Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 17 reacties

Sun zou onderhandelingen voeren over de overname van de noodlijdende processorfabrikant Montalvo Systems. De pas begonnen cpu-bakker zou 63 miljoen euro nodig hebben om zijn quadcore-cpu te produceren.

Montalvo SystemsMontalvo Systems zou een chip voor notebooks, ultraportables en smartphones ontworpen hebben die de concurrentie met de vierkleppers van Intel en AMD aankan. Na een eerste investeringsronde, waarbij de startup ongeveer 45 miljoen euro ophaalde, zou Montalvo Systems echter geen investeerders meer kunnen vinden die de concurrentie met gevestigde chipbakkers aan durven te gaan. Sun zou de gok wel durven te nemen, hoewel Montalvo Systems niet over een eigen fab beschikt.

De jonge chipproducent zou al wel een overeenkomst met Fujitsu hebben om met zijn ontwerp cpu's te produceren. Dat ontwerp is de reden waarom Sun in het bedrijf geïnteresseerd zou zijn: Montalvo's quadcore-ontwerp beschikt niet over vier identieke cores. Om energie te besparen bieden slechts twee cores hoge prestaties, terwijl de overige twee processorkernen gebruikt kunnen worden voor minder veeleisende toepassingen.

Sun zou met de overname niet alleen de beschikking over een team ingenieurs krijgen, ook zou het bedrijf de asymmetrische-chiptechnologie wellicht in zijn Ultrasparc-serverchips kunnen toepassen. Sun noch Montalvo Systems wilde de overnamegeruchten bevestigen. Ook bedragen en voorwaarden die aan een eventuele overname verbonden zijn, zijn nog niet bekend gemaakt.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (17)

tsja ik weet het niet, hoe weet een cpu dat iets een zware taak is?

Een vrij lichte taak die toch de CPU enkele ms voltrekt omdat deze geen IO nodig heeft lijkt voor de processor toch zwaar?

Alleen processen die van andere dingen afhankelijk zijn trekken de CPU vol (als is het maar heel even) dus tsja... of het nu echt zo'n goed idee is.

Ik zie wel iets in 2 Generieke snelle cores en daarnaast 2/4/6 specifieke cores.

Het is wel nodig om dan een goede processor driver te schrijven en applicaties te classificeren of applicaties zelf de mogenlijkheid geven hier iets mee te doen.
Volgens mij moet de software daar juist rekening mee houden, en niet het OS/de scheduler.

De scheduler kan van tevoren niet weten wat je wil gaan draaien en hoe zwaar het is.
Wat mss wel zou kunnen is dat de scheduler bijhoudt wat een proces aan load trekt op een CPU en aan de hand daarvan naar een beter geschikte core knikkert. (Uitbreiding op frequency scaling die nu enkel de CPU's omhoog en omlaag klokt.)
Ook de processor kan hier rekening mee houden. In een standaard x86 ontwerp krijgen de verschillende cores van het OS een thread aangereikt die vervolgens domweg wordt uitgevoerd.
Als je echter de processor verder uit elkaar trekt kan je voorop één of meerdere instructie decoders plaatsen die vervolgens de microcode kunnen verdelen over de meest geschikte core.
Een stroom van vermenigvuldigingen voorafgegaan door een fetch en gevold door een store zal je dus naar een core sturen die met een barelshifter.
Wordt er echter alleen een fetch gedaan en dat wordt vervolgens als DMA adres gebruikt om een blok geheugen de IO in te stopen kan dat veel beter op een andere eenvoudige core. Ik zou bij bijvoorbeeld voor kunnen stellen dat je deze eenvoudige opdrachten dicht bij de instructie decoder plaatst.
Op het moment dat er echter een 264 mp4 gecodeerd moet worden zullen er vele verschillende rekenintensief instructies verwerkt moeten worden op een enkel blok data. Door deze instructies door een core uit te laten voeren die veel rekencapaciteit heeft en een zo dicht mogelijke koppeling heeft met een grote l2 data cache kan dit type instructies optimaal verwerkt worden.

