Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 67 reacties

In navolging van concurrenten als Rockstar, Epic en Codemasters zal ook uitgever Ubisoft games via Steam aan de man gaan brengen. Far Cry en Splinter Cell zijn als eerste verkrijgbaar.

Far Cry De Franse uitgever Ubisoft zal meer dan veertig games via Steam gaan aanbieden, waaronder de games uit de Tom Clancy-serie en de Heroes of Might & Magic-spellen. De shooters Far Cry en Tom Clancy's Splinter Cell zijn de eerste games die via het digitale distributiekanaal van ontwikkelaar Valve aangeboden worden. De pc-versie van Assassin's Creed, die later deze maand te koop zal zijn, is nu al via Steam te bestellen. De overige titels zal Ubisoft de komende maanden aan Steam toevoegen.

Ubisoft is laat met het digitaal aanbieden van zijn games. De meeste grote concurrenten bieden hun games al langer via Steam aan, hoewel uitgevers als Rockstar, THQ en ontwikkelaar Epic ook pas dit jaar voor de downloadservice kozen. Steam krijgt wel steeds meer concurrentie van diensten als Gametap, waar uitgevers Codemasters en THQ hun games ook aanbieden. Vaak gaat het om dezelfde games als die op Steam worden aangeboden.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (67)

Steam krijgt wel steeds meer concurrentie van diensten als Gametap, waar uitgevers Codemasters en THQ hun games ook aanbieden.
Krijg je straks natuurlijk 100 verschillende platforms waar men spellen kan kopen en downloaden, dan wordt het er niet overzichtelijker op. Ik vind op dit moment het grootste voordeel van Steam dat ik alle spellen bij elkaar heb. Daarnaast is het een kwestie van even inloggen, game downloaden en spelen maar als je een andere PC hebt.
Nu kun je je games toch ook al bij 100 verschillende winkels kopen? Of vind je dat ook vervelend?
Alleen heb je als je games in 100 winkels koopt geen 100 verschillende DRM clients lopen op je PC. En moet je ook niet wachten tot de patches voor verschillende games weer gepackaged zijn voor al die verschillende systemen. Want Steam bv heeft weer andere patches dan retail games. En gametap etc ook weer andere.....
Geen DRM? Nooit gehoord van StarForce, SafeDisc, SecuRom, etc? En al die DRM clients hebben weer verschillende versies, wat mogelijk tot conflicten kan leiden.

Patches in Steam worden automatisch gedownload, je hebt er geen omkijken naar. Bij gewone games moet je de site van de ontwikkelaar in de gaten houden. Veel plezier om dat voor al je games te doen, als je dat nodig vindt.
Volgens mij snap je niet precies wat ik bedoel.

SecuRom etc installeert bij mij geen apart programma in de tray dat ik moet gebruiken om mn games op te starten. Ook moet ik bij SecuRom niet apart inloggen zoals bv bij Steam.

Verder bedoel ik dat (bijvoorbeeld, ik weet niet of het bij dit spel geldt) als CoD 4 gepatched wordt, deze patch dus niet werkt op Steam. Voor Steam, DirectDrive en noem maar op moet deze zelfde patch weer anders gepackaged worden omdat al deze clients anders omgaan met patches. Bij veel games, zoniet alle, kun je met de Steam versie niet de patches gebruiken die je gebruikt bij een dvd versie.
Maar SecuROM maakt je systeem wel instabieler door allerlei low-level hooks te installeren, SecuROM bepaalt wel voor je welke software je allemaal wel en niet mag draaien en SecuROM weet dat backups verboden zijn. Dat alles smeert Steam je allemaal niet aan. Het is nog steeds DRM, maar wel zo'n beetje de vriendelijkst denkbare vorm.

De belangrijkste nadelen van Steam zijn dat je aan het Internet moet hangen voor installatie en activatie (maar daarna kun je de offline-modus gebruiken) en dat je inderdaad geen fysiek materiaal meer hebt (doosje, schijfje, boekje). Backups maken gaat wel nog steeds, met enige moeite, maar losse installaties zijn er inderdaad niet meer bij.

