Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 46 reacties

Microsoft heeft plannen om games via de Windows Live Marketplace te gaan verkopen. Daarmee gaat het softwarebedrijf de concurrentie met Valves online-distributiesysteem Steam aan.

Games for Windows Live"Het staat op onze roadmap", zei Chris Early van Games voor Windows Live tijdens een interview met Shacknews over de online-distributieplannen. Games for Windows Live heeft woensdag een update gehad en een volgende update arriveert over twee tot drie weken. De eerste stap daarna zal de toevoeging van online distributie van volledige games zijn, aldus Early.

De update van woensdag bevatte enkele aanpassingen voor de interface van Games for Windows Live. Na de volgende update zullen met behulp van een Marketplace-applicatie video's, demo's en uitbreidingen voor spellen gekocht kunnen worden. De eerste titel waarvan extra content via Marketplace te koop zal zijn, is Fallout 3. Steam biedt momenteel nog geen speluitbreidingen online te koop aan.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (46)

Leuk, nog meer versplintering in het online aankopen van je spellen. Naast Steam en Impulse nu dus ook iets van Microsoft. Allemaal willen ze natuurlijk op de achtergrond actief blijven, constant in verbinding met het internet voor de updates 99% van de tijd toch niet zijn, allemaal willen ze je persoonlijke gegevens hebben, allemaal zullen ze je wel doorspammen met 'spectaculaire aanbiedingen'. Zie dit niet als iets positiefs...
Helemaal gelijk, maar de andere kant is wel dat op deze manier we mischien eindelijk van dat onzinnige gedoe met CD's en DVD's af kunnen komen.

Het is jammer dat er natuurlijk weer een flinke rij met verschillende in essentie identieke platformen ontstaan maar het kan wel leiden tot een oplossing voor de piraterij, je kan namelijk veel moeilijker een steam game kopieren dan een CD of DVD. Het zal ook helpen er voor te zorgen dat updates sneller uitgerolt kunnen worden omdat je inderdaad constant online checked of er mischien een nieuwe patch is.

Het grote voordeel dat ik zie ligt vooral bij de fabrikanten omdat ze de distributie kanalen helemaal kunnen vervangen door een veel sneller en goedkoper alternatief. Ook kunnen ze veel makelijker trends ontdekken, ze zien namelijk wie waar woont en wat zij spelen en waarneer dat is natuurlijk erg handig voor marketing etc. Een fix of een up date kan veel sneller gepushed worden dan je via een support pagina zou kunnen doen. In game adds, kunnen zelfs in solo play makkelijk gepushed worden, je draait in de achtergrond en kunt dus de nieuwe adds ophalen ook als de klant gewoon zijn email zit te lezen, en dus lekker winst maken.

Voor de klant heeft het eigenlijk niets extra's anders dan de garantie dat je altijd de laatste versie hebt en dat je je geen zorgen hoeft te maken over de instalatie media, maar anders dan dat bied het niet echt iets meer de prijzen blijven gelijk wat dus in houd dat je veel minder mensen (het hele disk productie en distributie kanaal bestaan niet meer) het zelfde betaald voor veel minder, je hebt immers geen disk meer geen hoesje en geen distributie van die hoesjes en disks, maar ook geen winkel met verkoper etc. Dat je computer tijd en geheugen kwijt is dat je internet verbinding steeds maar gebruikt wordt etc is voor de meeste mensen niet echt belangrijk er zijn maar heel erg weinig mensen die het lukt hun systeem constant minimaal 80% te belasten (en zelfs dan blijft er nog genoeg over voor deze programma's)

Ik hoop dat de industrie snel voor een platform kiets (zal nooit gebeuren) voor de distributie van games en add-ons. Natuurlijk alleen als ook de prijzen dan gaan zakken omdat het natuurlijk erg vreemd is dat je nog steeds 50,- zou moeten betalen voor een product waar op eens veel minder kosten voor gemaakt worden, door dat hele bedrijfs takken overgeslagen worden.
Voor de klant heeft het eigenlijk niets extra's anders dan de garantie dat je altijd de laatste versie hebt en dat je je geen zorgen hoeft te maken over de instalatie media, maar anders dan dat bied het niet echt iets meer de prijzen blijven gelijk wat dus in houd dat je veel minder mensen (het hele disk productie en distributie kanaal bestaan niet meer) het zelfde betaald voor veel minder, je hebt immers geen disk meer geen hoesje en geen distributie van die hoesjes en disks, maar ook geen winkel met verkoper etc.

