Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 25 reacties

De Star Wars-mmorpg The Old Republic zal voor een belangrijk deel steunen op de verhaallijnen die Bioware in het spel stopt. Volgens de makers zal The Old Republic meer verhaal bevatten dan alle voorgaande Bioware-spellen tezamen.

SW The Old RepublicDe massively multiplayer online role-playing game is voor wat betreft de setting een verkapte opvolger van de Star Wars: Knights of the Old Republic-rpg's. The Old Republic speelt zich driehonderd jaar na de gebeurtenissen in Kotor af, en zal bepaalde vragen beantwoorden die na de tweede Kotor bleven bestaan. Zo zal duidelijk worden wat er met onder meer Revan, Bastilla en T3-M4 is gebeurd, zo meldt Computer & Videogames in een exclusieve preview van het spel.

De basis van de verhaallijnen in The Old Republic hangt samen met de keuze van het personage waarmee mensen het spel willen spelen. Bioware stelt dat het onlogisch zou zijn om alle spelers hetzelfde verhaal voor te leggen, ongeacht het personage dat ze creëren. "Iemand die er van droomt om Luke Skywalker te zijn kan niet dezelfde verhaallijn doorspelen als iemand die als Darth Vader wil spelen", stelt Daniel Erickson, hoofd van het schrijversteam van Bioware. Iedere klasse zal, in combinatie met de keuze voor een bepaald ras, een eigen verhaallijn opleveren, waarmee het verhaal in The Old Republic een belangrijkere rol lijkt te gaan spelen dan in welke andere mmo dan ook. "Een goede mmo bestaat uit vier onderdelen: verkenning, gevechten, vooruitgang en verhaal. Om de één of andere reden is dat laatste onderdeel altijd het ondergeschoven kindje in mmo's", aldus Erickson.

Over de precieze invulling van het spel blijft Bioware vaag. Wel is duidelijk dat spelers die kiezen voor de kant van de Sith zullen beginnen op de thuisplaneet van de Sith, Korriban. De Jedi zullen beginnen op Tython, de planeet waar The Force is geboren en waar The Jedi Temple, nadat deze in Kotor was verwoest, weer is opgebouwd. Welke andere planeten hun opwachting zullen maken en hoe het reizen door de ruimte zal werken, is nog onduidelijk. Wel heeft Bioware verklapt dat er heldenfiguren in het spel voor zullen komen, die op personages in de films zijn gebaseerd. Er is nog geen releasedatum voor het spel bekend.

SW The Old Republic
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (25)

Het spel starte met een G$%*$%*me geen Kotor 3 maar een MMO maar langzaam aan start het toch een beetje te kriebelen.
Krijg steeds meer het gevoel dat het eigenlijk gewoon kotor 3 is maar dan online.
Enigste wat ik hoop is dat je voor de verhaallijn niet teveel groepen hoeft te maken en dat je ook gewoon kan soloen denk ook dat menig kotor speler zich daar wel mee kan inleven.

Wel een beetje schaamteloos dat ik Kotor nog niet helemaal heb uitgespeelt toch snel maar even gaan doen :)
Jaaaaa heel leuk. Geen NPC's meer die met je meegaan zoals Bastila, HK47 en Jolee.
Die worden dan vervangen door spelers die zichzelf Batsstilla, HK1 en Bondo noemen, niet half zo grappig zijn en alle loot opeisen.

Als je dan een missie wil voltooien met een eindbaasje zoals Calo Nord moet je weer eerst een goeie party voor elkaar zien te krijgen want solo-play zit er gewoon niet in.

Dan blijkt dat je eindelijk je light-sabre in elkaar mag zetten, maar daar heb je een blacksmith voor nodig en die zijn niet online. Ja, er is er wel een maar die draait ja altijd een poot uit dus je moet op je maat wachten maar die zit nog tot 3 uur op school vandaag.

MMO kan leuk zijn maar dit gaat geen KotOR3 worden.
1. MMO's hebben ook NPC's.
2. 90% van alle quests binnen een MMO zijn alleen af te ronden.
3. Jedi's schroeven hun eigen lightsabre in elkaar. Dat is één van de opgave van hun training.
4. Nee dit gaat geen KotOR3 worden. Dit is Star Wars-mmorpg The Old Republic.
1: MMO heeft ook NPC's maar die zijn meestal statisch. Niet aan te kleden met wapens en armors, geen serie van 5 NPC's waar je uit kunt kiezen. Niet te vergelijken.

