Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 139 reacties

De Nederlandse webshop 12Game.com gaat begin deze maand van start met een dienst waarbij legaal games kunnen worden gedownload. De prijzen zullen waarschijnlijk niet veel lager liggen dan bij 'fysieke' aankopen.

12Game DownloadgamesBij de start van de online-downloadservice zullen enkel nog games van Ubisoft beschikbaar zijn. Sega zou op korte termijn volgen, waarna volgend jaar ook andere uitgevers zouden moeten volgen. De meeste uitgevers staan volgens Nils van der Knaap van de webwinkel positief tegenover de dienst. 12Game.com voert onder andere gesprekken met Electronic Arts, 2K Games en THQ.

Niet alleen nieuwe games moeten op het platform verschijnen, maar ook oudere titels die niet meer nieuw in de winkel te verkrijgen zijn. "We streven ernaar om ons hele assortiment online uit te brengen", zei Van der Knaap tegen Tweakers.net. Van Ubisoft zijn bij de lancering van de downloaddienst circa dertig games beschikbaar, waaronder Ghost Recon: Advanced Warfighter 2, Anno 1404 en Call of Juarez: Bound in Blood.

De prijzen van de downloadversies zullen niet significant lager liggen dan de 'fysieke' versies. "Het liefst willen uitgevers gewoon dezelfde prijzen hanteren voor online versies", aldus de 12Game-woordvoerder. Hij denkt niet dat gamers daardoor liever een even dure fysieke versie aanschaffen. "Je betaalt bijvoorbeeld geen verzendkosten als je het spel online koopt. Uitgevers kunnen bovendien extra's toevoegen om online verkoop te stimuleren, zoals ingame-content."

Games kunnen, nadat ze zijn aangeschaft, drie keer worden gedownload. Als een koper zijn spelbestanden daarna nog een keer opnieuw wil downloaden, moet hij telefonisch contact opnemen. De limiet geldt overigens alleen voor het downloaden van de game en niet voor de installatie of activatie. Hoe vaak een consument zijn spel kan herinstalleren hangt van de ingebouwde beveiliging van de game af. "We leveren eigenlijk gewoon een rip van de dvd", zei Van der Knaap. Daarmee verschilt de dienst van het populaire Steam, dat games via een account aan één persoon koppelt om te voorkomen dat games illegaal worden verspreid.

12Game.com heeft de mogelijkheid ingebouwd om nog niet uitgegeven games alvast voor een groot deel te downloaden, waarna de koper op de releasedag alleen nog maar het laatste deel van de game hoeft binnen te halen. Het streven van 12Game.com is om games op de releasedag om 12 uur 's nachts beschikbaar te stellen.

12Game Downloadgames

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (139)

Goed initiatief hoor, als ik heel eerlijk ben vind ik een product download comfortabeler dan het hebben van een fysiek medium zoals een dvd.

Het hoesje en handboek etc verdwijnen toch allemaal op de plank of in een doos ergens.

Ga zo door mensen..

(PS: niet te vergeten is het dan ook nog handig om je spel vanaf overal in de wereld te kunnen downloaden, erg handig voor mensen als ik die niet in Nederland wonen)
ik heb toch liever een DVD, die kan je opbergen en als je pc crashed is je spel niet weg..

en ik vind dit gewoon schaamtelijk meer geld verdienen, want nu hoeven ze geen dvd+boekje+hoes te maken dus minder kosten voor de fabrikant en evenveel voor ons.

dus nee dankje ik koop ze wel gewoon fysiek.
maar nu kun je wel vanuit je luie stoel games kopen. verder zou je denk ik wel een code krijgen waarmee je het spel opnieuw kunt downloaden na een crash van de pc neem ik aan.

van de andere kant vind ik het toch fijn om een dvd-tje te hebben als ik een spel koop.
maar nu kun je wel vanuit je luie stoel games kopen. verder zou je denk ik wel een code krijgen waarmee je het spel opnieuw kunt downloaden na een crash van de pc neem ik aan.

van de andere kant vind ik het toch fijn om een dvd-tje te hebben als ik een spel koop.
Nu kan ik ook games kopen vanuit m'n luie stoel als ik dat online doe, maar dan ben ik stukken goedkoper uit, omdat ik geen games ga kopen in Nederland omdat wij gewoon veel duurder zijn dan bijvoorbeeld het VK, waar ik games soms voor GBP20 minder in de winkel zie liggen dan de prijzen die we hier betalen.

Ik denk dat veel mensen er toch voor kiezen om de game gewoon te kopen als het prijsverschil te klein is. Online kopen is tegenwoordig ook zo gedaan en als je een shop hebt die snel bezorgt is de tijd dat je erop moet wachten ook niet veel langer (immers, 8GB downloaden met een gemiddelde 2Mbit lijn is ook niet alles, en helaas heeft nog niet iedereen een dikke internetpijp).
als je pc crashed is je spel niet weg
Met Steam wordt de aankoop aan je account gekoppeld. Je kan het zo vaak je wil herinstalleren (ook op meerdere systemen, maar je kan slechts op één tegelijk spelen). De aanpak van 12Game.com lijkt me inderdaad minder interessant.
want nu hoeven ze geen dvd+boekje+hoes te maken
Dat kost nagenoeg niks. Misschien 20 cent. De kost die ze dus uitsparen is bijzonder gering. Bovendien is de infrastructuur niet gratis. Bijgevolg kan er ook niet veel van de prijs.

