Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 28 reacties

Ubisoft lijkt zijn actiespionagespel Splinter Cell Conviction tijdelijk in de koelkast te zetten. De uitgever zou het spel terug naar de tekentafel sturen omdat de game door recent uitgebrachte games niet vernieuwend genoeg meer zou zijn.

Splinter Cell ConvictionVolgens Computer & Videogames, die zich baseert op het blad Xbox World 360, wordt het spel hierdoor niet met de feestdagen geďntroduceerd, maar pas een jaar later. Er wordt zelfs gesuggereerd dat de game pas in het voorjaar van 2010 beschikbaar kan komen.

Aanleiding voor het uitstel is dat Splinter Cell Conviction niet meer vernieuwend genoeg zou zijn. Andere games, met name Ubisofts eigen Assassin's Creed, zouden het spel technisch al zijn voorbijgestreefd. Beide spellen maken gebruik van een aantal dezelfde gameplay-elementen, waaronder de mogelijkheid om in een groep mensen te 'verdwijnen'.

Het Xbox World 360-magazine geeft zijn bron niet vrij en Ubisoft houdt de lippen vooralsnog stijf op elkaar. Volgende week organiseert de uitgever in Parijs het jaarlijks terugkerende Ubidays-evenement, waar mogelijk meer duidelijk zal worden over de status van Splinter Cell Conviction.

Update 13:37: Inmiddels heeft Ubisoft in een reactie aan Eurogamer.net laten weten dat de geruchten over Splinter Cell puur speculatie zijn. Desondanks blijkt uit de uitspraken niet onomstotelijk dat de geruchten onjuist zijn; de uitgever wijst er slechts op dat Xbox World 360 magazine speculeert. Bevestiging dat de game gewoon dit jaar uitkomt blijft echter uit.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (28)

Ik vraag me af waarom iedereen bij het woordje 'uitstel' fanatiek begint te juichen.

Soms lijkt het hier meer een sleutelwoord-discussie te worden, om te conformeren met de grote lijn van de reacties. (en op die manier de attitude van 'pro-gamer' op te hangen)

Uitstel => gejuich
EA => bashen (melken)

Soms wil ik ook wel gewoon een game nu kunnen spelen? En waarom zouden gelijkenissen met AC zo een grote rol spelen? Duidt nog maar eens aan dat de meeste gamers niet kijken naar sfeer en setting (welke volledig anders is) maar naar de gameplay-mechanics. Het 'hoe' van de game, en niet het verhaal of de inleving.

Als AC me nu eens niet zou bevallen (omdat die periode me niet interesseert, en het me ook niet interesseert om met zwaarden ed te vechten), dan is SC toch een goede aanvulling op een blijkbaar al bestaand concept? Aangezien ik AC niet speel, zou het voor mij wél een vernieuwend concept zijn.

Splinter Cell hoeft trouwens niet gecancelled te worden wat mij betreft (itt eerdere reacties hier). Het is misschien meer van hetzelfde, maar dat is fifa ook (en thief, en tomb raider, en CoD, enz enz...) en die games worden toch nog altijd gespeeld. In SC is er tenminste nog een achtergrond setting (terreur dreiging, regimes, het persoonlijke verhaal rond sam fisher). Zelfde soort game, maar toch nieuwe missies, niet slecht toch? Voor expansions van GRAW wordt toch ook grof betaald?

