Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 44 reacties
Submitter: silverfaustx

Microsoft heeft bekendgemaakt dat gamers en ontwikkelaars per direct gratis alle mogelijkheden van Games for Windows Live kunnen gebruiken. Voorheen hadden spelers een Gold-abonnement nodig om online tegen elkaar te kunnen spelen.

De bekendmaking van Microsoft op het Gamefest 2008 in Seattle is niet verrassend: het bedrijf kreeg bij de start van Games for Windows Live al veel kritiek te verduren. De grootste oorzaak van irritatie bij spelers was dat het inkomstenmodel van Xbox Live werd toegepast: naast de aanschafkosten van het spel moest er ook geld worden neergelegd om via Live online te kunnen spelen. Bij 'gewone' games worden spelservers vaak door derden gerund, waardoor gratis gespeeld kan worden.

Games for Windows Live logoOok voor spelontwikkelaars was Games for Windows Live niet gratis; er waren bovendien strenge eisen aan het ontwikkelen verbonden. Daarom heeft Chris Satchell, cto van Microsofts Entertainment Devices-afdeling, op Gamefest 2008 bekendgemaakt dat het ontwikkelen voor Games for Windows Live gratis zal worden. Daarnaast kunnen voortaan Microsofts matchmaking-servers gebruikt worden en hoeven ontwikkelaars dus zelf geen server meer te onderhouden.

Gamers zelf zullen blij zijn om te horen dat Satchell ook heeft aangekondigd dat alle functionaliteit van een Gold-abonnement in Games for Windows Live per direct gratis wordt. Verder wist hij ook te melden dat de huidige Xbox 360-achtige interface, die op de console zelf ook vernieuwd zal worden, op de schop zal worden genomen en meer pc-vriendelijk zal worden gemaakt. Ten slotte komt er in de herfst een Marketplace waar demo's, trailers en downloadbare spelcontent beschikbaar zullen zijn.

De vraag is of Microsoft niet te laat met deze ommezwaai is. Spelontwikkelaar Valve timmert al hard aan de weg met Steam en biedt developers de bijbehorende sdk Steamworks. Onder andere de uitgevers Ubisoft en Rockstar hebben al spellen op Valves digitale distributieplatform uitgebracht. Ook uitgever Electronic Arts en ontwikkelaar Blizzard zien heil in online distributie, maar hebben elk gekozen voor een eigen oplossing.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (44)

Dus Gold is op de XBox betaald, maar op de PC niet? Apart. Ik vraag me af of men dat pikt. Daarnaast vraag ik me af hoe Microsoft hieraan wil verdienen. Geen licentieomkomsten, geen abonnementsinkomsten, maar wel kosten voor servers en infrastructuur. Apart verhaal.
Nee hoor niet zo'n apart verhaal. Dit een een goede strategie van MS als je het mij vraagt.
Waarom zou MS moeten verdienen aan deze dienst? MS verdient geld als je Windows koopt of als je een XBox koopt met spellen. Laten dat nu net precies de vereisten zijn om aan deze dienst te kunnen meedoen.

Oftewel, door deze dienst worden zowel Windows als de XBox aantrekkelijker als game platform, wat op de middelange termijn leidt tot een stevigere positie van beide platformen. Iets wat natuurlijk perfect is voor MS.

Vergis je niet in het potentieel van de gamers markt. De markt is al de grootste entertainment markt ter wereld (groter dan Hollywood / Bollywood of de muziekindustrie) en dé belangrijkste driver achter vernieuwing op de PC. Terwijl hardware vendors met argusogen toekijken naar de ontwikkeling dat PC's de laatste tijd vooral goedkoper lijken te worden i.p.v. krachtiger zijn gamers hierop dé grote uitzondering. Voor een beetje tekstverwerken en internet browsen heb je geen snelle PC meer nodig, maar games zijn een ander verhaal. Verder zijn games voor MS de beste manier om mensen te binden aan Windows. Tekstverwerken en internetten kan ook op Linux, maar voor heel veel games heb je toch echt nog Windows nodig. Wat MS nodig heeft om zoveel succes te blijven boeken met Windows als het doet is zoveel mogelijk Windows-only software!