Steam levert wel vaak een manual in .pdf formaat. Geen idee of 12Game.com er ook een toevoegt als het niet op de DVD staat...

[Reactie gewijzigd door c0d1f1ed op 1 oktober 2009 14:38]

Dat kost nagenoeg niks. Misschien 20 cent. De kost die ze dus uitsparen is bijzonder gering. Bovendien is de infrastructuur niet gratis. Bijgevolg kan er ook niet veel van de prijs.
Er kan wel degelijk veel van de prijs. Het drukken en produceren van de hoesjes kost per stuk weliswaar niet veel, ze moeten wel ontworpen worden en vertaald. Dat terzijde, want die bezuinigingen zullen inderdaad niet meteen leiden tot een aanzienlijk lagere prijs.

Bij fysieke distributie heb je echter wel een flinke keten aan bedrijven tussen de developer en de klant. Uitgevers, fabrikanten, transportbedrijven, groothandels en winkels rekenen allemaal een winstmarge en zijn zich er van bewust dat het verhogen van die marge relatief weinig invloed heeft op de uiteindelijke aanschafprijs en dus op het aantal kopers, maar hun omzet significant doet stijgen. Het zijn dus niet zozeer de operationele kosten die fysieke distributie zoveel duurder maken, maar het grote aantal ondernemingen die erop willen verdienen. Distributie via het internet omzeilt veel van deze bedrijven en kan daarom in principe veel goedkoper.

Men heeft echter dondersgoed in de gaten dat men het verschil ook gewoon zelf in de zak kan steken en omdat de verspreiding van games wettelijk gemonopoliseerd is, zal men de prijzen niet gauw verlagen.
Als je even gaat zoeken op Internet, kom je er al snel achter dat het maken van een hoesje 65 cent kost als je er 250 besteld (en dan maakt de webshop daar nog winst op). Ook het drukken van een boekje kost enkele centen.
Het boekje zelf zullen ze waarschijnlijk blijven maken, maar dan in PDF formaat publiceren. Kosten voor het ontwerpen zijn er dus nog steeds.
Nu weet ik niet precies wat het kost om een DVD te drukken, maar ik vermoed dat ook dat enkele centen kost.

Het vervoer van alles kost meer dan digitaal distribueren, maar dat zijn geen euro's. De grootste partij die voor kosten zorgt zijn volgens mij nog steeds de uitgevers. De extra kosten voor het fysieke product zijn nihil en de uitgevers willen grog geld blijven verdienen.
Je zou ook 1 (externe) harddisk kunnen reserveren om al je games (ISO's bijv.) op op te slaan, dan heb je in de kast 1 schijf liggen met al je games erop in plaats voor elke game zo'n grote DVD doos. Je zou dan ook nóg één zo'n schijf kunnen kopen en daar back-ups op bewaren.

Dan ben je dus minder ruimte kwijt in je kast, en als je PC crashed heb je alsnog de beschikking over de games.

Wat ik mij afvraag dan deze dienst is in wat voor formaat ze de games aanleveren. Zijn dat gewoon ISO's die je dan (bijvoorbeeld met Daemon) moet mounten? Hoe zit het dan met van die beveiliging die controlleert op "legale" DVD medium, etc?
Want de server en bandbreedte in het datacenter is voor hen gratis! o wacht nee....
Persoonlijk vind ik het wel prettig om het doosje er bij te hebben, dit omdat ik games "verzamel".
Een systeem als Steam werkt eigenlijk geweldig, is je dvd kapot dan kun je het spel gerusteloos downloaden, ook het patchen werkt geweldig (geen installatie e.d) .

Uiteindelijk zal het downloaden van games wel de toekomst hebben denk ik.
Alleen vind ik dat de games dan ECHT goedkoper moeten worden, immers komen er dan geen productie, transport, groothandel, enz kosten aan te pas.

Hopelijk gaan ontwikkelaars in de toekomst zelf hun games uitgeven, of op steam zetten, op deze manier hoeft er geen geld te gaan naar de uitgevers!
de kosten voor het maken van de cd / dvd / boekje / hoesje / weet ik het wat... gaat wel weg...
maar bedenk ook dat er kosten voor in de plaats terugkomen!
een betaalsysteem online, interface, hostingkosten, dataverkeer, wat beheerders...
dat is ook een investering dat misschien wel meer kost dan dat ene hoesje van maximaal een paar cent
gerusteloos? :P

Maar inderdaad, ik ben ook helemaal tevreden met Steam. :)

De prijzen vallen wel eens tegen (al zijn de weekend deals erg nice) en de client is nou niet echt heel stabiel of snel maar ik ben er erg tevreden mee over het algemeen, vooral vanwege het gebruiksgemak. Koop er ook best veel. :)

En onlangs zijn er een flinke lading classics toegevoegd waaronder Unreal Tournament GOTY voor 1,99 euro bijvoorbeeld :)
gerusteloos?

anyways, prima idee maar geen dvd / hoesje / boekje moet gewoon resulteren in een lagere prijs m.i.
Het hoesje en handboek etc verdwijnen toch allemaal op de plank of in een doos ergens.
DAT is nu juist de enige rede waarom ik games koop; voor 't boekje en de disk/doos. Ook een beetje om de devvers te supporten. Waarom zou je dan voor een download kiezen als je 'm voor paar euro extra 'écht'' kunt bezitten
Ok, dus je speelt ze niet ??
Het spelen is voor mij dus belangrijker.

