Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 26 reacties

Het vliegspel Hawx gaat gebruik maken van voice-commands. Spelers kunnen hun AI-teamleden instructies geven door bepaalde commando's via de Xbox 360-headset door te geven. De techniek wordt ook gebruikt in strategiegame Endwar.

HawxHoewel Andrei Costin van Ubisoft aan Eurogamer kon bevestigen dat Hawx gebruik gaat maken van spraakherkenning om orders door te geven aan andere piloten in je team, wilde de demonstraties gevende medewerker verder geen duidelijkheid geven over de feature. Wel liet Costin los dat het spel in co-op gespeeld kan worden.

Strategiegame Endwar, ook van het Franse Ubisoft, maakt gebruik van spraakherkenningssoftware van Fonix. In Endwar geven spelers korte commando's, waarna de eenheden op het scherm de gegeven bevelen uitvoeren. Beide spellen spelen zich af in het Tom Clancy-universum.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (26)

Even los van stemgestuurde spellen, vraag ik me af waarom men nog niet (meer) gebruik maakt van de webcam. Daarmee bedoel ik dat de webcam probeert je gezichtsuitdrukkingen realtime te verwerken/op te nemen en op je karakter/personage in een spel op het hoofd plakt. Dus als jij rondloopt in een schietspel, men jouw spelkarakter ziet, maar met een projectie van je gezicht - eigenlijk direct de webcamvideostream in klein-formaat - op het gezicht van het karakter. Lijkt me best een leuke eigenschap om toe te voegen en om "echt" te zien tegen wie je speelt. Het is prima mogelijk om alleen het gezicht te filteren uit het webcambeeld en puur het gezicht te gebruiken in het spel. Ik ben het nog niet tegengekomen - op mijn beschreven manier - in spellen in ieder geval.

[Reactie gewijzigd door Tjeerd op 2 juni 2008 11:59]

en wat met 3D games? Of wil je langs alle gezichtspunten steeds de voorkant van de speler z'n gezicht blijven zien?
Ook gaan er zware (zwaardere) servers en internetaansluitingen nodig zijn om constant een tiental videostreams te verwerken.
Je kan uit een webcambeeld prima afleiden waar de belangrijkste punten van iemands gezicht zich bevinden ten opzichte van elkaar. Dat kan je vervolgens projecteren op je 3D model. Het gaat er dus niet om dat je je eigen gezicht helemaal terug ziet op de avatar, maar dat je de gelaatsuitdrukkingen zo goed mogelijk over brengt op de avatar: boos kijken, blij kijken, grijnsen, etc.
Lijkt me inderdaad wel een gave feature.
hoeft niet. ja kan de plaatselijke computer de gemoeds toestant laten berekenen en het resultaat doorsturen .
dat is een paar kb. desnoods een paar parameters waarna het gezicht ook weer plaatselijk wordt berekend
Zit het probleem niet een beetje in de traagheid van de camera? Met amper 25 fps, bereik je m.i. geen vlotte 3d-game besturing.
ach. als je het alleen gebruikt om gezichts uitdrukkingen te laten zien
je moet je character er niet echt mee besturen.
is allen leuk om en fons te zien als je iemand neerschiet,
en daarna te lachen wat hij dan op zijn scherm ziet :P

hmm mischien is dat wel wat. :P
kijken of ik dat werkend kan krijgen..
freaq eeft een nieuw projectje :D
Volgens mij heeft Logitech voor hun webcams een progje waarmee je ipv jezelf een avatar kan laten zien met jouw gezichtsuitdrukkingen.
Nee meer dat de cam een paar punten op je gezicht pakt. Mond hoeken in combinatie met neus ofzo. zodat je je char kan laten lachen bijvoorbeeld.
Enige traffic wat je dan extra hebt zijn 3 a 4 co÷rdinaten.
Het lijkt mij beste om te laten berekenen wat je huidige uitdrukking is op de locale computer en die door te sturen. Vervolgens kan je karakter ingame qua uitdrukking worden aangepast. Na wat google werk kwam ik erachter dat er al software voor is.

