Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 37 reacties

Na eerdere geruchten heeft uitgever LucasArts bevestigd dat het een deel van het personeel heeft moeten ontslaan. Het betreft vooral het team dat werkte aan Star Wars: The Force Unleashed II. Een derde Force Unleashed zou gecancelled zijn.

Tegenover website Kotaku heeft uitgever en ontwikkelaar LucasArts bevestigd dat er in het personeelsbestand wordt gesneden, al wil het bedrijf niet aangeven hoeveel mensen er worden ontslagen. Ex-medewerkers spreken echter van 'een slachting'. Er zouden 60 mensen zijn ontslagen bij de ontwikkelstudio van LucasArts en nog eens 25 bij de uitgeeftak van het concern. De ontslagen bij de interne studio zouden vooral zijn gevallen bij het team dat werkt aan Star Wars: The Force Unleashed II, waarvan de ontwikkeling bijna is afgerond.

De ontslagen volgen op de benoeming van Paul Meegan tot directeur van LucasArts, in mei van dit jaar. Kort daarop nam Haden Blackman ontslag, tot dan toe executive producer van de Force Unleashed-games. Hoewel nooit bevestigd, zou Meegan meer ingrepen hebben gedaan die tot het vertrek van Blackman hebben geleid. Zo zou de nieuwe directeur de ontwikkeling van Star Wars: The Force Unleashed III hebben stopgezet, evenals het werk aan een geheim project. Blackman zou aan het hoofd van dat geheime project hebben gestaan. Meegan zou bovendien hebben besloten dat er geen Star Wars-games meer buiten de deuren van LucasArts mogen worden gemaakt, wat zou betekenen dat de mmog Star Wars: The Old Republic, in ontwikkeling bij BioWare, de laatste is die buiten de eigen studio van LucasArts wordt gemaakt.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (35)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (37)

Geen SW games meer buiten de deur laten maken, en dan een grote groep mensen uit je eigen organisatie ontslaan... Wat klopt hier niet?
Alles klopt, gewoon een grote reorganisatie. Kijken welke mensen nodig zijn en welke niet. Je kan altijd nieuwe (betere) mensen aannemen wanneer je grotere projecten binnenshuis wilt doen.
met de huidige economie, gewoon gespecialiseerde parttimers aannemen... ofgeen bedrijf bbuiten de deur een spel laten maken maar voor de ontwikkeling van het spel gewoon het bedrijf tijdelijk adopteren ofzo... heb je daarna ook geen gezeik met medewerkers die je moet ontslaan
Een parttimer is ook gewoon een werknemer die je moet ontslaan, het enige verschil is dat hij/zij minder uren in de week werkt...

Je bedoeld waarschijnlijk "seizoenwerkers" of werknemers op projectbasis. Deze mensen kun je na een speciaal contract (bijvoorbeeld voor 1 project of alleen in de zomer) zonder problemen de deur wijzen. Het nadeel is is dat deze mensen gemiddeld 2 keer zo duur zijn als vaste werknemers.

Dus uiteindelijk schiet je er financieel niets mee op...
En de betere freelancers zijn meestal al bezet...
Je kan altijd nieuwe (betere) mensen aannemen wanneer je grotere projecten binnenshuis wilt doen
Je gaat ervan uit dat betere mensen altijd wel te vinden zijn, en dat ze dan voor een bedrijf willen werken dat dit soort acties uithaalt.
Typisch gevalletje van zoveel mogelijk mensen ontslaan om op korte termijn de resultaten van het bedrijf omhoog te halen zodat meneer zijn buitensporige bonus kan halen, maar waardoor het bedrijf in de lange termijn uitgehold wordt, waardoor het nog kwetsbaarder is. Vergeet het maar dat ze lessen hebben geleerd uit de crisis.

[Reactie gewijzigd door Neverwinterx op 2 september 2010 16:53]

Ben zeer benieuwd naar de beweegredenen van Meegan. Zou het dictatuur zijn of n.a.v. slecht financieel beleid van z'n voorganger of simpelweg rivaliteit tussen de twee hoofdpersonen? Daar gaat het artikel helaas niet verder op in.

Overigens lijkt het schrappen van TFU:3 me niet zo slim aangezien de TFU franchise waarschijnlijk de meest succesvolle star wars games zullen zijn die lucasarts heeft en gaat uitgeven
TFU 1 heeft geloof ik ook niet zo goed gedaan in de verkopen, Heb het zelf uit eindelijk ook gehaald en vond het behoorlijk tegen vallen.