En als dat spelen dus kan zonder teveel extra distributie kanalen of doosje etc. er om heen, moet dat vogens mij aardig goedkoper kunnen.

Maar helaas :
"Het liefst willen uitgevers gewoon dezelfde prijzen hanteren voor online versies

[Reactie gewijzigd door Emunator op 1 oktober 2009 17:44]

Omdat je niet naar de winkel wilt. Parkeer geld of verzendkosten wilt betalen. Je niet weer met zo'n K#% schijfje opgescheept wilt zitten.

Ik wil gewoon op een knop kunnen klikken waarmee ik het spel koop en meteen download, en het spel gestart wordt na de download. 1 client waar mijn hele game collectie in staat die ik vanaf elke locatie kan aanspreken.

Geen gezeik, geen gedoe, gewoon spelen.

Wat moet ik met 800 schijfjes? Een muur vol met doosjes zetten zodat ik als eeuwig maagd door het leven kan. No thnx!

[Reactie gewijzigd door Seth_Chaos op 1 oktober 2009 14:25]

Bedank je dan wel, dat je wel "gezeik" krijgt als het bedrijf er achter besluit de dienst niet meer aan te bieden, of failliet gaat. Of misschien gewoon de voorwaarden besluit aan te passen of wat dan ook. Dan kan jij je spel waar je voor betaald hebt niet meer spelen. Dan begint het "gezeik" pas echt :+

En dat dit niet gebeurt zou ik niet te hard roepen. Immers is dat verschijnsel bij online muziekwinkels met DRM ook wel gespot.
De servers met de DRM certificaten gaan plat. Dus moet je je muziek maar opnieuw kopen. Zelfs grote bedrijven doen dat gewoon.
Bijv MSN music waarbij de servers plat gelegd zouden worden waardoor je je muziek niet meer kan activeren na een nieuwe windows installatie bijvoorbeeld.
En de reden dat MSN music verdween? Ze hadden een nieuwe store opgezet, Zune marketplace of iets dergelijks was het geloof ik, en ipv de gekochte nummers over te zetten kon je ze daar gewoon weer opnieuw kopen.

Er was daar een hoop ophef over, ik weet niet of ze het uiteindelijk doorgezet hebben op die manier, maar het is wel een goede waarschuwing met betrekking tot je rechten als consument in dat soort gevallen. Zij beslissen uiteindelijk waar, wanneer en hoe vaak jij je aankopen kan gebruiken.
Ik ben het met je hele verhaal compleet eens maar misschien kan je die laatst alinea nog even uitleggen? ( eeuwig maagd ) :o
Ik denk dat hij bedoelt dat een dergelijke gamecollectie nogal afschrikwekkend kan werken op vrouwelijk gezelschap. Onzin natuurlijk, zodra je een vrouw je huis binnen hebt gepraat, weet ze meestal al wat voor vlees ze in de kuip heeft. :-)
kan je niet een auto-mount programma schrijven dan met een menu? kan je aanklikken wat je wilt en gewoon op run drukken. (mounten is immers niet illegaal, zeker niet als je op een legale wijze voor de software hebt betaald)
Zeer leuk dat er dan dankzij de piraten vreselijk irritante drm is gekomen die niet toelaten dat je virtuele drives hebt.
Daar hebben ze dan weer cracks voor: Zodat je je legaal verkregen software ook zonder de moeilijkheden kan draaien. Want of je nu een legale versie van een game hebt of niet, tegenwoordig is het eerder regel dan uitzondering dat je een crack nodig hebt.

Pas Race Driver Grid gekocht, en na de patch draait deze game alleen als ik de crack van versie 1.1 er op gooi. De ontwikkelaars willen het niet meer ondersteunen. Nee zo doe je een platform eer aan, geeft je goede hoop voor toekomstige releases.
Op steam wilde ik laatst Batman Arkham Asylum kopen, was daar €49,95 - Bij de plaatselijke Dynabyte kon ik hem voor €40,- meenemen. Waar is nou het voordeel van een downloadservice??

Ik snap het niet, is het zelfde als bij die foto's die ze in de efteling etc. maken: Achtbaan shot voor een tientje ofzo, en bijna niemand koopt er een; maak die dingen €3,50 en er worden er honderden per dag verkocht! :P
Heh. Er zijn nog meer mooie voorbeelden te vinden. Zoek maar eens naar Saints Row 2 (PC) op Steam en op Tweakers pricewatch.
50 euro op Steam and 20 euro retail! En dan nog te bedenken dat de activatie van de retail versie via Steam gaat.
Je betaald dus letterlijk 30 euro voor een paar GB traffic. Echt bizar.....
Toch wel vreemd dat die prijzen niet veel lagen zullen komen te liggen. Er is namelijk geen fysieke meuk die:
  • geperst moet worden,
  • be/gedrukt moet worden,
  • verpakt moet worden
  • opgeslagen moet worden
  • verscheept moet worden
  • geadministreerd moet worden
  • etc.
Dit zou de online game verkoop toch veel goedkoper moeten kunnen maken?!

