Splinter Cell: Conviction in co-op

Archer en Kestrel

Je kunt rustig stellen dat Sam Fisher de personificatie van Splinter Cell is. De geheim agent speelt immers de hoofdrol in alle games uit de serie; hij is de minuscule cel waar de titel naar verwijst. In het multiplayer-gedeelte van Splinter Cell: Conviction, dat we alvast heel even mochten testen, komt daar verandering in: Fisher is in geen velden of wegen te bekennen.

Getest op: Xbox 360
Ook verkrijgbaar voor: pc

Hoewel multiplayer bepaald geen standaardonderdeel van de diverse Splinter Cell-games is, heeft Ubisoft grootse plannen voor dit onderdeel in Conviction. Het spel is met twee spelers in co-op te spelen en de uitgever heeft daar een aparte verhaallijn bij verzonnen. Dit verhaal speelt zich af vóór de gebeurtenissen in het singleplayer-gedeelte en Fisher komt er dus niet in voor. In de prequel spelen twee nieuwe geheim agenten de hoofdrol. Het Amerikaanse Third Echelon, de club waar Fisher toe behoort, levert ene Archer. Kestrel komt van Voron, een Russische tegenhanger van Third Echelon, en samen moeten deze twee op jacht naar een gestolen voorraad EMP-wapens die ergens in de voormalige Sovjet-Unie gestolen zijn. Het verhaal is uitgesmeerd over vier speciaal voor co-op gemaakte levels, die volgens Ubisoft in ongeveer zes uur te doorlopen zijn. De moeilijkheidsgraad is daarbij op drie niveaus in te stellen, dus je kan desgewenst een tandje bijschakelen en de run een tweede keer maken.

*Chevron

Ubisoft heeft het co-op-gedeelte geheel opgehangen aan een nieuw mechanisme dat ze 'Mark & Execute' noemen. Dat systeem zit ook in het singleplayer-gedeelte, maar is voor co-op wat uitgebreid. Mark & Execute wil zeggen dat je tegenstanders eerst 'aanwijst.' Hij of zij krijgt dan een markering boven het hoofd in de vorm van een chevron. De markering doet verder niets, maar is wel zichtbaar voor je partner. Dat aanwijzen is makkelijk; beweeg je cursor over een vijand, druk op een (schouder)knop en de witte markering is geplaatst. Daarna volgt Execute en dat dient letterlijk genomen te worden. Ook Execute is erg makkelijk, al zijn er wel wat haken en ogen aan.

*Geheel vanzelf

Elke vijand die je kunt zien, kan gemarkeerd worden, ook op grote afstand. Execute is alleen uit te voeren alleen als je het slachtoffer tot een meter of vijf genaderd bent: dan is een druk op de Y-knop voldoende om, geheel automatisch, de kill te maken. Het spel bepaalt daarbij wat de beste tactiek is. Als je vlak achter je slachtoffer staat, volgt een geruisloze kill met een taser. Voor iets grotere afstanden gebruik je een vuurwapen. Je hoeft voor een Execute niet eens te mikken: als je slachtoffer gemarkeerd en binnen bereik is, wordt de chevron rood, ten teken dat je de bijbehorende tegenstander automatisch van kant kan maken.

Ontwikkeling James Bond-game hervat Nieuws van 12 januari 2011
Splinter Cell: Conviction Video van 9 april 2010
Splinter Cell Conviction Video van 9 april 2010