Dat lijkt mij prima te doen, maar ik kan niet echt oordelen hoe zwaar het is voor je computer en meestal wil je toch je meeste fps halen. Maar dit zou inderdaad een optie in het menu kunnen zijn voor net wat extra ervaring in een spel zoals TF2.
dat is alleen niet echt bruikbaar voor in een game te zwaar.
en te uitgebreid.
het moet een simpel licht algoritme worde dat 95% van de tijd juist zit
dus al die extra zware checks kunnen er dan uit
dan zal het niet zoveel performance kosten.
zeker als je een dual/quadcore hebt.
als je dan 25 frames per sec berekent is dat niet zo'n performancehit.

en het model vervormen helemaal niet.
je hebt zowieso al honderden animaties die uitgevoerd worden,
en uitdrukkingen zitten al in games dus dat zal ook wel meevallen.

ps de voor toegevoegde ervaring wil ik best 5-10% fps verliezen
tenzij het dan ineens net niet meer vloeiend is.
maargoed zet ik wel iets anders wat lager
Daar dacht ik laatst ook aan bij het spelen van Team Fortress 2, als je ergens leuke gezichtsuitdrukkingen kan zien is het dat spel :)
offtopic:
En dan dit toe te passen in spellen als WoW, lijkt me heel leuk inderdaad. Mede doordat je dan Stem + cam kunt gebruiken waardoor het spel levensecht kan worden.



Verder lijkt het me super leuk om HAWX te spelen, als ik het goed heb komt hij ook uit op de PC?
Word steeds beter alleen nu hopen dat er geen fouten in zitten zodat sommige commando's niet uit gevoerd worden...
Daarnaast vind ik het hele verbetering...Nog even en we kunnen zelf mee spellen:)
geen fouten in zitten zodat sommige commando's niet uit gevoerd worden
Dat maakt het alleen maar realistischer. Echte piloten kunnen spraak commando's ook slecht verstaan en daardoor iets niet uitvoeren. Op deze manier wordt een 'bug' of een slechte implementatie van de spraakherkenning software alleen maar interessant voor het spel ;)
Mjah, als het spel streeft naar uiterst realisme, dan misschien wel, maar ik weet niet of dit het soort neven-effecten is waar een gamer op zit te wachten. Voor je het weet slaat dit om in frustratie omdat je AI-teamgenoten nooit doen wat jij ze zegt.
Dus als je net een super moelijke missie achter de rug hebt en het enige wat je nog moet doen is even landen, maar terwijl je land je een zwerm vogels in je turbines krijgt waardoor je neerstort en je je missie dus moet overdoen, draagt het bij aan het realisme in games omdat dit misschien ook wel eens in het echt voorkomt?
Het draagt bij aan het realisme, dat staat buiten kijf. Of het ook lekker speelt, dat is een ander verhaal.
daar heb je wel een punt maar ik bedoelde meer als wanneer je duidelijk spreekt en duidelijke commando's gebruikt, en de piloot verstaat je als nog niet dan word er inderdaad het effect niet positief;)

Komt hij ook uit op PC??
SOCOM gebruikte dit ook en werd hierdoor ook een hit, Ik geloof wel in voice commands voor AI partners mits het goed is uitgewerkt, bevelen werken vaak beter als de standaard"Ik loop in de weg AI"
Op zich niet nieuw voor Ubisoft, want Rainbow Six 3 (ook een Tom Clancy-game) op de eerste Xbox deed ook al aan spraakherkenning voor je teamgenoten. Je keek naar een deur, zei "flashbang" en je teamgenoten hobbelen erheen om een flashbang naar binnen te gooien.

Helaas ook niet altijd even betrouwbaar waardoor ik altijd teruggreep naar commando's via de controller, maar het begin was er.
inderdaad daar had je het probleem dat het niet al te goed werkte.
maar met de nieuwe consoles me multicore,
moet de extra processorkracht er wel voor kunnen zorgen dat het nu wel werkt.
de eerste testen met endwar zijn iig positief
Dit is toch eigenlijk gewoon hetzelfde als wat gebruikt is in Americas Army: Special Forces? Je koppelt een stemcommando aan een consolecommand en je kan (simpele) opdrachten geven aan de console met je stem. Ik zie niet echt een verschil met dit systeem, behalve dan dat de AI ook reageerd op je commandos (wat eigenljk al de normaalste zaak van de wereld is met getypte commandos). Heeft het dus eigenlijk wel nieuw(s)waarde?
voice commands is dat nieuw?
ik gebruik voice recognition met VoxATC voor vluchtleiding in flight simulator x al een hele tijd? is ook niet het enige voorbeeld van voice recognition in games.
Ik hoop wel dat je het ook zonder die voice commands kan spelen, lang niet iedereen heeft een (werkende) xbox360 headset, om het maar niet over de doven onder ons te hebben.
Toch wel jammer als je een spel niet kan spelen omdat je doof bent.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True