Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 144 reacties

Valve wil de interface van zijn Steam-downloaddienst verbeteren. In een video zet de ontwikkelaar de voornaamste veranderingen op een rij. Opvallend is het afdanken van de IE-engine; Valve gebruikt voortaan de rendering engine van Webkit.

De clientsoftware van Steam, de downloaddienst van game-ontwikkelaar Valve, draait voortaan op de Webkit-engine. Valve neemt daarmee afscheid van de renderengine van Internet Explorer, die tot nu het hart van de Steam-client was. De overstap naar Webkit zou de client sneller en stabieler maken. Het maakt het bovendien mogelijk om de client onder andere besturingssystemen te laten draaien, zoals Linux en Mac OS X. Dat lijkt bij het huidige aanbod van Valve weinig meerwaarde te bieden; een port naar mobiele platformen ligt meer voor de hand.

Verder wil Valve de client, die momenteel aan een bètatest onderworpen wordt, overzichtelijker maken. De diverse menu-opties moeten beter zichtbaar worden en er worden meer details over de diverse games getoond. Tot slot wordt de schil vernieuwd die Steam over een spel heen legt: de nieuwe software moet meer contextgevoelige informatie over de gespeelde game geven.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (43)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (144)

1 2 3 ... 7
Het zou Steam sieren als het inderdaad een stuk vlugger en stabieler zou zijn. Ik ben daarom ook benieuwd naar de nieuwe layout en werking. Steam zal waarschijnlijk wel vanzelf geupdate worden.

offtopic:
Heeft Valve trouwens ook nog niet een spellen reeks af te maken?
:Y)

[Reactie gewijzigd door MistrX op 24 februari 2010 13:24]

Nooit problemen met steamclient gehad - 1 keer de clientregistry.blob moeten verwijderen maar daar blijft het bij. Wat mij een beter plan lijkt is dat steam en valve opgesplitst zou worden. Steam heeft allang niets meer (sec) met hl te maken maar meer met een webwinkel/gaming community. Volgens mij heeft Cliffy B dat ook al eens geroepen...
Waarom zou Valve Steam nu moeten laten gaan?
Ze hebben er jaren geld/tijd/moeite in genvesteerd en nu dat het succesvol is zouden ze het moeten afsplitsen?
Hun distributie activiteiten zijn ongetwijfeld al een stuk groter dan hun software ontwikkelingsactiviteiten. Dus misschien kan je hen dan beter oproepen om te stoppen met spellen te maken? En dus geen Halflife 3 of HL2:Epi 3 meer.

Daarnaast hier ook een zeer tevreden steamgebruiker.

En vooral ben ik heel blij om te horen dat native gebruik op andere platformen (mac/linux/...) nu eindelijk hiervan in zicht komt. Als hun spellen daar nu ook allemaal op draaien gaat m'n broertje helemaal uit z'n dak gaan :)

[Reactie gewijzigd door BornFlippy op 25 februari 2010 11:20]

Steam had 2maand geleden al 80% van de online distributie voor pc games in handen (ik had zo'n hoog cijfer niet verwacht). Het gaat dus niet lang meer duren voor enkele jankers bij de EU gaan klagen.
En dan zullen ze hun activiteiten uiteraard moeten opsplitsen.
om hem nu al te hebben moet je expliciet meedoen aan de beta. Kun je gewoon aanzetten in je preferences.
http://ultimatecomputers....viewtopic.php?f=19&t=3921

Hier zie je waarschijnlijk de nieuwe lay out van steam, als deze niet verandert wordt.
Het ziet er echt overzichtelijker en beter uit dan ik had verwacht.