Niet te vergeten waarom ik van Steam hou is hun goeie anti-cheat policy, met games via zulke platformen te distribueren is zo vele vele beter. Het is moeilijk te kopieren, als je hackt/cheat online kan je sneller gebant worden (if not van het hele spel zoals Steam doet <3) dus betere online gameplay voor de andere mensen.
als je bij steam door VAC geband word geldt het enkel voor dat spel, maar je kan het wel zien (weliswaar niet voor welk spel) zo hebben we op onze servers al meerdere spelers geband die redelijk verdacht aan het spelen waren, op hun steam-profile stond "VAC Banned" dus, -jump to conclusion-, zullen ze in dit spel ook wel aan het cheaten zijn

door dit systeem geld dus ook lekker "eens een cheater altijd een cheater" doet de mensen wel 2 keer nadenken ;)

we hebben ook spelers die elke maand een nieuwe steamid hebben omdat hun vorige "gehackt" is (uiteraard ook van die "goede" spelers)
Onzinnig gedoe met DVD`s en CD`s?

Ik wil juist de DVD`s en CD`s altijd bij de hand hebben en een mooi doosjes in de kast hebben staan, daarnaast schijnt niemand volgens mij door te hebben dat juist de online verkopen het de consument bemoeilijken tot zelfs onmogelijk maken om een reeds gekocht product weer te kunnen doorverkopen.

EA heeft in het begin bijvoorbeeld al aangegeven dat ze de hele 2e hands markt uit willen wissen/ vernietigen. Ik wil een game kunnen spelen en als ik er flauw van ben wil ik hem kunnen doorverkopen. Met het online systeem is dit dus eigenlijk niet meer mogelijk. Ik zie hier dus alleen maar nadelen t.o.v. fysieke DVD`s en CD`s.

Daarbij komt ook dat bij een herinstallatie je alle zooi opnieuw moet downloaden en herinstalleren. Met CD`s en DVD`s heb je de zooi 20x sneller geinstalleerd en kun je weer eerder aan de gang met andere dingen dan installeren en downloaden van troep. Tevens heb je geen continue connectie nodig met het internet.

Ik heb ook geen behoeft om bij een nieuwe PC:
Windows installeren (30 minuten) + 30 minuten updates downloaden en installeren.
Drivers installeren (30 minuten)
Spellen downloaden (120 minuten) + 40 minuten installeren
Spel updates downloaden (60 minuten) + 30 minuten installeren).

Het is handig als je een CD of DVD kwijt bent, dat geef ik toe, maar hoe vaak gebeurd dat?

Wat gebeurd er met je games als de server om wat voor reden uit de lucht gaat?
Stel Steam kapt ermee of EA of Impulse? Bye bye games?

Ik weet dat ik ook wat extreme dingen neerzet zoals het kappen van Steam, maar dit zijn wel dingen die je achter in je gedachte moet houden. Steam kan best over een aantal jaren kapot zijn.
Helemaal mee eens! Ik hou er ook van om een fysieke doos in handen te hebben. Daarnaast zitten er vaak in de doos uitvouwbare landkaarten, boekjes en andere goodies, welke je soms nodig hebt in het spel. Ik hou er niet van als er slechts pdf'jes voor in de plaats komen. Een landkaart op A2 of A3 formaat kan ik niet zelf afdrukken.

Daarnaast heb ik als adventure liefhebber nog originele spellen uit de hoogtij dagen van Sierra en Lucasarts, welke ik niet zou willen missen. Niets zo gaaf als Monkey Island of Space Quest weer eens uit de kast te trekken. :)
Jij hebt liever een aanbieder met 100% marktaandeel? Als als je problemen hebt met je persoonlijk gegevens afgeven en gespamd worden dan loop je toch naar een fysieke winkel, no questions asked...

