Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 36 reacties

De agenda van sprekers op de IEEE Solid State Circuits Conference (ISSCC) die volgende week begint, bevat nieuwe informatie over de 45nm Cell Broadband Engine, Intels Tukwila en de derde generatie Niagara-processor van Sun.

Terwijl de huidige Playstation 3's pas zijn overgeschakeld op 65nm Cell-processors, is Sony druk in de weer met de ontwikkeling van de Cell Broadband Engine-chips die worden gebakken met een 45nm-procedé. Volgens het document van het ISSCC zal de 45nm Cell-processor 40 procent minder energie verbruiken dan de 65nm-variant, terwijl de oppervlakte van de chip met 34 procent is verkleind.

Ook Intel kwam met nieuws. De quadcore Itanium 'Tukwila' heeft een chipoppervlakte van 699 vierkante millimeter en beschikt over 30MB L2-cache. De Quickpath-link tussen de cores heeft een maximale bandbreedte van 96GB/s, terwijl de geheugenbandbreedte maximaal 34GB/s bedraagt. Sun laat alleen los dat zijn derde generatie Niagara's met 16 kernen een kloksnelheid krijgt van 2,3GHz en dat de chip 396 vierkante millimeter ruimte inneemt.

Op het gebied van mobiele chips zijn er ook nieuwe specificaties te melden. De 45nm Silverthorne-processor, die Intel wil inzetten voor onder andere umpc's, bevat 47 miljoen transistors, kan twee instructies tegelijk verwerken en de die is 25 vierkante millimeter groot. De L1-cache is uitgesplitst in 32KB voor instructies en 24KB voor data, terwijl de Silverthorne beschikt over 512 KB L2-cache. Het ontwerp wordt geproduceerd op een high-k metal gate cmos-procedé met negen lagen.

Tukwila roadmap
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (36)

Terwijl de huidige Playstation 3's pas zijn overgeschakeld op 65nm Cell-processors, is Sony druk in de weer met de ontwikkeling van de Cell Broadband Engine-chips die worden gebakken met een 45nm-procedé.
Maar hoe zit het dan met dit bericht?
nieuws: Toshiba koopt productielijnen PS3-chips van Sony

Sony heeft meegeholpen met developpen van de Cell maar wil er in feite nu niks meer mee doen qua R&D. Dus Sony koopt nu gewoon Cell's van Toshiba voor hun Playstations dan toch? (Ironisch trouwens dat ze tegen Toshiba strijden in de Bluray - HD-DVD strijd, maar dat terzijde..)
Ontwikkeling en productie hoeft niet noodzakelijk door de zelfde partij gedaan te worden.

Zo ontwikkeld ATI (AMD) alle video chips maar neemt TSMC de productie voor zijn rekening. Het zelfde geldt voor NVidia hier nemen TSCM, UMC, IBM de productie voor hun rekening.

Kortom Sony kan best de ontwikkeling doen en bijvoorbeeld Toshiba de productie.
Ironisch trouwens dat ze tegen Toshiba strijden in de Bluray - HD-DVD strijd, maar dat terzijde..
Het zijn professionele bedrijven waar logischerwijs bedrijfscontinuïteit belangrijker is dan vetes.
Ik geloof dat de Cell samen met IBM en Toshiba ontwikkeld is , dus waarschijnlijk wordt dat geen heel groot probleem
Nee, ze willen niets meer doen qua IC productie, ze zullen gewoon meewerken aan de ontwikkeling, en voornamelijk aan de qualificatie van een 45nm versie.
Is het dan zo dat als ik erover zit te denken om een PS3 te kopen, ik dat beter pas over een jaar kan doen?
Ik zit namelijk toch te wachten tot GT5 uit is, tot die tijd kan ik nog wel wachten.
En liefst heb ik een heel stille console, niet zo een die continu aan het puffen en blazen is.

Of maakt dan zo'n 45nm Cell niet veel uit en is het meer een commercieel iets, dus meer winst voor de makers?
Sony zou stom wezen om een "snellere" PS3 uit te brengen, omdat er dan spelletjes op de markt kunnen komen die niet op de "oudere" versie werken. Dus het 45nm process zal puur gebruikt worden om meer processoren te fabriceren uit dezelfde 300mm wafer. Oftewel pure winst voor Sony, wat ze goed kunnen gebruiken.

Het kan wel zo zijn dat de 45nm PS3 modellen dan goedkoper verkocht gaan worden, om nog meer druk op Microsoft te zetten. Echter die staat ook niet stil en is ook bezig met een upgrade, al komt er eerst een 65nm GPU, de zogenaamde Xenos versie in de herfst. Aankomende kerst zullen we dus eventueel de $200 grens doorbreken, waarbij vermoedelijk Nintendo ook eindelijk zijn prijs gaat verlagen. Die blijft de lachende derde partij, omdat die vanaf het begin al winst maakte, en de Wii kan op dit moment al veel goedkoper gemaakt worden, maar de prijs is niet verandert.