M.v.g.
Samet1killer
Zat ik ook op te wachten

(bijden :Y))
Offtopic reply dan ook meteen snel:

HL2:Epi 3 komt pas in 2011 , dat ze hem maar meteen samen met HL3 releasen :P
Offtopic reply as well:

Kan je je bron even vermelden, van dat 2011? Love to read it ;)
Bedankt
Als een zenuwpees over het scherm gaan met je muis. Maakt het in mijn ogen niet sneller. Je word er gewoon moe van als je naar het filmpje kijkt.
Ik ben een tevreden Steam gebruiker, maar de snelheid laat inderdaad veel te wensen over, alsmede het overzicht. Soms stuit ik op leuke software, die ik daarvoor niet had opgemerkt.
Ik lees veel kritiek op Steam, wat mijns inziens onterecht is... Online distributie heeft de toekomst imho :)
Het mooie van Steam vind ik dat je games aan je account gekoppeld zijn en niet aan je pc zoals traditioneel het geval was.

Anyway webkit is een hele vooruitgang t.o.v. IE :D
Normaal gesproken waren games altijd gekoppeld aan je CD, niet aan een PC. Wat jij aangeeft is enkel een voordeel voor mensen die slordig zijn, of die zo'n grote collectie hebben en niet kunnen kiezen wat ze mee willen nemen. :)
Jammer dat je tegenwoordig zowel met veel Steam downloads als optical-medium games tegenwoordig gelimiteerd bent in je aantal Installs.

Mass Effect II heb ik op schijf gehaald, puur vanwege het feit dat de Steam versie een 3-install limiet heeft, en de schijf niet.

Als het product gelijk is, dan haal ik eigenlijk toch liever een hardcopy, puur voor het geval dat Valve ooit over de kop gaat (of door EA overgenomen wordt). Het zal minder erg zijn als Valve gebruikers k downloads als (DRM vrije) ISO toelieten, zodat het op een NAS gezet kan worden. De impuls die DRM-vrije MP3's aan legale verkoop gaven was veelbelovend, en persoonlijk zou ik mijn downloads ook buiten de steam-app willen kunnen benaderen.
oneens... hardcopies gaan naar de kl0te - altijd gezeik met het zoeken naar patches etc. bij steam - geen probleem - en ik ben niet echt bang dat het over de kop gaat. Dan is er vast een patch waarbij je lokaal connect ofzo maar je lokaale virtual steam server ofzo...
Oneens. Bij mij zijn nog nooit CD's, DVD's of iets dergelijks naar de kloten gegaan. Ga op een normale manier met je spullen om en ze zullen echt niet zomaar naar de kloten gaan.

Welk gezeik met patches? Gewoon het spel installeren en spelen. Wat boeien mij die patches? Spellen werken bij mij ook altijd zoals ze op de CD staan. Als je dan zo graag een patch wilt downloaden, is dat zo gebeurd. Even naar de website van de frabikant, naar de download-sectie gaan, je spel aanklikken en downloaden. Alsof dat zoveel werk is.

Ik zou overigens nog niet eens willen dat patches door mijn strot worden geduwd. Ik bepaal zelf wel wanneer ik een patch installeer en niet het spel. Patches fixen dan wel van alles, maar in patches zitten ook fouten en het gebeurt nu eenmaal dat een game na een patch ineens niet meer werkt. Ik wil dus gewoon kunnen spelen zonder de nieuwste patch.

Mods worden gebouwd op een versie van een game en als er een patch voor de game uitkomt, wordt weer het n en ander aangepast in de game, waardoor de mod ineens niet meer werkt. Deze mod moet dan weer worden aangepast, zodat deze samenwerkt met de laatst nieuwe patch. Als ik een mod download die is bedoeld voor versie 1.2 van het spel, wil ik dus geen 1.3 door mijn strot krijgen geduwd.

Voor mij geen steam of automatische update-zooi. Ik bepaal zelf wel wat er genstalleerd wordt en steam komt er hier al helemaal niet in.
Ik heb zelf(als steam gebruiker) redelijk veel kritiek op steam. Een aardig deel daarvan lijkt hiermee weggenomen te worden. De twee grootste problemen blijven echter: Het gebrek aan sterke concurrentie(impulse, direct2drive, e.a redden het (nog) niet) en het totaal afhankelijk zijn van Valve voor het kunnen downloaden en spelen van je games.

