Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 42 reacties

De Roemeense studio van Ubisoft werkt aan de eerste flightsim die in de Tom Clancy-serie wordt uitgegeven. Het spel verschijnt dit najaar voor de Playstation 3, de Xbox 360 en de pc.

Tom Clancy's Hawx speelt zich af in 2012 en zal meer dan 50 hedendaagse vliegtuigen bevatten. De vliegtuigen zijn in handen van private militaire bedrijven, die volgens Tom Clancy in de toekomst een steeds grotere rol gaan spelen. Het verhaal wil dat de aarde afstevent op een wereldwijd conflict, dat in Hawx voornamelijk in de lucht uitgevochten zal worden.

De grootste troef van het spel wordt het Enhanced Reality System, een soort uitgebreide automatische piloot. ERS omvat een radar, detectie van naderende raketten, een anti-crashsysteem, een systeem om schade te beheersen, kaarten met doelen en aanvullende informatie, en een systeem om afgeschoten raketten te volgen en bij te sturen. Verder is het mogelijk om via ERS opdrachten aan een overigens computergestuurd squadron te geven. Een erg dappere piloot kan ERS uiteraard ook uitschakelen.

Het spel kan door vier spelers in co-op gespeeld worden en in de multiplayervariant kunnen zestien spelers het tegen elkaar opnemen. In die laatste mode kunnen ook punten en geld verdiend worden, die weer nodig zijn om de vliegtuigen met het nodige wapentuig uit te rusten.

Hawx past volgens Ubisoft uitstekend in de lijn van Tom Clancy-games. De Franse firma geeft al jaren games uit met de naam van de schrijver in de titel, maar betaalde tot voor kort per verkochte game royalty's aan Clancy. Nog geen maand geleden kocht Ubisoft de schrijver uit, zodat de Franse uitgever zijn naam voortaan in speltitels mag gebruiken zonder royalty's te hoeven betalen.

Tom Clancy's HAWX
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (42)

't zal waarschijnlijk ernstig weinig weg hebben van een echte flightsim, maar goed daar hebben we X-Plane al voor.

ben benieuwd, lijkt me wel leuk om met enig niveau van realisme lekker te knokken in de lucht.
Dat zal denk ik nog meevallen. De nieuwe vliegtuigen (Bijv. de JSF) zitten bomvol electronica die er voor zorgt dat je als piloot geen domme dingen doet & helpt jou in leven te houden. Er zijn ook systemen voor commerciele vluchten in ontwikkeling die er voor zorgen dat je niet meer in bergen/gebouwen kan vliegen omdat de computer je het simpelweg niet laat doen.

Het vliegen zal dus nog best echt kunnen worden met 'de ERS', hoewel het natuurlijk niet lijkt op een f16 vliegen uit eind jaren '70.

[Reactie gewijzigd door Pozo op 3 april 2008 11:46]

Ik denk dat je veilig mag aannemen dat een console'sim' zoals dit spel absoluut geen realisme van naam zal hebben. Het is eenvoudigweg onmogelijk om de user interface die een sim als b.v. Falcon of Il-2 heeft over te brengen naar de console. Daarnaast is het door de simpele controls ook nodig om een zwaar overgesimplificeerd flightmodel te hebben. Ik kan me niet voorstellen dat de feeling van deze game veel zal afwijken van de Ace Combat serie. Land je F-16 maar eens in AC6 en probeer het dan nog eens in Falcon 4, dat is nogal een verschil.

Ook is het lachwekkend om voor te stellen dat dat 'ERS' iets weg zal hebben van de avionica van een echt toestel. Als ik het zo lees dan is ERS gewoon een fancy naampje voor de simplificatie van de controls die je in elke sim hebt uit de afgelopen 25 jaar, en die altijd nog vele malen erger is op een arcadesim als deze.

