Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 50 reacties

John Riccitiello, directeur van Electronic Arts, stelt dat Star Wars: The Old Republic al vanaf een half miljoen betalende spelers rendabel is. Met een miljoen abonnees zou de mmog van ontwikkelaar BioWare 'serieus winstgevend' zijn.

Riccitiello sprak zich in een telefoongesprek met investeerders uit over de winstkansen van de mmog. Star Wars: The Old Republic heeft een half miljoen abonnees nodig om winstgevend te zijn, stelde de directeur van Electronic Arts. "Het zijn echter geen aantallen waarover we naar huis zullen schrijven", voegde hij eraan toe. "Alles ten noorden van een miljoen betekent dat we serieuze winst maken", hield Riccitiello de investeerders voor.

De directeur sprak bovendien tegen dat er enorme bedragen gespendeerd zijn aan de ontwikkeling van de mmog. Een ex-medewerker van EA luchtte in oktober 2010 zijn hart over de slechte staat waarin de mmog zich zou bevinden en de bedragen die de uitgever in het spel pompte. De uitgever zou al 300 miljoen aan het spel uitgegeven hebben. Riccitiello spreekt dat nu tegen. De bedragen die online genoemd worden zijn volgens de directeur 'beduidend hoger dan alles wat we ooit in het spel gestopt hebben'. De directeur ging niet in op de beweringen van marktanalist Mike Hickey, die een maand geleden beweerde dat de aandeelhouders van de uitgever hebben aangegeven dat ze hun vertrouwen in de game hebben verloren na negatieve voorbeschouwingen in de pers.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (35)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (50)

Nou dan word dit wel een succes!
Zijn vast wel meer Star Wars fans dan dat :P
Mits ze leren van de fouten van andere MMORPG's zal dat zeker het geval zijn. Ik zie erg uit naar deze game.

De grootste fouten die ze kunnen maken zijn enorme verschillen in class balance en het recyclen van content. Daar verliest WoW bijvoorbeeld momenteel een hoop spelers door.
Behalve dan dat WoW nog steeds meer spelers bij krijgt.
Dat maakt niks uit. Je kunt groeien en een boel spelers kwijtraken. Als er maar meer nieuwe spelers bijkomen. Die spelers die weggaan kunnen beargumenteren wat er slecht is, zij hebben de gerecyclede content immers al een keer gespeeld. Mensen die komen die weten niet beter.
Hoe kan nieuwe content nu gerecycled zijn? of bedoel je het mmorpg concept? Dat laatste vind je terug in alle mmo's (its in the name).
Verder zijn er zat mensen die:

1. nog tevreden zijn met wat wow te bieden heeft.
2. afwachten of er een keer een fatsoenlijke pve mmo uitkomt die ook daadwerkelijk probeert om een bepaalde kwaliteit af te leveren.

Punt 2 betekend dus geen pvp games met wat haastige toegevoegde pve raid/group content...
Cataclysm heeft wel nieuwe content, maar het voelt niet echt als heel nieuw. Zelf speel ik nu ruim een jaartje en in dat jaar heeft Blizzard wel een aantal leuke veranderingen gemaakt, zoals over in Queue kunnen gaan voor PVP en Dungeons, maar wat is er nu echt nieuw? Ik heb Cataclysm gekocht, heb lang erover gedaan om 85 te worden, toen lang om HC's te kunnen doen, maar nu verveel ik me dan ook, ja ik kan gaan gearen voor raids, maar ik vind het allemaal maar saai, duurt allemaal te lang enz.

Ik vind WoW tevens op heel veel punten enorm zwak, zo is het een MMORPG, maar tot max level nodigt het je niet uit om samen te spelen. Questen gaat meestal niet heel veel sneller samen, je level moet heel dicht bij elkaar zitten wil je goed kunnen spelen. Ook is het lastige dat als iemand al bezig is met questen dat je niet zo kan joinen omdat je quests mis en als je geen max level ben dan kan je gewoon niets met elkaar. Voor iemand die 85 is en HC's doet is er niets te doen in normal dungeons, dus ben je geen 85, dan speel je niet samen.