Niks tegen een Lightsabre Game maar dan moet het wel een goed spel zijn heb liever weer een goed verhaal uit de Jedi Knight series met een nieuw Personage.

Hoewel het concept van TFU zeker niet verkeerd is, maar het is gewoon slecht gejat van God of War met veel Force elementen wat te overdreven in het spel verwerkt is.

Zonde Lucas Arts had Legendarische games en nu is er echt niks meer van over.
Sja.. Ik vond TFU dan weer echt geweldig, dus ik vind het nogal jammer.
tja, blijkbaar denken ze binnen LA mbt TFU:3 er anders over.
Wat ze dus hebben gecancelled...

Ben zelf TFU aan het spelen op de PC en het is meer een interactieve film dan een game imho. Dat maakt het zeer zeker niet slecht, zeer vermakelijk zelfs als je van SW houd. En voor €9,95 op STEAM tijdens een sale is gewoon niet verkeerd...
Leuk, als er dan een patch nodig is voor de game is de kans kleiner dat ie komt of is de kans groter dat het langer duurt.
Ik hoop dat ze weer snel werk hebben die mensen.
En ze waren al niet zo snel met patches, als ze al kwamen.
ze beginnen gewoon weer een nieuwe studio.. Als je echt goed bent vind je wel iets anders (of begin je iets nieuws)
Factor 5 had in 2009 een Star Wars game in ontwikkeling voor de Wii. dus dat kan ook weleens de laatste zijn :P
niemand gaat hierna nog voor lucasarts willen werken, dit is ook met de eerste titel gebeurt.
Onzin natuurlijk, want als er LA staat heel erg goed op je resume, ook al heb je daar dan maar aan 1 titel gewerkt. Veel bedrijven (zeker in de gaming industrie) weten dat je vaak maar voor 1 titel ingehuurd wordt. Overigens is dit een normale manier van zaken doen, gebeurd bij heel, HEEL veel bedrijven...
niet als programmeur, art mischien.
Wel sneu, Lucasarts heeft een aantal jaren geleden toch wat pareltjes uitgebracht. Wie herinnert zich o.a. nog het geweldige X-wing alliance? En het imo zwaar onderschatte force commander en rebellion?
Herinneren? Dat was gisteren, in vergelijking met hun echte klassiekers.
Je bedoeld Star Wars voor de NES? Want dat is het eerste SW spel dat ik gespeeld heb. Ik heb 'm nog liggen. ( de NES ook )
De echte klassiekers zaten in hun point&click spellen op SCUMM.

Monkey Island reeks.
Day of the Tentacle.
The Dig
Full Throttle
Indiana Jones and the last Crusade (graphic adventure, de platformer was crap)/Fate of Atlantis
Sam & Max hit the road
en natuurlijk Grim Fandango.

Al deze spellen zijn speelbaar op zo'n beetje alles (x86 via Linux, Windows of OSX, andere platformen hebben soms poorten, zoals op de DS of Wii) via ScummVM, en kan ook op redelijk hoge resoluties gespeeld worden dankzij goede interpolatie.

Probeer het eens, is misschien wat lower-paced dan X-Wing of TIE-Fighter, maar het zijn echt allemaal leuke spellen.
Nah, ik dacht aan de originele X-Wing (1993) .... ik ben geen console-gamer ;)
X wing alliance haalde het bij lange na niet bij de Xwing en Tie fighter voorgangers! Force commander was niet echt mijn ding, maar een SW Rebellion 2 zou ik blindelings kopen!
Force Commander? Die was echt slecht. Rebellion daarentegen was echt een pareltje, alleen werkte de space battles niet helemaal vlekkeloos. Wat dat betreft bood Empire at War een hoop verbetering in de Ground en Space battles, maar liet het een en ander van wat Rebellion zo leuk en uitdagend maakte vallen.
Denk dat ik Unleashed 2 toch snel ga kopen als die uit is...

Wat een spel!
Ja vind je het gek, ze maken al jaren niks creatiefs meer en melken de decennia oude IP van Lucas tot op het bot uit.. alle point and click adventures nog maar een keer in HD uitbrengen en allerlei kinderachtige Star Wars troep die heiligschennis is tov de originele saga.

[Reactie gewijzigd door BennieChris op 2 september 2010 14:06]

Welke point & clicks zijn er dan opnieuw in HD uitgebracht?

Behalve dan voor 'The Secret of Monkey Island', waarvan de remake alleen gedaan is om nieuwe spelers bekend te maken met het verhaal voor de release van Tales of Monkey Island.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 2 september 2010 15:58]

En Monkey Island 2 ook.
May the force be with them....

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True