2: Wuh? Ik ken geen een MMO waarbij 90% van de quests solo goed zijn te doen.
Ik ken wel een paar MMO's waar je de side-quests vaak alleen kan doen, ik ken ook MMO's waar je bijvoorbeeld uren moet farmen of enorme afstanden moet afleggen en dat kan je solo doen.. maar de echte verhaallijn volgen solo? Heb ik nog nooit van gehoord.
En dan wil ik het niet eens over een eindbaas hebben in een MMO waar je solo aan kunt beginnen.

3: Eehh ja.. maar je zal het crystal wel bij een blacksmith moeten halen of zo, de socket bij de blabla en de nogwat bij de nogwat. Dus bij 3 spelers of zo. En dan kan je hem solo in elkaar zetten.

4: Klopt en dat vind ik jammer :)
Kijk, ik snap best dat dit geen KotOR wordt, maar ik denk dat er een hele grote community is die supergraag WEL een KotOR 3 had gezien.
EA/Bioware heeft nu gekozen tot een totaal ander concept, wat wel voortborduurt op KotOR. Daardoor neemt de kans op een nieuwe KotOR enorm af, das erg jammer.

[Reactie gewijzigd door Merquise op 2 december 2008 02:58]

@Merquise

1. Meestal, maar niet altijd. Kijk bijvoorbeeld naar de Heroes in Guild Wars. Waarom zou dat niet kunnen in The Old Republic? Van wat ik begrijp van wat Bioware tot nu toe heeft gezegd was dat ook de bedoeling namelijk: zelf aankleden van companions en meerdere keuzes, enz.

2. Guild Wars is helemaal solo te doen (met party van henchman + heroes - NPCs dus). Ook bij bijvoorbeeld LotRO en WoW is erg veel solo te doen. Bioware heeft ook al aangegeven dat vrijwel alles in The Old Republic te soloen moet zijn.

3. Hoeft niet. Er zijn zat MMOs waarbij een speler helemaal alleen alles kan doen wat benodigt is om te craften. Bijvoorbeeld Guild Wars, EVE Online, enz.

4. Aangezien deze MMO zich zo lang (300 jaar) na de gebeurtenissen van KotOR 2 afspeelt is er nog altijd kans dat er een nieuwe KotOR komt. In tegenstelling tot bijvoorbeeld World of Warcraft, wat er wegens de setting (vrijwel gelijk na Warcraft 3) effectief voor gezorgd heeft dat er geen nieuwe Warcraft meer kan komen.
In de PCGameplay stond er ook een artikel over:
Er zou een groot deel solo gespeeld kunnen worden.
(onderzoek van Bioware had uitgewezen dat 40% van de MMO spelers graag alleen speelt)
als die 40% zo graag alleen speelt, WHAT THE FUCK DOEN ZE DAN IN EEN MMO?
(sorry voor het geroep)
persoonlijk heb ik een hekel aan MMO's om de simpele reden dat ik niet zo heel veel speel en de kans dan vrij klein is dat er op dat moment genoeg vrienden online zijn
Omdat je dan ook gewoon een uurtje kan spelen zonder van dat uur 30 minuten bezig te zijn om een groep te vormen.
Om gedurende de PVP gedeeltes wél tegen anderen te kunnen spelen misschien? Een MMO betekent niet dat je verplicht met anderen moet spelen, sterker nog, dat is in heeeel veel gevallen gewoon irritant.
Omdat het gezellig is? Ik speel MMO's doorgaans ook vooral solo, lekker relaxt in mijn eigen tempo en soms haak ik ergens op in en ik zit veel te chatten. Na een dag werken heb ik vaak gewoon geen zin meer om full throttle fanatiek te gamen en wat relaxter aan kan je beter solo doen.
Tja, MMO's met speciale aandacht voor het verhaal... dat heb ik vaker gehoord. Tot nog toe is dat nog geen enkel MMO gelukt, dus eerst zien, dan geloven.
Wel heeft Bioware verklapt dat er heldenfiguren in het spel voor zullen komen, die op personages in de films zijn gebaseerd
Aangezien het zich dan nog steeds meer dan 3000 jaar voor epsiode 1 speelt vraag ik me af hoe ze dit gaan doen. "De bet-bet-betovergrootvader van Jabba" lijkt me een behoorlijke cop-out.
In World of Warcraft: WotLK speelt het verhaal wel een grote rol. Zo is in de quests een groot gedeelte van het verhaal duidelijk gemaakt en is het niet langer meer doelloos bosses down krijgen.

