Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 117 reacties

LucasArts gaat vanaf woensdag tien klassieke games uit zijn portfolio opnieuw uitbrengen via Steam, waaronder Loom en enkele Indiana Jones- en Star Wars-games. Ook heeft de nieuwe Monkey Island een releasedatum gekregen.

De tien classics die LucasArts woensdag als downloads via Valves Steam gaat aanbieden, zijn Loom, Armed and Dangerous, Indiana Jones and the Fate of Atlantis, Indiana Jones and the Last Crusade: The Graphic Adventure, Lego Indiana Jones: The Original Adventure, Star Wars Battlefront II, Star Wars Republic Commando, Star Wars Starfighter, The Dig en Thrillville: Off the Rails.

Lucasarts Classic Games Lucasarts Classic Games Lucasarts Classic Games

LucasArts maakt bekend dat de serie de eerste in een reeks vormt, en dat nieuwe titels via zijn Twitter-account bekendgemaakt zullen worden. Daar valt nu al te lezen dat de games gewoon uitvoerbare bestanden zijn en dat voor de oudere titels geen Scummvm of andere emulator nodig is. De ceo van LucasArts, Darrell Rodriguez, liet overigens blijken het zeer denkbaar te vinden dat de klassieke games van zijn bedrijf hun weg naar de iPhone, de Nintendo DS of de PSP Go zullen vinden.

Tevens heeft LucasArts aangekondigd dat de eerste van de vijf episodes van de nieuwe Tales of Monkey Island-serie op 7 juli voor de pc en WiiWare zal verschijnen. De remake van The Secret of Monkey Island zal vervolgens op 15 juli verschijnen. The Secret of Monkey Island: Special Edition heeft een hogere resolutie dan het origineel, terwijl er ook voice-overs zijn toegevoegd.

Tales of Monkey Island Tales of Monkey Island Tales of Monkey Island Tales of Monkey Island
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (117)

Tales of Monkey Island is helaas vandaag (7 juli) nog niet in de Nederlandse winkels te vinden. Ik weet niet of ze wel een Europese release gepland hebben.

Dit geeft trouwens wel aan dat Lucas weer naar de oude franchises aan het grijpen is, iets wat zeker niet verkeerd is. Day of the Tentacle II? }>
TOMI is vandaag in geen enkele winkel te vinden, ook geen Amerikaanse. Het is namelijk een download.

[Reactie gewijzigd door Edmond Dantes op 7 juli 2009 17:24]

De Store is om onduidelijke redenen een beetje overbelast, maar TOMI is inderdaad wel beschikbaar. ;)

Gaat de Secret: Special Edition straks ook over Steam verkocht worden?
Nou ja, pas vanaf 9:00 PST ongeveer.
Wij krijgen elke vrijdag nieuwe WiiWare etc; misschien dan weer eens kijken ;)
Day of the Tentacle II
Bedoel je niet Maniac Mansion 3? ;)

[Reactie gewijzigd door HerrPino op 7 juli 2009 17:13]

Suf, ik had eerder verwacht dat ze games zoals Tie-Fighter, X-wing, X-wing v.s. Tie-Fighter, Day of the Tentacle, e.d. zouden aanbieden.
d.o.t.t zal echt zeer cool zijn als ze die weer oppakken. Hoewel een nieuw jasje eroverheen wel leuk zal zijn. Net zoals bij Sam & Max. Grappige games zijn dat.

@HerrPino; die was idd ook erg leuk. Nooit kunnen uitspelen helaas

[Reactie gewijzigd door dvogel op 7 juli 2009 17:13]

Of zoals bij sommige windows versies.
En niet te vergeten Grim Fandango.
Wat niet is kan nog komen, ze moeten natuurlijk wel weer eerst de games testen op de nieuwe platformen voordat ze deze kunnen publiceren.. En dat testen zal best wel wat werk met zich meebrengen...
Veel mensen denken zo:
Als het meer moeite kost dan hoeft het niet.

