Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 53 reacties

Sony Online Entertainment gaat samenwerken met ontwikkelaar Valve. Sony plaatst een aantal van zijn massively multiplayer online-games op de downloaddienst Steam, de eerste week tegen gereduceerd tarief.

Sony Online Entertainment gaat zijn massively multiplayer online-games aanbieden via Steam, de downloaddienst van ontwikkelaar Valve. De eerste mmo-titels die Sony via Steam aanbiedt zijn Everquest, Everquest II, Vanguard: Saga of Heroes en Pirates of the Burning Sea. De games kunnen voor tien euro worden gedownload, een bedrag waar het lidmaatschap voor de eerste dertig dagen bij is inbegrepen. Ter introductie worden de games voorlopig voor acht euro aangeboden. Wie Everquest of opvolger Everquest II aanschaft, krijgt daar alle tot nu toe verschenen uitbreidingen bij, behalve de laatste. Wie Everquest: Seeds of Destruction of Everquest II: The Shadow Odyssey binnen wil halen, moet dertig euro neertellen.

Met het aanbieden van zijn mmo-spellen volgt Sony de makers van Eve Online: Quantum Rise en Age of Conan: Hyborian Adventures, die hun games eind 2008 op Steam plaatsten. Het is niet bekend of Sony ook zijn andere mmo-games via Steam aan gaat bieden. De Japanners geven ook games als Star Wars Galaxies, Planetside en The Matrix Online uit.

Video (EverQuestIITheShadowOdyssey_Trailer.flv)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (53)

Erg mooie ontwikkeling weer, ook bij developers en uitgevers wordt Steam steeds populairder. Voor de game markt is dit denk ik erg goed, omdat mensen op momenten van verveling misschien wel even gauw Steam checken of er nog een leuke game op staat. De stap om naar de winkel te gaan is lastiger.

Hopelijk komt er nagenoeg geen serieuze concurrentie voor Steam, als je je spellen op meerdere platforms zou hebben verdeeld wordt het alsnog ingewikkeld.
Maar nog steeds vind ik het erg jammer dat je bijv. iDeal of gewoon overmaken niet als betalingsoptie hebt. Ik heb geen credit-cards of PayPal, tsja dan kan ik niks met Steam.
Maar nog steeds vind ik het erg jammer dat je bijv. iDeal of gewoon overmaken niet als betalingsoptie hebt. Ik heb geen credit-cards of PayPal, tsja dan kan ik niks met Steam.
Steam met iDeal is gewoon mogelijk. Het gaat alleen via een third-party betalingsprovider (net zoals PayPal werkt) omdat Steam zelf direct geen iDeal ondersteund. Dit komt omdat, in tegenstelling tot PayPal, iDeal (nog) niet internationaal erkend/bekend is.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 19 januari 2009 14:03]

daarnaast werk iDeal op dit moment alleen van en naar nederlandse rekeningen
Dit zal dus waarschijnlijk ook de reden zijn dat ze bij Valve nog geen zin hebben gehad om het te implementeren.
Paypal kun je heel makkelijk aanmaken. Gewoon een account aanmaken, rekening opgeven en paypal stort twee hele kleine bedragen om die je moet noemen om te verifieren dat de rekening echt van jou is.

Daarna kun je paypal gewoon net als een ideal systeem gebruiken.
Gewoon je bank binnen lopen, heb je zo een credit cardje gefixt waar je in je verdere shopgedrag ongelooflijk veel profijt van hebt. Dingen zijn internationaal geaccepteerd, bij het boeken van een bioscoopje, hotelletje of autohuur ben je met dat nummertje klaar, anders sta je weer een kwartier formulieren in te vullen. Aankopen zijn nog es een half jaar verzekerd, afhankelijk van de cc en ga zo maar door. Waarom blijven Nederlanders daar eigenlijk zo enorm huiverig voor en blijven ze maar overbodige betaalmethoden verzinnen? Zolang je betaalmethodes en banken etc nationaal houdt zal internationale handel nooit van de grond komen. Het is momenteel nog gewoon te veel gedoe, zeker als we hier vast blijven houden aan magneetstrips, iDeal en eigen mobiele telefoon systemen die nergens ter wereld geaccepteerd worden.
Wat dacht je van transactiekosten met je creditcard, eventuele maandelijkse of jaarlijkse kosten voor het hebben van dit stuk plastic, en rente. Die heb je bij Ideal en bij Paypal niet. Dit zijn namelijk geen kaartsystemen waarbij een winst in het achterhoofd gehouden wordt in die zin zoals dit bij creditcards gedaan word.

