaken niet of in mindere mate onderzocht zijn, maar wel van invloed kunnen zijn op je resulaten. Je geeft zo duidelijk aan wat de grenzen en beperkingen van je resultaten en conclusies zijn. Het spreekt dan vanzelf dat een goed onderzoek suggesties geeft voor gebieden die minder duidelijk zijn en mogelijkheden zijn voor verder onderzoek. Het is niet primair bedoeld als een open sollicitatie voor meer onderzoek, ook al geeft dat soms wel de indruk.
Dat is netjes de gaten aangeven in je onderzoek, iets wat je als wetenschapper altijd zou moeten doen. Daarbij komt dit een stuk onafhankelijker over dan het onderzoek waar MAX3400 naar verwijst.
Misschien heeft u nog nooit onderzoek gedaan (of gelezen), maar het is in wetenschappelijke artikelen standaard om zoveel mogelijk vragen en problemen expliciet te noemen.
De enige reden dat softwareprogrammeurs geen mega-salarissen verdienen is omdat de gemiddelde programmeur nou eenmaal wat minder sociaal behendig is dan de gemiddelde account manager of "online marketing specialist". En de programmeurs die dat wel zijn moeten opboksen tegen die makke gasten die wel altijd ja en amen zeggen tegen het eerste aanbod van een bedrijf en nooit even het kantoor van hun baas binnenstappen om eens te babbelen.

Je kunt mij anders niet uitleggen waarom er al jaren een schreeuwend tot nijpend tekort (afhankelijk van de economie) is aan programmeurs is, en de salarissen toch niet aangepast zijn aan de schaarste.

[Reactie gewijzigd door BikkelZ op 20 december 2011 11:28]

Dat is toch juist een pluspunt van sociaal zwakke programmeurs?
Ze zijn goedkoper én ze doen hun werk.
De enige reden dat softwareprogrammeurs geen mega-salarissen verdienen is omdat de gemiddelde programmeur nou eenmaal wat minder sociaal behendig is dan de gemiddelde account manager of "online marketing specialist".
Lijkt me wat denigrerend?

Je bedoelt dat personen in de marketing een vlottere babbel hebben om het produkt "jezelf als werknemer" te verkopen maar dat heeft weinig te maken met of iemand sociaal behendig/begaan is.

Trouwens, wat is software-programmeur? Dat is eenieder die van helemaal niks een bepaald iets programmeert of dat is iemand die op een bestaand framework verder bouwt. Kan je wel vertellen dat als je een beetje uitblinkt op bijvoorbeeld Sharepoint en hierin functioneel-technisch "applicaties" bouwt, je zeker wel een aardige boterham kan verdienen. In ieder geval meer dan de 1600-2500 bruto die je vangt als je net van school komt.

[Reactie gewijzigd door MAX3400 op 20 december 2011 11:42]

Ik heb wel eens begrepen/gelezen dat in bijv. de VS het veel eerder vanzelfsprekend is dat een softwareontwikkelaar meer kan verdienen dan een manager leidinggevende. Waarbij het hier in Nederland bijvoorbeeld weer vanzelfsprekender is dat een leidinggevende automatisch meer verdient dan de ontwikkelaars onder hem/haar.

Nou heb ik geen vakinhoudelijke kennis van wat een leidinggevende exact uitspookt, alleen maar een globaal idee. Het verschilt van persoon tot persoon en van beroep tot beroep. De ene leidinggevende werkt zich kapot en de ander vraagt iedereen zich vanaf wat ze uitspoken.

Wat betreft de sociaal-vaardigheid van leidinggevenden, daar zit af en toe ook een adder onder het gras, 1 op de 25 heeft psychopatische trekjes. Zie dit artikel:
(...) De Daily Mail citeert een studie van psychologen Paul Babiak en Robert Hare, die tot de conclusie komen dat vier procent van de zakenleiders psychopathische trekken vertoont. Dat is vier keer meer dan bij de rest van de bevolking.

Kenmerkend voor psychopaten is dat ze eigenlijk slechte managers zijn maar dat ze die zwakte goed kunnen verborgen houden voor hun eigen oversten dankzij hun charmes.
Terugkomend op de softwareprogrammeurs, mag er best wat meer (financiële) waardering komen voor deze beroepsgroep.
Helemaal eens, dat roep ik al jaren. Een beroep waar er meer vraag dan aanbod is en dat niet zomaar iedereen kan leren omdat je er toch een bepaalde aanleg voor nodig hebt zou zeker beter moeten betalen. Gelukkig kun je als je wèl durft te onderhandelen als freelancer aan de slag om toch te krijgen wat je jezelf waard vindt.

In mijn omgeving zie ik dan ook twee kampen ontstaan: de niet zo assertieve ontwikkelaars die de zekerheid van loondienst wel prima vinden en de groep mensen die steeds vaker inziet dat ze meer waard zijn dan hun werkgever ze wil laten geloven en het heft in eigen handen neemt. Of dat in ieder geval sterk overweegt.
"Vrachtwagenchauffeurs, verpleegkundigen en boeren hebben in de komende jaren juist een goede kans op een baan."