Een geniale tacktiek van MS en gelijk de reden dat ik de XBox al vanaf het begin mijdt als de pest. Als zometeen de XBox 480 of whatever MS verzint echt de grootste wordt, dan zul je zien dat MS langzaam de PC en XBox als platformen naar elkaar toe gaat trekken. Dat op een gegeven moment je gewoon (een uitgeklede versie van) Windows hebt draaien op XBox. Dit is nu al min of meer het geval, maar ik ben bang dat dat steeds 'erger' gaat worden. Persoonlijk zie ik mijn console graag zo 'kaal' en 'dun' als mogelijk, zonder fancy OS laag ertussen, anders verbruiken console spellen straks ook standaard een GB aan geheugen...
Ben je lekker? De eerste Xbox was inderdaad een verkapte pentium III met een aangepaste Windows NT-kernel en wat meuk, maar de 360 stapt daar juist wat meer vanaf. Bovendien: DirectX is nog altijd vrij veel gebruikt, het is toch prachtig als ze dat ook op consoles krijgen?
Xboxlive heeft geen concurentie op xboxplatformen.
PC is open. Daar hebben ze VALVE en die is dus gratis zonder fee.

Bij console is online betaald geintroduceerd.
Bij Pc is online gamen al decenia's gratis. Op vele MMO na.
Pc is freedom ook voor dev's maar ook piraten.
Xboxlive heeft geen concurentie op xboxplatformen.
Niet helemaal waar... Er is ook zoiets als http://www.xbconnect.com Dat is een mogelijkheid om wel gratis online te gamen met je xbox alleen werkt het niet zo ideaal als xbox live zelf waar het allemaal wat minder stappen vereist...

ontopic:
Xbox live moet gewoon gratis worden... Ze kunnen de centen echt wel binnenhalen met de games en extra's die met de ms points te downloaden zijn..... Overigens ben ik zelf ook al meerdere malen door demo's aangestoken om een spel te gaan kopen. (mits het onder de 30 euro blijft.... muv. gta IV )
[...]


Niet helemaal waar... Er is ook zoiets als http://www.xbconnect.com Dat is een mogelijkheid om wel gratis online te gamen met je xbox alleen werkt het niet zo ideaal als xbox live zelf waar het allemaal wat minder stappen vereist...
En je vergeet te vertellen dat spellen die geen System Link implementeren niet met dit soort diensten werken. En 360-spellen die er wel mee werken hebben een beveiliging dat wanneer de latency te hoog wordt met System Link (komt haast niet voor als je op een LAN speelt) het spel de verbinding opheft.
Je hebt hier inderdaad wel een goed punt, maar op welke manier wil je iets terug doen tegen microsoft? Mensen die gold kopen voor de Xbox gaan vast niet stoppen met online spelen, omdat ze het niet eerlijk vinden. Daar is Microsoft gewoon te machtig voor. :|
Wel mooi systeem als je het mij vraagt. Er moet wel nog een goed systeem komen wat de functionaliteiten van xfire, steam, en Windows Live samenvoegt, en dat daadwerkelijk bijna iedereen het gebruikt.
Steam heeft eigenlijk al die functies samenzitten, maar windows live is iets beter uitgewerkt op het gebied van communicatie.
Hmm, dat snap ik niet direct. Steam is zeer handig, friendslist, community, stats, en heldere lagless voice comms...
Valve's chat heeft 3 jaar lang voor geen meter gewerkt.
Het is weer een messenger die ik naast de andere messengers moet draaien.
Naast Valve zijn er nog een stuk of 4 van die diensten onderandere van EA.
Ik wil niet 10 van de programma's op de achtergrond hoeven draaien ik wil het in 1 programma gegoten hebben. Bij voorkeur in mn OS.
Volgens mij geeft iemand juist hierboven zijjn vrije keuze aan
Wat ik handig vind aan de Steam friends list is dat je vaak makkelijk bij je vrienden in het spel/op de server kunt springen waar zij mij bezig zijn. Ook is het handig dat het ingame bereikbaar is.
Wat dan bijvoorbeeld?
De communicatie in Steam is netjes, je kunt met elkaar chatten.
Ik vraag me trouwens af waar Ngohq.com blijft met hun schreeuwcampagne. Eerst waren ze er als de kippen bij om te roepen hoezeer het niet deugde dat men moest betalen, maar nu dat verholpen is lijkt er geen haast te zijn met het aanpassen van de site. De boycott-banner prijkt nog altijd bovenaan, al linkt die wel naar een kort berichtje dat Live nu gratis is.

