Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 46 reacties

Toshiba en IBM gaan volgend jaar beginnen met de massaproductie van Cell-processors die op 45nm geproduceerd zijn. Playstation 3-consoles die met de cpu's uitgerust worden, kunnen goedkoper en energiezuiniger zijn.

De huidige Cell-cpu's zijn op 65nm-gebakken, maar de eerste PS3-modellen waren van een 90nm-model voorzien. IBM en Toshiba zijn al langer bezig om naar een kleiner productieprocedé toe te werken en de eerste berichten over 45nm-varianten verschenen begin dit jaar. De 45nm Cell-processor zou 40 procent minder energie verbruiken dan de 65nm-variant, terwijl de oppervlakte van de chip met 34 procent is verkleind.

Door deze eigenschappen zouden het energieverbruik en de prijs van de Playstation 3 kunnen dalen. Ook de warmteproductie neemt af, waardoor de koeling minder een probleem wordt. Op zijn beurt zouden daardoor de prestaties opgeschroefd kunnen worden, al heeft Sony hier toendertijd bij de overgang van 90nm naar 65nm niet voor gekozen. Volgens eerdere geruchten zou het 45nm-procedé zo ver gevorderd zijn dat de massaproductie al dit jaar van start kon gaan, maar dit is ijdele hoop gebleken. Volgens Engadget rollen de 45nm-Cell's pas volgend jaar op grote schaal van de lopende band.

IBM Cell-processor
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (46)

zo wie zo kan men meer cell processoren uit de waver halen, wat dus minder verlies is , minder warmte in de behuizing verlengt bovendien de levensduur van de CPU, dan nog de stroombesparing erbij allemaal mooie pluspunten , voor zowel de consument als voor Sony als voor het Mileu
de cell kan toch zo goed schalen, zouden ze dan voor de PS4 meerdere cells in een console stoppen met snellere gfx en geheugen. op 32nm of misschien 22nm.

Of is het de gewoonte om elke generatie een nieuw platform te nemen.
Lijkt me geen geweldig plan, de CELL wordt al als zeer ingewikkeld beschouwd om voor te programmeren laat staan dat je er meerdere naast elkaar gaat zetten. Ik denk eerder een CELL of iets dergelijks van een paar generaties later. Enige probleem is dat Sony/SCEI zijn aandeel in het CELL project verkocht heeft aan Toshiba en dus niet zomaar aan een nieuwe generatie CELL kan gaan werken voor de PS4.
Vergis je niet hoor, de basis van de CELL is even wennen, maar zodra je dat door hebt en daar dus op kunt programmeren dan is het hebben van meer 'cores' in de CELL totaal geen probleem meer.. enuh, laat ze nu eindelijk eens dat ding beter en beter onder de knie krijgen..
Overigens heeft Sony niet al zijn aandelen in CELL verkocht, alleen voor de productie fabrieken, ze blijven nog wel samen met Toshiba en IBM doorgaan in ontwikkeling..
ontwikkelaars hebben het nu al onder de knie hoor
programmeren voor de cell chip is sinds 2001 al aan de gang
Volgens mij gaat dat constant door... van de ps2 waren er volgens mij iets van 12 revisies ofzo :+
Onder een "revisie" versta ik toch iets anders dan een "snellere versie"
Onderhand zijn er overigens al minimaal 6 verschillende revisie's van de PS3.
Behalve de die shrink, bestaan er ook nog eens 3 verschillende ventilatoren.
Ja en? Ik noem dat revisies omdat de basisfunctionaliteit van de console niet aangetast wordt (iedereen kan op alle ps3's alle games spelen) en omdat je helemaal niets hebt aan een eventueel sneller geklokte core.

De verkleining gebeurt voor de prijs, schaalvoordeel en warmteproductie. En maar goed ook dat de ontwikkeling op dat gebied ook niet stilstaat.
De eerste ps3 verbruikte een 200 Watt, de huidige iets van 120-130. Toch mooi meegenomen? Al was het maar om de warmte.