Zou me niets verbazen als elke uitgever gewoon z'n spelen online gaat verkopen. Je noemt Steam en Impulse, maar EA verkoopt toch ook gewoon online via hun store? --> http://eastore.ea.com/store/eaemea/nl_NL/DisplayHomePage/

Het 'probleem' van versnippering is inherent aan het feit dat er meerdere uitgevers van games bestaan. Dat zou je toch ook niet willen opheffen?
Je vergeet ook EA hun online dienst.
Dan nog gamersgate, gametab, Direct2Drive etc
Al die EA en Steam zooi is ietwat lastig uit te zetten, nadat je installatie hebt voltooid. Zodra er een update is moet je het hele zooitje weer activeren, en dus de winkel weer installeren. Hoewel ik de Steam applicatie wel aan kan zetten wanneer ik dat wil, maar eigenlijk wil ik die heel applicatie nou ook weer niet hebben draaien als ik alleen maar Team Fortress 2 ofzo wil opstarten.
Sowieso is Valve bij mijn weten niet beurs geregistreerd dus hebben ze geen aandeelhouders die dicteren dat Steam verkocht moet worden. Valve wil klein en onafhankelijk blijven dus Steam verkopen lijkt me sterk. Ik vind het alleen maar irritant, weer zo'n download dienst die moet draaien terwijl je een spel speelt.
Weer een account die je moet maken.
Doe dat toch gewoon allemaal op Steam, dan concurreert dat met de retail. Het is niet alsof al die content distribution programma's onderling concurreren want ze bieden toch allemaal iets anders aan.

[Reactie gewijzigd door Lolandros op 13 november 2008 17:30]

Even een paar opmerkingen:
  • Het niet beurs-geregistreerd staan zegt niets over aandeelhouderschap.
  • Het onafhankelijk zijn van Valve zegt niets over het onafhankelijk zijn van Steam
  • Valve is niet klein.
  • Eigenaren Valve kunnen zelf bepalen wat ze met Steam gaan doen ...
geweldig nog eentje.

Concurrentie is goed, ik hoop alleen dat alle systemen zo goed werken als die van steam.
Ik vind nadelig dat je straks voor 1 spel bij MS moet zijn en voor het andere spel bij Valve.
Microsoft kennende heb je straks nog maar 1 systeem. Dat van hen.
Onzin! MS koopt ze echt niet allemaal op en steam is op het moment het beste en dat zal wel een tijdje zo blijven, ook het aanbod is daar tot nu toe veruit het grootste...
Dat is ook niet nodig??
En waarom is steam het beste? Heb jij het nieuwe Windows Live Marketplace al mogen testen?

Het games aanbod kunnen ze binnen een mum van tijd monpoliseren door hun goede band met alle game distributeurs en het feit dat Microsoft er geen probleem van maakt om de kosten niet op de ontwikkelaars te verhalen maar op de gebruikers van het netwerk. En als het games aanbod het beste is gaat de consument mee. Op een paar principeele computer nerds na. Geloof het of niet over 5 jaar lopen alle windows games via Windows live. Of je dit nu wilt of niet.
Hey Seth_Chaos, heb je de reactie van watercoolertje uberhaupt wel goed gelezen? Hij zegt toch duidelijk 'op het moment' en 'een tijdje'. Steam is op dit moment het beste omdat het gewoon het leidinggevende online distributie platform is. Bron zeg je? Kijk hier maar eens: http://store.steampowered.com/stats/ . Zelf gebruik ik ook steam en ik ben er enorm tevreden over. En daarnaast is beste subjectief :)
en dat je het spel niet kan spelen/kopen zonder de Live diensten.

Wel dan koop ik ze niet.
..... MS heeft 1 groot platform met 1 inlog/account (zodadelijk wordt het zelfs 1weg OpenID compatible).

Maar ja je zal dus een live-account moeten aanmaken, waarmee je het risico loopt dat je misschien ook gratis live-mail krijgt... Net zoals dat je bij elke webwinkel een account moet hebben, en bij steam.

Wat een vreselijk probleem zeg!

ontopic:

Verder was dit een logische zet, immers op de xbox360 is er al heel lang de marketplace, MS was hier zelfs de eerste mee (op de eerste xbox) en het was zo succesvol dat nu veel bedrijven zoiets op een console/telefoon hebben. Er is al een tijdje games for Windows en die zou ook toe groeien naar Xboxlive.

Ik mis trouwens wel in dit nieuwsbericht dat Games voor Windows Live nu helemaal gratis is. (Ook geen gold account nodig) dat is namelijk ook 1 van de grote veranderingen!