Ach ja, goed nieuws levert minder hits op dan tegen iemand aan schoppen, blijkbaar.

[Reactie gewijzigd door Edmond Dantes op 23 juli 2008 17:07]

En nu zijn ze er in 1 dag bij om te melden dat Games for Windows Live gratis gaat worden.

Ik snap dus niet waar je over zeurt.

[Reactie gewijzigd door BlackOwl op 24 juli 2008 04:44]

Games for Windows Live Is Free At Last!
Posted by Regeneration on July 23rd, 2008, 12:19 PM
Zie.
Hopelijk passen ze ook eens de kosten van een xbox gold abbonement aan.
Maar helemaal gratis lijkt me nu ook nog niet goed. Dan moet de hele infrastructuur het wel aankunnen. (meer gebruikers)
Inderdaad. Een van de grote pluspunten van live is de stabiliteit. Hopelijk komt die nu niet in het gedrang...
Het was voor mij het belangrijkste argument om een Playstation te kopen en geen xbox.

Ze schieten zichzelf toch ook een stuk in de voet door voor zoiets geld te vragen...
Ik vind het sowieso te zot voor woorden om voor Xbox-Live geld te vragen. Daarnaast zou het voor Microsoft op deze manier makkelijker zijn om valsspelen (cheating) en racisme, discriminatie of godslastering tegen te gaan. Nou ja begrijp me niet verkeerd maar om nou zo`n argument neer te leggen bij de consument om geld te kunnen incaseren om online te mogen spelen op de Xbox vind ik ronduit belachelijk. Ik ben zeker geen fanboy van de PS3 en ik ga in de toekomst zeker nog een Xbox 360 kopen maar ik vind het persoonlijk dat hele Xbox-live gedoe een beetje geld klopperij is. Neem nou PSN, betaal je niets voor, weinig tot geen lag, en de XBM is laatst nog free of charge helemaal vernieuwd.
PSN is ook compleet anders dan XBL.
PSN is meer zoiets als XBL Arcade. Je hebt geen PSN nodig voor multiplayer games op de PS3. Maar je hebt wel XBL (gold) nodig voor multiplayer games op de Xbox360.
meer zoiets als XBL Arcade??
Op de PS3 kan je enkel online als je een PSN naam hebt.
Je PSN naam is de enige naam die gebruikt wordt om online te spelen (buiten Konami spellen) net als bij XBL. Bij sommige games is één speler de host en de andere de clients net zoals bij XBL (waarom hoor ik anders zoveel problemen met Halo waar de host al het voordeel heeft).
De PSN-servers houden alle gegevens bij zoals je trophies net zoals XBL je achievements bijhoudt.
Leunt toch wel echt meer naar XBL Gold, niet?
een spel kost 39 tot 49 euro, als je maar 1 spel online wilt spelen online in het oude systeem moet je 59Euro per jaar betalen gewoon zonde van je geld dus (daarvoor kun je elk jaar een nieuw spel kopen)..

dat console gebruikers zich nou op die manier laten oplichten hoeft dat niet op de PC te gebeuren..

[Reactie gewijzigd door stewie op 23 juli 2008 17:34]

Ik vraag me of of mensen die nu nog een paar maanden lang betalend abbonnement hebben dit zullen vergoed krijgen. Niet dat ik tot deze groep behoor, maar kan me best voorstellen dat er heel wat mensen zijn in deze situatie.
yes hehe, kan ik eindelijk alles uit Gears of War voor windows halen *maakt het eigenlijk niet zoveel uit*

Maar gears of war is dan ook de enige games voor windows game die LIVE ondersteund. Khep crysis, supreme commander, World in Conflict en dus Geras of War, maar GoW is echt de enige waarmee ik Gamerspoints kan halen. Erg stom van Microsoft als je het mij vraagt. Ik hoop dat de volgende games van GfW wel Live ondersteunen.
Ok, je hebt nog Lost planet en een paar andere titels die het ondersteund maar het blijft niet 'compleet'.
Hmm, eerlijk gezegd is dit de eerste keer dat ik hoor dat er een live dienst voor de PC bestaat. Ik dacht dat die (nog steeds) in ontwikkeling was of stilletjes afgevoerd... Bestaan er eigenlijk veel games die dit platform ondersteunen?
Van mijpart mogen ze Live op de 360 ook wel gratis maken. Dus geen Silver of Gold meer maar gewoon GRATIS online.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True