Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 46 reacties

Valve heeft de sdk van Steamworks uitgebracht. Het pakket geeft gamedevelopers de mogelijkheid om de functionaliteit van het distributieplatform Steam in hun software te integreren.

Enkele van Steams diensten die de ontwikkelaars dankzij de api kunnen benaderen zijn productkey-authenticatie, kopieerbescherming, sociale-netwerkmogelijkheden en anti-cheattechnologie. Ook krijgen ze toegang tot de multiplayer-authenticatie en de in-game communicatiemogelijkheden van Steamworks. Valve stelt de functionaliteit gratis ter beschikking, zowel voor gebruik in games die online worden aangeboden als voor spellen die in de winkel worden verkocht.

Steamworks logo"Tijdens het werken met ontwikkelaars aan de pre-release van de sdk, zijn we met name bezig geweest om het hen zo makkelijk mogelijk te maken om Steamworks in hun games te integreren", verklaart Jason Holtman, die de afdeling business development bij Valve leidt. Steam vormt momenteel het distributieplatform voor meer dan driehonderd spellen en Valve claimt dat de dienst meer dan vijftien miljoen actieve gebruikers heeft.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (46)

Leuke wetenswaarigheid over Steam:

Volgens Valve weigerden zowel Microsoft als Yahoo! de ontwikkeling van Steam, voordat ze de ontwikkeling zelf op zich namen. Men deed het idee zelfs af als 'toekomstmuziek', zo valt te lezen in een interview van Gamesindustry.biz met Doug Lombardi, Marketing manager van Valve.
quote: Doug Lombardi
"You know, we went around to Yahoo, Microsoft...and anybody who seemed like a likely candidate to build something like Steam," he explained.

"We basically had our feature list that we wanted. We wanted auto-updating, we wanted better anti-piracy, better anti-cheat, and selling the games over the wire was something we came up with later.

"We went around to everybody and asked 'Are you guys doing anything like this?' And everyone was like 'That's a million miles in the future...We can't help you.'"

[Reactie gewijzigd door Jeroenimoes op 2 mei 2008 20:57]

Je punt :?

Ik zie Steam gezien de reputatie van Valve nog steeds niet het ideale platform. Als je praat over hun games zit het al jaren vol hacks waar ze niets aan willen doen, ook al kon Punkbuster en Cheating Death dat wel. Steam word steeds gehacked, tijdens het gamen word je lastig gevallen door personen die een manier hebben uitgevonden in Steam om aan iedereen de CD/DVD key te vragen. Niet veel mensen trappen erin maar vind het wel storend dat het mogelijk is en dat je lastig gevallen word.

En dan dat "incident" dat HL2 ruim voor release compleet van hun netwerk af was gehaald. En het andere "incident" dat alle gegevens van de Steam gebruikers waren gestolen van de Valve servers, inclusief de creditcard gegevens.

Redenen genoeg voor mij om Valve games te mijden en gewoon een drager van de game aan te schaffen. Lullig als straks een keertje per toeval boven water komt dat games gratis worden weggehaald van de Steam servers ;)

We zullen zien wat de toekomst brengt, ik denk niet dat we afhankelijk willen worden van 1 platform straks. Het liijkt mij beter als game huizen gewoon ieder hun eigen stukje "bezorgdienst" maken en dat online aanbieden.
Ik zie bijna geen enkele cheater op VAC-enabled servers. Als je op unsecure servers speelt speel je natuurlijk samen met alle gebande personen, maar dan vraag je om cheaters.

Dat incident met credit kaarten gaat niet over steam gebruikers maar over "Steam for Cafés", er is niets gestolen van gewone gebruikers.

Als iedereen trouwens een online bezorgdienst heeft moet je straks 100 apps draaien voor je al je games kan spelen. Wel moet er misschien inderdaad wat meer concurrentie zijn...
Kan onze eigen ervaring zijn maar ik zie er toch bijna dagelijks.
Van mij mag steam gewoon HET platform worden voor pc games. Het is goed beveiligd , werkt makkelijk en bied veel functionaliteit. Een ander voordeel is dat je nooit meer gezeik hebt met gameversies, wat je op lanparties nog wel eens hebt. Steam updated alle games continue naar de laatste versie zonder dat je er iets voor hoeft te doen.