1) torrent:
naam spel op torrensite intypen (1), torrent aanklikken en deze starten (2) wachten en wanneer klaar installeren (3)

2) steam:
registreren (1) spel zoeken (2) creditcard intypen (3) spel downloaden en installeren (4)

Voorbeeld btw, niet perse 100% realiteit of waarheid.
Waarom zou ik ook maar 1 cent in steam stoppen? Het is immers moeilijker om te gamen, en de drempel is hoger: je moet een creditcard hebben. Daarnaast hebben de oude games vaak toch geen online modus dus...

edit: ik koop games. Ik ben een ps3 gamer. Dat apparaat is de piracy-antichrist. Er bestaat namelijk geen piracy op die machine. De pc vind ik dan weer matig dus speel/kopieer ik ook niet erop. Het was alleen maar een voorbeeld om aan te tonen hoe kortzichtig de piraten zijn. Ze zullen zelfs zeggen: "ja maar het betalen is een extra handeling en ik wil alleen ff snel gamen".
Triest. Het gebrek aan interessante pc games die moeiten uitkomen (behalve blizzerd dan) is een direct gevolg van die houding, dat zeggen bijna alle pc developers ook.

[Reactie gewijzigd door Faust op 7 juli 2009 17:20]

Fan van steam ben ik ook niet, gedeeltelijk vanwege creditcards, gedeeltelijk omdat ik graag 2ehands (ver)handel, mocht een game k*t zijn, wil ik hem door kunnen verkopen.

Maar om over methode 1 te spreken, tsja, misschien om het 'eens' te proberen (waar is de hype om te doen?), of om je PC schoon te houden met SecuROM zut. Maar om heel eerlijk te zijn, steun ik liever de makers van >GOEDE< spellen (EA krijgt zelden geld van me, eigenlijk alleen als het een net-aangekochte franchise is, zoals nu Mass Effect, ME-1 was zo'n beetje zonder EA gemaakt, ME-2 zal wel aardig zijn, ik vrees echter dat ze Mass Effect 3 een typisch EA-product gaan maken), de laatste tijd heeft GPG veel van me gekregen, en de makers van de Homeworld spellen heb ik ook altijd eer aangedaan door hun software te kopen. Om over Blizzard nog maar te zwijgen, die zijn rijk van me geworden, en dat zullen ze weer doen als Starcraft 2 en Diablo 3 uitkomen.
DIgitale distributie heeft zeker een toekomst, de 3 grote spelconsoles bewijzen dit, maar steam is inderdaad te omslachtig. Op een open platform als de pc is het niet gemakkelijk om een niet intrusieve DRM methode te ontwerpen zoals op een spelconsole wel mogelijk is.
Ik heb de site al eerder in gelijkaardige berichten vernoemd: GoG is een site die bewijst dat het ook anders kan. Onder het motto "softwarepiraten geraken toch wel aan hun games, wat we ook proberen" verkopen zij hun games volledig vrij. Geen DRM, geen CD-keys's: Betaal het bedrag en het spel is voorgoed van jou.
De bovengenoemde site richt zich specifiek op gameklassiekers maar ik geloof er stellig in dat hedendaagse gamedistributeurs een stuk meer zouden verkopen als ze hun klanten niet zouden pesten met DRM beperkingen, securom toestanden, verplichte internetverbinding en andere perikelen.
Er zijn twee problemen met Steam :
  • betaalmethodes.
  • loskoppelen van games aan een account.
Indien die opgelost zijn kan je nog maar weinig negatiefs over steam vermelden.
Er zijn twee problemen met Steam :
  • betaalmethodes.
  • loskoppelen van games aan een account.
Wat is het probleem met betaalmethodes? Je kan bij Steam ook via een kleine omweg betalen met iDeal, voor degenen die geen creditcard hebben en geen PayPal willen.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 7 juli 2009 22:48]

Veel software mag je niet doorverkopen aangezien de licentie onoverdraagbaar is, het was vroeger alleen lastig om dat technisch af te dwingen.
Volgens de ELU mag je de meeste games ook niet doorverkopen ;)
Kleine opmerking, via Steam kan je gebruik maken van Click and Buy, welke weer gebruik maken van Paypal, welke weer aan je bankrekening gekoppeld kan worden. Een beetje omslachtig maar na het een keertje ingesteld te hebben werkt het wel gewoon zoals het hoort en is het redelijk makkelijk om via Steam spellen te bestellen.
Steam ondersteunt ook directe betalingen via PayPal dus dat hoeft niet (meer) via de Click and Buy omweg.
Als iedereen zo zou denken dan brengt geen ontwikkelaar meer nieuwe games uit, development is immers ook niet gratis.

Waar ik me drukker om maak is dat ze Europa weer eens met releases overslaan, dat werkt piraterij wel in de hand. Europezen gaan immers aan het downloaden omdat ze het spel ook vanaf day 0 willen spelen.
Omdat je met manier 1 de kans loopt om trojans & virussen binnen te halen door malafide cracks etc. en het niet altijd even duidelijk is voor iedereen hoe hij een ISO moet mounten of moet gaan rommelen in Program Files om een dll te vervangen ...

