Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 27 reacties

Jon Van Caneghem, die ooit Might and Magic en Heroes of Might and Magic bedacht, werkt nu aan een mmo. Het spel, dat zich afspeelt in de toekomst, is gekoppeld aan een tv-serie die gelijktijdig wordt gemaakt.

Heroes of Might and Magic 4De futuristische mmo is de eerste titel van ontwikkelaar Trion World Network. Het vooralsnog naamloze spel speelt zich honderd jaar in de toekomst af en wordt gekoppeld aan een tv-serie die in productie is bij het Amerikaanse Sci Fi-channel.

De serie en het spel worden parallel ontwikkeld. De schrijvers van beide projecten zullen hun verhaallijnen op elkaar afstemmen en daarbij de wensen van spelers meewegen. Trion is van plan om het spel in Noord-Amerika en Europa uit te brengen. Of de bijbehorende tv-serie in Nederland of BelgiŽ zal worden uitgezonden is nog onduidelijk, en ook de Amerikaanse releasedata van spel en serie zijn nog niet bekend.

Het hele project is bedacht door Jon Van Caneghem, die ooit de rpg-serie Might and Magic en de daarvan afgeleide strategische Heroes of Might and Magic-games bedacht. Van Canaghem heeft Trion opgezet met Lars Butler, die afkomstig is van de mmo-afdeling van Electronic Arts. Trion werkt onafhankelijk van een uitgever en kan het spel op eigen kosten ontwikkelen, omdat het eerder 30 miljoen dollar heeft opgehaald bij investeerders als HP, Time Warner en Bertelsmann.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (27)

Ah mooi nieuws, zelf altijd fan van M&M serie geweest en weet dat die spellen gewoon iets speciaals hadden, ookal liepen de graphics vaak achter. Dit soort magie zit er gewoon niet meer in bij de meeste nieuwe rpgs. Hopen dat Van Caneghem niet faalt dit weer te creeren bij de speler.

[Reactie gewijzigd door grind op 3 juni 2008 16:59]

Vergis je niet, de graphics van HOMM-V waren behoorlijk pittig. Als je het op een nette resolutie wilde spelen met alle eyecandy aan dan vroeg het wel iets van je pc hoor ;)
Heroes V is dan ook de uitzondering op de regel. Kijk eens naar Heroes III, meesterlijke gameplay, maar grafisch inferieur. Kijk naar Heroes IV, inferieure gameplay, inferieure graphics. De overstap naar Ubisoft en Nival heeft Heroes V zeker geen windeieren gelegd. Ik hoop met Grind dat de MMO net zo spectalulair wordt als de laatste installment van de single-player serie. Als dat zo is, dan heeft de TV serie er weer een leecher bij :Y)
Waarom zoveel Heroes-fans tegen Heroes IV zijn heb ik nooit begrepen. Ik heb alle HOMMs vanaf II helemaal kapot gespeeld, en aan IV heb ik zeker niet de slechtste herinneringen. Om maar een aantal voordelen van IV boven III te noemen:

* Veel leukere single player campaigns. (Die in de originele Heroes III waren niet erg geslaagd, dat kwam pas met de expansion een beetje goed.)
* Betere muziek, met name van het Chaos-kasteel was echt briljant.
* Alle kastelen waren leuk om te spelen, dit in tegenstelling tot de Fortress en in mindere mate de Stronghold uit Heroes III, die ik vrij vervelend vond.
* Beter level systeem, waarbij je helden echt totaal anders werden naarmate ze verder vorderden, in tegenstelling tot eerdere Heroes, waar ze steeds meer op elkaar gingen lijken.
* Beter magie systeem: het feit dat verschillende soorten magie bij verschillende kastelen hoorden gaf veel meer sfeer.

Dus wat was er nu eigenlijk slecht aan Heroes IV? Waar ik het meest over heb horen klagen was dat de helden meevochten. Op zich vond ik dat wel aardig, eigenlijk, met als enige nadeel dat je helden niet net zo hard groeiden als de hoeveelheid monsters die je aan kon. Uiteindelijk was het daardoor niet echt een helemaal geslaagde design keuze, maar ik vond ook zeker niet dat hij het spelt verpestte.

Verder was het natuurlijk gewoon grotendeels hetzelfde, dus hoe Heroes III hele goede en Heroes IV hele slechte gameplay kan hebben, terwijl de gameplay grotendeels identiek was, dat blijft voor mij een mysterie.

Met andere woorden: HOMM IV is sterk ondergewaardeerd.
Ik heb Heroes III, IV en V gespeeld (heb ook Heroes II, kwam gratiz bij V collector's edition) en ik moet toegeven dat de ervaringen van IV ondermaats waren. Waarom? Tja, misschien omdat ik III dol had gespeeld toen ik IV kreeg? In III had ik zelfs de eerste single-player map -COMPLEET- onder de knie. Als je dan aan een 'nieuw' spel begint wat de opvolger is van zo'n kanjer, zijn je verwachtingen hoog.