En ik denk dat als straks bijna alle games aan steam gekoppeld zitten de piraterij ook erg afneemt, al zou een goede prijsverlaging geen kwaad kunnen:P .
Tja, nu jij over lanparty's begint zal ik het ook nog maar es zeggen, Steam is allesbehalve een zegen voor lans. Echt elke lan waar ik kom is er wel gedonder omdat mensen thuis Steam niet geupdate hebben of omdat Valve net in dat weekend er een update door ramt. Moeten die poorten weer open, moet er per se internet op lanparty's zijn en dan is het nog maar de vraag of alles werkt. En zodra het internet er eventjes uit ligt loopt iedereen te rotzooien omdat je blijkbaar internet nodig hebt om Steam in zo'n halfgare offline mode te zetten. Begrijp me niet verkeerd, voor thuis PC gaming is Steam een heerlijk platform (zolang je games ook maar echt van jou blijven, niet dat alles verdwijnt zodra Valve de stekker eruit trekt) maar op lanparty's valt er nog een hoop te winnen...

[Reactie gewijzigd door Andros op 2 mei 2008 14:56]

Het is ook zo moeilijk om even de netwerkkabel uit de PC te trekken danwel je netwerkkaart uit te schakelen...Als mensen dat eens zouden leren en het ook duidelijk gemaakt zou worden op LANs heb je dat probleem nooit. Afgezien van het feit dat de grotere LAN's sowieso altijd wel over een internetverbinding beschikken.

Enkele jaren geleden was het inderdaad een ramp op een LAN, en moest je altijd non-Steam versies van games van het netwerk afplukken. Maar hoewel ik al in 2 jaar niet meer op een LAN geweest ben (wel als bezoeker) heb ik er nooit meer wat van vernomen.

Nee, je hebt geen internet nodig om Steam in Offline mode te krijgen, je hebt juist duidelijk GEEN internet nodig. Het probleem was altijd dat er vaak een zeer onstabiele/trage verbinding naar buiten lag op LAN's en Steam dus (terecht) vond dat het niet hoefde te vragen om in offline mode te gaan. En dan was de simpele handeling zoals in mijn 1e zin beschreven meestal genoeg.

Verder vind ik Steam een ideaal platform. Zeker nu Paypal de optie heeft om direct bij je bank aan te kloppen (dus dat je niet eerst geld naar Paypal over hoeft te maken), handig als je zoals ik geen CC hebt. Het gebruikt weinig resources, ligt er nooit (meer) uit en je hebt alle games overzichtelijk bij elkaar.

Ook zijn er vaak interessante aanbiedingen te vinden (zoals een combipack van alle GTA versies (1 tot San Andreas) voor een best nette prijs. Waar je in de winkel toevallig tegenaan moet lopen.

Wel hoop ik dat ze het hele progje niet te bloated gaan maken, er is al aardig wat bij gekomen in vergelijking met een paar jaar geleden. Zoals het hele community gebeuren en de reclameblokken. Gelukkig kun je dat nu allemaal uitschakelen, het wordt vervelender als je dadelijk al je games in Steam hebt zitten en ze beslissen om er eens flink wat irritante reclame in te frotten.

@grumbl: Dat was altijd een oplossing ja. Ik ben het met je eens dat het geen elegante oplossing is maar in 99% van de gevallen gewoon effectief, en zoveel moeite is het nu ook weer niet om een paar seconden die kabel eruit te hebben. Als Steam dan in Offline mode gestart is (want ja, je krijgt dan een pop-up met de vraag wat je wil doen) kun je em gewoon laten draaien, hoeft em niet uit te zetten.

@quakerix: Als een PC crashed op een LAN heb je vaak sowieso een probleem als je je spullen weer up-to-date wil hebben, daar is een doorsnee app/game niet anders in dat spullen via Steam. De update zal ergens vandaan moeten komen. Een ideale oplossing zou zijn als VALVe deze patches ook gewoon als losse installs online zou gooien. De organisatie kan deze dan downloaden (ook als er een update vlak voor het event gedaan wordt, kan VALVe geen rekening mee houden ten slotte) en ze op een FTP gooien.

Misschien iets voor in de ideeënbus. Net als het overhevelen van games van 1 account naar de andere (verplaatsen dus, geen kopie maken).

[Reactie gewijzigd door The Realone op 2 mei 2008 15:49]

Dus op een LAN-party ga je moedwillig je netwerkkabel uit je PC trekken om Steam te 'tricken' in Offline mode te gaan ? Da's niet echt een elegante oplossing.

