Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 77 reacties

Frank Gibeau, hoofd van het EA Games-label, liet in een interview los dat elke klasse in mmog Star Wars: The Old Republic een verhaallijn bevat die minimaal 200 uur duurt. De topman wilde niet zeggen wat de ontwikkelkosten van het spel zijn.

Frank Gibeau, hoofd van EA Games, kreeg van GamesIndustry de vraag of het waar is dat Star Wars: The Old Republic de duurste game is die ooit onder de hoede van Electronic Arts is ontwikkeld. In een ontwijkend antwoord stelde de topman: "Je hebt het over een game die 200 uur gameplay bevat voor elke van de zes classes en dan reken ik crafting, de raids en multiplayer niet mee. Het is enorm, het is een gigantische game, en dat kost geld."

"Maar als je dergelijke games geïntroduceerd krijgt, dan houden ze het ook een behoorlijk lange tijd vol. Ultima is een decennium lang online en heeft nog steeds tienduizenden leden. Het is daarmee ruimschoots winstgevend voor ons. Zo zit het beestje in elkaar, je moet al die content bouwen. Zou ik willen dat het goedkoper kon? Natuurlijk, maar ik denk dat iedereen dat wil. Het heeft voor ons echter geen zin om aan te geven wat het ons kost. Wat ertoe doet is of mensen het een leuke game vinden en of we goede service leveren", vervolgde Gibeau.

Ontwikkelaar BioWare opende in 2006, in Austin, Texas, een speciale studio voor het vervaardigen van mmog's. In 2008 onthulde de studio te werken aan Star Wars: The Old Republic. Sindsdien komen er vanuit Electronic Arts, het moederbedrijf van BioWare, geluiden over de kosten van het project. Zo schatte een anonieme, interne bron de kosten op 300 miljoen dollar. De EA-top heeft echter steeds ontkend dat er zulke bedragen met de ontwikkeling gemoeid zijn.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (34)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (77)

200 uur klinkt veel, maar eigenlijk valt het best mee voor een MMOG. World of Warcraft ben je ook vele honderden uren kwijt als je alle quests wil doen per class. Lijkt me niet meer dan normaal voor een MMO.
Ben wel benieuwd of de quests een beetje goed in elkaar zitten. De quests in WoW zijn (zeker in het begin) vaak erg saai. Als het 200 uur aan boeiende quests is dan zit dit zeker wel snor.
ik zit nu op mijn main op 80 dagen playtime. komt dus neer op 1920 uur speeltijd voor nog maar 1 acc. en dan heb ik alleen maar gespeeld in TBC (klein beetje) en wel flink in wotlk en cata tot nu toe.
Dan valt 200 per character tegen (d'r vanuit gaand dat het ook 13 euro per maand is)
Ze tellen dan ook een hoop niet mee voor die 200 uur...

Dan tellen ze de crafting, de raids en multiplayer niet mee...

Daarbij als het 13 euro per maand is ben je dus ook eerder klaar en kan je eerder stoppen met 13 euro per maand te betalen ;) Dus ik zie sowieso het probleem niet helemaal :P

De lengte van het spel heeft dus niet zo veel met de prijs per maand te maken, tenzij de speeltijd korter is als een maand (en dan niet 24/7 gamen maar 2 a 3 uur per dag) :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 29 juni 2011 16:16]

Het hangt er ook allemaal maar vanaf hoe je die gameplay tijd definiëert. Ik heb vroeger ook wel minstens 100 echte dagen in een mud (nanvaent) gestopt, maar er zullen tegenwoordig maar weinig mensen zijn die zo'n textgame daardoor beter vinden dan een hedendaagse game waar je misschien 20 of 30 gameplay uren uit haalt.
Ik neem aan dat het hier gaat om 200 uur als je in een keer het verhaal door speelt en dat zou best aardig wat kunnen zijn. Als het 200 uur is inclusief een hoop rondrennen of monsters killen voor xp, dan is het flauw. Dan kun je bv ook van ragnarok online zeggen dat het 100en uren gameplay biedt omdat het op hoger level al snel een dag kost om nog een level te halen, maar het blijft gewoon dom grinden.
In de titel staat: "The Old Republic een verhaallijn bevat die minimaal 200 uur duurt."