Voor mij wegen de voordelen van Steam makkelijk op tegen de nadelen, zeker voor budgetgames. Ik heb genoeg verzamelboxen/CDs van spelletjes, maar ook genoeg geweldige budgetspellen die je met de lage dollarkoers voor een habbekrats op de kop kunt tikken. De makkelijkste manier om de spelletjesmakers hun centjes te geven en zelf ook nog plezier te hebben. Daar laat ik de beveiligingsellende en het ophalen van nieuwe cracks graag voor liggen.
Maar alle winkels hebben wel dezelfde games.
Als ik naar de Bart Smit ga kan ik daar hetzelfde kopen als bij de FRS of de Mediamarkt.

Ik denk dat het grootste 'probleem' van NoepZor is dat je wellicht allerlei verschillende clients moet gaan installeren om alle games die je leuk vindt te kunnen spelen/kopen.
Ik ben geen voorstander van Steam, of itunes, of welk DRM-based online-distributieplatform dan ook :
  • er staan altijd voor de consument ongunstige voorwaarden in de contracten
  • de gebruikte techniek kan veranderen waardoor eenmaal gekochte media/games/software niet meer werkt
  • de waarde van de online-gedistribueerde waren zijn niet in overeenstemming zijn met elkaar . Zie hierboven Orange Box voorbeeld : de steam-versie zou in mijn ogen hooguit 40 % waarde vertegenwoordigen. De diverse kosten (voor distributie & verpakking met name) zullen een stuk lager liggen.
  • je niet of slechts in beperkte mate terug kan vallen op lokale wetgeving ( zowiezo loopt wereldwijd wetgeving altijd vèr achter dit soort ontwikkelingen aan )
Bedrijven en individuen moeten hun geld kunnen verdienen met ontwikkeling van originele content. Maar zolang steam, of welk willekeurig ander distributie-platform voor software/games/media niet is opgebouwd via een ook door consumenten(organisaties) etc ondersteunde TTP ( trusted third party ) constructie - waar dan ook voldoende en redelijke bescherming voor de consumenten moet zijn ingebouwd - is elk systeem wat gebruikt wordt, onvoldoende. De gemiddelde consument ziet dit niet, want ziet alleen het gemak.

De complexiteit van dit soort materie is dan ook hier weer ( & zoals zovaak ) gelijk het grootste struikelblok voor brede acceptatie.
de waarde van de online-gedistribueerde waren zijn niet in overeenstemming zijn met elkaar . Zie hierboven Orange Box voorbeeld : de steam-versie zou in mijn ogen hooguit 40 % waarde vertegenwoordigen. De diverse kosten (voor distributie & verpakking met name) zullen een stuk lager liggen.
Als ik het goed begrijp vind jij de installatiehandleiding, de CD en het doosje dus 60% van de waarde van het spel uitmaken? Persoonlijk heb ik daar toch veel minder plezier aan beleefd dan aan de spellen zelf, moet ik zeggen. Zo'n verpakking gaat uiteindelijk toch vervelen.

Het gaat hier natuurlijk niet om wat Valve erop verdient. Als je ze hun centjes misgunt omdat jij je genaaid voelt moet je dat zelf weten, maar de prijs die ze vragen is de prijs die mensen bereid zijn te betalen. De stelling dat een fabrikant alle eventuele besparingen bij produktie en distributie aan de klanten zou moeten doorberekenen is onhoudbaar. Je kunt het even makkelijk omdraaien en zeggen dat Valve het spel gratis en voor niets op een CD zet, met handleiding en boekje. Megadeal dus, kopen in de winkel!

