Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 95 reacties

Valve heeft het Steam-platform gratis opengesteld voor spelontwikkelaars en distributeurs. Via Steamworks zou het uitbrengen en verspreiden van pc-games eenvoudiger zijn.

Met behulp van de tool Steamworks kunnen niet alleen statistieken en verkoopcijfers van games realtime bijgehouden worden, maar is ook voorzien in automatische updates en beveiliging via productactivatie. Daarnaast levert Valve socialnetworkingservices zoals achievements en leaderboards mee. Ten slotte kunnen statistieken en spelgegevens van gamers worden ingezien. De tools van Valve werden eerder al gebruikt in The Orange Box, dat uit de games Half-Life 2: Episode Two en Portal bestaat.

Volgens Gabe Newell, president van Valve, zijn developers steeds meer bezig met het ontwikkelen van de administratieve engine van games. Steamworks zou alle benodigde software bevatten, waardoor developers zich meer kunnen richten op de ontwikkeling van het spel, zo stelt Newell.

Steamworks is niet voorbehouden aan games die via Steam worden verspreid, maar kan ook in combinatie met retailgames en andere distributieplaftormen gebruikt worden, vertelt Jason Holtman, business director bij Valve. Wel geeft hij aan dat Valve zich niet wil bemoeien met het ontwikkelproces van games, en dat het bedrijf geen certficatie eist van spellen die via Steam worden gedistribueerd.

Op dit moment maken meer dan 13 miljoen mensen gebruik van het Steam-plaftorm en worden er ruim 250 games aangeboden. Onder meer Rockstar en id Software hebben hun spellen via het plaform beschikbaar gemaakt.

Valve Steamworks

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (95)

Hier zit wel een nadeel aan. Je kan niet goed meer games delen met een broertje ofzo. Stel ik koop samen met hem hl2 en css en dods. Dan kunnen we niet tegelijkertijd online, want een steamaccount kan maar op 1 locatie tegelijk gebruikt worden. Als die games niet via steam waren aangeschaft of met steam beveiligd, dan kan ik gewoon css spelen en hij dods of andersom. Dan zou je binnen 1 huishouden meerdere keren hetzelfde spel aan moeten schaffen. Dat is vrij normaal als je 2x hetzelfde spel wilt spelen, bijvoorbeeld tegelijk cod2 spelen ofzo, maar het is erg vervelend als je 2 verschillende spellen wilt spelen, waarvoor je netjes betaald hebt maar dus toch niet kan. Dat is een vorm van DRM die ik niet tof vindt en een groot nadeel aan steam. De enige oplossing is dan voor elk spel een apart steamaccount maken, en dan kun je de game ook nog gewoon verkopen als je er zat van bent, dan verkoopje gewoon de pass en username.

Voor een single user is het overigens inderdaad een erg mooi systeem, en voor de luie user (ik dus) helemaal. Ik pak nooit meer de cd's van halflife voor een reinstall, maar download ff steam van de website en laat de spelletjes lekker binnenkomen via download.

[Reactie gewijzigd door Mar2zz op 30 januari 2008 09:28]

Klopt. In het begin van steam was het wel mogelijk om op 1 account hetzelfde spel te spelen. Ik deelde CS:S namelijk met mijn broertje. Maar helaas is dat nu niet meer mogelijk.

Aan de ene kant snap ik het wel, je steamaccount is wel redelijk persoonlijk (friendslist e.d.). Het is gewoon een beetje zoals het Battlefield login systeem. 1 key, 1 account, 1 speler.

Verder alleen maar lof over Steam. Het is zo enorm vooruit gegaan sinds het begin. Ik vind dit zelf de beste oplossing voor PC gamers. Noem mij een Steam fanboy, ik blijf erbij dat er geen beter systeem bestaat. Je hebt alles binnen handbereik; je games, je toekomstige aankopen, je vrienden... noem maar op. Wat mij betreft: ik hoop nog op vele jaren Steam.