Misschien dat de prijzen nog omlaag zullen gaan als het downloaden van games iets meer ingeburgerd raakt.
en met downloaden:
* gehost moet worden
* opgeslagen moet worden
* verscheept (over netwerk) moet worden
* geadministreerd moet worden
* etc.

Dus net iets minder. Persen van dvd's in grote aantallen is niet zo erg duur maar je betaald geen verzendkosten neem ik aan en met een iets lagere prijs kan dat best de drempel zijn voor sommige.
diue vergelijking gaat ook niet op, kosten daarvan staan totaal niet in verhouding.

fysiek = duurder ... fact (persoonls kosten/productie/ etc. etc.)
Een schip met dvdtjes de oceaan over sturen

digitaal = digitaal, nagenoeg kostenloos
een paar bitjes en bites over een glasvezellijntje

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 1 oktober 2009 14:06]

die vergelijking gaat wel op.. hij vergat enkel wat dingen..
stukje wat ik een paar reacties terug had gepost:

de kosten voor het maken van de cd / dvd / boekje / hoesje / weet ik het wat... gaat wel weg...
maar bedenk ook dat er kosten voor in de plaats terugkomen!
een betaalsysteem online, interface, hostingkosten, dataverkeer, wat beheerders...
dat is ook een investering dat misschien wel meer kost dan dat ene hoesje van maximaal een paar cent
...dat ene hoesje van maximaal een paar cent...
Ik weet niet of jij weet wat hoesjes kosten, maar dat bepaalt voor een groot gedeeltje de prijs van het 'fysieke' gedeelte van je game.
Het ontwerp kost geld en voor iedere afdruk krijgt de ontwerper royalties... en die betaal jij. Het is namelijk wel het 'gezicht' van jouw game...

Daarnaast is het gewoon marketing en basic economie natuurlijk:
Stel je de nieuwste game voor, daar zouden ze best 100 euro voor kunnen vragen, maar dan kopen maar 10000 mensen die game en verdienen ze uiteindelijk maar 1.000.000 euro. Dat kan dus niet uit.
Stel nou, diezelfde game kost maar 5 euro, dan kopen ineens 500.000 mensen die DVD. Dan verdienen ze 2.500.000 euro. Da's al beter, toch?
Maar stel je nou eens voor dat ze 40 euro vragen voor die game en ze kunnen tegen die prijs toch nog 300.000 van die dingen verkopen: Een whopping 12.000.000 euries!

Blijkbaar is het niet winstgevend om de prijzen van spelletjes te verlagen, omdat het optimum ergens links van het midden ligt.

Je kunt het ermee eens zijn of niet, maar de prijs correleert nu eenmaal niet rechtstreeks met de productiekosten.
Ja maar de punten die bij beide manieren zitten zijn via internet ten alle tijden sneller/beter/goedkoper ;) Waarom omdat daar echt ALLES automatisch kan!

Ze hebben bij die webshop niet ineens meer werknemers nodig, eerder minder omdat zo goed als alles automatisch gemaakt kan worden.

10gb kost bij sommige netwerken nog geen 10 cent, opslag kost ook niet veel, 1TB(waar dus +- 100 spellen op kunnen passen kost nu nog 62 euro, oke dan wil je ook backup enzo maar het kost allemaal geen zak, via internet ;) Van de kosten waar die spellen nu opgeslagen liggen (dus het magazijn) zal de huur vele malen hoger zijn dan dat je voor 2/3 simpele servers zou betalen per maand en dat is inc verkeer/ruimte/server (je bovenste 3 punten), administratie kan volautomatisch gaan.

Ik maak zelf ook sites, het is dat me werkgever vaak aanpassingen wil hebben maar anders zit daar zo goed als geen onderhoud aan, alleen wat bandbreedte en wat load van de server en de tijd die ik er in stak zijn de kosten.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 1 oktober 2009 14:14]

  • Hosten: tientjes per jaar, maar in de marge, omdat de gamefabrikant al een webpagina had en die hosting kosten reeds betaald waren.
  • Opslaan: je maakt een grapje zeker.
  • Verschepen over een netwerk: Je bedoelt dat netwerk dat er sowieso al was voordat de gamefabrikant bedacht had de game online aan te bieden?
  • Geadministreerd: Je bedoelt hier de audit trail van de database die automatisch aagemaakt wordt en geen menselijke interventie meer nodig heeft?
Je bent elektronisch betaalverkeer vergeten. Dat is misschien nog wel de grootste post.
Elektronisch aanbeiden kost duizenden, misschien enkele tienduidenzen euro's, terwijl fysiek aanbieden gewoon in de miljoenen gaat.

Ik wil het verschil er in ieder geval niet bijleggen...