Tevens is ook een grove fout dat oude content niet goed gebruikt wordt, er zijn talloze raids, equipment sets enz die gewoon nooit worden gedaan, of even snel met max levels om een achievement te halen, maar waarom maken ze het niet makkelijker om die oude content te krijgen, laat mensen veel sneller lage tier sets krijgen, maak een systeem waardoor 60, 70 en 80 raids worden gedaan, denk bijvoorbeeld aan een buff die afhangt van de hoeveelheid spelers een raid willen doen, bijv in een 40 man raid doe je met 10 man 4x zoveel damage.
Uiteraard zijn er manieren, zoals je level locken, om ze wel te doen, maar op de meeste servers is dat niet echt realiteit.


De vraag is dan ook, gaan zij dit wel goed doen? Hebben zij geleerd van de fouten om hier echt een beter spel neer te zetten. Tevens is dat ook mogelijk door minder limitaties, kijk naar bijvoorbeeld DC Universe Online die veel sneller werkt en waar je meer controle over je karakter heb.
Dit spel heeft wel de juiste setting enz, dit spel kan groot worden, populariteit kan omslaan.
Spelers of gold farmers?
jah maar die moeten het spel ook leuk vinden, en nog belangrijker : leuk blijven vinden :P
Een half miljoen is niet veel, dus als dit betekent dat de kwaliteit van het spel omlaag gaat dan moeten we zien of dat een succes wordt...
een tijdje word het een succes, maar met als alle andere MMO's die maandelijks geld kosten (stopt 80% na 3 tot 6 maanden)
Even serieus, waarom zou ik dit spel gaan spelen? De aandeelhouders hebben er geeneens vertrouwen in. Dat is een lekkere opsteker, zo voor een release.
En jij geloofd aandeel houders die willen maar 1 ding zien $$$$. en willen het liefst zo snel mogelijk misschien is deze MMO wel gemaakt voor de lange termijn waar veel aandeelhouders niet echt om staan te springen want ze moeten langer wachten op hun centen.

Hadden deze aandeel houders toch maar beter in blizzard kunnen investeren :)
Lucas Arts staat ook bekend om zijn hoge kwaliteit wil je zeggen? :+
er zijn ook zoveel goede MMO's op de markt.
alleen jammer dat EA de uitgever is want daar heb ik zeer weinig tot geen vertrouwen in. En omdat EA er uberhaupt iets mee te maken heeft skip ik m wel lekker en hou ik het bij wow want blizzard doet echt veel aan updaten en content toevoegen in zijn games. Laatste EA mmo die ik probeerde was ook oersaai (Warhammer) en naar mijn idee niet goed uitgewerkt.
Vergeet niet dat BioWare er ook bij betrokken is en dat die wel ontzettend goede games zoals Mass Effect heeft geproduceerd (vooral ook een goede en degelijk uitgewerkte verhaallijn). Ik zie ook dat bepaalde RPG-elementen van ME terugkomen in deze game, en dat lijkt me wel positief.
En vergeet niet het allerbelangrijkste dat Bioware de star wars games Knights of the old republic uitgebracht heeft waar deze game om draait.
Ik verwacht veel goeds van ze want Bioware is gewoon een verdomd goede studio.
En hoe hoog moeten die kosten dan wel niet zijn dat ze minstens een half miljoen spelers moeten hebben voordat het rendabel zou zijn? 500.000 x 10 euro = 5 miljoen per maand.. Zo duur is deze game toch niet om te onderhouden en te ontwikkelen?
Het is game en niet games, want KotORII is gemaakt door Obsidian Entertainment.

Ik ben met je eens dat Bioware een verdomd goede studio is, heel veel kwaliteit games, ik bijna alles van ze. Maar, als ik ME1 met ME2 vergelijk dan zie ik een trend waarvan ik niet zeker weet of deze een goede is en als je je bedenkt dat ME1 is ontwikkeld in de periode dat Bioware zelfstandig was en ME2 dat het is overgenomen door EA. ME2 (op de PC) is versimpeld, heeft imho meer bugs en het verhaal is (tot op heden) minder episch. Het kan zijn dat EA er niets mee te maken heeft, maar we zien het wel wanneer SW:tOR uit komt. Persoonlijk hoop ik dus niet dat het een 'WoW cloon' wordt, maar dat ze juist hun eigen weg in slaan, meer gericht op verhaal ipv. items met de grootste bonussen verzamelen. Ik heb me met ME1 bv. prima vermaakt voor 30 uur (€7,50 via Steam), als deze MMO een dergelijke spannende en meeslepende speelervaring presenteert, maar voor heel wat meer uurtjes, dan zal ik zeer waarschijnlijk verkocht zijn.