[Reactie gewijzigd door Brian op 30 januari 2008 09:48]

Interessant ik wist niet dat er een limiet zat op het aantal steam_accounts per locatie, ik neem aan dat Valve daar wel iets op gaat verzinnen, want steeds meer mensen hebben een netwerk(wat steeds groter zal worden met kids etc). Dus op de lange duur lijkt mij deze beperking niet houdbaar.
Er is geen limiet op het aantal steam-accounts per locatie. Het gaat hier meer over iemand die nog samen met z'n broertje thuis woont die samen eigenlijk 1 account hebben. Normaal was het geen probleem dat jantje op de ene computer thuis doom 3 aan het spelen was en pietje op de andere computer halflife 2. Nu zijn de spellen aan 1 steam account gekoppeld. Als jantje inlogt op de ene computer om doom te spelen kan pietje niet met het gezamelijke account inloggen om halflife 2 te spelen.
Dan wordt het dus ťťn account per spel, zoals hierboven al eens eerder gezegd?
Zit er ook niet op. Er is alleen geen mogelijkheid om vanaf 1 ip met meerdere mensen op 1 account in te loggen. Dit is het enigste nadeel als je toevallig je games deelt met het gezin.

Ik gebruik nu ook al een paar jaar steam en ik moet zeggen dat ik er zelf ook erg goede ervaringen mee heb. Is gewoon heerlijk als je een verse install gedaan hebt en dan terwijl je slaapt even steam open te laten en dan heb je de volgende ochtend je games meestal wel binnen.
Perfect systeem, en beschermd je ook nog eens tegen bekraste cd/dvdtjes.
Enigste wat ze nu nog even moeten fixen is het soms wegvallen van de friendlist verbinding. ;)
dat is absoluut het grote nadeel van steam, het word dan ook tijd dat er ongelimiteerd vanaf hetzelfde ip kan worden ingelogd op 1 steamaccount en dat de game ook opgestart kan worden tegelijkertijd.
In Half-Life 1 en zijn mods kon je ook maar met 1 key online (de andere kon gewoon niet connecten met een bericht van WON dat de cd-key in use is), zie eigenlijk geen verschil met hoe het nu is.
Dit is goed nieuws. Tegenwoordig is het voor een kleine speler eigenlijk al onmogelijk om een paar euro's aan een leuk klein spel te verdienen. Steam is een ideaal distributieplatform voor dergelijke studio's / eenmans bedrijfjes. Dat vervolgens ook nog al het ruk rand werk (kopieer beveiliging, distributie van spel en updates en afhandeling van de verkopen) je uit handen genomen wordt zorgt er alleen maar voor dat je je volledig op het creative deel kunt richten. Niet telkens maar weer meer polys, hogere directX en betere graphics, maar juist meer creativiteit (denk bijvoorbeeld aan Rag doll Kung fu)
Mooi zet van Valve. Niet alleen om hun eigen distributiesysteem bekender te maken dan het al is, maar ook zodat ontwikkelaars van PC games hun games uit kunnen brengen via het Steam systeem, wat het maken van kopieŽn weer zou kunnen terugdringen. Dit laatste vind ik vooral heel belangrijk, omdat PC gaming aan het uitsterven is door de hoeveelheid illegale kopieŽn die de ronde doen. Persoonlijk download ik ook weleens een game, maar puur omdat ik de demos van tegenwoordig vaak te kort vind om te bepalen of ik de game echt de moeite waard vind. Na twee Š drie levels weet ik vaak wel of de game iets is of juist niet. Bevalt de game, dan koop ik 'm direct origineel. Bevalt de game niet, dan wordt deze van mijn PC gehaald koop ik 'm ook niet. Heel simpel eigenlijk :).

Dat Steam open moet staan voor het spelen van de games vind ik ook geen probleem.
Dit kan nog wel eens hard gaan, zodat zeker over een jaar of tien je waarschijnlijk nauwelijks meer spellen in de winkels op CD/DVD-ROM kunt kopen. En bijna iedereen zal dan gewend zijn geraakt om je spel online "even" binnen te halen/aan te schaffen en te gaan spelen. Zelfde richting als waar de muziekindustrie naar toe gaat, nu zijn het de singles die worden afgeschaft, over een aantal jaar zijn het de CD-albums die, net als de LP's van vroeger, als klassieke mediadrager schaars zullen worden en/of duur. Simpelweg omdat het digitaal verspreiden betrekkelijk veel kosten bespaard. En voor veel mensen ook nog eens makkelijker is.

[Reactie gewijzigd door Tjeerd op 30 januari 2008 10:36]

Dan zou het iig mooi zijn als steam multiplatform zou worden,al zie ik valve dat niet direct voor elkaar boxen :S
Ik vroeg me eigenlijk af hoe het werkt als je je spel wilt uninstallen bij steam (bijv. je heb schijfruimte nodig voor een ander spel) hoe gaat dat in zijn werking
Gewoon 'delete local content' kiezen in het menu en vervolgens aangeven dat je het echt zeker weet. Spel wordt weggegooid en staat weer in het 'niet geinstalleerd' lijstje.
Het komt toch voor dat ook de locale content nog gewoon blijft staan, is mij overkomen met CSS.
Die games die je op steam koopt zijn gekoppeld aan jouw account. Zodra je inlogt op je account krijgt je een lijst te zien van de games die je ooit hebt gekocht op Steam.