Bedenk daarbij ook dat Steam in veel gevallen niet eens minder kan vragen, omdat hun retailpartners dat niet toestaan. Als de spellen online veel goedkoper waren zouden de inkomsten (en dus ook het te spenderen geld) voor de brick & mortar winkels namelijk teruglopen, en dat is de retailers een doorn in het oog. Er zijn een paar indie-ontwikkelaars voor wie "online only" een bedrijfsmodel is, maar de grote jongens willen er begrijpelijkerwijs niet aan.
Verdiend Valve hier eigenlijk grof geld mee, of wordt Steam gratis ter beschikking gesteld. En als ze het gratis weg geven, hoe verdienen zeer dan geld aan, support?
Volgens een eerder nieuwsbericht op tweakers:
http://life.tweakers.net/...or-distributie-games.html
Valve heeft het Steam-platform gratis opengesteld voor spelontwikkelaars en distributeurs. Via Steamworks zou het uitbrengen en verspreiden van pc-games eenvoudiger zijn.

[Reactie gewijzigd door ritsjert op 2 april 2008 10:30]

Geen idee. Ze zullen er heus wel aan verdienen, maar hoeveel weet ik niet.

ritsjert: Steamworks staat los van Steam. Staat ook in het door jou aangehaalde artikel. Steamworks biedt tools aan voor ontwikkelaars voor bijvoorbeeld automatische updates en statistics. Maar dat wil nog niet zeggen dat je daardoor je game op Steam kan zetten (en maar goed ook, want dan gaat elke zolderkamer programmeur iets op Steam zetten).
Leuk dat ze steeds meer games aanbieden via dit medium, zeker handig.

Wat ik jammer vind is dat je je in de winkel gekochte Company of Heroes, Unreal 3, of andere game niet kan registreren hier.
Hiermee zou je altijd je games behouden, ben je altijd op de hoogte van de laatste updates en ook geens schijfkes meer nodig!

Dit werkt wel met de Halflife games, maar de rest niet.
Je kan echter wel shortcuts plaatsen naar spellen in je 'Games' scherm en wel op de volgende manier:

https://support.steampowe...le.php?ref=2219-YDJV-5557
Misschien beter om in het artikel ook bij te zetten dat het een US-only service is? De andere 95% bevolking op de wereld is er niets mee.
Heb je het nu over het gehele steam aanbod of alleen over de ubisoft games?
Want voor zover ik weet kun je steam games over de hele wereld kopen. (als je in Nederland woont worden er aan het eind wel btw bij gerekend).

Ontopic:
Erg mooi steam is erg verbeterd het laatste jaar en ik zie zelf ook dat ik er steeds meer gebruik van maak.
Gaat enkel over de Ubisoft Games uiteraard.

Dit is al meerdere keren met games gebeurd en nu voor Ubisoft is er zelfs een aparte groep voor gemaakt http://steamcommunity.com/groups/restofworld
ik las het ook net op Kotaku idd.
de ubisoft games zijn alleen beschikbaar voor Noord Amerika voorlopig.

tja, ubisoft moet het zelf weten, maar ik vind het dom
Steam krijgt zo stilaan wel een gigantisch aanbod in hun catalogus.. Voor iedereen wat wils. Kan niet slecht zijn toch? Wel jammer dat er geen doosjes meer bijzitten, soms zijn die echt wel cool.

Zal waarschijnlijk de online-community van bepaalde games (splinter cell multiplayer blijft toch echt wel leuk, maar niet zoveel mensen spelen dit nog) ook terug een boost geven :)
Ik heb mij onlangs de collector's editie van Heroes of Might and Magic aangeschaft (grote doos met alle spellen + uitbreidingen en wat art-books). En ik denk dat we meer en meer zo'n verzamel-boxen gaan beginnen zien in de winkels in plaats van de klassieke doosje-hoesje-(manual)-schijfje combinatie.