[Reactie gewijzigd door Dr. Strangelove op 3 april 2008 12:22]

en om even een hele rake quote uit dat artikel te geven:
For example, the pilot of 2010 is the 12 year old of 2000, who is “flying” and playing the F-22 and JSF video games now on a desktop computer. “We’ve had experienced combat pilots from all over the world fly this F-22 cockpit demonstrator, but the best pilot I’ve had in here was a 12-year-old girl,” said Hodge. It’s an issue that needs close attention, he added.
Die electronica is er niet alleen om de piloot te beschermen maar ook om het vliegtuig in de lucht te houden.
Vliegtuigen zoals de F-16 en de JSF kunnen zonder die electronica niet eens in de lucht blijven. Eigenlijk zijn het namelijk, puur aerodynamisch gezien, slechte vliegtuigen/ontwerpen. Juist door de ondersteuning van electronica zijn die machines in staat om te doen wat ze kunnen doen. En dit heb ik dus uit de mond van een voormalig F-16 piloot, die nu nog steeds vlieglessen geeft.
Echt vorige week zat ik me nog hardop af te vragen waarom er niet meer vliegspellen zijn. Flightsim van MS is best goed maar lijkt de hele markt dood te hebben geslagen. In ider geval in vergelijking met vroeger; toen had je toch best veel dogfight games. Nu zou ik er geen kunnen noemen hoewel ik wel het idee heb dat er 1 of 2 vrij recente zijn.
Ach... binnenkort komt er weer zo'n "specialist" die zegt dat een flightsim de nieuwe hit wordt, en dan zit je plotseling weer met 5 dezelfde flightsims. Zag je in het verleden ook nogal vaak... Op ongeveer dezelfde tijd, twee B-17 simulaties, twee Battle of Britain simulaties, etc etc...

Uiteindelijk is het echte probleem, dat ze heel snel saai worden. Er wordt te weinig aandacht aan het spel element gegeven. De laatste Battle of Britain was een perfect voorbeeld... Iedere missie was vrijwel hetzelfde... 1 of 2 squadron's Britse jagers, tegen 2 squadron Duitse bommenwerpers, met 1 tot 2 squadrons Duitse jagers, waarbij de start posities ook nog eens vrijwel hetzelfde was. Dat verveeld heel snel. Idem met B-17 simulaties... Of je nu Essen of Dortmund aanvalt, de missie is vrijwel identiek.

Het kan best veel beter... Vroeger had je bijvoorbeeld F-14 Fleet Defender. Daar had je enorm afwisselende missies. Soms een CAP, soms verkenningen, dan weer raketten onderscheppen, BarCAP etc etc. Later had je US-NAVY Fighters, en dat was typisch zoals de huidige flightsim. Technisch heel goed, maar als spel doodsaai.

De ontwikkelaars staren zich gewoon dood op de grafics, en het flight-model, maar vergeten het spel element. Het spel moet afwisselend zijn. Dat is best mogelijk bij flightsims, maar het gebeurt niet vanzelf.

Ik denk ook dat de verkeerde scenario's gekozen worden. Waarom bijvoorbeeld niet de Vliegende Tijgers simuleren? Heel herkenbaar, dus dat trekt best. Maar het levert veel afwisselender scenario's op. Je kunt dan met een kleine patrouille vliegen, of met het hele eskader. Je kunt gronddoelen aanvallen, of een groep bommenwerpers, maar ook een enkel verkenningsvliegtuig.
Gualdalcanal zou ook een prachtige omgeving zijn. Levert land en zeegevechten; van een paar vrachtschepen tot complete task forces. Veel afwisselender kun je het niet krijgen.
Ik denk dat er minder interesse voor is.

Veel mensen spelen nu spellen als WOW.
Er is minder tijd voor iets complex als vliegspellen.
Het kost voor gebruikers 'te veel' moeite om b.v. op te stijgen. ;)
hangt ervanaf.
als je een arcade flightsim hebt kun je het zo makkelijk maken als developer als je maar wilt...
Heb net even een trailer gezien en eerlijk gezegd: teleurstellend.

Wat doet Ubisoft? Ze pakken Cpt. Mitchell (hoofdpersoon uit beide GRAW-games) en zetten die als high-end piloot in een vliegtuig terwijl zijn 3 voormalige teammaatjes op de grond lopen. Misschien dat mijn verhaalbeleving anders is dan van anderen maar ik ga dit spel niet spelen zolang Mitchell als fighter-pilot wordt geportretteerd.
Kan me voorstellen dat het zo leek, als je de termen kent die ze gebruiken had je gezien dat het captain Mitchell is die op de grond met een laser het doelwit markeert.