Daarbij zijn creditcards eerder achterhaald. Paypal en Ideal zijn namelijk de digitale opvolger van de creditcard.
Zijn bij Paypal en Ideal dan je aankopen verzekerd zoals bij mijn CC dat wel het geval is?

Paypal is een prima aanvulling op mijn CC maar verder betaal ik toch het liefst online met een CC juist vanwege die verzekering en eventuele fraude (alleen een telefoontje naar CC maatschappij nodig).
Blijkt dus wat je het liefste hebt.
Als je goedkoop wil, maar risico boeit niet, dan betaal je veel met Paypal, staat zekerheid op de eerste plaats, dan ga je vooral voor de CC
Bij paypal kun je altijd je geld terug vorderen, dus als het kapot gaat krijg je het gewoon terug.

Ik weet toch wel zeker dat paypal even veilig is als een cc, het is alleen anders beveiligd.

Paypal is de digitale variant van je creditcard, zonder kosten en brengt evenveel risico met zich mee als dat kleine plastic pasje.
Zal best, voorlopig is cc nog altijd de standaard wereldwijd, of het nu vooruitstrevend is of niet. Transactiekosten zijn er bij alle betalingssystemen, winkeliers hebben jaren een hekel aan pinnen gehad, zeker bij kleine bedragen omdat dat altijd veel kosten waren. Veel winkels zijn echter netjes en berekenen dat niet door aan de klant, iets dat veel webshops WEL doen met iDeal. Het meest achterhaalde kennen we nog massaal in dit land, de magneetstrip. Tis een wonder wanneer dat frauduleuze stuk antiek eens met pensioen gaat...
Ja, je hebt idd extra kosten... maar de rente KAN meevallen.

Bij veel banken kan je aparte deals maken. Ik heb bijv aangegeven dat ik m'n CC alleen als betaalmiddel wilt gebruiken en niet als een manier om m'n betalingen te spreiden (dus technisch gezien een lening). Zodoende trekken ze de betalingen binnen 15 dagen automatisch van m'n betaalrekening waardoor er geen rente wordt berekend.

ideaal. Dan maken me die paar euro aan administratiekosten geen drol uit als je kijkt naar het gemak wat je er van hebt :)
Hopelijk komt er nagenoeg geen serieuze concurrentie voor Steam
Ja want een monopolie is zo goed voor de consument ;)
Nee, een monopolie is niet goed voor de consument. Maar Steam is een gratis platform, en me dunkt de consument er echt geen geld bij gaat krijgen als er concurrentie komt.

De uitgever bepaald uiteindelijk de prijzen en niet Steam, dus waarom zou je concurrentie willen voor Steam?

In de fysieke winkels zijn de prijsverschillen in games ook minimaal, ik denk dat dit te maken heeft dat de retail hierin maar voor een heel klein deel prijzen te bepalen heeft.

Wat ik met bovenstaande reactie probeer te zeggen is: als er concurrentie komt voor Steam, dan krijg je een beetje het idee van "ik moet een kassabon zoeken maar bij welke winkel heb ik het nu oko al weer gekocht"
Steam is géén gratis platform, je ziet alleen als gebruiker niet direct wat het kost. De producent betaalt uiteraard wel degelijk en zal dit verrekenen in de prijs die je als gebruiker betaalt. De prijs van Steam veroorzaakt ook dat we in Europa vaak langer op een game moeten wachten: per afzetmarkt rekent Valve extra kosten voor Steam.

Ik moet zeggen dat ik goed te spreken ben over het gebruiksgemak van Steam: aanschaffen, downloaden en updaten werkt prima. Ook is het prettig om één plek te hebben voor al je games. Er komen echter wel steeds meer barstjes in mijn enthousiasme. De recente prijsverhogingen door in Euros te gaan rekenen, de marktdifferentiatie waardoor het vaak lang duurt voordat nieuwe games via Steam beschikbaar zijn (zowel t.o.v. de VS als t.o.v. de reguliere DVD releases): dit maakt Steam er niet aantrekkelijker op.