Zo kan je dus nog wel even door gaan. Er zijn legio mogelijkheden. Het moeilijkste is echter de onderlinge afhankelijkheid van de verschillende instructies. Als een bepaald type instructies op core A en er komen instructies die beter op core B verwerkt kunnen worden (of helemaal niet mogelijk zijn op core A) zal er of volledig naar de andere core overgaan moeten worden. Dit kost je waarschijnlijk je L1 cache. Of je moet als hardware weten dat het ook op core A kan draaien en dat je dus beter op core A kan blijven. Deze logica is wat het asymmetrische ontwerp zo moeilijk maakt. Als dit bedrijft daar goede oplossingen voor heeft is dat waarschijnlijk de reden waarom SUN ze graag wil hebben.
Goed en wel, maar dat assymetrisch ontwerp kan op zich best praktisch zijn:
Als je 1 of 2 extra sterke cores hebt, in plaats van 4 gelijke, kun je de taken efficiënter over de cores verdelen:
De achtergrondprogramma's draaien op 1 lichte core, en dan bijvoorbeeld iets decoderen of zo op een zware core, en een game op een zware core. Is het netto toch sneller dan 4 gelijke cores...
Asymmetrisch wil niet alleen zeggen dat de ene core sneller is dan de andere of vice versa, maar meestal ook dat de cores heel erg verschillende performance karakteristieken hebben. Zoals een meer general-purpose core vol met alle bekende trucs die helpen voor snelle verwerking van generieke code, en een aantal vector-cores die zover gestript en zo specifiek zijn dat ze vectorberekeningen veeeeeeeeeel sneller uit kunnen voeren dan een gewone CPU. Dus het concept heeft op meerdere manieren veel potentie.

Wat veel mensen vergeten is dat een CPU van het soort x86/ppc/etc eigenlijk helemaal niet zo snel is, slechts de snelste oplossing voor het algemene geval. Waar een 2Ghz dual-core x86 al moeite heeft met HD h264 decoding zijn er DSP-tjes op 300Mhz, met bij wijze van spreken 1 honderste van het aantal transistors, die dit met gemak trekken. Alleen kunnen die weer bijna niks anders...
Ik neem aan dat je bedoelt

2 lichte en 2 zware net zo snel als 4 zware (voor de taken die je net opnoemde)

OF 2 lichte en 2 zware sneller dan alleen 2 zware?

Ik zie overigens vooral voor workstations nut in deze technologie, het draagt naar mijn idee vooral bij aan een systeem dat ook snel voelt onder zware load.
Een DB server zal hier minder baat bij hebben omdat de response tijd vooral af hangt van het zware db rekenwerk.
Een DB server kan hier juist wel baat bij hebben.
Bepaalde stored procedures en een hoop sort constructies hebben wel een hoop rekenkracht nodig. Maar het aangeven van data uit je geheugen pools of van schijf (beetje standaard selects enzo, wat in de praktijk juist het meeste voorkomt) kan mooi door een lichte core worden afgehandeld.

Naar mijn mening zou iets dergelijks juist ideaal zijn voor databases, mits de software natuurlijk wel met het verdelen van de processen rekening houdt met de kracht van de core. Zo draait je database normaal op de zwakkere cores (het is toch allemaal I/O) en zodra er een dikke stored procedure of een zware sort (bv. over 3 joins oid) nodig is kan de DB die even plaatsen op een zware core.

Netto een stuk lager stroomverbruik. En stroomverbruik is toch al iets problematisch in datacentra tegenwoordig.
bewijs dat maar.
Jij gaat van vooronderstelling uit die je niet kunt funderen.

Dat het een goed idee is staat buiten de discussie.
Waarom veel power (en verbruik van energie) stoppen in een processor met gelijke cores, terwijl je met deze opbouw de minder zware last (bv office progs) kunt laten verrichten door een minder zware core.