Sinds wanner moet een boer solliciteren op een baan? Je bent boer of je bent het niet. Ik geloof dat hier dus de (boeren)knecht bedoelt word die het makkelijker krijgt om een baan bij een boer te vinden.
Boer ben je maar aankomend boer dat moet je leren. Als je van de agrarische school (of hoe dat ook heet) afkomt, is dat zeker geen garantie dat je boer kan worden; niet in de laatste plaats omdat banken natuurlijk niet even een paar ton aan je lenen om een boerderij, apparatuur en "voorraad" te kopen.

Je moet dus als aankomend boer vaker solliciteren naar een leer-baan dan, grofweg, 50 jaar geleden. Maar ik denk dat het leren+werken geldt voor een flink aantal beroepen, niet alleen boer. Kijk maar naar die reclame van die 3 lassers, bijvoorbeeld; lassen is ook een specialisme op zich, zeker als het gaat over exotischer metalen of specifieke industrieen waaronder luchtvaart en olie.

[Reactie gewijzigd door MAX3400 op 20 december 2011 11:30]

In dat geval ben je dus een knecht. De boer is altijd de baas van een boederij, z'n werknemers knechten totdat ze op eigen benen kunnen staan. Dat is in 50 jaar nog niet veranderd. ;)
En dan ook nog dit .... Ik herinner me recent nieuws dat (Nederlandse) vrachtwagenchauffeurs verdrongen worden door Oost-Europese broeders. Dus zo goed lijken mij de kansen in die sector nou ook weer niet.
Lollig, net gepost op nu.nl: http://www.nu.nl/economie...n-inkomen-fors-dalen.html
Veel boeren en tuinders zien hun inkomen over 2011 fors terugvallen. Vooral akkerbouwers, bloembollentelers, de glastuinbouw en de leghennenhouders hebben een slecht jaar achter de rug.

De melkveehouders sluiten het jaar af met een plus in de boekhouding. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van de inkomens in de agrarische sector van het Landbouw Economisch Instituut (LEI), dat dinsdag is gepubliceerd.

Voor de sector als geheel was 2011 een matig jaar, waarin de kosten van veevoer, energie en kunstmest flink stegen.
Toen ik begon aan men studies was er heel veel vraag naar wat ik studeerde, toen ik afstudeerde was er geen vraag meer naar of toch heel wat minder, altijd met knipoog bekijken zo een onderzoek
Klopt als je goed bent in wat je doet vind je ook in wat moeilijkere tijden een baan behalve als je net afgestudeert bent
je eerste job is gewoon zoeken daar geef ik je gelijk in, je moet min zoveel jaar ervaring hebben, je moet min zoveel jaar zijn, je moet dit en je moet dat, men vader zei altijd ze zoeken een schaap met 7 poten

volharden zekers, wat me ook ergerde is dat je in het eene bedrijf op psychologische testen uitkomt als een volharder en in een andere test op ander bedrijf als iemand die geen lijn kan trekken onder iets, heel raar die testen ! mensen die net afstuderen interessant maken voor bedrijven aan de hand van premie's voor de bedrijven en intern een goede opleiding voorzien waar de sociale, controle en pedagogische rol goed aan bod komen
Ik heb dergelijke testen nooit gedaan, maar ik zou er niet teveel waarde aan hechten. De HR afdeling probeert zichzelf nuttig te maken. Waarschijnlijk moet je er ook elk half jammer met z'n allen trommelen of zaklopen om het teamverband te verbeteren :P

Als ik jou was zou ik wat meer netwerken en op die manier een baan verwerven. Het gros van de banen wordt op die manier vergeven - iets wat niet altijd bekend is als je net afgestudeerd bent. Solliciteren zoals je het op school leert is eigenlijk een soort blind-date, iets wat je doet als je geen alternatieven meer ziet.
Nouja dat is niet helemaal waar. Ben van afgestuurd mediatechnoloog en per direct aan het werk als end user support met de goeie mogelijkheid om door te leren.
Gelijk contract voor onbepaalde tijd.
"end user support"

Is dat een mooie term voor helpdesk medewerker? In de trend van Sanitair manager?
Jammer dat dit nieuwsbericht de gezondheidszorg niet noemt! Niet voor niets begint de samenvatting van het onderzoek met te stellen dat:
Als gevolg van de sectorale ontwikkelingen zal de werkgelegenheid naar verwachting dalen in alle beroepsklassen, met uitzondering van de medische en paramedische beroepen en de verzorgende en dienstverlenende beroepen.
En uit ervaring kan ik zeggen dat de combinatie van zorg en ICT zeer gewild is. Mijn advies is dan ook: ga medische informatiekunde studeren :)
zelfs dat blijft een gok: die studie duurt drie jaar en niemand kan jou garanderen dat de vraag naar medische informatici over drie jaar nog steeds zo groot is.