Een half miljoen spelers per maand mag dan wel 5 miljoen per maand opleveren en wellicht iets van 15-25 miljoen aan initial sales van het spel zelf, maar ze moeten niet alleen het onderhoud er van betalen, maar ook de initiële investering (die zal heel wat meer zijn dan die 15-20 miljoen). Vervolgens zal je de MMO ook moeten door ontwikkelen, want anders haken te veel mensen veel te snel af.
Ik snap dat je weinig vertrouwen hebt in EA. Ik ben zelf laatst begonnen in Warhammer om de tijd te doden, en het viel mij ook tegen. PVP is wel goed en leuk imo! Het verschil is dat Mythic ( Warhammer ) iets anders probeerde dan WoW en op zijn bek ging. SW:tor kijkt net als RIFT van alle MMO's het beste af en geeft er zijn eigen draai aan. Hierdoor zeggen veel mensen dat deze games "WoW-Clones" zijn. Maar in werkelijkheid is dit gewoon het basis principe van een MMORPG.
EA is ook de uitgever met één (zoniet de) van de slechtste records wat betreft support van MMO's, Er zijn al talloze MMO's gestorven in de handen van het management van EA.
Als de MMO niet winstgevend genoeg zijn, (lees meer dan enkel winstgevend) trekken ze er de stekker uit. Wat dat betreft hebben ze me reeds 3x liggen gehad.
1) Earth And Beyond ;(
2) Motor city online
3) Ultima Online

while(horse==dead)
{
beat();
}
Behalve dan dat Blizzard niet de uitgever is maar Activision tegenwoordig.
Zolang BioWare de controle over de game zelf in handen heeft en EA ook echt alleen de uitgever is, is er niks aan het handje.
EA. Tot dit moment keek ik uit naar deze game. Ik koop niets meer dat ook maar lijkt of EA er iets mee te maken heeft. Veel te vaak mezelf gebrand aan hun onzinnige drm.
Is wel makkelijk zeggen we hebben minstens een half miljoen betalende klanten nodig. Maar over wat voor tijdsperiode spreken we dan? half miljoen x 1 jaar of x 5 jaar, maakt nogal een verschil.
Lijkt me duidelijk dat ze hiermee bedoelen dat ze minimaal een half miljoen actieve subscriptie's moeten hebben op elke bepaalde tijd om winstgevend te moeten zijn...
Dat zeggen ze duidelijk niet.
Lopende kosten schalen tot bepaalde hoogte mee met hoeveel spelers je hebt te onderhouden. Maar de ontwikkelkosten staan al vast, dus die moet je terugverdienen over je maandelijkse kosten, +initiele verkoop van je spel.

Dus of die spelers 1maand of 1 jaar spelen maakt wel degelijk verschil !
De vraag nu is hoelang moeten die 1/2 miljoen spelers een abo hebben voordat het rendabel is? Lijkt mij niet dat als al die spelers 1 maand betalen en daarna stoppen EA dan uit de ontwikkelings kosten is?
dat vroeg ik me dus ook al af.
Bij aankoop (50euro/dollar) van half miljoen stuks, zijn de kosten er dan uit??
zou inhouden dat ze er ongeveer 25miljoen er in gestoken hebben...
per maand 7.5miljoen derbij aan abbo kosten.
mjah, geen idee of het realistisch en dus rendabel...
Verwachtingen laag houden dan kan je alleen maar goed uitkomen!

Veel MMO's proberen de onbetwiste koning van zijn troon te stoten, maar dit gaat gewoon niet lukken. Teveel geld wordt er in gepompt om alleen maar op hun bek te gaan.
Servers offline, Free2Play met microbetalingen om het alleen maar rendabel te houden.
Dit wordt een serieuze tweede plek in de MMO wereld.
Verwachte release begin fiscaal jaar 2012 dacht ik. De lente dus!
Nou nou zijn genoeg MMO's met plenty of spelers hoor.
Ik kan niet wachten op dit spel!
Als dit een 'Knights of the Old republic online gaat worden, dan ben ik blij dat mijn vriendin het begrijpende type is, want die gaat mij niet veel zien zo na de release...