Heb niks vernomen of Microsoft en Nintendo bezig zijn met een 45nm verkleining van hun CPU, dus Sony heeft hier in ieder geval een voorsprong mee. Of Sony ook nVidia zover heeft gekregen om een 55nm of 45nm van de PS3 GPU te maken kan ik echter nergens vinden. De Blu-Ray laser hebben ze wel al verkleint, dus alle beetjes helpen, en hopelijk kan de prijs van de PS3 dan onder de $300 komen.
De nieuwere PS2s zijn ook sneller dan de oude/originele PS2s. Zo gek is dat niet, laadtijden worden bijvoorbeeld ook korter.

Wat wel te gek zou zijn is als de nieuwe spellen niet meer op de oude zouden werken, maar dat is een kwestie van fatsoenlijke afstemming met de ontwikkelaars van die spellen (of dit afdwingen).
Niet zozeer snellere chips, die zijn naar verhouding duurder dus waarom extra geld eraan uitgeven? Misschien dat de optische drive iets sneller is geworden maar de chips worden vooral zuiniger gemaakt.
Dat de nieuwere PS2's sneller laden komt alleen door de snellere DVD drive. Processor, geheugen, etc draait allemaal op dezelfde snelheid om compatabiliteit te behouden. Veel console programmeurs gaan juist uit van de constante clocksnelheid/hardware en programmeren hiervoor. Zodra de clocksnelheid hoger is of de hardware veranderd draait het volledige spel sneller of kan dit voor crashes zorgen.

Enige uitzondering die je wel eens ziet is dat er later een coprocessor of extra geheugen uitgebracht wordt of in de nieuwere versie van de console zit.
De PS3 is heel stil, de PS2 maakt meer herrie als die zijn schijfje ronddraait (bromt meer).
Als je het vergelijkt met een Xbox 360 met z'n stofzuigergeluid dan is de PS3 echt een verademing, zóveel stiller :)
Om voor altijd van het idee dat de ps3 GEEN stille console is verlost te zijn:
- ga naar een maat of vriend en vraag of je zijn xbox360 aan mag zetten.
Ik beloof je dat jij hierna nooit meer voor jouw perceptie een "continu aan het puffen en blazen is."-console zult horen. Al is dit deels te danken aan de opgelopen gehoorschade. ;)
Ik heb ze allebei :) En de 360 maakt inderdaad veel meer herrie dan de ps3

edit: typo

[Reactie gewijzigd door Chance1977 op 29 januari 2008 18:59]

De PS3 is ook veel groter dan de 360, dus meer ruimte voor koeling met grotere (en dus stillere) fans. Daarnaast zijn veel 360's nog met 90 nm chips uitgerust.
Hij is niet veel groter (ik heb ze hier naast elkaar staan) en de 360 is natuurlijk ook heel slim door de stroomadapter buiten de behuizing te houden, scheelt ook ruimte.
Ik vind ze beiden relatief veel geluid maken, maar de 360 maakt wel meer geluid ja.

Helaas heb ik een receiver, waar ook een fan in zit, en die maakt ook geluid.
Maar uiteindelijk vind ik het 's avonds wel storend bij het kijken naar een spraak gerichte film.

Transformers, maakt het geen bal uit. Dan hoor je zelfs een 360 niet :)
Herrie is sowieso een relatief begrip. Als ik m'n 5.1 surround sound set op een lekker volume zet, dan hoor ik m'n Xbox 360 echt niet meer.
Ik hoor een vrijwilliger die bij schiphol wil wonen :P
Denk dat het nog wel langer dan een jaar duurt voordat de 45nm Cell ook daadwerkelijk in de PS3 verwerkt wordt.. Maar wat mij betreft hoe eerder hoe beter, laat ze dan ook de RSX op 45nm douwen.. hehe.. maarja die zit nu nog niet eens op 65nm.. helaas..
Haast letterlijke vertaling van het TGdaily artikel.
Als de vertaler van t.net het oorspronkelijke document waarop het TG artikel gebaseerd is gelezen had, dan waren jullie nu mogelijk nog veel interessantere nieuwtjes te weten gekomen.
http://128.100.10.145/isscc/2008/ap/2008AP_Final.pdf < kijk zelf maar.
Er wordt overigens netjes naar het gekopierde artikel gelinkt, dus kuddos voor de t.net vertaler. _/-\o_
Kan iemand uitleggen waarom een ontwikkeling als deze zoveel tijd kost?
Heel simpel zou ik denken: Sony heeft een Verilog bestandje liggen voor de Cell. Ze kopen van ASML een nieuwe gave 45nm machine, stoppen het cd'tje met de verilog bestanden er in en de dure machine gooit er 45nm cell processoren uit. Nu kan ik me wel voorstellen dat het iets complexer ligt dan dat, maar weet iemand wat de echte bezwaren zijn (overspraak kan ik me voorstellen), en hoe het opgelost wordt?

edit:

@_JGC, SRI & catfish: bedankt, daar kan ik wat mee

[Reactie gewijzigd door 84hannes op 29 januari 2008 20:28]

Je moet zowat je halve chip opnieuw ontwerpen als je op een kleinere produktie overstapt. Je moet alle paden in je chip perfect op elkaar afstellen, anders krijg je timingbugs zoals in de eerste Phenoms met de TLB bug. Verder kan je niet zomaar even elk model in je machine gooien, die machine moet het ook zonder problemen kunnen maken, dit vereist zeer veel denkwerk en als het eenmaal naar de machine gaat ook veel testwerk.
Nee, over het algemeen lever je geen verilog bestand aan bij een foundry, maar een soort "bitmap" van het device, uit deze bitmap worden dan maskers gemaakt om het IC mee te kunnen maken.