Die lijst geeft aan welke games je hebt of ze geÔnstalleerd zijn en zo ja welke versie het is. Als je een spel deÔnstalleert dan veranderd de status in Steam gewoon van installed naar uninstalled.

Ik vindt het zelf een enorm prettig systeem als je een keertje een computer herinstalleert download je steam en kan je automatische je games laten downloaden en updaten. Dit in tegenstelling tot cd’s vinden, boekjes vinden, kopieer beveiliging achterhalen en besluiten of je die wel of niet toegang tot je systeem wilt geven. Dat vinden van de juiste cd’s en boekjes kan best een hoop tijd in beslag nemen als je een flinke game collectie hebt (zoals in mijn geval Rebel Assault 1993 tot COD4 2007).
Inderdaad is het een groot voordeel ten opzichte van CD's.
Naast herinstallatie is het ook zo als je bij een ander bent dat je zo bij al je games kan zonder gedoe.

Ondanks dat voordeel vind ik het wel jammer dat ik, ondanks ik een grote game collectie heb, er weinig tastbaars aan is. Maar dat is een keus die ik heb gemaakt bij aanschaf.
probleem is dat steam in dat geval the man in the middle is. Games vereisen immers altijd dat steam runt, en bij problemen met het spel gebeurt het nogal vaak dat Valve naar de ontwikkelaar wijst en de ontwikelaar naar Valve wijst.
Steamworks is niet voorbehouden aan games die via Steam worden verspreid, maar kan ook in combinatie met retailgames en andere distributieplaftormen gebruikt worden, vertelt Jason Holtman, business director bij Valve.

Snel ook eens gecontroleerd in het gelinkte artikel en als ik het correct heb begrepen is steamwork enkel een set van vaak voorkomende modules zoals bv "server search & filter", "statistics" enzovoort. De hiermee ontwikkelde games moeten niet via steam verdeeld worden (het kan natuurlijk wel).

Ik lees hier veel reacties die insinueren dat Steamworks enkel via Steam zal werken, maar dit hoeft dus niet !
Mijn ervaring is ook dat steam wel opstart, maar ook afgesloten kan worden, zonder dat dit invloed heeft op het spel (Quake Wars in dit geval). Snelle jongens lukt dit wel ;), maar waarschijnlijk zal er een elegante oplossing bestaan om te voorkomen dat steam zelf ook mee opstart. Hier heb ik me (nog) niet in verdiept, iemand anders misschien?
gewoon in de command -nosteam achter .exe toevoegen
zo wordt het iig gedaan met de niet zo legale versies van hl2
Volgensmij praat je hier dan ook over andere aanpassingen aan de files... ik denk niet dat alleen -nosteam als parameter voldoende is om een spel zomaar te runnen.
Dit soort artikelen zijn wel leuk maar er word over het algemeen alleen maar de positieve kanten uit belicht en niet de negavtieve kanten. Enkele zijn er al genoemd.

Wat mij het meest verbaasde is dat er een tijd lang, weet niet of nog zo is, dat er via Steam via een chat scherm je werd lastiggevallen omtrend je key. Er werd dan verteld dat je zogenaamd met een illegale key zat te spelen en dat je ze opnieuw die key moest geven om niet gebanned te worden. Nu zullen vele dat niet geven maar het is wel frapant dat mYgot zomaar even Steam kan omzeilen.

Dus qua veiligheid is het slecht gesteld met Steam en we weten nu eenmaal van Valve dat ze erg traag zijn met het oplossen van hacks/exploits, laat staan over hun eigen Steam progamma. Net zoals met het cheaten in CS en CS:S, jarenlang was dat een probleem, wat niet hoefde omdat Punkbuster en Cheating Death dit soort dingen snel oplosde of onmogelijk maakte. Maar Valve negeerde dit en kwam met hun eigen anti cheat, de VAC module, welke helaas niet resulteerde in het oplossen van cheaten.