Een pop-up bij geen connectie en/of een setting voor Steam waarna je kan kiezen om in Offline mode te gaan lijkt me dan beter. Wanneer je dan weer wel connectivity hebt, zou je ( al dan niet automatisch ) weer online kunnen...
Het is idd. zo dat de meeste LAN evenementen internet hebben. Maar zelden genoeg om er updates of games over te downloaden. En dat moet wel is gebeuren aangezien je altijd wel een aantal mensen op een LAN die wegens technische probleempjes hun pc opnieuw moeten installeren. Kan je wel zeggen dat ze beter moeten voortbereiden, maar op een event van 1000 man heb je altijd een paar windows machinetjes die hem willekeurig er geen zin meer in hebben. Of je hebt een game-update vlak voor een event. Altijd leuk :)

Maar de steam offline mode is niet stabiel. Af en toe wilt steam simpelweg niet in offline modus en heb je echt internet nodig om dat te fixxen. Ook met alle leuke truukjes met je kabel etc.

De nosteam versies zijn nog steeds perfecte oplossingen. Al heeft het mij wel veel tijd gekost om servers te krijgen die zowel steam als non-steam clients toelaten EN stabiel blijven.

Steam is echt een mooi platvorm. Daar ben ik het geheel mee eens. Maar als Competitie organisator heb ik ook de minder leuke features meegemaakt :D

Deze zet van Valve is zeer slim. Alle opkomende "concurrentie" heeft met 1 klap last van het feit dat hun grootste concurrent, Steam, gratis is.

@The real
Ja dat is altijd een probleem een pc crash. Maar drivers vind je wel vaak hier en daar en kan je simpelweg meenemen.

Inmiddels heb ik mijn LAN steam pakket wel in orde. Ik heb een server versie voor non-steam + steam clients. Ik heb een steam installer waarmee je zonder internet in offline modus kan gaan. en ik heb nosteam versies van games.

@MsG
sugt, dat snap ik ook wel. Maar mijn punt WAS, dat zelfs als je een KEER online bent geweest dat OFFLINE modus nog wel is bugged.

[Reactie gewijzigd door quakerix op 2 mei 2008 17:24]

Volgens mij heb je er geen kaas van gegeten. Steam MOET online zijn geweest voordat je hem op offline kan zetten. het schijnt dat de offline functie er pas in zou gaan zitten na gezeur van users, ben blij dat het in iedergeval kan.
Valve heeft laten weten dat als ze er ooit mee stoppen om een of andere reden, ze de authenticatieservers gewoon offline gaan gooien, en dat al je games dan gewoon beschikbaar blijven. (Dit hebben ze blijkbaar ook al getest).

Verder denk ik niet dat steam offline zal gaan, zeker niet nu ze zo groeien.

Trouwens, voor wie een bron wil, de zoekfunctie op het steam forum zal je verder helpen. ;)

[Reactie gewijzigd door Sorcix op 2 mei 2008 15:23]

Ik geloof niet in loze beloftes. Als ze die belofte in de EULA van steam opnemen wil ik het nog wel geloven.
Er zijn al (oude) spellen die gratis zijn toch? Dan lijkt me dat authenticatie ook niet meer nodig is...
Veel meer gratis games als GTA1 en GTA2 ga je er niet vinden, dacht ik.
Een klein foutje rectificeren: Steam heeft geen internet nodig om in offline modus te gaan, maar als er een LAN- of internetverbinding is geconfigureerd duurt het even voor Steam doorheeft dat er geen verbinding kan worden gemaakt met de servers (als het platligt).

Maar als Steam dat eenmaal doorheeft "Steam cannot connect" dan kun je kiezen om Steam te herstarten in Offline modus.

[Reactie gewijzigd door Jeroenimoes op 2 mei 2008 20:20]

Steam van mij wat meer concurentie krijgen, de prijzen zijn veel te hoog. Kijk bijvoorbeeld eens naar medieval:total war+expansion. Dat kost 80 dollar op steam, in nederland koop je dat in de winkel voor nog geen 40e. Dat is gewoon scheef. Meer concurentie zal er voor zorgen dat de prijzen omlaag gaan. Ik hoop op nog een grote online spelaanbieder.
Zo ver ik weet kan je gewoon je spellen in de winkel kopen om ze vervolgens te installeren en dan toe te voegen als game in je steam. Je vrienden zien dan alleen niet dat je die game zit te spelen, maar je kan em wel starten via steam en dus ook gebruik maken van de "shift+tab" functie.

Steam concurreert dus gewoon met de lokale winkels.

edit: @ .Gertjan.

Dat kan wel zo zijn, maar dat is de orange box, van valve zelf. Zover ik weet van Unreal Tournament 3 is dat daar niet het geval. En volgens mij is die net zo steam enabled als mediaval.

@ The Realone.