Ik geef toe dat manier 1 voor mensen die het kunnen het inderdaad de snelste manier is maar voor iemand die het verstand niet heeft is manier 2 een stuk simpeler en veiliger. Verder heb je met steam ook een aantal voordelen, je spellen zijn gekoppeld aan een account en bij een crash of andere kan je al je spellen gewoon terug downloaden terwijl torrents en andere na verloop van tijd verdwijnen ...

Nu de games van LucasArts waar dit bericht over gaat ken ik niet :P maar ik kan me wel voorstellen dat sommigen mensen er blij mee zullen zijn ... Ook voor Steam is dit weer een extra zakcentje en gratis reclame

[Reactie gewijzigd door KimG op 7 juli 2009 17:18]

oke voor 1 aankoop/spel is een torrent SOMS wel fijner,maar als je een ouder of niet bekend spel zoekt kan je nog wel 20 of 30 stappen toevoegen zoals torrent verwijderen vanwege gebrek aan seeds.

en wat steam eigenlijk best fijn maakt is geen cd's, na het kopen is het meer zo

(1) installeren (2) inloggen (3) je spellen laten downloaden/instaleren

torrents eindigen na een tijd zonder seeds/ interesse en dan word het lastig om het spel te vinden, de steam servers... werken soms gewoon niet >.> maar meestal download je de spellen sneller dan de gemiddelde torrent + die auto install ipv rar's uitpakken, iso mounten en dan instaleren en dan nog een patch of 2 downloaden scheelt ook veel tijd en moeite.

[Reactie gewijzigd door anub1s17 op 7 juli 2009 17:21]

Hmm, dit gaat geen succes worden, als het toen al niet goed verkocht
dan gaat het nu zeker niet verkopen!
Dit is net als Amazon: long tail strategy - volume hoeft niet - wel leuk :)
Ik hoop alleen dat ze niet de zelfde prijzen hanteren als voor alle andere games op Steam.. als je in Europa woont, ben je screwed: games die in de US $29,95 kosten, vragen ze op steam rustig €49,95 voor... of ze zetten d'r gewoon simpelweg een euroteken voor ipv een dollar teken.

1€ != 1$
lol, bij Steam voor europa is de prijs MET btw, in de US zonder
Ik dacht vroeger hetzelfde als jij, maar ben dit beginnen uitrekenen

In de meeste gevallen ben ik zelfs nog GOEDKOPER uit dan dat ik het aan de Amerikaanse prijs gekocht zou hebben.

Tuurlijk, het zal wel niet op alle games zo zijn, maar jouw voorbeeld dat iets wat $29.95 nu €49.95 zou kosten is zelfs in het slechtste geval niet mogelijk volgens mij.

Of heb je soms iets dat dat kan bevestigen?
Dat kan zeer goed bevestig worden zelf.

http://www.steamunpowered.eu/forums.php?m=posts&q=120

Dit bevat een lijst van alle Games op Steam. Met de vergelijking tussen de US, UK, en EU prijs ( inc de verschillende Tier 1,2,3 ). Note: We Belgie / Nederland zijn Tier 1. Die dat de volle pot krijgen ).

Zoals je snel kan zien, is het gemiddelde prijsverschil enkel in Steam allen, al 30%

En dan heb je zo een leuke als:

* Mass Effect
EU: 44.99€
US: $19.99 or 14.28€, 31.7% of Tier 1/EU price

Ja, je leest dit goed. Een Amerikaan betaald zonder onze tax, dus 14.28€. Zelf al doe je er 20% bij ... is het maximaal 17€ dat het ons moet kosten....

* Assassin's Creed™: Director's Cut Edition
EU: 29.99€
US: $19.99 or 14.28€, 47.6% of Tier 1/EU price

* Dead Space
EU: 44.99€
US: $29.99 or 21.43€, 47.6% of Tier 1/EU price

* Quantum of Solace
EU: 49.99€
US: $19.99 or 14.28€, 28.5% of Tier 1/EU price

* Overlord II
EU: 49.99€
US: $39.99 or 28.58€, 57.1% of Tier 1/EU price

Mirror's Edge™
EU: 49.99€
US: $19.99 or 14.28€, 28.5% of Tier 1/EU price

Het valt ook op, dat het vaak populaire games zijn, waarbij de prijs zo hoog gehouden word voor de EU markt, en snel zakt op de VS markt.