En uiteindelijk hoef je een character niet uit te zwaaien om tot een nieuw soort game te komen. Door het verhaal aan te passen kan je Sam Fisher en elke omgeving gaan gebruiken. Je ziet nu al dat de accenten in de SC games niet meer dezelfde zijn zoals in SC1, alles evolueert. Je zou van SC een rogue agent kunnen maken die uiteindelijk opgepikt wordt door een andere agency. Blijf je én SF behouden, én een nieuwe setting. (kijk maar naar hoe Jack Bauer continu gerecycled wordt in 24)
Tja, als jij het wel leuk vindt, dan moet je dat helemaal zelf weten natuurlijk. Ikzelf zie echter liever een serie met een paar ijzersterke delen ten einde komen dan dat ik ieder jaar hetzelfde spel in een andere setting terug zie komen. En om dat nou af te schilderen als "de attitude van pro-gamer (wat dat dan ook moge zijn) ophangen"...
Ik denk dat er na GTA4 niet bepaald nog sterkere games het komende jaar zullen komen. Lijkt me een duidelijk f*ck you naar alle andere game producenten. Uiteindelijk ben ik van mening dat alle andere game producenten maar een bende klungels zijn die proberen betreffende het uitmelkingsprincipe van de al zure melk nog iets drinkbaar te maken. Het is zielig hoe sommige producenten proberen via marketing de mensen rommelproducten zonder enige vorm van creativiteit en diepgang te laten kopen. 3d shooters zijn er al genoeg, kom dan met iets origineel als je er dan toch een maakt. En niet met een hype van stilstaande tijd of een matrix effectje ... iets met diepgang ... dank u GTA4!
"Update 13:37" Ontzettend goeie tijd voor een update over game-nieuws :+

@junkchaser, ik vind dat jij een hoop gamemakers over dezelfde kam scheert. Iedereen roept altijd maar Ubisoft en EA en bash dit en bash dat en GTA is leet enzo.

Ik heb 2 namen voor je: Valve & Blizzard...

De Half-life (2) serie blijft nog steeds de beste FPS wat betreft verhaal, variatie en diepgang op de personages. Counterstrike (1.6 & Source) is nog een van de bestlopende online FPS, ook al is het niet echt vernieuwend meer te noemen. TeamFortress2 is in mijn ogen cker origineel te noemen en doet het ook goed.

Blizzard heeft de een na de andere RPG (MMO of niet) en RTS die blijft scoren ook al is het nu weer een tijdje stil. Ik roep een Warcraft, een Starcraft en een Diablo en WoW.

Mijn mening is dan ook dat je flink aan het generaliseren bent als je alle "andere" game producenten (misschien kan je Take Two beter uitgever noemen) koetjesmelkers en prutsers vindt. ;)
Dat als eerste reactie :+

On-topic nu, het verbaast me wel. SC was een soort Franchise aan het worden met elk jaar een nieuw deel, dus een complete herziening is best een verassing.

Het leek dat SC veel beter zou worden dan AC met name door o.a. de 'social stealth gameplay'. Misschien dat het teveel als een AC kloon zou worden gezien hoe het nu is opgebouwd.

Hoe dan ook, kijk ik er iig naar uit en alleen maar goed dat verbeterd wordt.
Als het je niet boeit, reageer dan niet!

Ik heb nog geen previews van Splinter Cell Convicttion gezien, maar als ik kijk naar Assassin's Creed ziet dat er toch zeer goed uit. Ik kan me er dan ook wel in vinden dat Ubisoft vooruit wil gaan en niet achteruit of stil wil blijven staan.
Het gaat er niet om hoe het eruit ziet, het gaat om gameplay :). Een spel hoeft niet terug naar de tekentafel (waar het design van de game zelf wordt bepaald, niet de daadwerkelijke graphics) om het er beter uit te laten zien - dat laatste kan op zich nog vrij laat in het totale proces (zeg het laatste jaar van in totaal 3 a 4 jaar - goed, dat wordt inmiddels wel krap, maar hier gaat het dus niet om). Blijkbaar vindt Ubisoft de game niets toevoegen in vergelijking met de concurrentie, wat ervoor kan zorgen dat de game lauw ontvangen wordt. En dus willen ze iets nieuws. Wat ik een hele mooie keuze vind, gezien de dertien-in-een-dozijn games die uitgebracht worden door andere studio's.
Lijkt me een prima zet. De SC reeks was z'n kracht aardig aan het verliezen, en om eerlijk te zijn leek Conviction me niet bijzonder genoeg om die koers te veranderen. Door het een jaar of langer uit te stellen loop je natuurlijk wel het risico dat het op een moment in de ijskast verdwijnt, maar aan de andere kant, als er echt iets bijzonder uit komt ben ik wel bereid daar een jaartje op te wachten.
De SC reeks is zijn kracht inderdaad aan het verliezen. Van de geheime, sneaky en stealthy game, lijkt het steeds meer just-another-first-person-shooter te worden. Heel jammer!