Ik denk dat ze met de minimale duur van de verhaallijn bedoelen dat je geen Side-Quest doet, geen pvp content en ook geen quest gaat doen van andere facties die door je huidige lvl geen xp meer opleveren, maar alleen de quest doet die nodig zijn om naar nieuwe hogere gebieden te komen en het snelst het hoogste lvl te bereiken.

Ik kan met 100% zekerheid zeggen dat lvl 85 bereiken in wow minder duurt dan 200 uur. En dit is inclusief alle uitbreiding-pakketten.

200 uur minimaal aan verhaallijn is een hele boel en dat is mooi om te horen, ik kijk heel erg uit naar deze game en ga hem zeker uitproberen.
Ik denk dat je je zelf op zit te hypen.

Kijkend naar de MMOs uit het verleden dan zie ik verhaal lijnen (level ranges) altijd veel sneller uit gespeeld worden dan de devs dachten, en dan de reclame afdeling geadverteerd had.

200 uur (want nog een keer al die levels halen met een andere toon doe je in het begin niet zo snel) valt me eigenlijk een beetje tegen voor een nieuwe MMO.

Daarmee niet gezegd hebbende dat het spel niet leuk is. SWG had zo'n 2 uur aan story line maar had toch veel diepgang en was leuk (tot ze het verpestten) en stiekum hoop ik dat ze alle leuke elementen uit dat spel hierin stoppen.

Ik ben benieuwd.
Zijn deze uren met traveling, AFKING en chatting? Want je kan wel veel online zijn op WoW maar denk niet dat jij non stop dingen ingame loopt te doen met betrekking tot content
AFK meetellen in speeluren? :+

anyways, lijkt me toch echt een geweldige game te worden! Is al bekend wat hier maandelijks voor betaald moet gaan worden?
In den oude tijd soms 20 minuten vliegen van de ene kant van het continent naar de andere... dan ga ik toch ook even mijn benen strekken
de multiplayer is niet meegeteld, dus ik weet niet tegen wie jij zit te chatten....
Het gaat wel enkel om de tijd die je besteed aan questen (per class) he? Ik zou willen dat ik in vanilla WoW 200 uur Warlockspecifieke verhaallijn had. Het hele proces van level 0 naar 60 heeft me in WoW geloof ik ongeveer 20 dagen gekost, dat is 480 uur, maar ga er maar vanuit dat nog geen 50 uur daarvan echt met de Warlockclass te maken had. Laat staan met het verhaal van de Undercity, the Forsaken, of wat dan ook.

Als je in die 200 uur dan ook nog eens richting een vrij hoog level weet te gaan, dan zou dat het gros van de spelers een goede reden geven om door het levellingproces te lopen, iets waar ik een hekel aan had in WoW, vandaar ook dat het zo lang duurde aleer ik level 60 was.
Dit inderdaad. De vergelijking moet je trekken met Vanilla WoW. Die had bijna geen class-specifieke content. (1 questlijn per class ongeveer, die erg verschilden van diepgang)

200 uur is heel netjes voor een eerste release!
De vraag is natuurlijk wel of het 200 uur unieke class-specifieke gameplay betreft. YopY hierboven :
ik meen eerder gelezen te hebben dat de classes een uniek en een 'gedeeld' stuk hebben in hun questline, waar het gedeelde stuk ook door andere classes gespeeld kan worden.
Daarmee kan het al een stuk minder dan 200 class-specifieke uren worden.

Hoe dan ook, het zijn gigantische hoeveelheden uren in vergelijking met andere games. En in zowel SWTOR als WoW hoef je je na een uur of 11 nog lang niet te vervelen ;).
Dat is dus zo'n 1200 uur excl alle andere sidequests die je nog kunt doen voor crafting enzo...
Dat is nogal wat, iemand enig idee hoeveel uren gameplay er in bijv. WoW zitten?