En dit zijn interne prijs vergelijkingen! Vaak durf je nog goedkopere uit te komen dan de Steam VS prijzen door de bestellen bij play.com, of amazone.co.uk, ... En dat voor het fysiek product!
"BTW" die Valve vervolgens volledig in hun eige zak steekt, bedrijven in de VS zijn niet verplicht de BTW af te dragen aan een Europees land. Verder is de BTW die Valve rekent 20%, en niet 19% zoals het in Nederland geld (en 0% zoals het voor virtuele goederen in Noorwegen van toepassing is).
Voor mij de reden dat ik heel steam heb verlaten...

Moralistisch gezien zijn die jongens tegenwoordig nog slechter bezig dan EA. Prijsverhogingen tot 300% doorvoeren en daarna doodleuk in de media verkondigen dat games te duur zijn. Na het succes van L4D meteen (in record tijd!) maar even een nieuwe L4D 2 neerzetten zodat ze het wat meer kunnen uitmelken. Het boeit ze verder niet dat daarmee de hele community in 2en wordt getrokken... etc... etc...

Het T.net artikel vermeld nog geen prijs overigens omdat deze ook nog niet bekend is... gemaakt.
Get your facts straight...
Het ontwikkelteam van Left 4 Dead was al met Left 4 Dead 2 bezig toen Valve het team overnam. Dit was oorsprongelijk niet van Valve maar alleen uitgebracht door Valve. Gabe heeft ook al gezegd dat het niet echt perfect is maar hij wilde het team zijn gang laten gaan omdat ze al vrij ver waren met Left 4 Dead 2.

Feit is dat Valve gewoon nog steeds ontzettend goede support heeft op hun eigen games (TF2, HL2, maar zelfs HL1 en CS1.6 heeft laatst nog een update gekregen).

Dat de prijzen in Europa niet hetzelfde is als in US is altijd al zo geweest, de prijzen in Europa waren altijd hoger in US. Wat ik echter wel raar vind is dat de retail prijzen vaak veel lager liggen.
Het is aan de uitgevers om de prijzen te zetten, daar heeft Steam weinig mee nodig, je ziet namelijk ook games die in Europa goedkoper zijn.

Steam als platform is natuurlijk nog steeds perfect, je kan je games overal installeren en je hebt nooit CD/DVD/Whatever nodig, click and play, het gaat erg gemakkelijk en games worden automatisch voor je gepatched, ideaal als je niet iedere keer patches wilt zoeken, maar ook als je opnieuw installeert hoef je niet eerst een uur patches te installeren omdat Steam ze meteen inbakt. De support van Steam is naar mijn mening ook erg goed, ik heb diverse malen een klein probleem gehad en ze reageren altijd binnen en dag en zijn erg beleefd.
"... Steam als platform is natuurlijk nog steeds perfect, je kan je games overal installeren en je hebt nooit CD/DVD/Whatever nodig ..."

Je kan ook overdrijven he; je hebt dan misschien geen CD/DVD nodig, maar wel een internetverbinding. En als Steam of je ISP een storing heeft en je probeert te verbinden, dan kun je daarna die games niet meer offline spelen totdat je weer een keer succesvol aangelogd bent.

En wat als Valve/Steam failliet gaat ? Zeg maar dag met je handje tegen je duurbetaalde games ... Je mag hopen dat ze daar op tijd een 'officiele fix' voor maken, maar je hebt geen enkele garantie. Dat is met een CD/DVD wel anders.

Tevens meld je dat sommige games in Europa goedkoper zijn, maar waarschijnlijk zijn er 10x zoveel games die duurder zijn (nog even los van de kwaliteit/ouderdom van die 'goedkopere' games).

En dat de prijzen in Europa 'altijd al' hoger waren, was vroeger nog te verantwoorden door de invoer- en distributiekosten, maar met Steam geldt dat veel minder. De dollar-prijs zou gewoon naar euro omgerekend moeten worden met dan eventueel een BTW toeslag, maar dat gebeurt dus vaak niet. De prijzen zijn zo hoog omdat er toch wel vraag naar is, er zijn immers geen alternatieven (grijze import). Kun je bijna misbruik van een monopolie-positie noemen, er vind geografische differentatie (discriminatie ?) plaats zonder enige vorm van onderbouwing ... Dus hoezo 'Steam is perfect' ?

Begrijp me niet verkeerd, ik denk dat Steam een goede ontwikkeling is als alternatief distributie platform met o.a. de door jou al genoemde niet onbelangrijke voordelen, maar persoonlijk heb ik liever zelf de controle over m'n betaalde produkten in de vorm van fysieke media (CD/DVD). En dat nog even los van de data-mining die Steam doet ...