Steam is m.i. zeer aantrekkelijk als het gaat om wat oudere spellen die in value packs worden aangeboden: bijv. alle Valve games voor ¤100 o.i.d.
De uitgever bepaald uiteindelijk de prijzen en niet Steam, dus waarom zou je concurrentie willen voor Steam?
Hoe weet jij dat? Bij mijn weten is het niet openbaar wat de voorwaarden zijn waartegen uitgevers gebruik kunnen maken van Steam.

Ik heb wel regelmatig gelezen dat Steam 50% van de omzet zou opeisen, maar volgens mij is dat nooit officieel bevestigd door Valve. Als dat gericht klopt lijkt het aannemelijk dat Valve wel degelijk invloed zal willen houden op de prijzen waartegen spellen op Steam worden aangeboden (het raakt immers direct haar inkomsten).

Een nadeel van het naast elkaar bestaan van meerdere Steam-achtige programma's is dat je meerdere programma's op je PC moet hebben staan om te kunnen gamen, en dat die allemaal verschillende logins hebben. Als het 1 of 2 concurrenten betreft is het niet zo'n probleem, maar als iedere uitgever met een eigen Steam kloon zou komen zou dat best onpraktisch kunnen worden. Maar het lijkt er nu op dat uiteindelijk toch vrijwel alles op Steam terecht komt en dat de meeste uitgevers niet met eigen Steam-alternatieven komen, dus dat risico lijkt zich niet te verwezenlijken.

Op zich wel knap van Valve om deze markt zo naar zich toe te trekken.
Ja 50% van de OMZET zou echt logisch zijn :P misschien van de winst als je dat bedoelt zou het misschien nog kunnen maar wel een HELE slechte deal zijn voor de partij die de games maakt!
Helemaal niet.
Stel het aanbieden, opslaan en transporteren van zo'n game kost 2 euro.
Het was een duur spel maar de studio heeft er niet veel aan verdient. Bij verkoop van het spel voor een tientje is de winst 1 euro. Dan krijgt steam daar de helft van. 50 cent.
Dat is een verlies van 1.50.
Me dunkt dat ze dat gewoon transparant doorberekenen, 2 euro hosting etc, plus een percentage van consumer price.
Of een andere wazige constructie natuurlijk, alles is mogelijk.

Vergeet ook niet dat er van te voren niet te voorspellen is wat de winst gaat worden. Een digitale copie van een spel heeft geen individuele productie kosten.
De productiekosten van het spel zelf moet je uitsmeren over de verkochte kopieen, en dat is dus giswerk als je dat van te voren wilt doen.
Nee, zeker niet. Ik drukte mij ook niet helemaal correct uit. Het is niet de publisher (uitgever) maar de ontwikkelstudio die via Steam kan uitgeven. Valve treedt dus feitelijk op als publisher en als retailer. Bij het op de markt zetten van een spel via reguliere kanalen ontvangt de ontwikkelstudio nu echt geen 50% van de retailomzet van een spel, dus met Steam zijn ze dan beter af.

Bovendien is het zeer onpraktisch om een deal te maken op basis van winstdeling, want winst kan de ontwikkelstudio veel meer beinvloeden dan omzet (kosten kan je eerder nemen, opbrengsten later nemen, dure inkoopcontracten sluiten met een concernmaatschappij waardoor de winst in een andere BV valt, etc), en zo kan een ontwikkelstudio het prima zo sturen dat er nooit winst wordt gemaakt en Valve dus ook nooit een cent zou zien.
De uitgever bepaald uiteindelijk de prijzen en niet Steam, dus waarom zou je concurrentie willen voor Steam?
Uit het hele 1 euro =/= 1 dollar verhaal is gebleken dat Steam wel degelijk de prijzen bepaald. Diverse developers en uitgevers hebben dit al bevestigd. Natuurlijk zullen deze partijen wel een minimum opgeven, maar wat er uiteindelijk op store.steampowered.com komt te staan wordt door Steam zelf bepaald.
Ik denk dat Ero-Sensei deels gelijk heeft. Het is handiger om een digitale distributeur te hebben omdat je anders straks 20 verschillende clients moet installeren om je spellen te kunnen spelen.