Daarom blijf ik ver weg van Steam, met name omdat ze onbertouwbaar zijn gebleken in al die jaren en vaak niet prettig omgaan met derden. Ik zie nog wel eens een dag komen dat je Steam wil opstarten en dat alles gewist is. Verder zegt de omgang met "Gooseman" mij ook genoeg, die min of meer verplicht werd om CS aan hun te verkopen voor een prikkie, terwijl met name CS en de community het mogelijk maakte om een leuk online spel te spelen :) Voor mij geen Valve/Steam meer.
Aan jou post krijg ik eigelijk alleen maar door dat jij alleen de negatieve kanten ziet aan steam en niet de positieve. Ook zijn veel van jou punten niet het probleem van valve, maar meer van de community.

Het chat scherm in steam is toch niet meteen een probleem van valve? Als ik op msn zit en iemand vraagt om mijn creditcard info dan verwacht ik ook niet van microsoft dat ze dat oplossen. Het is een gewoon vrij systeem bij steam waar iedereen kan registreren om mensen te proberen op te lichten, dat gebeurd bij email en bij chat's dus ook bij Steam zelf! Waarom omzeild mygot daar iets?

De veiligheid en oplos snelheid kan inderdaad aardig langzaam zijn. Maar er is een groot verschil me punkbuster en cheatingdeath dan met VAC. Op het moment dat Punkbuster of CD iemand bannen kunnen ze gewoon nog hun spel blijven spelen, op het moment dat VAC iemand banned is het klaar over. Daar komt ook nog bij dat ze dus voorzichtig moeten zijn in hun cheat detecties dat mensen die niks hebben gedaan gebanned worden.

Ik heb het zelf mee gemaakt dat ik gewoon werd gebanned voor punkbuster omdat ik een MP3 player heb open staan met een ingame overlay, cheats ? Nope, maar lossen ze het bij PB op? Nope, ze bljiven volhouden dat ik cheat..

Ik heb zelf nog nooit problemen gehad met steam, met misschien als uitzondering de eerste maar weken toen het net nieuw was, maar ja, niet alles werkt in 1x goed denk ik dan. De laatste jaren werkt het perfect, ik download alles waar ik wil, wanneer ik wil met mijn eigen steam account. Valve heeft voor mij nog nooit iets geks gedaan.

Ook zou ik graag bericht willen zien van gooseman en valve, ik heb zelf alleen positieve berichten gelezen over de samenwerking tussen deze twee en nergens dat het "genaaid" was ofzo.
Enige wat ik jammer vind aan Steam is dat je eenmaal gekochte games niet kunt verkopen. Voor de rest, als het helpt om illegalen buiten te houden, ben ik voor Steam.
Licentie technisch gezien mag je een op CD gekocht spel eigenlijk ook helemaal niet doorverkopen, dus eigenlijk verschilt dat ook niet zo heel veel.

Wat ik bij steam dan weer wel mooi vind is dat ze een systeem hebben waarbij je dubbele spellen weg mag geven. Ik had Half Life al en heb dit weekend (via steam online) de Orange Box aangeschaft. Aangezien Half Life 2 onderdeel was van de Orange Box mag ik nu 1 iemand blij gaan maken met Half Life 2.
Als ik in de winkel een CD koop, koop ik gewoon een fysiek product. Geen licentie. Ik sta dus volledig in mijn recht om het spel door te verkopen. Ik weet alleen niet of Valve ook verplicht is dit actief te ondersteunen.
Als je windows koopt is dit toch echt enkel een licentie hoor, doorverkopen mag niet. Weet niet hoe het zit bij de meeste games.

[Reactie gewijzigd door XIU op 30 januari 2008 10:27]

Natuurlijk mag je je windows licentie wel doorverkopen. Alleen OEM licenties mag je niet LOS doorverkopen, alleen samen met de pc waar die bijhoort..
Dat is dus niet waar.. je betaald voor de fysieke drager..
Toedeloe, je betaalt voor de game op de drager. Als je een game wil doorverkopen dan mag dat gewoon.
Ik begrijp niet waar je zulke onzin vandaan haalt.

Mensen moeten zich niet zo laten brainwashen door alle corporate bull die in licenties staat. Ik begrijp niet waarom consumers zich vrijwillig laten beknotten door maffe licenties van bedrijven.. :|
In principe betaal je enkel voor het gebruiksrecht hoor. Een fysiek CD'tje is echter wel handig om het product ook daadwerkelijk te gebruiken ;).

[Reactie gewijzigd door MsG op 30 januari 2008 15:54]

@Janoz
Licentie technisch gezien mag je een op CD gekocht spel eigenlijk ook helemaal niet doorverkopen
Volgens mij mag je alles doorverkopen, zolang je zelf maar geen kopieŽn in bezit hebt.