Ik heb SWTOR ruim twee jaar geleden gezien op de GamesCon en dat zag er toen al best leuk uit :Y
In SWTOR heeft elke class een eigen verhaallijn die begint bij lvl 1 en doorloopt tot aan het hoogst haalbare level
Hoe moet je dit zien? is dit dan in een zelfde wereld? op deze manier mis je volgens mij namelijk wel het MMO-concept ( het samenspelen van meerdere mensen ).

Het ziet er iig wel leuk uit, maar 200 uur is best een tijd!
IK vindt het wel onduidelijk hoe die 200 uur gerekend wordt. Er zijn ook veel cross class quests, is die 200 de class specifieke quests, of wat er totaal per class aan quests mogelijk zijn?
WoW gameplay is oneindig ongeacht welke class, ze blijven content adden waardoor je blijft spelen. En ik denk dat ze dat bij dit spel ook gaan doen :)
in WoW moet je de tijd tellen die alle quests kosten (zo'n 4000 ongeveer geloof ik) Daarna de tijd die de instances kosten en dan de endgame.

Pvp tellen we even niet, en alle endgame maar 1 keer.

dan zit je waarschijnlijk op een goeie 500 uur als je vrijwel alles wilt doen denk ik. De dingen die tijdsgeboden zijn niet meegenomen. want dat kan natuurlijk niet allemaal achter elkaar.

edit: endgame word niet geteld, dan kan een wow-veteraan met 1 character 1-85 doen in 96 uur dagen.

daarna ben je nog een goeie 100 uur bezig met de rest.

dus dit is vergelijkbaar met wow na 3 expansions?

[Reactie gewijzigd door Ricolientje op 29 juni 2011 16:19]

Dit is , m.i., ongetwijfeld beter dan WoW. Van alles dat ik erover gelezen heb mag ik geloven dat TOR heel erg om een verhaal draait.

Bij WoW waren de meeste low en midlevel quests alleen maar some kind of grind. Ik vond t vreselijk saai.

[Reactie gewijzigd door Maizel op 29 juni 2011 17:21]

+1, bij WoW heb je maar 3 soorten quests (kill X van Y, breng object X naar Y, of kill Y om X van item Z te verzamelen (een variant op kill X van Y). Het verhaal dat daarbij hoort is twee / drie paragraafjes, soms wat meer als je de hele quest chain bijhoudt... maar na een handjevol quests skip je die zooi al, de manier van verhaal vertellen kan de meesten niet echt boeien.

Het is goed mogelijk dat TOR eenzelfde gameplay heeft, maar dat ze het verhaal vertellen toch iets boeiender kunnen doen. Dat alle dialogen ingesproken zijn is al een goeie indicatie.
Dit heeft niets met WoW te maken maar meer met het algemene MMO concept. Het zal mij benieuwen dat SWTOR hier vanaf wijkt.

Hoe ga je anders je quest's doen? Het lijkt me dat er altijd iemand dood moet, of dat er iemand een item nodig heeft. Of dat er iemand gered moet worden. Heel veel andere keuzes heb je niet. Misschien Puzzelquest's maar zelfs die zijn niet uniek.
Wat al veel zal schelen is dat TOR gebruik gaat maken van voice-over en je keuzevrijheid hebt binnen een quest die er ook echt toe gaat doen. Of dat zeggen ze en hebben ze in SP bewezen met o.a. KOTOR. Als ze die stijl meebrengen voor TOR dan ben ik verkocht en gaat niemand meer een zinnig argument hebben WOW beter te vinden. Leuker? Misschien wel, je moet van SW stijl houden, maar beter? nee.

Let wel, voor alle WOW-fans, ik zei "als ze" en moet het allemaal nog maar zien.
Ik gok dat het even geleden is dat je voor het laatst WoW gespeeld hebt.... Het is erg lang geleden dat het zich beperkte tot 3 soorten quests.