Van de andere kant zou het handig zijn als de steam applicatie door meeredere distibuteurs gebruikt kon worden. Dus dat je bijvoorbeeld bij de Ubisoft webwinkel een spel koopt, en dat dan automatisch in je steam verschijnt.

Zo krijg je toch concurrentie, maar zonder het ongemak van allemaal verschillende formaten.
Waarom moet er zo nodig een client vast zitten aan het gebruik van een product. Ik heb geen client nodig als ik spellen wil spelen die ik gekocht heb via Good Old Games, Garage Games, greenhouse. PCs worden steeds meer volgestampt met TSRs die niet een directe vereiste zijn voor het functioneren van de op dat moment gebruikte applicatie.
Omdat dit allemaal OF oude games zijn OF games ontwikkeld door kleinere studios/ Dit zijn geen games waar een investering van miljoenen aan vooraf is gegaan. Of deze is al terugverdiend.

Als je bijvoorbeeld naar World of Goo kijkt: Dit spel heeft alleen een cd-key. Dit is goed, maar alle grote studios zitten tegenwoordig met allerlei andere en geavanceerdere beveiligingen, DRM, te werken. Die zien het echt niet zitten als je het spel een keer koopt zoals bij deze sites, en dan onbeperkt kunt sharen.

Ik vind de steam client ook irritant, maar het is gewoon een controle middel om in de gaten te houden wat er met de verochte spellen gebeurt.
Volgens de World of Goo website heeft WoG helemaal geen drm, bij wijze van experiment. Ik heb zelf het spel via de website gekocht en daar zat idd helemaal geen beveiliging op. Misschien dat de retail versie wat anders is, maar dat lijkt me nutteloos als de downloadbare versie helemaal niets heeft...
Ik heb world of goo zelf ook. Als er geen key bij zat vergis ik me met Mount and Blade en Crayon physics deluxe :)
Je hebt een beetje gelijk.
Steam is eigenlijk een soort winkel.
Stel dat de freerecordshop als enige dit spel mocht uitgeven, dan kan die al gauw de prijs verhogen.
Zelfde bij Steam dus. Ook een winkel, alweer zullen alleenrechten niet snel veel goeds voorspellen.
Het is nog de vraag of Steam (of beter gezegd: Valve) een monopolie krijgt.
Misschien zullen alle spellen die ooit zullen worden gemaakt altijd bij meerdere winkels terecht komen. Die gaan dan concurreren.
En het spel zelf, echt niet te vergeten, moet ook kunnen concurreren.
Als de eerstvolgende Call of Duty 100 euro gaat kosten, doe mij dan maar Medal of Honor.
Zelfs al zal Steam als enige het spel krijgen, dan is er nog geen probleem.
Of in ieder geval niet een groot probleem.
Te duur kan het spel niet worden.

[Reactie gewijzigd door Amanoo op 19 januari 2009 15:54]

Hopelijk komt er nagenoeg geen serieuze concurrentie voor Steam, als je je spellen op meerdere platforms zou hebben verdeeld wordt het alsnog ingewikkeld.
Ik hoop het juist van wel, op het moment is steam de enige waardoor er eigenlijk weinig concurrentie is voor ze op dit gebied. Concurrentie is een goede zaak om een beetje in prijs en service erop vooruit te kunnen gaan. Zeker aangezien steam verre van goedkoop is, zo kan je everquest 2: Shadow of odyssey voor iets van 14 euro ofzo op play.com krijgen terwijl steam er 30 voor rekent.

Maar ook bijvoorbeeld spore, 50 op steam terwijl je hebt voor 40 op 12game.com hebt, fallout 3 voor 45 op steam terwijl 12game.com er 40 voor vraagt.

En dat zijn dan niet eens digital downloads maar inclusief doosje en al. De hoge nood voor concurrentie op steam is daardoor daar om digitale downloads van games toch een beetje beter door te doen breken. Op het moment is het gewoon te duur, helemaal als je rekening mee houdt dat transportkosten, verpakking, persen, etc niet eens aanwezig is. Ze zouden met gemak zo'n 5 euro onder 12game.com prijzen moeten kunnen zitten daarmee.
Ik snap niet wat de voordelen van steam zijn, de voordelen die ik me kan bedenken wegen niet op tegen het feit dat het meer kost (games zijn over t algemeen duurder op steam, en dat zelfs zonder fysieke media), het drm heeft die valve in staat stelt te doen met de games wat ze willen en dat valve nu niet een bedrijf is wat een goede trackrecord heeft wat betreft multiplatform support.