@Cyber Shadow (hieronder)
Mijn punt had betrekking op de fysieke CD.
Maar wel slim dat je een manier hebt gevonden om ook Steam spellen te kunnen verkopen.

[Reactie gewijzigd door Arrogant op 30 januari 2008 17:29]

In het geval van Steam producten heb je wel een probleem. Zeker als je voor elke game dezelfde ID gegevens gebruikt. Dan kun je het niet verkopen.
De nieuwe koper zou met jouw ID moeten inloggen om het spel te kunnen spelen, maar dat betekent ook dat ze de rest van jouw games kunnen bekijken, downloaden en spelen.

Daarom heb ik bij elke nieuwe Steam game een andere ID, zodat ik het kan verkopen met dat ID. Gewoon een kwestie van je emailadres wijzigen naar die van de nieuwe koper, en het wachtwoord aanpassen.

Ik heb er nog nooit een probleem mee gehad.
Dat is toch met alle spellen die aan een account-systeem gekoppeld zitten zo?
Zodra de CD-Key geregistreerd staat kun je het niet doorverkopen, tenzij je je hele account meeverkoopt.
Distributeurs hebben ook helemaal geen belang bij de tweedehands-markt.

Of jij het nou koopt en je buurman het kopieert, of dat jij het koopt en na uitspelen doorvorkoopt aan je buurman, in beide gevallen hebben 2 man pret van het spel terwijl zij maar 1 keer geld vangen.
Ik vind dit persoonlijk een mooie zet van Valve, Steam werkt wat mij betreft echt perfect.
Updates worden automatisch binnengehaald. je games staan in 1 programma dat absoluut geen bloatware is, waardoor je een nette lijst met games hebt.
Ik zou graag zien dat er meer games via Steam komen, zodat je iig 1 programma hebt, ipv ook nog die gare EA downloader te moeten gebruiken.
Zeer goede ontwikkeling, zolang de schijfjes maar in de winkel verkrijgbaar zijn, om de downloadkosten te drukken.

Men moet niet zagen van 'Steam moet altijd aanstaan', wat maakt dat nu weer uit? Privacy? Wat zendt Steam nu uit? U ip & u statistieken.

Het concept van automatische updates, zonder dat ge ook maar 1 keer moet klikken is gewoonweg heerlijk, als al de games verspreid zouden worden via Steam, zal er ook VEEL minder gekraakt worden, kijk maar naar de Orange box. Hij staat welliswaar op usenet, maar heel veel mensen hebben 'm gewoon gekocht.

@DarkJack, dat Valve naar de ontwikkelaar wijst is niet meer als juist, de ontwikkelaar levert het spel, het enige wat Valve ermee doet is de exe hercompileren zodat deze Steam benodigd.
En qua bugfixes zijn de Steam games top notch. Indien de ontwikkelaar zelf geen updates releast hebt ge te maken met een slechte ontwikkelaar.
Zeer goede ontwikkeling, zolang de schijfjes maar in de winkel verkrijgbaar zijn, om de downloadkosten te drukken.
Hoe bedoel je dat? Of ben je belg?

Juist die CD-tjes in de winkel leggen is relatief gezien enorm duur voor de ontwikkelaar. Het hele download gebeuren wordt door steam zelf afgehandeld.
Aan zijn taalgebruik kan je horen dat hij belg is, en dat een dvdtje van 5gig downen voor hem dus ongeveer de helft van zijn downloadlimiet kost (als hij de fout maakt van niet, zoals ik, en vele anderen, naar een alternatieve provider over te stappen).
Ik dacht dat belgen een upload limiet hadden, dus dan is downloaden geen probleem lijkt mij.
Helaas voor onze belgische buren, ze hebben ook een download limiet (soms zelfs van 10GB)

@ontopic
Ik was eerst zeer sceptisch over steam, maar nu ik het een tijdje gebruik, vind het echt een ideaal systeem!
Na een reinstall van je PC, ff steam client installeren, en je trekt in 1x al je aangekochte games (incl updates etc) weer opnieuw binnen. Direct klaar voor gebruik

[Reactie gewijzigd door Madshark op 30 januari 2008 11:26]

Niet waar, alle grote providers in BelgiŽ hebben een downloadlimiet! Soms echter zijn de twee limieten samengevoegd (upload & download), maar enkel een uploadlimiet ben ik nog nooit tegengekomen.
Bij ons zijn echter alle ADSL centrales te ver af waardoor we momenteel wel verplicht zijn om kabel te pakken :( Hebben wel het Turbo abbo maar dan nog, een game downloaden blijft veel traffiek.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True