[Reactie gewijzigd door roy-t op 13 november 2008 18:46]

ja steam werkt nu naar behoren.. leuke community en dergelijke... in het begin viel het nogal tegen... een crossover tussen pcgamers en console gamers

eventueel ps3 tegen xbox360:p
Titel:
Microsoft gaat concurrentie met game-distributeur Steam aan
Het is toch gamedistributeur Valve met als distributieserivice Steam? Microsoft vs Valve of Windows Live Marketplace vs Steam dus....
Nu lijkt die titel niet te kloppen.

Wordt ook al in het artikel genoemd
Microsoft heeft plannen om games via de Windows Live Marketplace te gaan verkopen. Daarmee gaat het softwarebedrijf de concurrentie met Valves online-distributiesysteem Steam aan.
Maar eigenlijk is Steam wel een virtuele distributeur.

Stel het voor als een virtuele verkoper...
Komen ze wel op tijd mee aan zetten. Valve heeft destijds nog bij MS aan de deur geklopt of ze het ze wilden bouwen.
Ik geef ze weinig kans, STEAM is al redelijk ingeburgerd en Live is niet bepaald geliefd. Kan wel een nadeel voor Valve opleveren als MS straks allerlei exclusieve contracten gaat tekenen met allerlei uitgevers.
Valve heeft destijds nog bij MS aan de deur geklopt of ze het ze wilden bouwen.
Dat is nieuw voor mij, heb je een bron :? Valve wilde niet eens betalen voor 3rd party werkende anti cheats ;)

Verder vind ik concurrentie wel goed waarbij ik denk dat MS wel een goeie aanbieder zou kunnen zijn, gezien hun wijdvertakte server park. Steam vind ik een mooi geheel, het had alleen niet van Valve moeten zijn, teveel bugs en het meest vervelende vond ik friends die iedere keer gehacked werd.
Bron staat op het forum van valve. Gabe (eigenaar van valve) heeft laten weten dat ze bij het maken van Half-Life 2 op zoek waren naar een digitaal distributieplatform, en dat toen ook hebben gevraagd aan Microsoft. Na een negatieve reactie van Microsoft zijn ze aan Steam begonnen.

De vele bugs en friends problemen zijn trouwens al meerdere jaren uit steam verdwenen. Er zitten natuurlijk wel nog bugs in, maar ze zijn niet meer zo opvallend, en het gebeurt weinig dat je er last van hebt. Jammergenoeg blijkt Steam net als Windows Vista nog steeds een slechte naam te hebben door de kinderziektes op het begin, die maar al te graag door tegenstanders worden gebruikt, terwijl ze eigenlijk achterhaald zijn...
Waar haal je vandaan dat Live niet geliefd zou zijn?
daar sluit ik me bij aan, hoe vaak heeft iemand wel niet een live of hotmail account?
Hoe vaak stappen mensen niet over op een eigen domein, laten dat trusten voor msn en klaar, geen hotmail / live mail meer nodig

zowiezo hebben veel mensen die er geen flauw idee van hebben dat het anders kan een live mail account omdat je dan op msn kan
Het gaat hier over Games for Windows Live dat absoluut niet geliefd is bij pc-gamers. Spellen als Universe at War zijn online geflopt omdat het GWL gebruikte en trouwens geen enkele pc-gamer wou betalen om online te spelen. Er is zelfs een website opgericht met een petitie om ontwikkelaars ervan te overtuigen GWL niet te gebruiken. (zie http://pc.9lives.be/nieuw...ot-windows-live-boycot-pc)

Zelfs nu Live gratis geworden is voor pc moeten veel pc-gamers niets van GWL weten. De interface is te klein, traag en onhandig en de functies zijn gewoon teveel op consolegaming gericht. In vergelijking met ingame online mogelijkheden of Steam is GWL een zware teleurstelling. Het ontgaat me volledig waarom bezitters van een x360 zo staan te springen om daarvoor te betalen...
Natuurlijk is het logisch en ook goed dat er concurrentie komt op dit gebied. Maar het grote pluspunt van Steam vind ik nou net dat je alles bij elkaar hebt onder 1 account. Nooit meer CD's of serials nodig, slechts een internetverbinding en je accountgegevens.