Mijn vrouw heeft zich twee jaar lang laten omscholen van IT-er naar onderwijzeres. Toen ze begon was er een groot tekort aan onderwijzers, twee jaar later moest ze vreselijk goed haar best doen om een baan te vinden. Fijn, al die bezuinigingen.
zelfs dat blijft een gok: die studie duurt drie jaar en niemand kan jou garanderen dat de vraag naar medische informatici over drie jaar nog steeds zo groot is.
Ik kan je dat wel garanderen. De medische mark is een groeimarkt en is tevens een markt die niet kan zonder goede informatici.

De groei in de huidige technololgie (en gadget) markt gaat langzaam naar beneden. De belangrijkste innovaties hebben we wel gehad. Dit betekent dat een andere markt de innovaties gaaat overnemen en het ziet er naar uit dat de medische markt een van de belangrijkste kandidaten is. De mens wil al een eeuwigheid gezonder en langer leven, het ziet er naar uit dat de vooruitgang in de kennis en kunde van de medische wereld dit steeds beter kan waarborgen. Wat hiervoor nodig is, is een industrie die dit in de praktijk gaat brengen. In deze industrie vormen informatici een onmisbare schakel.
De belangrijkste innovaties hebben we wel gehad.
Hoe weet jij dat nou :?
Met ^

Ik werk als informaticus in de zorgsector en zie dat er ontzettend veel nood is aan medisch opgeleid personeel met een inzicht in ICT (of ICT'ers met medische kennis). Een ICT'er begrijpt de wensen en noden van de zorgvloer niet en een verpleger, dokter, radioloog,.. kent de mogelijkheden op ICT-vlak niet.

Na x aantal jaar als pure ICT'er begin je uiteraard met mondjesmate inzicht te krijgen, maar vlot gaat het allemaal niet. Daarom worden collega's die vroeger op de zorgvloer hebben gewerkt vaker ingezet als het om analyse gaat. Doen ze pakken beter :)

Daarnaast is zorg een zeer stabiele sector. Gezondheid gaat voor op alles en mensen worden niet minder ziek wanneer het slecht gaat op economisch vlak (integendeel).
Ik ben arts en ICT'er/programmeur, nu voor het eerst in een baan waarin ik deze twee vakgebieden kan combineren. Ben me aan het oriënteren om hierin door te gaan na afloop van m'n huidige contract. Je zegt dat er veel nood is aan medisch opgeleid personeel met inzicht in ICT. Dat zie ik inderdaad ook om me heen. Echter, in m'n omgeving vooralsnog nog niet heel veel vacatures op dit gebied. Enig idee waar ik deze het best kan zoeken?
juist niet, het aantal smartphones stijgt explosief, maar het aantal ECHT nuttige applicaties is nog laag. voorlopig dus nog veel werk aan de winkel in de mobiele (software) wereld.
Hoe kan je dit nu 5 jaar op voorhand voorspellen? Zeker in de informatica evolueert de markt enorm. Denk maar, 5 jaar geleden bestond er zelfs geen "mobile development" markt. Nu is dit één van de grootste groeisectoren in de wereld.
Je hebt helemaal gelijk. Voorspellen hoe de arbeidsmarkt er over 5 jaar uit gaat zien hoort thuis in de categorie Jomanda/ glazen bol.
Kijk eens hoeveel moeite het CPB heeft om de economische groei van 1 jaar in de toekomst te voorspellen. Dat lukt ze eigenlijk al niet.

Helaas worden dit soort onderzoekers niet over 5 jaar afgerekend op de betrouwbaarheid van hun voorspellingen. Dus iedereen kan gewoon van alles blijven roepen en het wordt nog geplaatst ook..
Wat verstaan jullie onder échte informatici? Voor mij zijn dit mensen die met informatie bezig zijn (BI, ERP, ...), en voor deze mensen is er (in België althans) meer dan werk genoeg. Hiernaast is er ook àltijd vraag naar mensen met een passie voor hun job, en dit is ongeacht het aantal jaren ervaring. Als je kan aantonen dat je al veel meer kan dan je opleiding "voorschrijft" omdat je uit eigen interesse hebt bijgeleerd zijn er zeer weinig bedrijven die je geen aanbod zullen doen.
De lonen zijn inderdaad niet meer wat ze pakweg 10 jaar geleden waren, maar gemiddeld toch nog 2000 euro (zeker niet slecht betaald voor een bachelor diploma).
Gemiddeld 2000 euro?
Nou is ICT erg breed dus is het moeilijk een bedrag te noemen maar voor een gemiddelde HBO ICTer is 2000 het startarief dat ze krijgen bij een baan na hun studie. Naar een jaar werken zit je bij de meeste bedrijven daar al weer flink boven.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True