Wat verhaal betreft heb je gelijk; als Bioware het verhaal vergelijkbaar verteld als in, bijvoorbeeld, KOTOR dan zal het zeker meer boeien dan het verhaal in WoW, ondanks dat Blizzard het daar ook niet heel slecht gedaan heeft (STO, D&D en LOTRO waren nog belabberder).
dit zijn zo ongeveer de meest standaard MMO quests


toch?....
Het gaat om de totale content voor een class, je kan in 96 uur van 1 naar 85, alleen sla je dan heel veel content over! Als je alle gebieden leegspeelt qua quests, ben je flink langer bezig.
"Je hebt het over een game die 200 uur gameplay bevat voor elke van de zes classes en dan reken ik crafting, de raids en multiplayer niet mee."

Dus dungeons en raids niet meetellen blijkbaar. Ik weet niet of die 200 uur de "main game" betreft of ook alle sidequests en weet ik wat meerekent. Als je wow speelt dan doe je niet alle quests, dus om te zeggen dat die uren er aan gameplay inzitten vind ik niet echt accuraat. Ja- de quests zijn er, maar om op level 85 level 10 quests the gaan doen is eerder een teken van "Ja ik heb echt niets nuttigs te doen".
Je bedoelt 8 classes ipv. 6 ?
Hij quote letterlijk de tekst ui het artikel, dus ga er maar vanuit dat hij 6 bedoelt.
Dit is al tijdje bekend dat er zoveel content per class in zit.
Het verschil met wow is , is dat elke class zijn eigen 200 uur van storyline heeft.

Dan is er in die 200 uur ook nog natuurlijk dat je elke missie dark of light side kan gaan en ook nog eens je advanced class kan veranderen als je opnieuw begint.
het is 1200 uur als het niet al te veel herhaling is aangezien dat binnen 1 uur al verveeld en binnen 2 uur irriteerd.
iemand enig idee hoeveel uren gameplay er in bijv. WoW zitten?
Ik heb 5 jaar gespeeld en daar zaten tussen de 7000 en 8000 uur in :p
5 jaar, 16 (wakkere) uren / dag is totaal ongeveer 30.000 uur aan 'besteedbare tijd'... ~7500 uur aan WoW besteed is dus ongeveer 25% van de besteedbare tijd besteed aan WoW. Om het even in perspectief te zetten, :p.

(halve reactie op hAI)
Want na 8 uur werken, ga jij nog eens 8 uur werken?
Er van uitgaand dat hij al een baan heeft en niet 12-16 is en nog op school zit?

Anyway, 200 uur is een indicatie ga ik hier van uit. De een zal het sneller doen, de ander langzamer. Ook zal niet iedereen alle classes spelen, gewoon omdat ze er geen zin in hebben en liever focuses op een of twee chars en daar wat dieper op in gaan. Toch klinkt dit dan wel redelijk hoopvol dat je hier niet zo snel op uitgekeken bent. Heb er dan ook wel redelijk vertrouwen in dat dit een toppertje wordt.

Edit: ook snap ik niet echt waarom mensen zo graag het spel met wow willen vergelijken. Het zijn toch behoorlijk verschillende games. Als ik dan kijk naar een game als Diablo 2, dat had je qua verhaal wel uitgespeeld binnen 10 uur. Maar desondanks hebben genoeg mensen waaronder ikzelf dat spel meer gespeeld dan goed voor je is :o

[Reactie gewijzigd door Xaria op 29 juni 2011 16:44]

Wow is het meest succesvolle online concept qua inkomsten en klantenbinding. Dat is de lat die de rest probeert te halen. Zelden wow gespeeld maar SW zie ik wel zitten, ik hoop echter enkel maar dat die enorme brok content niet bedoeld is om baggerquests te compenseren.
Hoewel je in principe gelijk hebt, zou je op basis van onderstaande quote kunnen afvragen of wat jij aangeeft wel de lat is die ze proberen te halen
Ultima is een decennium lang online en heeft nog steeds tienduizenden leden.
Impliceert dat ze liever een beperkte groep fanatiekelingen hebben dan een grote schare casuals. Hoewel dat weer vreemd is voor een bedrijf met aandeelhouders want die zouden juist wel voor het "veel casual players die iedere maand betalen"-principe moeten gaan.