Het is goed mogelijk om verhalen in MMO's uit te werken.
Speelt het een grote rol, of krijg je slechts een zooi cutscenes te zien voor een quest? Verandert het verloop van het verhaal de speelwereld drastisch? Of kijk je een filmpje en zit je daarna weer in exact dezelfde wereld?

Een groot probleem bij MMO's is juist dat het verhaal niets drastisch kan beinvloeden, omdat niet alle spelers even ver zijn in het verhaal, en je wel nog steeds met z'n allen in dezelfde wereld rond moet kunnen lopen. Ikzelf vind het verhaal daardoor nooit echt impact hebben. Het is vaak meer iets voor erbij om de quests wat meer sjeu te geven dan echt een belangrijk onderdeel van het spel.

Misschien dat ze het in WOTLK anders hebben gedaan, geen idee. Ik zou graag zien dat ik ernaast zit. :)

[Reactie gewijzigd door Edmond Dantes op 1 december 2008 12:17]

De wereld zal nog steeds niet veranderen door je acties en voor zover ik weet zijn er ook geen cutscenes. Maar het lijkt me ook best lastig. Komt het niet al snel neer op dat slechts een paar personen (van de tig duizend op de server) of een enkele guild dan de wereld veranderd?

Maar er zijn wel dingen veranderd. Van wat ik tot nu toe heb gezien in World of Warcraft:WolK hebben de quests meer verhaal, variatie en humor dan het origineel en de vorige expansion. Natuurlijk zit er nog veel kill zoveel hiervan, verzamel een x aantal hiervan.
Maar het voelt wat beter uitgedacht en de siege weapons en gebruik ervan is best lollig.

Zo is er een quest waar je rond moet rijden met een tank met allerlei wapens om een zombie invasie te bestrijden. (met o.a. mijnen en een kettingzaag om zombies te bestrijden. dat laatste geinspeerd door de film Braindead wellicht). En een nieuwe battleground waar je ook met tanks rondrijd en afweergeschut bedient.

De nieuwe class de Deadknights hebben ook erg leuke quests. Zo mag je jezelf gelijk bewijzen door een unworthy collega te doden, een dorp te bespioneren met een soort orb/oog en door dood en verderf te veroorzaken.

[Reactie gewijzigd door spellcoder op 1 december 2008 14:26]

In Guild Wars (1 dan) hebben ze dit wel soort van gedaan. Als je het eerste deel had gespeeld (pre-searing) ging je naar een compleet andere wereld, jaren later (post-searing) Het is wel mogelijk om dit te doen. Alleen wat je dan krijgt is dat het totaal aantal spelers verdeelt wordt over meerdere werelden. Dus je hebt gelijk dat het erg moeilijk is om drastisch dingen te veranderen (opgeblazen planeten, vermoorde characters etc).

Zelf ben ik zeer benieuwd, heb zelf beide delen gespeeld. Ik heb er de volste vertrouwen in dat Bioware een knap staaltje werk kan afleveren, nu alleen hopen dat het ook aanslaat en dat het niet te duur is om te spelen.

/edit: In Guild Wars was pre-searing een soort van intro, maar you get the point.

[Reactie gewijzigd door Ypho op 1 december 2008 12:23]

GW1 heeft net het probleem wat Domovio probeert te beschrijven.
Dom simpel voorbeeld Thunderheadkeep missie sterft de visier steevast onder de catapults (door een tank die hem daar houd (en ook sterft) in de cutscene ligt hij mooi dood binnen de poort en leeft de tank weer.

Al heeft GW een betere verhaallijn , het blijft beperkt.

GW2 belooft beter, met questen en missies die maar toegankelijk worden naarmate er bepaalde events in de wereld gebeuren. Wel zouden die events op bepaalde tijden "gereset worden"
Nuja, het is alweer een tijd stil over GW2 en ondertussen kan er alweer veel veranderd zijn.