[Reactie gewijzigd door mrlammers op 1 oktober 2009 16:09]

Omdat online distributie anders de gehele retail kapot maakt. Dat hebben we al eens gedaan bij computerwinkels waar je toch niets aan het personeel hebt en bij games zou hetzelfde gebeuren.
Publishers hebben ook dolgraag dat hun exemplaar in een winkel op een mooi plaatsje ligt. Ze hebben iets kleinere winst maar hun spel kan in het voorraam liggen of er kan andere speciale marketing rond komen. Geeft niet enkel reclame voor het spel maar ook voor de naam.

Het zal inderdaad pas zakken wanneer er meer mensen zullen gebreuk van maken. Bijvoorbeeld al diegene die blijven klagen over een dvd en boekje terwijl je dvd/online distributie tegenwoordig toch online eens moet activeren en een boekje ergens in de kast wegvliegt.
Omdat online distributie anders de gehele retail kapot maakt.
En wat is daar het probleem van? Op het moment dat ze feitelijk niks meer toevoegen hebben ze ook geen bestaansrecht meer. Ze zijn niet de eerste bedrijfstak waarmee dat gebeurt, en ook niet de laatste.
Ze voegen dus nog iets toe. Je hebt gehele gamewinkels waar publishers het leukste plaatsje willen krijgen.
Vergeet niet dat het hele downloadplatform ook niet uit de lucht komt vallen: dat moet ook allemaal ontwikkeld en onderhouden worden en dat kost ook geld. Ook is het bij digitale distributienetwerken vaak zo dat de software bij een herinstallatie van iemands systeem steeds opnieuw wordt gedownload, wat de aanbieder ook weer bandbreedte en servercapaciteit kost.
Daar komt bovenop dat de kostprijs van een game sowieso maar voor een klein deel bestaat uit de fysieke zaken en distributie. Het overgrote deel van de prijs zit in de ontwikkeling van de game zelf.
Je download een rip van de DVD, ik vraag me toch af in hoeverre dit auteursrechtelijk is.

Tenslotte is het downloaden van een game die je fysiek hebt gekocht ook illegaal. Dus ik vraag me af in hoeverre deze jongens dit regelen... :?

[Reactie gewijzigd door DukeN op 1 oktober 2009 13:55]

Je hebt toestemming nodig van de copyrighthouder om een kopie te mogen maken. Die toestemming is er (12game heeft immers een deal gesloten) dus ik zie het probleem niet.
Wat het zo lastig maakt is dat het downloaden van Games illegaal is. Ook als je het spel officieel thuis heb liggen. Omdat dit om een rip gaat zou je het spel kunnen kopen bij 12game en daarna kunnen downloaden via bijvoorbeeld nieuwsgroepen omdat je het sneller vind als het download programma X bij 12game.

Tenslotte gaat het allebei om een RIP?

Hier zit toch een grijs stukje wat ik dus niet begrijp. :)
Je hebt een licentie om die game te downloaden, hoe is het dan nog illegaal?

Het is niet per definitie zo dat je geen games mag downloaden, want anders zouden steam e.d. ook niet legaal zijn.
Jawel, welkom in het vreemde wereldje van Downloaden. Veel internetters maken hier de fout. Men gaat er van uit dat als je een game hebt gekocht je deze daarna gewoon mag downloaden. Wat in mijn ogen ook logisch is, maar de Nederlandse wet zegt anders. Software / games downloaden is illegaal. (Tenzij het natuurlijk om opensource gedoe gaat)

Omdat het hier over een rip gaat vind ik het lastig.

http://www.stichtingbrein.nl/ ligt nog steeds plat ;) maar ik zal even zoeken naar een juiste bron.

edit: gevonden:

Software downloaden

Auteursrecht en backups van software / Open source software
Software is expliciet uitgezonderd van het recht op een thuiskopie. Wie een programma koopt, mag daar wel een reservekopie (backup) van maken. Downloaden van software mag niet, tenzij het natuurlijk gaat om shareware, freeware, open source of andere software die door de auteur zelf wordt aangeboden. Verspreiden van software mag alleen als de licentie van die software dat toestaat.

[Reactie gewijzigd door DukeN op 1 oktober 2009 14:41]

Dus is WiiWare, VC, XBLA, PSN, Steam, Direct2Drive, en zo kan ik nog ff doorgaan, ook illegaal? Dacht het dus niet.
Verspreiden van software mag alleen als de licentie van die software dat toestaat.
Precies, en dus als je een licentie bij 12game koopt waarmee je de software mag downloaden, kan je net zo goed even naar usenet/bittorrent gaan om te downloaden, want je hebt de download licentie.

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 1 oktober 2009 14:47]

Dat zeg ik toch niet? Ik vraag me af hoe het zit met deze regelgeving omdat het hier gaat om een RIP!

Dat is bij WiiWare, VC, XBLA, PSN, Steam, Direct2Drive een heel ander verhaal. Ik vraag me alleen af hoe 12game dit wilt opzetten. Bij geen van de bovenstaande partijen download je een RIP. (correct me if i'm wrong)
Met VC download je een rip van het originele spel, dit geld ook voor Games on Demand op de XBOX 360 en ook op PSN heb je een soortgelijk systeem.

Echter hebben Nintendo / MS en Sony hier gewoon het recht toe want ze hebben de juiste licenties / copyrights hier.