Het enige waar ik bang voor ben, en dit lijkt daar ook weer op te wijzen, dat het zwaartepunt vooral op de singleplayer ervaring ligt. En voor een MMO vind ik dat een zwakte omdat je wel per maand aan het betalen bent.

Aan de andere kant, als het leuk is, zal ik het toch wel spelen
Dat is natuurlijk wel een hele domme reactie.
Tel eens alle tijd op die jij op je luie gat zit niets te doen, als je in die tijd gaat werken, moet je nagaan hoeveel je dan verdient! poeh poeh, zeg maar 8u per dag extra, is 365*8(ja ook zaterdagen en zondagen)=2920uur*5=14600 uur, als je dat nou eens uitbetaald zou krijgen he?
Wat een domme reactie...

Overigens vind ik de tijd die je er minimaal aan besteed wel veel, dit wordt natuurlijk wel een stuk meer als je ook wat gaat onderzoeken en relaxen ondertussen, is een mooie hoeveelheid voor 1game. :)
Ja, en dan had ie ook 5 jaar een kutleven gehad.
Zinloze opmerking
Ga je nooit stappen of uit eten kan je ook een huis kopen. Ga je nooit in je leven naar de kapper kan je dikke auto kopen, gemiddeld 31.000 euro word er in mensen leven aan kapper uitgegeven.

Als je niks anders zou doen dan werken kan je vier extra huizen kopen, maar wat moet je ermee als je al een huis heb en je nooit plezier kan maken.

Er is gelukkig meer in het leven dan werken en geld, zijn zat mensen die genoegen nemen met wat ze bereikt hebben en verder alleen maar willen genieten van het leven. Of in dit geval is het wellicht minderjarige die nog helemaal niet zoveel mag(wet en/of toestemming van ouders) werken en al helemaal niet zoveel verdient om 7000 uur te verantwoorden. Hun moeten bijbaantje hebben om te leren wat werken is, moet leuk en leerzaam zijn en verder moeten ze genieten van het jong zijn en lekker uren kunnen gamen als ze dat willen.
vertel mij eens waar jij voor 80.000 euro een huis KOOPT?

en dat is een bovengemiddeld salaris voor de 16-21 jaar die hij toen was waarschijnlijk.
Is er dan daadwerkelijk niemand die het opvalt dat er 8 classes in SW:TOR?
Niet 6..?

Maar goed, ik denk niet dat we SW:TOR te veel moeten vergelijken met WoW in de opzichten van speel uren.
WoW heeft al 3 uitbreidingen terwijl SW:TOR net begint. maar om het te gaan vergelijken met WoW vanilla is ook weer niet eerlijk omdat WoW vanilla niet meer speelbaar is.
Hoe dan ook, het blijft gokken over WoW, daadwerkelijke uren (met bron) zitten er nog niet tussen.
Hoe bedoel je? We kunnen toch uit ervaring spreken?
Jawel, maar een daadwerkelijk concreet getal gaan wij (nog) niet krijgen ;)
zolang het geen 50 euro per maand gaat kosten kan EA erop rekenen dat ik van dit spel een klant wordt! Ziet er echt geniaal uit! Het lijkt er steeds meer op dat EA voor de Die-Hard games gaat, dat kosten nog moeite gespaard worden. 4 jaar worden er uitgetrokken voor Battlefield 3, en nu BioWare is ook druk bezig! Mass Effect 3 komt bijna uit en nu ook nog deze (op het oog) fantastische game!