Wat ik me wel afvraag is of ik mijn HoMM nu op Steam kan activeren om zo met mijn Steam-Vriendjes te spelen (want mijn vriendin wil niet :'( ) ?
Het is momenteel enkel de games van Valve waarbij je de key van de retail versie kan ingeven om het te activeren op Steam. Als XFire HoMM ondersteunt kan je dat misschien gebruiken.
Da's niet waar. Ik heb de retail versie van Prey ook in Steam geactiveerd (met de key uit de doos). Geen idee of dit voor meer spellen geldt (ik zou 't 'ns kunnen proberen met CoD 4), maar dit is zeker niet Valve-only!
Sorry voor de fout. Dit is de lijst met games maar dus niet alle retail keys werken. https://support.steampowe...le.php?ref=7480-WUSF-3601

[Reactie gewijzigd door Rizon op 2 april 2008 12:35]

Als het goed is moet je je games in de steam games list kunnen zetten. Of steam Friends dan ook werkt weet ik niet, ik denk het niet.
Het blijft nog steeds jammer dat VALVe absolute macht heeft over je gehele game collectie (op steam). Je recht als klant, kan je alleen in de VS behalen, wat voor de gemiddelde Nederlander practisch onmogelijk is.

Dit is de voornaamste reden dat ik nog steeds geen Steam gebruik. Het zou heel veel uitmaken als games kopen op Steam geen import meer is, m.a.w. als er een Europeese vestiging van VALVe/"Steam" komt.

[Reactie gewijzigd door elmuerte op 2 april 2008 11:19]

Precies, dat er een vestiging moet komen in Europa vind ik ook. Het is bijvoorbeeld ook onmogelijk om Steam en dan in het bijzonder HL2 merchandise te kopen, omdat het alleen naar plaatsen in de US geshipped wordt.

[Reactie gewijzigd door Inuyasha op 2 april 2008 11:11]

Onzin, ze versturen ook naar het buiteland.
Sinds wanneer?
Uit het volgende maak ik toch echt heel wat anders op.

You must place orders at the Valve Store using Visa, MasterCard, Discover, American Express, JCB, or PayPal. You must be 18 years of age or older and a United States resident and have a valid credit card. If you are under the age of 18, you must have permission from your parent or legal guardian to order. When you provide credit card information to Valve, you represent to Valve that you are the authorized user of the credit card that is used to pay for Merchandise and authorize Valve to charge your credit card for any Merchandise fees incurred by you.

&

Shipment to U.S. Addresses Only (No P.O. Box)

Valve will only ship Merchandise to addresses in the United States. Valve does not accept orders to ship to a P.O. Box.


Bron: http://www.valvesoftware.com/thevalvestore/shipping.htm
Zijn er veel gevallen bekend van Europese Steamklanten die met hun problemen werden afgescheept door Valve?

Ik ben nog geen betalende klant (nouja, niet online games gekocht, maar gewoon winkel spul en dan serial invullen) bij Valve, maar als je als Europese klant niet fatsoenlijk behandeld zou worden zou ik dat graag willen weten :)
Ik heb serieus wat problemen gehad met steam ivm mijn wachtwoord (account was gehacked geweest), en ik ben zeer vriendelijk geholpen geweest. Imo is de support van Valve dus zeer goed :)
Iedereen word hetzelfde mis-/behandeld. Het is alleen dat je als buitenlander geen enkele bescherming geniet van bijvoorbeeld de FTC (wat natuurlijk logisch is). Ook bij class-action lawsuits val je als buitenlander buiten de boot.
VALVe heeft al genoeg accounts gesloten. En bij het sluiten van je account ben je ook je games kwijt. Het terug claimen van je games kan heel lastig zijn.
Waarom waren deze dan gesloten? Dat had toch meer met cheatende gamers te maken in bijv. Counterstrike etc. Dan maak je het er ook een beetje naar hoor.

Zelf heb ik volgens steam een zeer betrouwbare status en zodoende zie ik dus ook geen enkele reden om m'n steam account te verliezen.
Behoorlijk wat negatieve reacties over Steam (jammer genoeg, vind ik).