Dus als 12game de juiste licenties heeft.. is er geen enkel probleem.
"Precies, en dus als je een licentie bij 12game koopt waarmee je de software mag downloaden, kan je net zo goed even naar usenet/bittorrent gaan om te downloaden, want je hebt de download licentie."

En daar is dus het probleem. Als dit "legaal" is waarom is dit dan niet het geval als je de software in een winkel koopt?

Je hebt hiermee toch een groot probleem. Dit is toch vreemd?
Omdat jij in de winkel niet het recht koopt om 'm te downloaden. 12game heeft een specifieke licentie dat zijn via hun servers de games mogen aanbieden aan betalende klanten. Het is niet zo moeilijk. Als jij netjes regelt met de publisher dat jij je gekochte DVD mag downloaden is het ok ;)
http://www.stichtingbrein.nl/ ligt nog steeds plat ;) maar ik zal even zoeken naar een juiste bron.

edit: gevonden:

Software downloaden

Auteursrecht en backups van software / Open source software
Software is expliciet uitgezonderd van het recht op een thuiskopie. Wie een programma koopt, mag daar wel een reservekopie (backup) van maken. Downloaden van software mag niet, tenzij het natuurlijk gaat om shareware, freeware, open source of andere software die door de auteur zelf wordt aangeboden. Verspreiden van software mag alleen als de licentie van die software dat toestaat.
Je eigen quote geeft dus precies aan dat het mag.
Ten eerste, het gaat niet om een thuiskopie, maar in dit geval om je origineel.
Verder is het zo dat verspreiden van software via download mag als de licentie dit toestaat. Je koopt een licentie om het te downloaden, dus dat is gewoon volledig legaal en staat helemaal los van het idee van een thuiskopie, dat gaat namelijk over compleet iets anders (namelijk het zelf dupliceren van een stuk software).
Ja, daar heb je inderdaad een goed punt. De licentie die je koopt bij 12game verschilt met een licentie die je in de winkel koopt.

Met de licentie van 12game mag ik dus ook de game downloaden via bijvoorbeeld nieuwsgroepen.

Maar nogmaals, ik vind het een lastige kwestie, dus hoe zou een eind gebruiker zich er bij moeten voelen? Het downloaden van games is illegaal, maar niet met een licentie die je krijgt bij het kopen voor het online downloaden van de game die weer verschilt met een licentie van de game die je in de winkel koopt... ;)
Met de licentie van 12game mag ik dus ook de game downloaden via bijvoorbeeld nieuwsgroepen.
Dat lijkt me dus niet. Volgens mij doe je er veel te moeilijk over. Je hebt twee elemten: 1) het verkrijgen van de software en 2) het recht om de software te gebruiken (de licentie).

Als je in de winkel een spel koopt, krijg je 1) een doosje met dvd en 2) het recht om het spel te spelen (eventueel met een code o.i.d. om dit te activeren).

Als je via deze service het spel koopt, krijg je 1) via hun site / downloadprogramma de software en 2) het recht om deze te gebruiken.

Het feit dat je bij de koop het spel van hun site / via hun software kunt downloaden, betekent natuurlijk niet dat je het dan van overal zomaar mag downloaden.
Hmm beetje vreemd standpunt van een organisatie als Brein maar het kan komen doordat er in Nederland geen enkele "lokale" dienst/bedrijf actief was om op deze manier games aan te bieden
Het is geen standpunt van Brein, het is te vinden in het wetboek / thuiskopie. Brein zal natuurlijk niet van de daken schreeuwen dat het downloaden van muziek en films wel volledig legaal is (verspreiden niet)

info over thuiskopie volgend de wet

[Reactie gewijzigd door DukeN op 1 oktober 2009 14:57]

ze kopen licenties die licentie krijg jij ben jij in bezit van een licentie mag je downloaden.. je betaalt bij een game niet voor een fysiek iets maar voor een licentie.
Ik koop toch ook de licentie als ik de game in de winkel koop? Maar is is daarna nog steeds uit den boze om de game te downloaden.

Er zal vast wel iets achter zitten wat het "legaal" maakt maar ik vind de "rip" zo vreemd. Bij STEAM werkt het weer anders, je download daar geen ripjes van een spel.
Nee da is het niet uit den boze.. Bezit jij legale key voor bijv. call of duty 6 dan mag je die gewoon downloaden. Als je maar betaald heb voor de key ;)
Nope, dat is dus niet het geval. Downloaden games / software ook al heb je deze netjes gekocht mogen niet worden gedownload.

Ik ben redelijk bekend met het internet recht zeg maar ;) Daarom is het ook zo een lastig verhaal wat 12games aanbied.

*knip*: De simpele regel is dat een kopie maken of downloaden mag als het uitsluitend voor jezelf is en nooit voor anderen. Voor software (videospellen) geldt: nooit een kopie maken of downloaden, dus ook niet alleen maar voor jezelf.

[Reactie gewijzigd door Dirk op 19 september 2011 07:47]

@DukeN:

Onzin; er zijn zat sites die dit model hanteren voor het legaal kopen/downloaden van games. Het is voor jezelf en je maakt geen kopie voor anderen en denk je dat 12games dit niet formeel afstemt met de uitgevers?