Ik zou graag zien dat impulse e.a. wat meer concurrentie konden bieden, dat er wat meer zekerheid komt over de lange termijn ondersteuning van games, en dat er een garantie komt voor als Valve failliet gaat o.i.d.
ik kan niet klagen over de snelheid, met download snelheden die maxen op 4mb/s! ^^ (en nee, we hebben hier geen glasvezel!)
/offtopic
Zucht.... 4 milibit per seconde?

Ik weet dat je waarschijnlijk 4 MB/s bedoelt, maar schrijf dat dan ook eens goed :)
Slim van Valve om over te gaan naar Webkit. Dat gaat de engine hopelijk een stuk sneller maken.

Ik hoop stiekem ook dat Valve wat games gaat uitbrengen voor OS X. Valve brengt vele mooie games uit, maar daar moet je als mac gebruiker altijd voor teruggrijpen naar Windows. Verder is OS X steeds meer aan het groeien en wordt de afzetmarkt (nog niet vergelijkbaar maar toch) steeds groter.
Met de ondersteuning van steeds meer OpenGL in Mac OSx (10.7 krijgt totale OpenGL ondersteuning als ik me niet vergis) en Steam op deze webkit zijn ze al een heel eind.

Gaming for Mac in wording?

Al lijkt het me dat Apple dan ook wel een vinger in de pap wil houden...

Bijna volledige ondersteuning;

http://www.macrumors.com/...l-3-0-in-mac-os-x-10-6-3/

[Reactie gewijzigd door Flappiewappie op 24 februari 2010 14:30]

Ik had dat ook gelezen inderdaad. Stap in de goede richting voor OSX gaming, maar dan moeten de devvers ook overstag gaan en niet alleen games in DirectX uitbrengen..
Wat weer geld kost. Mac is al een kleine markt, de Mac gamers nog een kleinere. Ergo, ik denk niet dat daar veel moeite voor gedaan zal worden.
Je moet ergens binnen toch?

Stel je kan een game 5% meer verkopen, is het een totaal investering op het budget van 3% waard? Dat is toch alweer 2% meer winst (beknopt voorbeeld maar toch)...

Met Spore waren ze al een heel eind.
waarom niet, de games 4 PC gaan er helaas toch uit, als ze dan met games 4 mac gaan beginnen, zit ik met een zwaar dilemma, toch een stomme (voor mij toch) Mac kopen ???? :?
In feite zou het zo veel potentieel hebben om een linux en OSX versie uit te brengen. Native steam op OSX/Linux, en dan als je een spel download gewoon automatisch de best werkende wine versie meeleveren en het daaruit draaien (en eventueel zelf nog wat hacks/patches toevoegen om games goed te laten werken) Ook de kopieerbeveiliging kunnen ze dan waarschijnlijk wel met steam laten werken zodat ook kopieerbeveiligingen geen problemen meet opleveren voor wine gebruikers onder OSX/linux.

Maarja, dat zal dus echt wel niet gebeuren aangezien ik het jaren terug al voorgesteld heb op de fora en aan wat mensen achter steam... :(

En dan heb ik het nog niet eens over titels als UT2k3,ut2k3, doom 3 etc die native linux binaries hebben...

[Reactie gewijzigd door VNA9216 op 24 februari 2010 15:25]

De bta bevalt me tot nu toe uitstekend. Zitten nog 'n paar bugs in zoals de menu's die niet goed worden weergegeven word, maar ik neem aan dat dit zo opgelost is.
Hopelijk ja, nogal lastig om iets te vinden als de menutekst niet wordt weergegeven }>
Verder merk ik op dat Steam ineens Fallout 3 detecteert, hoewel ik het niet via Steam heb gekocht.
Edit: Ontdek net een vervelende bug: Steam begint ineens Modern Warfare 2 helemaal opnieuw te downloaden (7GB) hoewel het perfect geinstalleerd was.