En ik zie niet in hoe een verschillende ventilator kan leiden tot een zogenaamd 'andere versie'. Die ventilators komen waarschijnlijk van verschillende subcontractors, nu eens deze, dan weer eens andere, afhankelijk van wie ze het best en goedkoopst kan leveren.

Een wagen x met een andere verbeterde radiator blijft toch nog steeds wagen x?

Tweakers zouden eens moeten leren, zeker voor consoles (!!) abstractie te maken van wat er allemaal inzit*. Eindeloze discussies over 7 blade fan of 11 blade fan, 45 nm, 65 nm, enz enz... Het apparaat heet een ps3, zal nog steeds een ps3 heten, en zal nog steeds kunnen wat een ps3 kan. Verder dan dat is het eigenlijk totaal irrelevant. (de specs van de 'binnenkant' dus) Door je daar minder over op te winden en gewoon het apparaat als apparaat te kopen (of niet te kopen) leef je langer :p

*Dat is nu net als het ware de 'geest' van een console, black box all the way. Game erin, game-ervaring eruit, geen gedoe met 'nerd specs'...

[Reactie gewijzigd door alvi op 22 september 2008 16:35]

Dit klopt, van de xbox1 zijn er overigens 7 revisies geweest van het moederbord alleen al, aan de officiele functionaliteit veranderde er echter niks, en de enigen die hier ooit hinder/voordelen van hebben gemerkt waren de consolemodders, en dat is nou niet bepaald de doelgroep van het product, en voor de media niet interessant.

Draaide het bij een console niet gewoon om de spelletjes die ervoor beschikbaar waren?
Dan ga je toch voorbij aan het feit dat veranderingen wel degelijk bij kunnen dragen aan de functionaliteit van een console. Het beste voorbeeld is natuurlijk de BROD van de Xbox360, maar vergeet ook zeker niet de belangrijke revisie van de PS2, toen bleek dat de DVD kwaliteit erg slecht was door een chipje met bugs (iets met een Z was dat, dat ding). Om nog maar te zwijgen van de herrie bij hogere temparaturen (heeee, een verband met de technische eigenschappen!) en het hogere energieverbruik van de oudere modellen.

Conclusie: ook het bijhouden van de interne veranderingen loont.
(alhoewel ik uit nostalgische overwegingen mijn 3e generatie PS2 nooit zou willen inruilen voor die platte dingetjes die ze nu produceren, ook al is die laatste 'beter')
zeer mooi, zuinigere en stillere PS3s. Een ding vind ik wel jammer, de moderne PS3 hebben geen PS2 support meer, dus als een mens een PS3 wil met PS2 support ben je verplicht een oudere versie op de kop te tikken.
met een firmware update heeft straks elke ps3 ....ps3 backwords comp.
um, nee:
http://be.playstation.com...tware-voor-PLAYSTATION-3/

Software in PlayStation/PS one-formaat
PS one-games kunnen dankzij nieuwe software op PLAYSTATION 3 worden afgespeeld en deze software wordt met alle PLAYSTATION 3-modellen meegeleverd. De meeste PS one-games kunnen worden afgespeeld, inclusief PS one-klassiekers die je via PLAYSTATION Network downloadt, maar volledige compatibiliteit is niet gegarandeerd.

Software in PlayStation 2-formaat
Software in PlayStation 2-formaat kan niet op PLAYSTATION 3 worden afgespeeld.


