Door , , 53 reacties

Een half jaar geleden maakten we kennis met het vliegspel Tom Clancy's Hawx, tijdens het Ubidays-persevenement in Parijs. De game had wat ingrediënten van bekende vliegspellen als Ace Combat in zich, maar was ook voorzien van een stevig Tom Clancy-sausje. Bovendien werden verbanden zichtbaar tussen Hawx en de shooter Ghost Recon: Avanced Warfighter 2; een van de missies in Hawx overlapte beide spellen zelfs. Waar je in Graw 2 op de grond vocht en luchtsteun inriep, ben je in Hawx de piloot die die luchtsteun verleent.

Getest op: Xbox 360
Ook verkrijgbaar voor: PlayStation 3, pc

Tom Clany's HAWX preview

Deze aanpak blijkt structureel, en hij is kenmerkend voor het spel. Zoveel kunnen we wel concluderen na het spelen van een vroege versie, waarin we een aantal losse missies voor de kiezen kregen. Omdat het om losse missies ging kregen we niet al teveel mee van het verhaal in de campagne-modus. In grote lijnen werd echter duidelijk dat je begint als piloot van het Amerikaanse leger, vervolgens in dienst wordt genomen door een militaire privé-onderneming, om  daarna - als blijkt dat dat bedrijf geen zuivere koffie is - weer terug te keren naar de US Airforce.

*Precisie

De vroege versie van Hawx schotelde ons zeven van de negentien missies in de offline campagne voor. Daarbij viel vooral op hoe divers deze missies zijn. Ten eerste vinden de missies op zeer verschillende locaties plaats. Zo is er een missie die zich afspeelt boven Rio de Janeiro, maar je zult ook doelen op eilanden in the middle of nowhere moeten uitschakelen, of de Air Force One moeten escorteren om de president in veiligheid te brengen. De laatste missie die in de previewcode is opgenomen speelt zich af in het luchtruim boven Chicago, en in deze missie speelt schade ook nog een rol. Het is niet wenselijk dat de stad Chicago teveel wordt beschadigd, reden waarom enige precisie bij je gevechtshandelingen van belang is.

Tom Clany's HAWX preview

De omgevingen zijn steeds anders, maar ook je takenpakket kan per missie zeer sterk verschillen. In Operation Adder is je missiedoel bijvoorbeeld om een olieraffinaderij te beschermen tegen tanks, helikopters en bommenwerpers, terwijl Operation Ulysses van je vraagt om een blokkade van een Mexicaanse rebellenvloot aan gort te schieten. Operation Stiletto introduceert een aparte missievoorwaarde, namelijk het niet worden opgemerkt door de radar van de vijand. Hiervoor moet je om bepaalde gebieden, die worden gedekt door radar , heen vliegen en gebruikmaken van de blindspots in het radarnetwerk, wat af en toe wel wat van je vliegkunsten vraagt.

*Toestelkeuze

Die verschillende missies vragen uiteraard om verschillende toestellen. Hawx bevat alle gangbare gevechtsvliegtuigen, inclusief enkele toestellen die momenteel nog in ontwikkeling zijn, want het spel speelt zich af in 2021. Ik houd van snelle, wendbare vliegtuigen die ideaal zijn in luchtgevechten. Het is echter verdomd moeilijk om twaalf tanks uit te schakelen als je er constant met minstens duizend kilometer per uur overheen vliegt. Voor dergelijke acties is bijvoorbeeld de langzame, maar sterk bepantserde Thunderbolt een betere keuze. Ubisoft had ons keurig voorgezegd welke toestellen het beste bij elke missie passen, en uiteraard kozen we juist steeds een andere kist om te testen, en inderdaad: het kiezen van het juiste vliegtuig, en vooral ook het juiste wapenarsenaal, is van cruciaal belang. Dit geeft Hawx een strategisch element.