Aan de andere kant, Steam heeft een beperkt (welliswaar ruim, maar toch beperkt) aanbod, voor alle andere games is/was er nog niet zo'n dienst.
Het beperkt aanbod komt door het wantrouwen van zowel consument als publisher, uiteindelijk moeten ze de controle aan een extern iemand afstaan en blijkbaar doet niemand dit graag. Dat kon je vandaag/gisteren ook vaststellen bij de release van de nieuwe WOW, overal is het uitverkocht op een mum van tijd, toch kon je ook gewoon online je account upgraden zonder dat je daarvoor de deur uit moet.
ook oneerlijk bij steam zijn de prijzen.
US vs EU, en zelfs de prijzen in EU tegenover deze in de winkel.
En kom nu niet af met dat er meer gerekend moet worden voor een EU game wegens transport, invoer en al die rotzooi, gaat gewoon digitaal en je koopt in US (moesten steam het toelaten).
Maar US game aan 45$ en EU aan 60 !!! gewoon te gek. en momenteel in de mediamarkt aan 14
Als het in de MediaMarkt aan 14 euro ligt, waar wacht je op? Zeur niet zo, je hebt keuze genoeg voor te kiezen waar je je games wilt kopen. Met deze nieuwe concurrent zal bovendien problemen zoals jij het wilt noemen, en vele andere alleen maar stimuleren om deze op te lossen zodat klanten blijven.
Apple moet niet achterblijven hier. Ik zou graag een App Store achtig iets (maar dan wat opener wbt toelatingseisen) zijn op de Mac. Steam is een van de weinige dingen die ik echt mis.
Moeten er eerst maar eens games komen voor de mac.. heb hier maar een miezerig rijtje op m'n dock staan, waarvan de helft nog eens Cider is.

Waar blijft Unreal Tournament 3??
En dat het 'Cider' is, geeft welk probleem? Volgens mij geeft dat helemaal geen performance-impact.
Waar blijft Unreal Tournament 3??
microsoft heeft epic een flink zak met geld gegeven om de mac/linux versie te vertragen,dus dat zal nog wel even op zich laten wachten.

Steam zie ik niet echt als iets bijzonders, tis niet eens multiplatform
Wat een ongefundeerde onzin! Ja tuurlijk MS heeft zo vreselijk veel geld dat ze aan iedere ontwikkelaar geld geven zodat software voor MS platform altijd eerder uit is.

Dat heeft absoluut niets te maken met:

-MS/Windows op dit moment het grootste os is (voor games/desktop software)
-Dat het eerste alternatief (linux) erg lastig is qua licenties en dat daar minder geld zit.
-Dat er fundamentele verschillen zijn in Windows/Linux/MacOSX.

Dat een game heel erg veel gebugtest moet worden dat dit veel hiervan weer opnieuw moet op een ander platform.


... kortom, rant maar lekker door op MS! Ze hebben hier (als gewoonlijk) weer niets mee te maken en worden er toch even bij gerant omdat een OSX fanboy zich benadeelt voelt.
Linux is natuurlijk lastiger qua licenties dan windows. :? Als er iets niet lastig is qua licenties dan is het wel linux.
microsoft heeft epic een flink zak met geld gegeven om de mac/linux versie te vertragen,dus dat zal nog wel even op zich laten wachten.
Heb je daar een bron van of is die opmerking weer eens ontsproten uit een Anti-MS duim?
Graag met een onderbouwing komen voor dat soort "feiten", heb je die niet dan zou het je sieren niet met dat soort erg domme opmerkingen te komen.

[Reactie gewijzigd door k7of9 op 13 november 2008 22:08]

Beter nemen ze gewoon steam over........geld zat ervoor

lijkt me een slimmere zet dan te concurreren......
Liever niet. Valve heeft plannen om Steam multi-OS te maken. Als MS het overneemt kunnen Mac- en Linux-gebruikers het wel vergeten. Daarnaast zal Steam dan 'toevallig' niet meer werken op Wine.
Valve heeft plannen om Steam multi-OS te maken.
Sinds wanneer?
Niet zo echt opmerkelijk, aangezien MS al een tijdje loopt te zeggen dat online distributie de toekomst is en optische media niet :P.
Hoezo beperkt aanbod van zulke online diensten?

Er zijn genoeg verschillende diensten.

Het grootste probleem is echter europese "winkel" uitgevers, die de boel blokkeren en ervoor zorgen, dat veel games niet aan europeanen via de online diensten verkocht mogen worden

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True