Dankje :)

[Reactie gewijzigd door Selsery op 2 mei 2008 16:16]

Daarbij kun je van games die direct ondersteund/verkocht worden door Steam ook de serial inkloppen in Steam waarna deze er netjes bij komt te staan, dan beschik je wel weer over alle functionaliteit.
Alleen worden er HEEL weinig games ondersteund. Alleen alle Valve serials (HL, Portal, etc) en een handje losse games (Prey, Kungfu Ragdoll, lijst).
Dat is een van de punten die me erg tegenstaat. Ik zou veel meer van mijn oude games (die ondertussen ook op Steam uitgekomen zijn) willen kunnen invoeren maar dat gaat helaas niet. Ik zou er zelfs nog voor willen betalen (alleen geen 'nieuwprijs', ik heb de games immers al).

Verder is Steam wel degelijk veels te duur. Je zit altijd met tax die nog bovenop de prijs komt en nieuwe games gaan vaak weg voor de hoofdprijs. Soms zit er wel eens leuke acties bij (zoals Prey een paar weken terug voor $ 4,95) maar over het algemeen kun je alle games op Steam van boven de 25 dollar goedkoper retail krijgen (zelfs met de huidige dollarkoers).
Je hoeft niets zelf toe te voegen. Dat gebeurt bij steam enabled games automatisch.

Ik heb niet zo heel lang geleden de Orange Box gekocht. Gewoon de installer gedraaid en hij registreerde/installeerde zichzelf in steam. Dus helemaal geen acties nodig van de gebruiker.
80dollar = 51euro,
Dus een prijs van in de 40 tegen een van 51 is nog redelijk he.
Daarbij komt, (zoals gezegd) nog eens dat je die games eender waar kunt kopen en dan kunt koppelen aan je steam-account

En voor de rest zijn er duizend-en-één goedkope prijzen op steam waar een normale winkel niet veel tegen is. Vooral de combo-packs (vooral van Valve zelf natuurlijk) zijn uiterst goedkoop.

Ik ben zeer tevreden met wat Steam nu is, sinds Counter-Strike: CZ uitkwam ben ik ermee begonnen. Toen was het Friends-network wel leuk, maar het werkte amper. Ben enorm blij dat deze er nu goed inzit, is leuk om je kameraden te zien, en wat ze spelen. Met ze gaan mee te doen, of gewoon met ze te chatten als ze in eender welk ander game zitten te spelen.
Met de huidige dollarkoers is de prijs van games via Steam meer dan prima op het moment!
verder ben ik het eens met het idee dat Steam wel eens de redding van het pc gamen kan zijn. niet alleen door de goed in elkaar stekende beveiliging, maar ook door de serieuze en volwassen manier waarmee Valve haar klanten (wij, de gamers dus) benadert. er wordt goed naar de community geluisterd, er worden zeer regelmatig updates en patches aangeboden, als lid krijg je allerlei interessante aanbiedingen (iemand TF2 van het weekend?) en je kunt je spellen overal spellen na ze gedownload te hebben.
klantenbinding is de key van Steam!
dat klinkt zeer goed, ik vind CSS nog steeds een van de beste functionaliteiten hebben opgebied van het zoeken naar servers en het joinen van vrienden.
Die browser kan volgens mij nog wel beter, aangezien je nog steeds niet kunt zoeken op servernaam of woorden die in een servernaam voorkomen - dat, in de meeste gevallen, de beste manier is om een bepaald type spel te vinden.
Om een bepaald type spel te vinden kan je sinds kort tags gebruiken (toch in TF2, en aan het uitbreiden naar andere games zie ik)
De serverbrowser van steam/css is inderdaad ook mijn favoriet, mede omdat hij zowel in-game als in steam beschikbaar is en dezelfde functionaliteit/uiterlijk heeft.

Jammergenoeg werkt de steam serverbrowser niet voor andere games, laten we hopen dat het met deze sdk binnenkort wel zo is!
Misschien wat voor Rockstar om GTA IV voor de pc uit te brengen op een veilige manier...
Wat bedoel je precies met 'veilig'? Dat een spel alleen maar dmv Steam gespeeld kan worden? Niet waar, aangezien je Steam-spellen als Half-Life 2 en Portal en weet ik veel gewoon zonder Steam-verbinding of account kunt spelen.
Het steamplatform heeft veel minder last van piraterij dus het zeker wel aantrekkelijker.
Dat is niet waar. De Half-Life 2 franchise vereist een Steam installatie (en eenmalige verificatie). Het is wel mogelijk een eenmaal geinstalleerd spel via de offline-modus van Steam te spelen.
Je hebt wel gelijk wat betreft een legale versie.

Voor de rest zie reply voor je.
Dat idee heb ik ook al ergens voorgesteld. Rockstar heeft zijn oude games assortiment(GTA, Max Payne) al uitgebracht op steam.