Jezelf als bron aangeven is daarbij ook niet echt valide en je eigen site focussed zich op het downloaden via p2p netwerken etc... Dat is wel even wat anders dan downloaden conform een legaal businessmodel waarbij er afspraken bestaan tussen de uitgever en de winkel in kwestie.

(of maken aanbieders via p2p ook altijd afspraken met de uitgevers? erg waarschijnlijk is dat niet gezien de huidige stand van zaken in P2P land.)

[Reactie gewijzigd door Laurens-R op 1 oktober 2009 16:42]

Ik vraag me af in hoeverre we dit letterlijk moeten nemen. Veel spellen controleren nl. op de aanwezigheid van de CD/DVD ... Als dit een letterlijke rip is betekent het dan dat je 'm na downloaden nog zelf moet branden en dan pas installeren? Of zit er een ingebakken No-CD crack bij?
In dat laatste geval vind ik het een voordeel; mijn PC is behoorlijk stil, alleen mijn DVD-drive maakt (met veel schijfjes) een geluid alsof-tie op wil steigen!
Wat compleet kansloos om nog een dienst er bij te starten zeg. Steam heeft zoveel meer games, en anders heb je Direct2Drive nog wel.
Concurrentie is goed, pas geleden de Orange Box gekocht bij Bart Smit voor 15 euro, op Steam kost ie 30 euro zonder dvd's en doosje, da's behoorlijk fucked up.
g2play.net voor Steamgames en ook nog enkele andere ;)
Nadeel van Steam vindt ik de voorwaarden. Je kunt juridisch geen kloot doen als je genaaid wordt.
Dus Burgerking is eigenlijk ook kansloos omdat Mac Donalds ook al hamburgers en friet verkoopt? Microsoft had geen grafisch besturings systeem moeten maken omdat Apple dat al had? Met jou redenatie zou er geen concurrentie en/of innovatie zijn ;).

[Reactie gewijzigd door Jay-v op 1 oktober 2009 14:25]

Maar wat als je systeem /harde schijf crasht? Ben je dan ook meteen je game kwijt ? Of is het de bedoeling dat je van elke gedownloade game alsnog een backup moet maken? Als dat zo is doe mij dan maar gewoon game uit de winkel met hoesje + boekje. Heb ik de game iig nog als mijn PC crasht en hoef ik ook niet allemaal back-ups te gaan maken als ik een x mijn systeem wil formateren.
3x downloaden mag, daarna even bellen. Er zijn overigens maar een paar spellen die ik meer dan 3x geinstalleerd heb (bugs en failed installs daargelaten), dus op zich...
3 x downloaden Mag? Hoezo mag? Ik betaal toch voor een product waar ik dan zelf over bepaal? Dat bedoel ik dus...juist door dit soort praktijken bepaald de verstrekker uiteindelijk dus wat jij met jou aangekochte product mag doen. Ik blijf mn games wel lekker kopen in de winkel want dit vertrouw ik voor geen meter.
Zet je hem op dvd naar de download ?

Of zou dat geblokkeerd worden....
Als een van m'n oude cd's zouden kapot raken zal ik anders ook op m'n kin kunnen kloppen om een nieuw schijfje te krijgen of zelfs een .iso zal er te veel aan zijn. Op Steam zal de oude doom of whatever gewoon te downloaden blijven en je kan ook vaak terecht bij GOG voor die dingen.
Ik snap niet dat mensen dit accepteren. Als er dit soort voorwaarden aan zitten dan download ik wel een illegale versie die ik zonder gezeik en DRM kan spelen. Hetzelfde geldt voor activaties via internet en eigenlijk alles waarbij ik niet volledig offline kan installeren en spelen.

Jammer, ik betaal graag (en op dit moment nog altijd) voor goede games. Maar niet op deze manier.
Bij Steam kan je in ieder geval wel van elke gedownloadde game zelf een backup maken op een DVD ofzo als je wilt, maar het hoeft niet.. Tegenwoordig hebben we in Nederland zulke snelle internetverbindingen dat een game even opnieuw downloaden geen probleem is..

[Reactie gewijzigd door Inflatable op 1 oktober 2009 14:12]

Ik heb toch liever een doosje met cd/dvd dan dat ik het ga downloaden. Dan maar iets langer wachten en verzendkosten betalen.
muah langer wagen kan relatief zijn natuurlijk...
Ik kan binnen een kwartier naar de dichtstbijzijnde Dixon/Dynabyte/Mediamarkt/gameshop zijn, dat is nog een heel stuk sneller dan 4 of 8 gig downloaden met me 20 mbit ADSL die maximaal 1 megabyte/s haalt...
Ook op zondag? en of 10 uur savonds?

Ik heb soms weken dat ik 6 dagen per week werk; uitgebreid een winkel bezoeken zit er voor mij dan niet in.

Top initiatief trouwens, ben benieuwd hoe dit achter de schermen gaat; mis wel iets van DVD binnen krijgen --> 50-50 echte verkoop/online verkoop --> DVD rippen en CD-Key emailen naar klant ofzo.