Valt dus allemaal wel mee :P
Wat heeft de naam van de piloot er nou mee te maken?

Als ze er in de NL-versie Jan Klaassen van hadden gemaakt, dan had het niet gemogen, want deze speelt al in een poppenkast

Snap dus niet hoe je op de naam van een personage meteen een heel spel kan beoordelen
Dit lijkt me toch wel een kicke game hoor.

Om in formatie met 16 man door het luchtruim te vliegen en dan op bepaalde coordinaten op te splitsen in meerdere groepen om zo een bepaald doel te aanvallen/bombarderen.

Of anders gewoon 8x8 dogfightje.. ook goed :P Ik kijk iig uit naar de game !
Hoop dat ze wat mooie vliegtuigjes erin hebben zitten en hopelijk ook een echt lekker geluidje. Dat laatste mis ik namelijk nogal in games.. zet er eens een sound onder van een echter naverbrander ipv zo'n cartoony geluidje.

over de besturing sluit ik me aan bij de post hier boven. Genoeg opties maar niet zo dat je alle toetsen van je keybaord moeten gebruiken incl combo's met alt en ctrl etc etc. Gewoon lekker vliegen, bombarderen en knallen :D

[Reactie gewijzigd door Floris-K op 3 april 2008 12:31]

Naar welk boek van Clancy is deze game eigenlijk gemaakt?
Of heeft hij alleen het background concept voor Ubisoft bedacht, waardoor ze zijn naam aan mogen verbinden?

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 3 april 2008 12:32]

Ubisoft heeft de Tom Clancy naam gekocht waardoor ze die eigenlijk overal nu aan kunnen plakken en kennelijk ook doen.

nieuws: Ubisoft koopt naam 'Tom Clancy' voor mmo
Die screenshot die je hier ziet, is die ook van deze game? ziet er namelijk fantastisch mooi uit!
Idd ga de game zeker proberen als hij uitkomt.
Als dit ingame is is de game alleen al de moeite waard om gewoon een beetje rond te vliegen.
Qua verhaal lijkt het wel wat op het geweldige Strike Commander van Origin uit begin jaren 90.

Ik hoop wel dat het niet een al te arcade spel wordt, en ook geen super sim als Falcon 4.
Iets ertussenin zoals IL2, wat gewoon goed speelbaar is.

Maar er komen toch al te weinig flightsims uit dus elke nieuwe is welkom ;)

[Reactie gewijzigd door SiErRa op 3 april 2008 11:50]

Iets als IL2?
Ga voor jezelf eens bedenken hoe je IL2 zou moeten besturen op een console...

m.a.w. arcade spel dus, omdat een console te weinig besturings opties heeft.
Inderdaad, dat is het eerste wat ik dacht.: Verdraaid vroeger een spel grijs gespeeld welke toch wel heel erg dezelfde scenario heeft als wat hier staat met exact hetzelfde ERS-achtig systeem om infarood geleide raketten te detecteren. Thx, ik kon even niet meer op de naam komen :-)

Overigens is een moderne jager in een sim niet moeilijk te besturen, in het echie gaat de besturing ook via een computer(s) welke het leven van de piloot toch makkelijker maakt. Hierdoor kan een piloot beter presteren. Meeste moderne jagers kunnen zelfs niet vliegen zonder continu correcties van de computers aan boord! Gevolg hiervan is dat om zo' n toestel te simuleren, een zeer complex aerodynamica-model ineens wat minder interessant wordt. Behoorlijk zinloos om complexe berekeningen uit gaan voeren, die door een andere module automatisch gecorrigeerd worden zodat de piloot/speler er niets van merkt. Dat het landen misschien iets vereenvoudigd hierdoor wordt mwah tja ik denk dat de massa daar niet wakker van zal liggen.(en ik ook niet)

[Reactie gewijzigd door basb op 4 april 2008 01:11]

Als dit net zo leuk wordt is f-22 lightning 3 ben ik weer helemaal verslaafd:D
die was echter van novalogic, maar inderdaad. :)
Eindelijk een flightsim voor de PS3 (of heb ik een titel gemist?). Ace Combat 6 zou op de PS3 uitkomen maar dat lijkt een meerjarenplan te worden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True