Trouwens ik zag al bij games dat je je steamfriends gewoon kunt benaderen tijdens het spelen van sommige third party games(onder andere UT3).
Deze mogelijkheid zit al in Steam zelf, zelfs als je een non-Steam game start via een Shortcut binnen Steam, heb je nog steeds toegang tot de Steam overlay. :-)
Ben benieuwd, heb een mailtje gestuurd naar Mr. Holtman om me aan te melden.
Wilde ik ook gaan doen, even kijken hoe het in z'n werk ging allemaal.
Maar ze aanvaarden enkel grote game projecten, dus kom ik er (jammergenoeg) niet in.
Hopelijk heb jij meer succes!
Ik vind dit een rare manier van "Gratis vrijgeven" Als Hobby game ontwikkelaar wil je natuurlijk ook kunnen spelen met de "Echte" Tools.

Zeker als je een kleine game-developer bent heb je baat bij een platform zoals steam om meer aandacht te krijgen voor je games.
Steam zit er ook niet echt op te wachten om eventjes 100.000 hobby game ontwikkelaars toegang te geven.

Ik denk niet dat er iemand vrolijk van wordt als er straks 1.000 galgje varianten in steam staan gemaakt door hobby game programmeurs. Waarvan 70% al niet eens is afgemaakt.

Denk dat als jij een gameversie ergens online hebt staan en je hebt een redelijke community dat je er best wel in komt.
Hulde :)

Laat hiermee het gezever over slechte PC-games verkopen nu eens de kop worden ingedrukt. Het steam platform heeft zichzelf al meer dan genoeg bewezen als het komt op Cd-key en illegale versies. Zonder een legale versie kan jij onmogelijk op een public server spelen. En zo hoort het ook.
Hopelijk blijft dat dan ook zo nu hier meer informatie over beschikbaar komt.
Jammer dat er een technische oplossing nodig is voor een gebrek in de opvoeding.
Of een gebrek aan goede spellen.

AE= rotzooi, zelfs niet eens de moeite waard om te downloaden. Zelfs fifa op de ps 3 ziet er niet beter uit dan fifa '97.

Ook zijn vaak goede spellen snel uitverkocht, en is de single player een magere simpele 10 uur. Niet echt waar voor je geld.

Verder gebeurd het nog vaak dat ook spellen eerder in andere landen uit kunnen komen. Wat zelfs juridisch misschien wel gezien kan worden als uitdaging(moet zeggen dat ik daar wel eens een proefprocess over wil zien).

Ik download al jaren geen pc games meer, soms een demo hier en daar, of een spel dat ik 10 minuten speel. Gelukkig dat ik daar geen geld voor neer hoef te tellen.

Valve zou nog beter zijn als je bv een volledig spel een uur ofzo kan spelen. Waarna het onspeelbaar wordt zonder geldige cd-key. Dan kan je je mening een stuk beter vormen dan met zo'n demo. En volledig speelbaar is single + Multi player.

Ook is het niet puur een gebrek aan opvoeding, het is voor 75% luiheid. Waarom naar de winkel gaan als ik het 'sochtens aanzet om te downloaden en ik het 's avonds kan spelen. Je moet dus(en hetzelfde geld voor muziek en films) het makkelijker maken om een product te krijgen mensen worden lui en willen iets snel en makkelijk hebben. Waarbij als dat dan gratis is de keuze natuurlijk vrij makkelijk is.
"Valve zou nog beter zijn als je bv een volledig spel een uur ofzo kan spelen. Waarna het onspeelbaar wordt zonder geldige cd-key. Dan kan je je mening een stuk beter vormen dan met zo'n demo. En volledig speelbaar is single + Multi player. "

Zoals ze nu doen, er zijn nieuwe medic achievments en een nieuwe map in TF2 en dit weekend is het "Team Fortress 2 weekend" -> iedereen kon van vrijdag tot vanavond gratis TF2 spelen en dan beslissen of ze het kopen of niet. Moeten ze bij STEAM meer doen vind ik.
Veel liever zo dan dat er straks totaal geen pc games meer uitkomen.
het mooie is natuurlijk dat je ook games later kan toevoegen in steam, bijvoorbeeld een halflife die je bij de media markt in de budget bak hebt gevonden ofzo.
Steam rocked sowieso! Geen cd's meer, gewoon login/username en alles bij de hand. Prima!
Steam prima, via paypal heb je binnen 5 minuten een game en je kan hem meteen downloaden. Maar de laatste tijd was het echt niet meer normaal met de Steam Friends. Bijna een maand lang elke dag, bijna elke uur lag die er weer uit maar goed laatste week geen probleem :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True