Het maken van deze "bitmap" vergt een hele hoop handwerk, en daarnaast moet er flink gesimuleerd worden om te kijken of er geen overspraak is, of bepaalde signaal lijnen niet te lang zijn waardoor data te laat aankomt, etc, etc. Daarnaast doen zicht er toch vaak nog problemen op bij een nieuwe chip waarbij er toch onverwachte overspraak is, of de spanning binnen de chip niet goed verdeeld wordt, en tal van andere duizenden problemen. Vooral bij een nieuw process waarmee de engineers nog niet echt mee bekend zijn kan er een hoop mis gaan door te weinig ervaring en nog niet complete simulatietools. Of omdat het process zelf nog niet helemaal optimaal draait.

Als het IC dan eindelijk uit de foundry komt moet het nog volledig gequalificeerd worden: levensduur tests, functionele validatie, systeem validatie, etc. Als hier problemen gevonden worden kunnen ze meestal bij een bepaalde stap opnieuw beginnen. Met een beetje geluk is er alleen een metal fix nodig en hoeft er niet veel gedaan te worden, maar met wat pech kan je terug naar de layout of zelfs terug naar het IC ontwerp zelf. Met een 2-3 spins zit je al zo op een ¾ jaar.

Daarnaast is het ook niet zo dat je ff een wafer-stepper koopt en dat hij direct goed werkt. Hier gaat ook nog maanden aan werk overheen om het productie process goed te krijgen.
Op het niveau waarop ze nu werken is het al zo dat als je alleen naar een kleiner procede gaat sommige dingen al anders gaan werken qua eigenschappen. Wat dit precies kan zijn wordt vaak gewoon ontdekt door het maken en kijken wat het doet.
het probleem is dat een nieuw process meestal niet in alle richtingen gelijk verkleint, daardoor kan je de chip nooit op schaal verkleinen en moet je zoals _JGC_ schrijft zeer veel aanpassingen doen, waardoor bugs ontstaan,...
Zo'n grote chip kan je niet met verilog (of VHLD) compileren maar vergt veel handwerk voor de layout lijkt me.

Dus al het handwerk en al de simulaties moeten opnieuw gebeuren.
ik vraag me af of sony voor de ps4 trouw zal blijven aan de cell processor. Zal er tegen die tijd vernieuwingen in de architectuur komen of zullen ze gewoon meerdere cells erin stoppen.
ps4 zal wel automatisch ps5 worden. De 4 is een ongeluksnummer voor de japanners
4 is "shin", maar shin betekend ook dood. Voor diegenen die niet weten waarom Japanners niet zo dol zijn op het getal :)
De PS death klinkt toch ook wel stoer.
De PS4 zal waarschijnlijk nog wel 3 jaar op zich laten wachten qua aankondiging en 5 voordat 'ie uiteindelijk uitkomt. Laten we eerst eens wachten op de slimline PS3, die waarschijnlijk de 45 nm proc heeft of iets dergelijks.
Dan is het te hopen dat het tegen die tijd al makkelijker is om te programmeren voor de cell processoren. Het is een hele mooie en krachtige cpu naar mijn idee maar hoor echt zoveel klachten dat ie lastig te gebruiken is (in de ps3 in elk geval).
ik zie niet in waarom ze hem opnieuw zouden gebruiken... evenveel kans op een andere processor... de voorgaande playstations hadden tenslotte ook elk hun eigen type CPU.
Zal deze Cell Broadband Engine-chips die worden gebakken met een 45nm-procedé. dan gebruikt gaan worden in de toekomstige PS4 ?

En wat te denken van de quadcore Itanium 'Tukwila' heeft een chipoppervlakte van 699 vierkante millimeter en beschikt over 30MB L2-cache. die zeker weer alleen voor servers toegepast gaat worden...

Word het niet eens tijd dat ze in plaats van meerdere core's ook een standaard hogere snelheid gaan bakken?
Verder ben ik natuurlijk wel erg benieuwd naar deze toekomstige krachtpatsers :D
itanium is alleen geschikt voor servers. die wil je niet in je desktop hebben zitten.
zijn ze trouwens ook VEEL te duur voor
In sommige moderne woningen zit geen gasmeter meer, maar wordt alles met elektriciteit gedaan. Een itanium ipv verwarmingsketel is best handig als je een paar zonnepanelen op je dak hebt liggen ;)
PS4 duurt nog wel een aantal jaren, zijn we alweer een paar generaties en nanometers verder.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True