[Reactie gewijzigd door Neverwinterx op 24 februari 2010 13:50]

Misschien willen ze nu ook naar een soort van "algemene" game center zoals je standaard bij windows (vista/7) hebt zitten. Je kan nu al manueel games toevoegen aan het menu, misschien dat het met de nieuwe versie volledig van zelf zal gaan. Zou een leuke toevoeging zijn want nu staan je games op 2 locaties gesorteerd.

@ ^^^: WARNING: Users are reporting loss of game files (Call of Duty: Modern Warfare 2 – Multiplayer in particular). Opt into the UI beta at your own discretion.

[Reactie gewijzigd door IStealYourGun op 24 februari 2010 14:38]

Ik had daar last van, download gelijk gestopt en Steam van de beta afgehaald. Vervolgens met m'n dvd's het spel opnieuw genstalleerd. Gelukkig geen data verloren.
Je bedoelt je rank en classes?
Dit zitten aan je steam account gekoppeld.

Het is dus niet zo dat je een backup van de 'players' map hoeft te maken.
Wat voor 'n $^#@ organisatie heeft Steam nu? Zomaar de hele directory van MW2 aanpassen... Daar hoeft Steam toch niets te veranderen bij het omschakelen naar de bta? OK, het IS 'n bta, er KUNNEN fouten inzitten, maar nu was de client weer 11GB aan het downloaden (was 'm bijna gelukt ook), terwijl ik met m'n limiet van 30 daar dus niet echt happig op ben. Op naar de CD's dan weer... *zucht*
Jij wilt toch de Beta proberen? Dan kies je dus bewust voor eventuele fouten en bugs, waarom ga je Steam afvallen dan?

Wanneer ze zich niet verder ontwikkelen is het niet goed..
Wanneer ze iets niet testen waardoor er fouten in het programma zitten is het niet goed..
Wanneer ze iets wl testen en er zitten nog fouten in is het niet goed...

Ik denk dat Betatester niet voor je weggelegd is.
Misschien willen ze nu ook naar een soort van "algemene" game center zoals je standaard bij windows (vista/7) hebt zitten. Je kan nu al manueel games toevoegen aan het menu, misschien dat het met de nieuwe versie volledig van zelf zal gaan. Zou een leuke toevoeging zijn want nu staan je games op 2 locaties gesorteerd.
Beetje Xfire na doen, dus.
Beetje snelkoppelingen uit Windows3.1 nadoen bedoel je?
De menutekst wordt in Windows 7 niet weergegeven omdat er een (in W7) niet-bestaande font wordt aangeroepen in \steam\resource\styles\steam.styles.
Als je daar Arial Bold in Arial verandert, heb je ineens menuteksten! :)
Dan kan je toch een Font installeren of niet?

[Reactie gewijzigd door Dragunov op 24 februari 2010 20:58]

Hier op WinXP home edition 32-bit ook
Ik heb vrij weinig aan te merken op de oude steam-client, behalve dat de optie ontbrak om games in de store in meerdere tabbladen te openen, zoals ik gewend ben van firefox/opera. Bij de huidige steam client moet je toch van een browser gebruik maken als je meer wilt weten van een bepaalde game van steam. Het zou fijn zijn als ze tabbladen in zouden bouwen in de store.