[Reactie gewijzigd door SKiLLa op 7 juli 2009 21:05]

Je vergeet wel een belangrijk punt.. Er zijn wel zeker distributie kosten!! En die zitten tegenwoordig niet meer in het verspreiden van DVD-tjes maar in het onderhouden van een datacenter.

Het lijkt mij zeker erg aannemlijk dat er een datacenter met steam in Europa zit. Je roept zomaar dat er geograffische 'discrementatie' achter zit, zonder dit soort dingen te overwegen.

In vergelijking met de VS kunnen dingen hier voor Valve mogelijk een stuk duurder zijn.. Denk aan electriek, hoge brandbreedtes naar interconnecties, in Europa is het internet een stuk versplinterderder dan in de VS, allemaal mogelijkheden die kunnen mee spelen.

Daarnaast, heb jij geen echte fysieke controle over je fysieke media. Met die idiote kopieerbeveiligingen van tegenwoordig (Denkt aan Spore..) die officieel verboden zijn om te kraken..

imho een tikje kortzichtige reactie...
Ik vergeet helemaal niets, ik zeg toch niet dat er geen distributie-kosten zijn, maar alleen dat die - per verkochte unit - een veel kleinere rol spelen.

Bij ouderwetse media is de prijs (voor het drukken, verpakking, transport) goed per unit uit te drukken en redelijk 'fixed' (op volume-staffels na).

Met streaming-technologie is die kostenpost heel anders opgebouwd: Je hebt enorme investeringskosten in het platform, of je nu een game (streamend) verkoopt of niet. De kostprijs factor per unit bestaat bijna uitsluitend het dataverkeer + account storage kosten. Ofwel; hoe meer games je streamend verkoopt, hoe kleiner de distributie-kosten per game.

De kostprijsfactor van die benodigde investeringskosten wordt gewoon over alle verkochte games verrekend (middelen). Of de kosten in de EU dan hoger of lager dan de USA is dus niet/amper relevant.

Verder is b.v. de AMS-IX het grootste knooppunt van de wereld, en zijn de (telco) bandbreedte prijzen in de EU juist lager dan in de US wegens de betere infrastructuur (meer capaciteit beschikbaar).

En zelfs als ze die kosten wel per geografische lokatie zouden verrekenen, dan zou dit marginale verschillen opleveren per verkochte unit en verklaart het niet de vele dollars verschil tussen USA en EU prijzen. Je redenatie gaat dus totaal niet op.

Mbt kopieerbeveiligingen; met een techniek als Steam 'huur' je echt software en kan de uitgever op elk willekeurig moment je licentie intrekken. Ze kunnen failliet gaan, je bannen of je internet gaat stuk en dan heb je 'niets' meer. Bij fysieke media als CDs/DVDs - met of zonder kopieerbeveiliging - kan niemand die licentie intrekken en ben je niet afhankelijk van de grillen van de uitgever of je internetverbinding.

Het door jou genoemde Spore iheeft een hybride DRM, er zit een fysieke beveiliging op de DVD (SecuROM) en online activatie is verplicht. Die valt dus eigenlijk onder het kopje 'en-en' en zou ik dus ook nooit kopen.

EDIT @Rizon: Zie hierboven, je kan Steam games wel offline spelen als je daarvoor ze online geauthoriseerd hebt. Echter als er storing is en de authenticatie mislukt daardoor, dan kun je daarna je games niet offline spelen totdat ze opnieuw succesvol geauthoriseerd zijn.

[Reactie gewijzigd door SKiLLa op 8 juli 2009 11:59]

Ik heb geen verbinding nodig om m'n steam games te spelen. Dit weekend nog gans de zaterdag zonder internet geweest en ik heb lustig kunnen spelen ipv in die rotte zon te gaan :/

En er zou inderdaad niemand zin hebben om Steam over te nemen als het failliet gaat :D
Vroeger waren de prijzen op Steam voor Europeanen in dollars, er was dus geen verschil met de amerikaanse prijzen (en door de lage dollar koers was het een stuk voordeliger).