Maar er zijn ook genoeg voordelen van Steam. 2 weken geleden was er in een weekend een actie dat The Orange Box 20% goedkoper was. Ik heb toen meteen The Orange Box voor een vriend gekocht, omdat je in de normale winkel veel duurder uit bent.
Ik kwam er pas achter op maandag dat deze actie er was, dus jammer genoeg net gemist. Maar of het nu goedkoper is dan in de winkel weet ik zo net nog niet...

Steam Orange Box $50 - 20% = $40 = ~¤27,50 => + 19% btw = ~¤33
Winkel Orange Box ¤31 + ¤2 verzenkosten = ¤33

Maakt tijdens het actie weekend dus niet veel uit en is normaal veel duurder, er vanuit gaande dat Valve netjes de 19% btw berekend als je in nederland woont (zoals een poster hierboven aangaf).
er vanuit gaande dat Valve netjes de 19% btw berekend als je in nederland woont (zoals een poster hierboven aangaf).
Oh? en aan wie dragen ze die BTW dan af?

Als je die $70 vs $50 bedoelt dan heb je het mis. $50 + 19% is ongeveer $60
Verder gaat die overpricing niet voor alle spellen op. Bij veel spellen is er zowel voor Europa als Noord Amerika dezelfde prijs.

[Reactie gewijzigd door elmuerte op 2 april 2008 14:30]

De Nederlandse belastingdienst misschien? (duh!)

Elke keer dat ik een game op Steam heb gekocht, werd er netjes 19% BTW boven op geteld.

En waar haal jij nu in een keer die $70 vandaan? En Ywa en Cergorach had het over -20%, niet over -$20.
Wat ik niet snap is dat COD4 70 dollar is. Terwijl andere games gewoon de europrijs hier maar dan in dollars zijn. Zou cod4 in Amerika ook 70 dollar kosten op steam?
COD4 is 49.95 op steam voor de US. Als je op steampowered.com kijkt moet je in je url de cc=NL veranderen naar cc=US. Sommige spellen zijn bijvoorbeeld ook eerder in de US te verkrijgen dan in NL. Wel een naaistreek imho. :/
Het "voordeel" van Steam is dat ze je gekochte game zo weg kunnen flikkeren als ze er later achter komen dat je op zo'n manier de boel loopt te flessen, en dan is je poen dus zo weggegooid. Hetzelfde heeft Valve toen geflikt bij die Indonesische (of weet ik veel waar ze vandaan kwamen) versie van Orange Box. Oh je gebruikt als europeaan een buitenlandse versie? Hoppa, delete! Leuk, die drm...... Ik pass ervoor.

[Reactie gewijzigd door am2 op 2 april 2008 11:04]

COD4 gewoon online bv. in canada kopen dan kost ie niet meer dan 40 euro (incl alles, je betaald dus geen btw en invoerrechten omdat je ONDER het bedrag van 45 euro zit wat je zo vrij mag invoeren)!

Ik koop als het kan op steam (lekker makkelijk en alle games bij elkaar en nog een paar voordelen) maar als het zo'n groot verschil is dan bestel ik het wel apart ergens anders vandaan.
Douane vrije bedrag bij import van goederen is nog steeds 22 euro.
Cool, dit gaat de goede kant op. Nu EA nog, maar dat zal voorlopig wel niet gebeuren. Die rekenen liever af in euro's...
Mooie aan Steam is dat je kunt afrekenen in dollars. Dat scheelt toch vaak wel weer een aardige duit.
EA heeft een eigen distributie systeem.
Het haalt het natuurlijk niet bij Steam :)
Sterker nog: EA doet de offline distributie voor Valve. Zou me niet verbazen als ze voor online distributie daadwerkelijk Steam gaan gebruiken.
ik hoop het wel want ik heb battlefield alle delen bij hun lopen.. en die zou ik ook graag via steam hebben want dat ea programmatje + download van games is echt SUPER TRAAG!!! in tegenstelling tot steam waar het wel allemaal met mijn maximale download naar binnen komt :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True