Dus voor alleen het download "gemak" geef je als klant al je controle weg over de software waarvan je een gebruikslicentie koopt, je huurt dus eigenlijk tegen forse prijzen.
Niets dan lof hier over het steamplatform. Komt er nog eens bovenop dat je elke weekend en in de nieuwjaarperiode koopjes hebt. Dit weekend stond bvb Rainbox Six las vegas 2 aan 9,99 ¤ ipv 19,99. Dus vaak is het een 50% of 75 % deal. Daar ga ik meestal op in op die deals. + Je kans ook nog eens preloaden en spelen de dag dat het uitkomt en je krijgt er geregeld extras bij. Zo kreeg ik overlaatst bij GTA 4 er gratis San Andreas bij bij de preorder. Heb je hem al, geef je hem aan een vriend of je verkoopt de gift op ebay.
Jammer dat de spellen waar geen aanbieding voor is (en dat zijn er nogal wat) tegenwoordig gewoon duurder zijn dan in de winkel. Tja, heel leuk dan, dat Steam, maar dan wandel ik toch echt wel even naar de dichtstbijzijnde Bart Smit.

Jammer dat ze zichzelf zo in de vingers snijden met die prijzen. Het is het gewoon echt niet meer waard om op Steam te kopen.

[Reactie gewijzigd door Edmond Dantes op 19 januari 2009 14:57]

Probeer de volgende link eens te posten op het forum van Steam, een zien hoe snel je post verwijderd wordt:

http://steamunpowered.eu/comparison.html

Leuke details zoals Mass Effect 59,21$ in de EU, vs 19,99 $ in de VS...

Vanaf de recente omschakeling van dollar prijzen, naar euro prijzen, zijn zowat alle games duurder geworden. Ja, zelf de weekeind deals.

En dan zijn er nog problemen zoals:
  • Waarom zijn alle prijzen aangepast met de berekening van: 1$ = 1¤. Dit terwijl zelf met tax & currency conversion, de euro prijs lager diende te liggen.
  • Waarom krijgen de US klanten beter prijsdeals ( die tot 300% kunnen bedragen ), dan de EU klanten, voor het identiek zelfde product?
  • Waarom krijgen de US klanten tegenwoordig vaak een paar weken of maanden voor de EU klanten ( en de rest van de wereld ) een game ter beschikking ( met een 10% korting ), en waarom als het game actief word voor de EU, moeten deze mensen de volle pot betalen ( aka, men kan geen gebruik maken van de 10% korting, aangezien dit al gebeurt is bij de introductie in de US markt ).
  • Hoeveel tax betaal je op een game. Blijkbaar krijgt ieder land in de EU, dezelfde tax ( die zeker boven de 20% ligt ).
  • Waarom betalen inwoners van landen die geen online tax hebben, wel een tax. Waar gaat dit geld naartoe?
  • Waarom dienen landen die niet lid zijn van de euro lidzone, wel te betalen in euro's?
  • Waarom heeft de UK nu ineens prijzen die een pak lager liggen dan de rest van de EU?
  • Waarom kan je niet kopen tegen de UK prijzen, in de UK "shop". Dit breekt een EU wet.
En zijn nog veel meer punten...

Op al die vragen, is er nog altijd geen antwoord. Valve zwijgt in all stilte. De enigste respons dat er ooit geweest is, dat ze het eens gingen bezien ( een maand geleden ).

Op dit moment is er een topic over deze recente prijs aanpassing van 1$ = 1¤, op het forum dat 3,614 posts heeft, en 331,356 views...

http://forums.steampowere...s/showthread.php?t=770231

En dan weten we nog niet, hoeveel posts verwijderd geweest zijn door de moderators, die om de haverklap posts verwijderen, die naar externe statistieken van prijsvergelijkingen linken.

Het zou eens leuk zijn dat tweakers hierover een artikel aanmaakt ( waar kan je hier eigenlijk nog nieuws posten? Vroeger wist ik de link zitten, maar ik vind deze persoonlijk niet meer terug ).