Tja en die website...mijn zoon van 3 kan al mooiere websites maken.
Misschien dat hij daar dan een baan kan krijgen....
Even gezocht naar de website van Montalvo om wat meer over de producten te lezen. Afdeling zwarte humor:
http://www.montalvosystems.com/about.html:
"Montalvo Systems is a well funded fabless semiconductor startup funded by prominent Silicon Valley venture capital firms."

Dat well funded viel blijkbaar toch wat tegen...
Wat een dramatisch lelijke site ook :)
Toch wel mooi dat zo'n beginnend bedrijf iets heeft ontworpen dat voor een gigant als sun interessant is.
Het verhaal dat hier verteld wordt is niet correct.

Montalvo heeft vorige week 2/3 van zijn personeel aan de deur gezet, inclusief goeie, ervaren ingenieurs. Sun overweegt een asset acquisition. Dat betekent dat ze eigenlijk niet geinteresseerd zijn in Montalvo als bedrijf, maar enkel in de IP: de patenten, de code enz. Daarbij komt dat elke overblijvende ingenieur individueel opnieuw voor een interview zal moeten komen en dus absoluut niet zeker is van behoud van zijn job.

Met andere woorden: het is op zijn minst onwaarschijnlijk dat Sun ooit met zo'n processor op de markt zal komen en veel logischer om te veronderstellen dat ze langs de garage sale geweest zijn om voor een prikje spulletjes op te pikken. Met een fractie van de oorspronkelijke designers kan je onmogelijk zo'n project efficient voortzetten.

Montalvo had misschien wel goeie ingenieurs, maar ook een inept management en ze mikten op een markt dit eigenlijk niet bestaat. Ze gingen niet expliciet voor de low power markt, want hun chip had ook 2 low-Vt CPUs en ze gingen niet voor de high-end markt, want ze hadden 2 high-Vt CPUs. Intel is stilaan de low power markt volledig voor zich aan het nemen. En ze hebben de high performance markt al jaren.

Kortom, deze verkoop is een strikje die de sluiting moet verbloemen, te vergelijken met de aankoop van Ageia door Nvidia. Beiden krijgen op goedkope manier patenten en IP in handen en een handvol ingenieurs.

[Reactie gewijzigd door newinca op 2 april 2008 17:12]

Vrij standaard innovatiestrategie van Sun, de krenten uit de pap proberen te vissen. Probleem is dat ze investeren in kennis, niet in producten. Als ze het team bijeen willen houden zullen ze heel voorzichtig met het team om moeten gaan en er voor zorgen dat het niet uiteen valt.
En ze zullen bij Montalvo beter zijn in het ontwerpen van chips dan sites ;)

[Reactie gewijzigd door Loekie op 2 april 2008 11:30]

45 miljoen dollar vanuit een startup en zonder ervaring is knap hoor.
Hoho, geen ervaring? Montalvo is opgericht door veteranen uit de chipindustrie, met jaren en jaren aan ervaring. Vandaar dat ze ook zo interessant zijn als overnamedoelwit, en vandaar dat ze tot nu toe ook zoveel geld binnen hebben gekregen.
Ik vraag me af of volgende dingen dan ook mogelijk zijn:
1. een programma zelf z'n taken laten verdelen over veschillende cores vb: photoshop die z'n interface op een trage core draait, maar z'n filters op een sterke core waardoor die lekker snel kunnen
2. programma's verhuizen van core. vb: als een programma opstart op een zware core en als het volledig opgestart is naar een tragere core. Dan kan de snelle core tijd vrijmaken voor andere taken = prestatiewinst of zichzelf terugklokken = minder verbruik
Ik moest meteen denken aan kantoortoepassingen en bedrijfspc's. Daar lijkt het voordeel te zitten.
Dit wordt lekker voor de prijsjes. Meer concurrentie. Tot nu toe is er te weinig en is alles erg duur.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True