Nu is de prijs in Euros hetzelfde als de dollar prijs, of zelfs duurder. Dat neemt bij mij een hoop goodwill weg en ik koop alleen nog maar iets op Steam als het echt niet anders kan. Jammer, want ik ben het met je eens dat het een goed distributie platform is.
via internet betaal je in de us geen belasting, in nederland wel, dat verklaard al 19% verschil in prijs.
als het 1 op 1 is dan moet je niet te veel zeuren, dat is normaal voor een hoop electronica.
Denk je echt dat Valve hier in Nederland btw afdraagt voor wat ze aan Nederlandse klanten verkopen?
Ja, dat doen ze inderdaad, zoals dit geldt voor allelanden binnen de EU. In de tijd dat je nog in USD betaalde op Steam, was het ook geen 1 op 1 maar werd er altijd 19% aan BTW toegevoegd bij het afrekenen.
Gelukkig zijn steam keys ook in online winkels te koop, voor lagere prijzen dan bij steam. Ik gebruik steam wel maar ik koop er zeker niks, deze strategie werkt erg fijn. :)
Off topic maar..

Huh??
Mag ik vragen bij welke webwinkel je zo'n steam-key koopt?
Als dat namelijk USA-winkels zijn zou dat financieel erg aantrekkelijk kunnen zijn.
Ik koop best veel games via Steam maar stiekem erger ik me dood over die enorme prijsverschillen VS-Europa.

Iets meer OT:
Ik dacht heel even dat ze Star Wars Tie Fighter er ook bij hadden gedaan.
Dat was echt zo'n supergoeie game. Daar zou ik heel graag een 2009 versie van willen zien :)
http://www.onlinekeystore.com

Deze heeft een hoop keys voor Steam. En sommige tegen +- 1/3de of 1/4de van de prijs dat je betaald voor hetzelfde game op Steam ( maar dat je dan wel op Steam kan registreren ;) ).

Kijk op http://www.steamunpowered.eu/ Rechter menu -> Alternatieven.

Daar staat een volledige lijst van alternatieve winkels of key sites die bevestigd zijn.
Tie Fighter 95 kun je nog gewoon kopen in een beetje gameswinkel hoor, net als de CD-versie(VESA 640x480). En die werkt prima onder XP en Vista.

Let wel dat je in hogere resoluties hetzelfde effect krijgt als bij de ge-update wingcommander games, je onboard gaat hikken tijdens een dogfight.
Meen je nou dat die spellen niet goed verkochten? Volgens mij zitten er een aantal redelijke toppers tussen. Loom, Indiana Jones Fate of Atlantis + Last Crusade en The Dig.

Ik vind het wel jammer dat ze bijvoorbeeld X-wing of Tie Fighter niet renewen... Waren ook geweldige games.
Zet er X-wing Tie-Fighter X-wing vs Tie-Fighter of X-Wing alliance op en ik koop het hele pack...

Wel graag met werkende online support, laatste keer dat ik Xwing alliance speelde onine werkte het niet meer omdat het via MSN-Zone moest ofzo...
Wel graag met werkende online support, laatste keer dat ik Xwing alliance speelde onine werkte het niet meer omdat het via MSN-Zone moest ofzo...
MSN Zone Gaming Network en Direct Play Lobby bestaan niet meer, maar via Errant Venture zijn X-Wing vs. TIE Fighter en X-Wing Alliance nog steeds online te spelen.
Ik vind het wel jammer dat ze bijvoorbeeld X-wing of Tie Fighter niet renewen... Waren ook geweldige games.
Inderdaad, daar zocht ik ook naar in het lijstje! Ik heb hier nog een hele berg floppies (3,5 inch, dat al wel :+ ) maar mijn PC heeft geen floppy drive meer! :'(
Waren geweldige games, menig uurtje mee doorgebracht. Hup Lukas, even de graphics oppoetsen en gaan met die banaan! _/-\o_
Jaaa, maar dan natuurlijk ook met de nieuwste snufjes.
Force-feedback joystick, surround sound. (misschien 3d bril?)

Maar niet meer de foutmeldingen van toen.

"Whoops, you did something we didn't think of." ;)
Vond je de foutmeldingen al vervelend? Dan ben je het hele gezeur met geheugenmanagement vergeten zeker! :o Als ik me goed herinner moest je voor bijvoorbeeld Dune 2 kiezen uit óf geluid, óf je muis. Er was (per definitie) niet genoeg himem, EMX, XMS en hoe heette het allemaal ook alweer voor beide. Dat waren nog eens tijden; voor elk spel een aparte bootfloppy hebben liggen met net de goede instellingen om het spel überhaupt op te kunnen starten. :p