/OT heb de 2 kotor's al een tijd geleden uitgespeeld en zou helemaal niet meer weten wat de vragen waren die zouden moeten blijven hangen zijn :P

Probleem is natuurlijk hoe je een dynamische verhaallijn moet dirigeren.
Ben benieuwd.
Wees blij, je zit er naast.

Bepaalde delen van wotlk zijn nu instanced. Dus als jij quest X waarin je Boss Y moet doodmaken al gedaan hebt zal jij hem niet meer zien staan, terwijl ik naast je kan staan en vrolijk met hem kan babbelen.
Ze zijn niet instanced, maar maken gebruik van 'phasing'. Dit betekent, dat je met andere mensen op hetzelfde plekje bent op dezelfde 'World Server' instance, maar als jij in deel 2 bent van het verhaal, en iemand anders in deel 1, dan zie je mekaar niet. Jij ziet het decor van deel 2 en de personen die hier ook zijn, en de ander ziet dit van deel 1. Je krijgt dus niet zoals in Guild Wars je eigen stukje instance waar je alles naar hartelust kan veranderen.

Zoals WoW:WLK het nu heeft, heeft wel tot gevolg dat mensen die in verschillende delen van een verhaal zitten elkaar niet kunnen helpen, dus is het niet heel vaak toegepast, maar wel genoeg dat je duidelijk de gevolgen kan zien.

Denk hierbij aan een gebouw dat op de vijand verorverd wordt, waarna dan ook werkelijk de veroveraars hun intrek nemen. Of: je helpt een neergestorte piloot z'n vliegtuig repareren waarna je die als Flight Point kan gebruiken.

Tevens hebben alle verhaallijnen in WoW:WLK een duidelijk einde, dus als twee personen klaar zijn in een zone zien ze allebei hetzelfde, en elkaar :)
Pfft, alsof de films daar zelf al niet aan doen, in een onmetelijk groot universum struikelen een aantal personen continu over elkaar heen.

C-3PO gemaakt door Anakin Skywalker, komt uit in Ep-4 bij zijn zoon, Luke, what are the odds.

Boba Fett, een premie jager, die struikelt over Obi Wan, welke samen met Han Solo gaat vliegen, en vervolgens neemt deze Fett in TESB Solo gevangen.

En levert hem over aan Jabba die in Ep-1 Anakin zag winnen in zijn podrace.

Iedereen kent iedereen zowat door de 6 films heen. Wat een klein universum daar haha.

Maar ik ben een grote fan ervan, dit is geen flame!
C-3PO gemaakt door Anakin Skywalker, komt uit in Ep-4 bij zijn zoon, Luke, what are the odds.
Volgens mij is het idee dat de the Force dingen kan (be)sturen in onze realiteit.

Zie bijv. de 'use the force'-tip die Luke krijgt als hij de Deathstar probeert op te blazen.

[Reactie gewijzigd door Rekcor op 1 december 2008 12:10]

Joda Senior dan... het speelt zich in het verleden af, niet in de toekomst.
quote: artikel
"Een goede mmo bestaat uit vier onderdelen: verkenning, gevechten, vooruitgang en verhaal. Om de één of andere reden is dat laatste onderdeel altijd het ondergeschoven kindje in mmo's"
...En het tweede gedeelte beslaat 99% van de gameplay, ik hoop dat ze dat veel kunnen minderen in dit spel (dat het niet wéér een grind-MMO wordt). Dat je ook in een nieuw gebied / gedeelte van het spel kunt komen zónder dat je eerst urenlang variatie X van beestje Y een Z-maal dood moet slaan. In veel 'offline' RPG's ervaar ik dat de ontwikkeling van je karakter ongeveer gelijk loopt met de ontwikkeling van het verhaal - dat je niet eerst een paar uur moet grinden voordat je verder kan. Ik hoop dat ze zoiets ook in dit spel kunnen verwerken, dat het spel story-driven wordt ipv grind-driven.
Daarbij vraag ik me af welke MMO's zijn gespeeld hebben, diverse grote MMO's hebben enorm uitgewerkte verhaallijnen.
99% van de gameplay gevechten? Nou ik denk het niet hoor. Je bent de meeste tijd dus echt wel gewoon onderweg. ONDERWEG ergens naar toe.

En ja ik speel zelf ook een mmo (WoW) maar heb bijv. ook EvE online gespeeld. Zelfde laken en pak.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True