1 woord: DAMN

</EA fanboyism>
EA geeft alleen de grotere spellen onder z'n eigen naam uit. Voor kleinere games hebben ze allemaal andere divisies met eigen namen opgericht. Playfish bijvoorbeeld. Dan is "Die-Hard" in ene "Sugar, spice and everything nice" :p
Het spel zelf komt op mij ietwat te 'kleurrijk' over. Het doet mij meer denken aan SW the clone wars (animated serie) dan aan de voorgaande starwars game. Ik had het graag iets donkerder gezien.

Misschien iets meer volwassener en dreigender. beetje meer Mass effect 2 achtig ook.

Toch kijk ik naar dit spel uit!
Ik heb hetzelfde gevoel, vreselijk zonde dat ze de StarWars wereld 'kinderlijk' hebben gemaakt... ( al sinds starwars 1 wat mij betreft.. ugh.. wat bezielde ze ). Science fiction komt juist het beste tot zijn recht als het 'donkerder' is. Vooral de darkside komt dan ook wat geloofwaardiger over, het zijn nu vaak raar uitgedoste emo's die stout zijn. Waar zijn die duistere massamoordenaars en psychopaten die de darkside aantrekt? Dan hebben die jedi's eindelijk een echte vijand. ;)

En toch kijk ik reikhalzend naar deze game uit! Hoewel 200 unieke uren mij wat marketing-achtig in de oren klinkt, hoop en denk ik wel dat ze er wel goed werk van hebben gemaakt. Nu ook hopen dat de combat wat soepeler werkte dan ik in de filmpjes zag.... het leek een beetje stug, simpel en traag?

Nu is het slechts wachten op de grote dag... ugh...
space battles zien er wel gaaf uit.

OT: het maakt helemaal niks uit hoeveel het gekost heeft voor de consument, zolang het maar voor een redelijke prijs in de winkel ligt en het een mooi spel is.
wat is tegenwoordig redelijk?, iedereen loopt maar te piepen dat ze 50 eu moeten neerleggen maar ik betaal de laatste tijd net aan 30-40 eu voor nieuwe games
Jeuj, content. Ik betwijfel echter of het 200 uur aan unieke content is - ik meen eerder gelezen te hebben dat de classes een uniek en een 'gedeeld' stuk hebben in hun questline, waar het gedeelde stuk ook door andere classes gespeeld kan worden.

Het zou heeel erg jammer zijn als dit spel zo hard flopt als andere pogingen om de MMO-markt te bestormen, zeker met zo'n budget. Als dat gerucht van 300 miljoen klopt, is het het duurste spel tot nu toe (tenminste, als je kijkt naar de ontwikkelkosten voor de release. Mettertijd is WoW waarschijnlijk een stuk duurder geweest, als je de doorlopende ontwikkeling meerekent).

Huidige recordhouder is GTA 4, met een ontwikkelprijs(je) van 100 miljoen. Dat hadden ze er na de eerste week al uit (volgens Wikipedia) met een omzet van 500 miljoen.
200 uur klinkt als een hele hoop maar ik denk dat als je er in de zomervakantie induikt je vrij rap naar dat niveau kan gaan.
Uiteindelijk zal er met powerlevelling nog het een en ander geskipped kunnen worden.
-
Nog belangrijker dan de lengte is de vraag hoe ze aan die tijd komen, als er net als in WOW lange tijd op critters/items gejaagd moet worden is dat voor mij persoonlijk geen fijne speelervaring. Ik heb daarom WOW ook niet heel lang volgehouden.
-
Uiteindelijk gaat het om een goede endgame content als je je community vast wil houden.
Ik heb er goede hoop voor dat dit een mega vette game gaat worden en verwacht ook dat de community wat volwassener dan WOW zal zijn. Ivm de Scifi die er achter zit.
Op een site die ik niet noem zegt een tester. copy paste de tekst zelf maar(geen idee of je mag linken namelijk).

Leveling from 1-50 would take a lot longer than WoW’s 1-85,but not Original Eq level grinds.

[Reactie gewijzigd door ReMCoDijKSTRa op 29 juni 2011 16:44]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True