Ik vind het jammer dat het niet een duo service kan zijn, voor bijvoorbeeld 5,- euro meer beide services; en meteen aan de slag en later het fysieke thuis gestuurd krijgen. Dan genereerd 12games ook meer omzet.
Ook op zondag? en of 10 uur savonds?

Ik heb soms weken dat ik 6 dagen per week werk; uitgebreid een winkel bezoeken zit er voor mij dan niet in.
Maar ook in dat geval kun je toch gewoon online shoppen? Of je dat nu via 12game doet met een download, of je plukt de game fysiek bij bol.com, play.com of een willekeurige ebayshop vandaan, dat maakt weinig uit.
En je kan de game dus al van te voren downloaden op enkele bestanden na dus misschien nog 10mb over? Slome verbinding als je dat niet in kwartier lukt (want als je een kwartier heen hebt heb je het over een half uur want je moet ook nog terug of neem je je laptop mee?)
Vergeet niet dat bij diensten zoals Steam je het daarna niet hoeft te installeren. Ik download elk spel in minder dan twee uur. En dan is het dus direct klaar om te spelen. Heb je een snelle kabel of glasvezel verbinding dan kan het vaak in een half uur en is hij direct klaar.
Top! Tot je een baan hebt, of probeert een parkeerplek te vinden in één van de drukste steden van Nederland dan toch maar binnen een uurtje downloaden terwijl je wat anders gaat doen.

[Reactie gewijzigd door Seth_Chaos op 1 oktober 2009 14:30]

Waarom zou ik in godsnaam dit systeem gebruiken? Steam heeft meer games, meer features, lagere prijzen, ik kan m'n games overal en altijd downloaden, zo vaak ik wil. Ik lees in het artikel niets dat er voor zorgt dat ik deze service zou willen gebruiken.
idd. ik zie ook niet veel heil in deze constructie. En zeker niet als de prijs praktisch gelijk is aan de retail in de winkel. (welke na een maandje (of twee drie) gigantisch in prijs omlaag gaan omdat de winkel uitbater ruimte wil hebben voor nieuwe games en de oude kwijt wilt)
Misschien lukt het 12game wel om de trage slakken bij EA wakker te maken en eens hun gehele aanbod digitaal beschikbaar te maken. Ze zijn de tweede grootste publisher maar ze durven niet hun volledig aanbod beschikbaar te maken. Het is zelfs pas sinds vorige week dat je op de Engelse Steam enkele games van EA kan downloaden.
De grootste publisher doet het veel beter op dat vlak. Althans de helft ervan, de andere helft wil het ook zelf regelen maar is niet zo erg aangezien ze toch niets nieuw leuk uitbrengen.
Beetje jammer dat ze niet al teveel verschil in de prijs hanteren. Het lijkt er nu echter wel op dat de games industrie eindelijk mee gaat met de tijd van het internet. En dat zonder idiote beveiliging. Ik kan dit alleen maar toe juigen!
Ik kan dit niet toejuigen, overstappen op een techniek die ze flink wat geld bespaard en vervolgens daar exact dezelfde prijs voor vragen. Schiet voor de consument niet veel op en de uitgevers maken flinke winst.
Hij denkt niet dat gamers daardoor liever een even dure fysieke versie aanschaffen. "Je betaalt bijvoorbeeld geen verzendkosten als je het spel online koopt. Uitgevers kunnen bovendien extra's toevoegen om online verkoop te stimuleren, zoals ingame-content."
Ik denk van wel. Als ik 60 euro voor een spel zou uitgeven wil ik er wel graag de originele DVD, het doosje enz erbij hebben. Ook heb je dan geen last van extra beveiliging.

Ik zou zelfs boos worden als iemand die hem on-line heeft aangeschaft voor dezelfde prijs meer ' ingame-content' krijgt als ik!

Edit:Als ik even naar de winkel loop betaal ik trouwens ook geen verzendkosten. Sommige gamers zouden toch nog weleens buiten komen?

[Reactie gewijzigd door My-life op 1 oktober 2009 13:56]

Maar in de winkel betaal je waarschijnlijk ook meer voor de game. Webshops zijn immers over het algemeen goedkoper. 12game is ook goedkoper als de gemiddelde retailer in de stad.
Dit is de eerste stap naar de toekomst en de mogelijkheden die internet met zich meebrengt. Ook al is dit niet voor iedereen het gouden ei, voor veel mensen is dit een prettige manier van winkelen. Zeker als ze het product direct willen hebben en de winkels zijn dicht ideaal!! Ook voor mensen die druk zijn en geen tijd hebben om naar een winkel te gaan trouwens.

Geef het tijd, naarmate het in populariteit toeneemt zal de prijs vanzelf lager worden. Goed dat iemand binnen onze eigen grenzen de eerste stap durft te zetten, want steam is wat mij betreft niet meer wat het zou moeten zijn en werkt buiten onze wetgeving om.
Ik ben het hier mee eens en ik denk dat het een snelle groeiende markt is. die in Nederland nog niet aangeboord is. De mensen die steam gebruiken zijn wellicht niet de doelgroep van deze dienst. Kijk naar het aantal mensen dat Zylom spellen speelt..

Verder ben ik wel benieuwd wat Brein hierover te zeggen heeft. Je kunt nu in Nederland immers legale content downloaden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True