Tom Clancy's HAWX

De elite in de lucht

Dat de naam 'Tom Clancy' zo ongeveer een garantie is voor prima verkoopresultaten, heeft Ubisoft goed begrepen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de franchise, die ooit begon met tactische schietspellen, wordt uitgebreid en verbreed. Zo verscheen eerder het real-time strategiespel Tom Clancy's EndWar, en ook met HAWX wordt de franchise in een nieuw genre geïntroduceerd. In Tom Clancy's HAWX speel je vanuit een hoog perspectief: dat van een straaljagerpiloot.

Getest op: Xbox 360
Ook verkrijgbaar voor: PlayStation 3, pc

HAWX draait om een groepje elitepiloten van de U.S. Airforce, het HAWX-squadron. Het High Altitude Warfare eXperimental-squadron, zoals de groep voluit heet, is het beste team dat de Amerikaanse luchtmacht in het jaar 2012 in huis heeft. De speler neemt in dit squadron de rol aan van David Crenshaw, de leider van het HAWX-team. Het team wordt ingezet langs de Mexicaanse grens, in het stadje Juarez, om luchtsteun te bieden aan een eenheid Ghosts die op de grond bezig is met een geheime missie. Komt je bekend voor? Het zal inmiddels duidelijk zijn dat HAWX de verhaallijn van Ghost Recon Advance Warfighter 2 aantikt, als de piloten steun verlenen aan Luitenant Mitchell en zijn Ghosts op de grond.

Op dat moment is er nog geen vuiltje aan de lucht. De Airforce bewijst zijn klasse en de Ghosts ronden hun missie op de grond af. Toch besluit de regering van de Verenigde Staten het HAWX-squadron te ontbinden. Crenshaw belandt vervolgens, op aanraden van een van zijn wingmen, bij het bedrijf Artemis, een Private Military Contracter. Zo begint Crenshaws carrière als vrijbuitende freelance-toppiloot. Na verloop van tijd - ook dit deel van het verhaal is door Ubisoft al lang en breed verklapt - belandt Crenshaw weer in de U.S. Airforce, als blijkt dat Artemis niet langer 'onschuldige' opdrachten uitvoert, maar zijn pijlen richt op de militaire grootmacht bij uitstek: de Verenigde Staten.

*Banden met GRAW 2

Wat te vinden van dit plot? Het verhaal heeft absoluut niet de diepgang van een gemiddelde Tom Clancy-game. Dat is niet zo gek; vliegspellen zijn niet ontworpen omdat ze zo geschikt zijn voor het uitwerken van een verhaal. Ace Combat 6 liet zien dat het wel kan, maar je kunt je afvragen in hoeverre het ontbreken van een ijzersterk verhaal een gemis is voor een vliegspel waarin het vooral om de actie draait. Daarbij komt dat er veel missies in het spel voorkomen die zich prima lenen voor opvolging in een volgende GRAW-game. Sterker nog: na de missie in Juarez geef je als piloot van Artemis op een gegeven moment nogmaals luchtsteun aan de Ghosts onder leiding van Luitenant Mitchell, in een missie die nog niet bekend is van een ander spel. Het zou ons niet verbazen als we het verhaal rond Artemis vaker terug gaan zien in games uit de Tom Clancy-franchise. Dat neemt niet weg dat HAWX op zich een doorzichtig, voorspelbaar verhaal biedt, dat je absoluut niet naar het puntje van je stoel zal trekken.