Het spel moet weer terug naar zijn roots, het zijn van een geheim agent met allerlei coole gadgets.
Het spel moet weer terug naar zijn roots, het zijn van een geheim agent met allerlei coole gadgets.
Om eerlijk te zijn vind ik dat een beetje de vraag. Tuurlijk, dat is waar de hele serie al die tijd om draaide, en als het een gewone shooter zou worden zou dat zonde zijn, maar... We hebben nu vier games waarin Sam met vrijwel hetzelfde arsenaal vrijwel dezelfde missies uitvoert. Meer van hetzelfde is leuk, maar na vier games geloof ik dat wel. Het enige wat er veranderde was andere manieren om mensen uit te schakelen. Leuk om die animatie een of twee keer te zien, maar uiteindelijk houdt dat ook op.

Misschien moet (heiligschennis, ik weet het) Sam Fisher eens op pensioen gestuurd worden. Laten we eens een andere geheim agent bekijken, bijvoorbeeld bij MI6 of de mossad. Geef ze een heel ander arsenaal aan coole gadgets. Verander de missies eens, door bijvoorbeeld meer de nadruk te leggen op undercoverwerk. Dat zat ook wel in deel 4, maar uiteindelijk kwam alles nog steeds neer op dezelfde stealth-gameplay uit deel 1.

En misschien, heel misschien, moet het gewoon ophouden. Rondsneaken door roemenie, hangen aan een TGV, zien te ontsnappen terwijl je een afgezet staatshoofd gevangen hebt genomen en onder schot gehouden wordt door acht soldaten met nightvision.. Het was allemaal ontzettend leuk, en misschien moeten we het daar maar bij houden.
Ik ben een echte splinter cell fan, aan de ene kan vind ik het jammer omdat ik niet kan wachten en aan de andere kant vind ik dit super! Als het echt zo is hebben we tenminste een uitgever die de kwaliteit van de game boven het geld kiest integenstelling tot EA en wat andere uitgevers.

Keep up the good work Ubi!
Uiteindelijk zullen alle uitgevers kiezen voor het geld. Het is alleen de manier waarop je dat denkt te bereiken. Ubisoft heeft blijkbaar de visie dat er geld te verdienen is met games die goed uitgedacht zijn.
Persoonlijk denk ik ook dat dat een goede strategie is, het kost wel meer geld om je games te ontwikkelen, maar je kan daardoor ook meer winst behalen IMHO
Jammer, had er wel meer van verwacht dan A. Creed, welke zwaar tegenviel.

Maar beter uitstel dan een slecht spel uitbrengen.
Toen ik de reviews las over Assassin's Creed dacht ik dat het niets was. Heb het toch geprobeerd bij een kennis en ben er uiteindelijk ook zelf mee aan de slag gegaan. Ik heb me er wel mee vermaakt. Zal binnenkort nog eens aan de slag gaan om alle second objectives te gaan halen.
Het zal ongetwijfeld eerder uitkomen dan Duke Nukem: Forever. :)
Hmm, goed nieuws dat ze het durven terug te gooien naar de tekentafel.
Betekend dat ze geen genoegen nemen met middelmatige spellen, maar liever iets nieuws willen neerzetten


vond assassin's creed trouwens maar een eentonige bedoeling, kwam een beetje over als een techdemo, misschien dat een tweede versie van asssassin's creed wat meer bied dan een ongeďnspireerd verhaal en herhalende gameplay.
Alleen op het gebied van AI en graphics bood het wat "vernieuwende" elementen..
Tuurlijk zullen er elementen zijn die overeenkomen met Assassin's Creed. Als je kijkt naar Thief zijn er ook overeenkomsten. Maar Splinter Cell blijft toch z'n eigen dingen houden, die Splinter Cell uniek maakt. Als ik bv deze 3 spellen vergelijk, heeft voor mij Splinter Cell de voorkeur. Alleen de laatste versie van SC kon me niet bekoren.

[Reactie gewijzigd door TFZ61 op 20 mei 2008 11:18]

Ik denk dat het een beetje te maken heeft met Metal Gear, wat een kwalitatief goed spel lijkt te worden. Splinter Cell kan daar niet achter blijven hebben, een hele goede beslissing van Ubisoft vind ik. :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True