[Reactie gewijzigd door Neophyte808 op 24 februari 2010 13:31]

Grootste gebrek van Steam sinds het ontstaan, is het organiseren van je game library. Ik heb bijna 400items staan en het is gewoon een hel om die op te organiseren als je maar kan verdelen tussen installed of favourite.
Ik ga het risico van de beta nemen want niets kan het erger maken.
Hier ben ik het mee eens. Ooit had ik ook mijn niet-steam spellen toegevoegd maar het werd op een gegeven moment een zooitje. Tegenwoordig is het zelfs met alleen mijn steam spellen al vervelend aangezien ik er behoorlijk veel heb. (Stomme holiday sales ;) )
Maar dat is nu dus over! Je kan nu spellen zelf indelen in een categorie naar keuze. Dus niet alleen tussen "installed" en "Favorite", maar in alles wat je wilt. Je mag zoveel categorien aanmaken als je wilt nu.
Voor iedereen die problemen heeft, met geen tekst in de menu's:

Naar de Steam map gaan ->/resource/styles en steam.styles openen met kladblok en dan basefontbold veranderen naar: basefontbold=”Arial”
of "Arial Black" :)
Om n of andere vage reden wou die bij mij "Arial" niet doen, kreeg namelijk meteen connection issues bij het opstarten :S
Op het Steam forum, werd ook nog een andere keuze voorgelegd. Alleen die werkte bij mij dan weer net niet. Gewoon even puzzelen. :)
best leuk dat multiplatform, maar ik vraag me af of nu ook opeens al die spellen uitkomen voor mac/linux, ik denk dat dat nog wel een tijdje op zich laat wachten.
Dat ligt aan de ontwikkelaar van het spel zelf of die een mac/linux versie uitbrengt, daar heeft Valve zelf weinig mee te maken.
Ik moet zeggen dat deze nieuwe UI er erg gelikt uit ziet, als je nu nog de mogelijkheid kreeg om custom logos toe te voegen aan je niet-Steam spellen is het helemaal geweldig :).
Dat zal waarschijnlijk wel een feature worden. En op de Steam forums kan je ook je ideen posten.
Je kunt zelf deze update ook al installeren. Start Steam, ga naar de Instellingen, en klik onder Deelname aan Bta programma de UI Update aan :)

Pas op!
Veel mensen hebben problemen met COD:MW2. Deze begint spontaan opnieuw te downloaden, waardoor je data kwijt kunt raken!

[Reactie gewijzigd door EDIT op 24 februari 2010 14:44]

inderdaad, ruim 1x per week heeft iemand in ons "game-groep" wel een probleem.
Mhm, zelf koop ik de games en laat ze via steam registeren, wat als voordeel heeft, dat alle uploads etc etc mee komen die ik zelf moet gaan zoeken en installeren bij de originele uitgaves, alleen multiplayer games laat ik via steam downloaden en installeren, maar hou de originele schijven in de doos.
Dit gaat op voor een 50-tal games op Steam. Het overgrote gedeelte kan je niet registreren op Steam. Klik hier voor een lijst.
Het is altijd goed als een ontwikkelaar naar multiplatform opties gaat kijken en al helemaal als de interface van en groot stuk software als Steam herzien wordt. Ik neem voor het gemak natuurlijk aan dat alles goed gaat werken, en we niet terug gaan naar een Steaming pile of..
Het werkt dus niet goed.
Heb die beta geprobeerd en hij begint mw2 opnieuw te downloaden.
Is dat eindelijk klaar kan ik het niet meer opstarten... lekker is dat.
Het is een beta, dat moet allemaal nog gepatched worden enzovoorts.
Maar ik heb nog gelezen dat ze dat binnen een paar dagen zullen gaan repareren en dan krijg je waarschijnlijk een update.

als je niet in steam kunt komen moet je even uninstall en opnieuw installeren daarna zal het waarschijnlijk wel doen m.b.v die nieuwe Update..

M.v.g
Samet1killer
Het is een beta, dit kan gebeuren.

[Reactie gewijzigd door erikdenv op 24 februari 2010 14:42]

Een UI beta, dus je vraagt je af wat dit er mee te maken heeft :). Zelfe gebeurde bij mij trouwens, maar na het downloaden was er niets aan de hand.
ik had geen zin om 11GB te downloaden, maar na een reinstall was alles weer normaal.
1 2 3 ... 7