* Heroes vechten mee -> kunnen ook doodgaan. Als je dan je gevecht wint heb je een meute creatures die rondloopt in de world. Overigens kunnen de heroes in V, net als in IV wel een normale aanval uitvoeren naast de magic aanval (of-of, dus niet en-en), maar ze bevinden zich nog steeds niet in het speelveld en staan dus buiten schot.

* Monsters in de world komen naar je toe om de knokpartij op te zoeken, in plaats van dat ze blijven staan totdat je Hero erop af gaat. Als je dit niet van tevoren weet, sta je voor een nare verassing.

* Niet alle buildings/creatures kunnen in een town gebuild worden. Da's denk ik wel het grootste nadeel. Bij sommige creatures zul je moeten kiezen tussen het een of het ander (in de Castle was het of Angels, of Champions, dacht ik mij te herinneren).

* De magic was compleet overhoop gehaald. Misschien dat het iets persoonlijks is, maar ik had de magic van III netjes onder de knie, wist wat er nuttig was in welke situatie en kon daarop inspelen. In IV was dit compleet op de schop genomen waardoor het opnieuw wennen was. Dit probleem speelt voor mij trouwens (in mindere mate) ook bij V.

* Als je in battle mode op een deel mis klikte op een tegenstander (bijvoorbeeld om een ranged attack uit te voeren), dan begon je creature aan een wandeling naar dat deel op het veld waar je op geklikt hebt. Daar heb ik nogal wat scheldwoorden aan laten ontvallen. Mateloos irritant. In III en V kun je klikken wat je wilt op het veld, maar als je creature niet die loopafstand in een beurt kan overbruggen, blijft-ie staan.

* De graphics van IV waren niet echt je-van-het. Ik zie het als een gefaalde poging 3D in te bakken, maar het zal vast een naam hebben. Het zag er in elk geval niet uit, en ik ben blij dat, zeker in battle mode, het grid weer terug is in V.

Dat IV ondergewaardeerd is, is misschien een feit, maar veel mensen hebben nu eenmaal die ervaring en dat is de ondergang geworden van Heroes bij 3DO/NWC.

[Reactie gewijzigd door Zyppora op 4 juni 2008 12:38]

Dat de Heroes dood kunnen gaan is wat mij betreft het vervelendste - met name als het helden zijn die nit dood mogen gaan. Gelukkig heb je Guardian Angel en vooral de Potion of Immortality. Niettemin: dit is wat mij betreft het minst gelukt aan Heroes IV.

Dat je niet alle building kan bouwen heb ik zelf nooit zo'n probleem gevonden, eigenlijk. Het geeft je wat keuze, zonder dat je altijd met 8 creature stacks hoeft rond te lopen.

Je andere punten zijn vrij persoonlijk; ik kan alleen maar zeggen dat ik er zelf niet zo'n probleem mee heb gehad, maar dat neemt natuurlijk niet weg dat jij er kennelijk wel mindere ervaringen mee hebt. :) Ik vond Heroes IV eigenlijk juist wel mooi, bijvoorbeeld, maar ja, dat is natuurlijk heel erg een kwestie van smaak.

De ondergang van 3DO lag trouwens meer in hun gefaalde game console, en volgens mij hebben ze NWC gewoon meegesleept in die ondergang. Ik denk eigenlijk niet dat Heroes IV zo slecht heeft verkocht? Of wel?
ik heb onlangs de collector's box gekocht en ik moet zeggen dat ik heroes V er al terug heb afgegooid, ziet er mooi uit (grafisch superieur) maar is veel te lastig om te spelen, geef mij maar gewoon de basics van de oudere versies
Ik geef toe dat Heroes III superieur is qua gameplay, en die speel ik dan ook het liefst. Maar jezelf af en toe verlekkeren aan de pracht van Heroes V is ook niet mis.

Kmoet alleen mijn rig upgraden voor fullblown :/ Arme X1950Pro wordt best warm
Dat is dan ook de HOMM waar weinig mensen nog enthousiast over waren....
Ik heb altijd HOMM gespeeld, vanaf de eerste, nooit M&M
Leuke manier van marketing, zo'n tv-serie.
En daarmee verdienen ze ook nog eens extra geld met de reclameblokken er tussen door.
Is weer eens wat anders dan een spel dat is gebaseerd op een boek.
Dan krijg je zeker iets van "Je moet de serie kijken om achter het antwoord van quest X te komen" en andersom.