Oh, en ik wil die spellen juist zonder de nieuwste snufjes (of in elk geval, met een optie om ze uit te schakelen). Tuurlijk is een star destroyer die zou uit de film lijkt te komen gaaf, maar een star destroyer van slechts enkele tientallen polygonen is toch veel nostalgischer? Dat je (na het veel teveel gespeeld te hebben 8-) ) gewoon gevoel begint te krijgen voor hoe dichtbij je moet vliegen voordat de gedetailleerde versie van het model wordt ingeladen... :Y)
Dune2 kon werken met beide, en je muis deed het al met 516K ram op een 286, als je dit niet lukte draaide je niet onder DOS5, maar onder 3.3 of 4.11, gezien je muisdriver geheel in UMB's kon worden geladen(het geheugen tussen de 640 en 1024K ram.
hmm nog zo'n slachtoffer die zijn mem toen niet goed op orde kreeg.
Persoonlijk was bij mij alles perfect speelbaar zonder ooit maar een andere opstart disk te moeten maken.
idd qemm386 en een paar andere truckjes uitvoeren en ik had het meeste free low mem van de hele school.

onlangs nog eens de originele duke3d geïnstalleerd, man dat is armzalig als je dat op een LCD speelt, zelfs op een 15". een CRT doet het dan beter.
X-wing Alliance ondersteunde force feedback, voor mij reden om toen 300 gulden (slik) aan een ff-joystick uit te geven...

Wat heb ik me ermee vermaakt, zeg... Nostalgie. :)
X-Wing en Tie-Fighter in DX10/11 versies :9~

Doe dan ook meteen Dark Forces en Full Throttle erbij, en maak een update op BOB:Their finest hour en SWOTL.
X-Wing vs. TIE fighter zou ik zeker nog een keertje willen zien met het grafisch geweld wat we nu kunnen uitpoepen. Dan valt zelfs ILM van zijn stokje, eventjes real-time een Imperial Star Destroyer in bioscoopkwaliteit op het scherm toveren....

Dark Forces, dat waren nog eens tijden... daar kan SW:KoTOR of TFU niet tegenop.
Hehehe, inderdaad.. en de 3D modeling community heeft genoeg 3D modellen gemaakt om dat te kunnen bewerkstelligen.. kwestie van een game engine d'r omheen bouwen, de gameplay finetunen, storyline overnemen en voila.. knallen maar!
Dark forces! :9~
Wat een spel van hun! Die will ik weer spelen! (1995, wat gaat de tijd snel, dat is alweer 14 jaar geleden!)
quote: Wikipedia
The Dark Forces Strategy guide claims that development was well underway before Doom was released and that the game was pushed back once Doom hit shelves so that it could be polished.
En dat is ze zo vreselijk goed gelukt.... 8-)
Dat is ze helemaal niet goed gelukt gezien doom eindeloos veel bekender is dan Dark Forces.

Een van de redenen dat bv. x-wing nog te installeren is en te draaien op een 8086 met 512KB(en er zelfs een CGA renderer is!) is dat het lucasarts team ging huilen toen er op een vroegere game-expo "wingleader" gedemonstreerd werd als vervolg op "space rogue", met een toen revolutionaire game engine, en lucasarts terug ging naar de tekentafel, het was dus niet de eerste keer.

Verder is de Dark forces engine heel erg goed, dingen als Indiana Jones en the Emperors Tomb, Outlaws, en uiteraard Jedi Knight/Dark foreces 2 en mysteries of the Sith.

Voor Jedi knight 2 schakelden ze trouwens over op de Engine van Quake3, dus ID heeft uiteindelijk gewonnen :Y)

[Reactie gewijzigd door Maikel_1976 op 8 juli 2009 09:31]

Hoe kom je erbij dat die spellen toen al niet goed verkochten?
Hoe kom je erbij dat die spellen niet goed verkochten? Volgens mij waren adventures (zowel van Lucasarts als van Sierra) zeer populair.

Ik zie dat je van '94 bent, heb je deze spellen ooit wel es gespeeld?
Zolang ze die oude classics voor 2-3$ gaan verkopen zal het wel lopen.

Ik wil de classieke monkey island nog wel weer eens doorlopen voor zo'n prijsje hoor :)
Waarom? Hi-Res monkey Island 1 komt er aan?
Erg mooi dat via zo'n platform oudere games alsnog beschikbaar zijn en ditmaal op een legale manier. Ik mis alleen nog enkele toffe titels zoals Grim Fandango en de Jedi Knight reeks.
Ook een leuke site is dan Good old Games (GOG.com), waar ze heel veel klassiekers hebben. Vandaag nog Knights and Merchants (met uitbreidingspakket) gekocht voor $ 4,79, en GOG is volledig DRM vrij (de gedownloade spellen zijn dus niet verbonden aan een account zoals met Steam).