Het klinkt misschien gek, maar als ik naar de setting (Star Wars) en de developer (BioWare) kijk, dan kan het in mijn ogen gewoon niet mis gaan.
Anderzijds schuilt daar misschien ook wel het gevaar. Maar daar staat dan weer tegenover dat BioWare mij tot nu toe nog nooit teleurgesteld heeft, en dus krijgen ze wat mij betreft het voordeel van de twijfel.
EA heeft er wellicht geen 300 miljoen ingepompt, maar what about Bioware? Die hebben ook genoeg geld op de bankrekening staan... Daar hebben ze het niet over, haha.

Ik kan me niet voorstellen dat dit spel een mislukking gaat worden. Misschien 'tegenvallend', maar geen mislukking. Bioware heeft een topreputatie en dat is niet zomaar. Ik kan in iedergeval niet wachten! ( maar het moet toch.. ugh )
Ik zal als er een trial versie is deze wel proberen. Verder heb ik niks met deze periode in de Star Wars tijdlijn. Star wars is voor mij TIE fighters afknallen en stormtroopers pesten.

Ik speel nog steeds met veel plezier Star Wars Galaxies. Inmiddels zijn we een aantal updates en gratis content uitbreidingen verder en met de uitgebreide crafting, housing en space sim is veel mogelijk. Zowel PvP als PvE!

Voor mensen doe SW: KOTOR hebben gespeeld zal TOR vast wel wat herkenbaars hebben. Ik verwacht echter niet veel herkenbaars uit de films terug te zien. Hoogstens een paar planeten en locaties. Volgens mij heeft TOR ook geen uitgebreide space sim. In het filmpje wat ik zag was er alleen een arcade style shoot em up te zien met je fighter op 'rails' (als in Rebel assault).

Zou wel gaaf zijn als ze veel dingen uit de boeken en andere extra media zoals comics hebben toegevoegd zodat het voor de die hard Star Wars fan toch herkenbaar is. Ik ga het zeker proberen. Ben heel benieuwd
Initieel waren de verwachtingen van WoW ook rond die koers. Ze hadden zelfs verwacht dat ze veel minder zouden verkopen bij blizzard dus hebben ze 3 maanden verkoop stop gehad.

Dit zijn vrij normale bedragen voor spellen voordat er winst gemaakt wordt, er zit vrij veel in aan tijd en geld ook voor de servers en ja dat moet ook terugverdient worden.

Er zijn voor elk spel natuurlijk genoeg spellen die hun target niet halen.
Ik vind dit spel er echt niet goed uitzien, een MMO in 2011 daar had ik grafisch toch echt wat meer van verwacht, sorry.
hoeft ook niet crysis sttijl graphics te hebben dan kan bijna niemand het spelen, ze willen de drempel laag houden, ik vind het er prima uitzien, kijk naar wow ook geen grafisch hoogstandje toen ie uitkwam, integendeel zelfs, maar toch is het spel 6 jaar later 14mil sterk en groeiende :P
Je moet ook begrijpen dat een MMO een tijdje moet mee gaan en veel spelers moet aanspreken. Veel MMO-gamers spelen ook op hun laptop, en beschikken niet over top-end hardware. Liever beetje lage graphics en soepele framerate dan epische graphics wat stottert.
Moet je DC Universe Online gaan spelen ;)
Hoeveel games hebben > 500.000 aboonee's? 1?

Misschien probeer ik het wel. Maar het zou me sterk verwonderen als ik langer dan enkele maanden speel.
probeer eens te verdiepen in de buren ver weg van ons richting het oosten Azië is hier een hele groot markt in maar vooral met kaarten van bijv 2 uur wordt gewerkt in internet cafés.
Hier in het westen zien we vooral weinig internet cafés omdat de meeste mensen een PC thuis hebben en ook met internet. Waarschijnlijk worden timecards niet meegerekend. Het zou beter zijn actieve accounts van de laatste 2 maand als opzet voor alle mmo's maar dit gaat weer moeilijk worden met de freetoplay en microtransacties om dat eerlijk weer te geven.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True