Zou tof zijn. En slim uit marketing oogpunt.
Dat denk ik niet vriend, denk maar niet dat iedereen die serie kijkt op tv, of je mist een aflevering en je kan zeker niet doorlevelen. Zou een erg slecht spel worden zo
Dat niet, maar added content kan wel. Dat in de TV serie bijvoorbeeld wordt uitgelegd hoe je in de MMO een hidden (maar niet mandatory) quest of item kunt bemachtigen. Het lijkt me ook dat je in de TV serie informatie terugvindt die in de MMO handig is, zoals een globaal idee van hoe de wereld eruit ziet en hoe bepaalde mechanismen werken (trading, economics, etc.). Magoed, ik ben geen devver bij Trion, dus da's ook maar speculatie.
Het zal vast wel op het Nederlandse Sci Fi-channel worden uitgezonden. (te ontvangen met digitale tv)
Heel veel gespeeld dat spel, was altijd wel leuk om met bijv je broertje te doen :)

Zelf werelden maken ook enzo.

[Reactie gewijzigd door bbr op 3 juni 2008 17:12]

Ohh heerlijk, might & magic. Dat heb ik zo lang gespeeld!
En nu een nieuw spel, hopelijk gaat dat iets leuk worden.
Al hoewel ik zo een verbintenis met een serie niet echt leuk idee vindt, maar misschien kan het toch leuk worden.
Zolang wat Wiegje zei maar niet gebeurd, dan wordt ik al moedeloos.
Laat mij maar weer lekker een M&M serie spelen dan.
Grappig dat zoveel mensen zulke goeie herinneringen hebben aan Might & Magic.

Ik zelf ook trouwens :D
Might and Magic 6 is imho een van de 5 beste RPG's die ik ooit gespeeld heb.
Echt geweldig! Uuuren mee bezig geweest, redelijk sandbox.
Je mag de verhaallijn volgen als je wil maar het hoeft niet. Monsters die NIET level-afhankelijk waren. Echt gaaf.
Bijvoorbeeld: als je in Oblivion level 10 bent en je loopt een dungeon in, zijn de monsters level 8-12. ALs je level 50 bent en je loopt dezelfde dungeon in, zijn de monsters level 48-52. Waaaarom level je dan nog op??? (ok, voor de loot maar ja als je zwaard 2x zo goed is, is het monster ook 2x zo goed).
In MM6 moest je niet als een level 10 poppetje in een level 40 dungeon lopen. Dan ging je gewoon DOOD. Dat mis ik heel erg tegenwoordig.

Eerlijk gezegd moet ik wel zeggen dat ik niet erg veel verwacht van deze nieuwe game. 'vroeger' was alles beter he :)
Verschrikkelijke ontwikkeling in het RPG genre inderdaad.

het geeft juist het juiste gevoel als je een status quo wereld hebt, in plaats van dat iedereen samen met jou, achter de schermen ook aan het levelen is, en je dus nooit compleet vernietigt word als je de verkeerde gebieden in gaat.

Vond Oblivion echt een shandelijk slecht spel door dit, slechte animaties, en matige verhaallijn.

Geef mij Morrowind dan maar.. :/
en de daarvan afgeleide rts-serie Heroes of Might and Magic
het is alleen een turnbased spel, geen rts.

verder lijkt dit me wel een tof idee, tegelijkertijd de serie op tv volgen en het zelf op de pc meemaken :)
Oeh, wat een stomme fout van me, Megolodon... Je hebt helemaal gelijk. Natuurlijk is HoMM turnbased en dat weet ik ook maar al te goed. RTS is tegenwoordig bijna de standaard afkorting voor 'strategisch spel' maar dat was ooit natuurlijk heel anders. In de tijd van de eerste HoMM's was de R uit RTS nog een bijzonderheid... Ik zal het aanpassen. Thx :-)
En vergeet niet de Dark Messiah of Might and Magic. Zowel M&M, HoMM als DM zijn een toppertjes in hun eigen genre ... Veel goed gelukte games en slechts een paar minderen (HoMM 4 imho b.v.).
HoMM 4 was best leuk wanneer je de expansions en equilibris mod er bij nam, om de balancing te fixen. Ik vond het persoonlijk prachtig hoe de hero in deel vier een veel belangrijkere rol in de battles aan nam: waar men de hero battles in andere delen enkel direct kon beÔnvloeden door spells, vocht de hero in deel vier zelf mee!
Ik heb ook vele uurtjes doorgebracht met HOMM I-V. (III is bij mij favoriet). Wel vind ik het jammer dat deze MMO niet op deze wereld is gebaseerd, ikzelf ben groot fantasy fan. Een nieuwe Sci-fi wereld ontwikkelen die ook aanslaat is een hele taak. Ik ben benieuwd naar de kwaliteit. Ik hoop dat het niet weer de zoveelste Star Trek/Wars clone wordt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True