Voor de geïnteresseerde: http://steamunpowered.eu/

Deze site houd mensen op de hoogte van de recente aanpassingen, enz die Valve uithaalt ten nadelen van zijn EU klanten ( en die daarbuiten ).
Daar zitten gewoon schandalige prijsverschillen tussen.
Ik weet niet hoe het met de inflatie zit, maar dit klopt IMHO niet echt!

Ik wacht inderdaad op een artikel, en misschien ook meer...

[Reactie gewijzigd door Amanoo op 19 januari 2009 16:57]

Dat is idd serieus geminderd met de euroomzetting op steam. Ik ben wel van mening dat ze er goed aan zouden doen om ter compensatie je keycodes te kunnen binden aan je account van de fysieke versies die je gekocht hebt. Dit zou meer bandbreedte innemen maar ik ben er van overtuigd dat meer mensen dan weer oog zouden hebben voor steam = meer verkopen = meer geld = meer ... r
Kun je dan ook je maandelijkse abbo betalen via Steam?
Steam is dan ook gewoon een goed platform. De client zelf vind ik niet het meest fantastische programma, maar het achterliggende systeem is goed uitgewerkt en lekker makkelijk.
Slechts een beetje sloom, maar ook compatibaliteit is goed.
Half-Life 2 kan je gewoon op WINE draaien.
Maar ik verkies nu weer Windows, eerstkomende kwartaal, maar je weet nooit met mij welke OSsen na dat kwartaal komen.
Spannend :+
Zou leuk zijn als de Steam-jongens een keer zouden denken aan de OSX-players.
Volgens mij onderschatten ze het aantal Apple Gebruikers die zo nu en dan ook wel eens een spelletje willen spelen.
Dan moeten die OSX-players misschien een dual boot draaien.
Overigens licht dit niet aan Steam, dat is puur de distributie.
Juist, Steam voor OS X zou weinig tot geen verschil betekenen. Bovendien moet je hier ook niet aan willen beginnen; OS X is simpelweg niet geschikt als platform voor games. Niet zozeer omdat het niet zou kunnen, maar omdat er te weinig mensen zijn die hier interesse in hebben; die mensen hebben een fatsoenlijke PC, een spelcomputer of een dual-boot met Windows.

Overigens kan CrossOver prima omgaan met Steam, alleen ben je beperkt tot de software van Valve zelf (meen ik).
OS X is simpelweg niet geschikt als platform voor games.
Net als op linux is het technische een prima gameplatform (beter dan windows), alleen het aanbod is beperkt (ligt ook aan de developers, veel games worden niet gemaakt met het oog op portabiliteit, een situatie waar ik microsoft helaas de credits voor moet geven door het maken van een 3d api die incompatible is met alles behalve windows)

Gelukkig groeit t aanbod gestaag, zelfs microsoft heeft onvoldoende geld om net als bij epic de developer om te kopen om multiplatformsupport te beperken (unreal engine)

[Reactie gewijzigd door blouweKip op 19 januari 2009 16:01]

Je kunt toch steam in osx ook runnen met WINE? Ik heb zelf alleen ervaring met WINE onder linux, maar tot nu toe werkt et prima.
Die overschatten ze. Zolang games nog altijd niet op mac draaien (Direct X etc) is er voor Steam geen enkele reden om een ander OS te supporten. En macs draaien tegenwoordig toch gewoon windows? Het zijn immers gewoon computers in een leuk jasje...
Ik heb van horen zeggen dat er al aardig wat goede games gewoon (zonder WINE) zo op de mac draaien.
Ik zelf heb er helaas geen (ik ga denk een keer proberen er een hack versie op te zetten, zo'n dure Mac kan ik niet betalen), maar die gast die dat zei doet werkelijk alles met de mac.
Als je er van houdt om uren te prullen om problemen op te lossen om dingen draaiende te krijgen op OS'en waar ze niet voor gemaakt zijn, ga je gang. Ik wil me spel in me pc rossen en spelen, da's ook een reden dat ik GTA IV in een hoek gesmeten heb omdat dat gewoon niet ging. Ik ken ook nog mac en linux geeks die op lanparty's komen maar daar gewoon Windows draaien, net als iedereen. Die lui willen ook gewoon gamen en sharen, die gaan dat weekend lannen niet verknallen met allerhande vage problemen. Leuk dat het kan maar als het simpeler kan door gewoon op Windows te spelen, waarom blijven sommige mensen dan zo moeilijk doen?
Waarom ? voor die 1% van de gamers die OSX gebruiken ?
Ik denk dat ze veel beter kunnen blijven door-ontwikkelen voor het Windows platform aangezien ze daar een veel breder publiek mee scoren
goeie zaak hoop dat everquest beetje populairder wordt ( en dan niet de irritante wow kiddies die overstappen ). want het is gewooon n mega dikke goeie game!
ben weer begonnen met spelen en moet zeggen blijft voor mij de beste mmorpg die ik ooit heb gespeeld ( en heb ze allemaal gespeeld behalve de gratis varianten ).
Het voordeel voor non-mmo's via steam zie ik dan nog wel in, maar een mmo als Eve-Online aanbieden via dat platform vind ik vreemd.
Andere wijzen van je maandelijkse speeltijd verkrijgen zijn goedkoper, Steam mag dan wel gratis zijn, de maandelijkse kosten die je tegen europees tarief betaalt zijn exact hetzelfde als wanneer je EVE gewoon download van de EVE website en Time Codes aanschaft.