[Reactie gewijzigd door Florisjuh op 7 juli 2009 18:10]

Interessante site, wel wat gelimiteerd aanbod echter.
Geen revenant.
Geen ultima.
Geen larry.
Geen monkey island.

[Reactie gewijzigd door bbr op 8 juli 2009 08:58]

Ik weet niet waar jij woont, maar er zijn genoeg gamewinkels die retro spul verkopen, gewoon origineel(CD-games dan, floppy versies zijn er nog, maar die floppy's zijn nagenoeg onbruikbaar, alsnog, dan koop je ze en download je de images, doe je niks verkeerd)
Jedi Knight kun je dus ook nog steeds kopen ;)
Jedi Knight: Dark Forces II heb ik véél gespeeld... Op WinXP draait dit spel nog steeds goed :)

Helaas heb ik de oude Jedi Knight's niet meer gezien op legale wijze...

[Reactie gewijzigd door remy007 op 7 juli 2009 18:57]

Dan heb je ook de fantastische filmscenes gemist... Die waren wel degelijk de moeite waard, snapte je het verhaal ook beter en de aanloop met mysteries of the sith die een brug sloeg met "Heir to the Empire"(het volgens mij 8e boek)
Ik vraag me af of de adventures wel ze gewaardeerd gaan worden. Een van de klachten die je de laatste jaren veel over games hoort is dat ze veel te kort zijn. Aan de andere kant had ik als kleine jongen veel plezier van Day Of The Tentacle, waarbij mijn Engelse taal toch de beperkte factor was.

Day of the Tentacle II lijkt me onwaarschijnlijk, aangezien deze zelf al een sequel was op maniac mansion ;)
Dat zou dan dus Maniac Mansion 3 opleveren, bring it on! Hopelijk kun je dan ook weer Day of the Tentacle spelen op een computer in het spel zoals je ook de volledige Maniac Mansion kon spelen op de PC van Weird Ed Edison in Day of the Tentacle. Matroshka effect. :)

[Reactie gewijzigd door d3vlin op 7 juli 2009 17:32]

Als je de oude orginele CD hebt kun je DOTT onder SCUMM VM direct in Windows XP spelen. Werkt heel goed; een jaartje geleden nog gedaan. Het blijft een van mijn favoriete spellen of all time.
Day of the Tentacle II lijkt me onwaarschijnlijk, aangezien deze zelf al een sequel was op maniac mansion ;)
Dat hield Jedi Knight II ook niet tegen. :P
De remake van de originele Monkey Island reeks gaat ook binnen enkele weken op xbox live arcade uitkomen en als ik me niet vergis zullen de nieuwe episodes op een later tijdstip ook op live arcade verschijnen.
Beetje verwarrend dat de oude titels nu op de Wii uit komen, en de nieuwe games op de 360 :?.

Balen dat het niet voor Mac of PS3 uitkomt :(
Ik mis in die lijst zo Full Throttle, ik heb dat spel wel 15x doorgespeeld. Verder natuurlijk een goede zaak, al had ik het opzich ook netjes gevonden als deze games net zoals bijvoorbeeld GTA2 gewoon vrijgegeven werden, maarja dat is niet echt Lucas zijn stijl helaas.

Daarnaast ben benieuwd of een nieuwe monkey island kon opleven naar de naam
The Secret of Monkey Island: Special Edition heeft een hogere resolutie dan het origineel, terwijl er ook voice-overs zijn toegevoegd.
Dat mag ik hopen ja :P Het originele was volgens mij nog EGA (16kleuren) of misschien VGA (256kleuren), met ik dacht een resolutie van 640x480 (volgens mij zelfs nog lager) Die remake ga ik halen iig, in mijn jongere jaren heel wat met mijn zwaard rondgezwaaid als een plumeau ;) (grapje voor de kenners)
Dat ze de games opnieuw uitbrengen is goed nieuws, zitten zeker leuke en geniale games bij zoals Indiana Jonas. Pure nostalgie, denkt dat de meeste wat oudere gamers minstens een aantal van de bovenstaande Lucas Arts spellen met veel plezier gespeeld heeft in het verleden (en misschien nu nog wel).

Alleen wel jammer dat ze de games via Steam uit gaan brengen, dat is wat mij betreft een grote dealbreaker :( Gelukkig zijn er van sommige klassiekers ook remakes of abandonware te vinden :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True