Bewandel je een omweg, geld naar PayPal, vervolgens een Eve Time Code kopen op een amerikaanse site ala Shattered Crystal en je bent 26 euro kwijt voor 2 maanden.

Natuurlijk is die prijs dan wel onderhevig aan koerswijzigingen, zo betaalde je al eens 33 euro voor 3 maanden.
Steam vind ik opzich een mooi en handig in gebruik. Ik hoef mijn oude HL2 maar te installeren en zoekt gelijk mijn account op. Updates worden direct aangeboden, direct goed en snel contact met de achterliggende communities e.d.

Maar voor deze prijzen. Imo is dit gewoon de winkelprijs en soms zelfs meer. en dat is veel's te veel. Ik heb geen boekje, geen hoesje. Dus als ik op den duur het spel wil verkopen kan het niet. Dus ik kan er in de toekomst ook niks op terugverdienen. Met de komst van de 360 is mijn gameshop gestopt met pc games. Nu koop ik ze op Internet, waar ze nog goed goedkoper zijn dan Steam en in de winkel en ik heb ook nog fysieke media in huis.
De absurde prijzen weerhoud mij er dus ook van om Steam te installeren, gewoon uit principe.

De meeste games koop ik momenteel ook voor de 360, als ik er niets aan vind kan ik er tenminste nog vanaf in de gameshop, waar ik schuin tegenover woon. :P Met PC games is het al moeilijk tegenwoordig door de piraterij helemaal als ze dan ook nog enkel in digitale vorm bestaan zoals bijvoorbeeld Steam.

Ook is dit een soort van mirco payements,(Marco in de EU :P ) persoonlijk vind ik dat zeer gevaarlijk om al die 'online' aankopen ofwel betalingen te bundelen onder 1dak. Je bent dan sneller geneigt om meer geld uit te geven omdat je over dat soort (kleine)bedragen snel het overzicht verliest. Ik blijf het liever spreiden, dan weet ik in ieder geval nog waaraan ik het uitgeef.

Als je toevallig toch al een Steam pay account hebt en je speelt toevallig een van de MMO's dan is het misschien makkelijk voor de huidige gebruikers. Maar ik zie echt de meerwaarde niet van Steam bij een MMO waarvoor je moet betalen. Je kan net zo goed naar de site surfen en daar de payments doen of een gamekaartje kopen.

offtopic:
Voor online payments gebruik ik trouwens Moneybookers, die kan ook fungeren als online creditcard. Met een Ideal koppeling naar je bankrekening ofwel een geverifieerde bankrekening staat het geld er binnen luttele seconden op. :) Het duurde wel ongeveer 1 1/2 week voordat de post uit Zagreb in de bus lag maar dan heb je ook wat.
Heel leuk, één platform. Gebruik het dagelijks.

Zondag werd een account gehackt, password is achterhaald. Hoe weet ik niet?

Die sukkel aan de andere kant probeerde heletijd in te loggen, ik ook dus en het wachtwoord wilde hij veranderen. Na een uur lang proberen toch gelukt om het password te veranderen.

Ik vind de nou één grootte nadeel. Heb je veel games dan ben je toch op een dag de lul.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True