De nieuwste PS3s hebben geen ondersteuning meer voor PS2 formaat, omdat zij niet alleen de PS2 CPU, maar ook GPU missen. De eerste PS3s hadden beide, en waren dus volledig HW compatibel, de volgende generatie had de CPU eruit gesloopt, maar had nog de GPU en kon dus dmv CPU emulatie nog PS2 draaien, al dan niet met fouten. De nieuwste generatie heeft geen van beide meer, en zou dus een emulator nodig hebben die beide emuleert. Dat mag je dan toch wel vergeten.
Ben benieuwd of ze dan ook komen met een andere kast. Het huidige model is namelijk erg groot en niet lekker op bijvoorbeeld een dvd speler of versterker op te stapelen.
een iets kleinere processor zal de grootte van de kast niet snel beïnvloeden. Daarnaast zal ik je sowieso niet aanbevelen een versterker of ander hitte genererend apparaat op je PS3 te plaatsen. Hierdoor kan de temperatuur zo enkele graden stijgen, wat al snel voor een halvering van de levensduur voor je processor zorgt.
De grootte van de processor zal de grootte van de kast inderdaad niet beïnvloeden. Maar door het afgenomen energieverbruik kan de koeling ook minder worden. En koeling neemt al een stuk meer plek in dan 1 processortje.
Dat, en andere componenten zullen vast ook wel doorontwikkelt zijn ondertussen.
Zoals in het artikel staat aangegeven verwachten ze dat SONY de koeling aan gaat pakken. Zoals dit filmpje laat zien is het grootste onderdeel in de PS3 de koeling (neemt bijna de halve kast in beslag :P) dus als dat wat minder kan kan de hele kast ook meteen een stuk kleiner.
sowieso lijkt het mij niet fijn om mijn versterker op een console of dvd speler te zetten, die weegt namelijk een kilo of 40... Andersom zou nog wel kunnen maar is weer niet goed voor de warmte afvoer van de versterker. Dilema's dilema's :*)

Anyway...

een omruil actie is er er zeker niet mogelijk, want zo te zien bespaart het een hoop stroom en hitte, de kast zouden ze inderdaad zoals je opmerkte anders/kleiner gemaakt kunnen worden, misschien ook een betere br speler er in plaatsen b.v.

Als hij echt goedkoper/stiller/mooier gaat worden dan is het tegen die tijd wel handig, wat wil je nog meer, een BR speler met gratis een console er aan vast.
Die DVD speler heb je niet nodig met een PS3 en een versterker zet je er natuurlijk zowiezo niet op.
De huidige kast heeft overigens een vrij groot formaat omdat de voedingsadapter erin verwerkt zit, iets waar de Xbox360 niet voor kon kiezen en de Wii om een of andere bizarre reden niet doet.
Waarom zou je als je een PS3 hebt dan nog gebruik maken van een DVD speler, laat staan erop stapelen? Een PS3 speelt toch ook DVD's af? En nog een stuk mooier ook wanneer er gebruik wordt gemaakt van een HDMI kabel ipv scart.
Dit zou dan kunnen betekenen dat er snelheidsverschillen ontstaan in de verschillende PS3 versies.
Dit zal de 3 de 'upgrade' zijn voor de PS3 CPU, weet iemand of de GPU in de toekomst ook geupdate wordt?
Keep on dreaming, het zou theoretisch kunnen gezien de CELL op 45nm ongetwijfeld een stuk hoger klokt door de lagere temperatuur maar dit is met de 65nm versie ook niet gebeurt en zal feitelijk ook echt nooit gaan gebeuren gezien het feit dat je moeilijk ontwikkelaars kunt gaan wijsmaken dat ze voor verschillende revisies verschillende versies moeten gaan maken en je de early-adaptors(like me) moeilijk in de steek kunt laten. (daarnaast werd in alle PS3's één van de 8 SPU's uitgeschakeld om de yields te verhogen, het lijkt mij persoonlijk logischer als ze er daar eentje extra van beschikbaar maken in nieuwere versies om extra achtergrondfuncties mogelijk te maken)

Voor de RSX werkt nVidia trouwens al een tijdje aan een kleinere productieschaal, volgens mij zitten in de huidige 80gb en 160gb al 65nm versies van de RSX en zijn ze nog bezig met een 45nm versie. (overigens geen slecht idee wat de RSX moest voor de launch teruggeklokt worden van 550mhz naar 500mhz, waarschijnlijk vanwege hitteproblemen)
Waarschijnlijk niet, want de Cell processor wordt verzorgt door IBM, en de GPU van de PS3 niet.

Edit: De GPU's worden geleverd door nVidia.

[Reactie gewijzigd door unglaublich op 22 september 2008 16:23]

Ik neem aan dat de CPU niet sneller zal worden, aangezien alle spellen op alle generatie PS3's moet kunnen werken. De cpu zal dus alleen kleiner en zuiniger worden, niet sneller dus.
Hij kan wel sneller draaien voor bijvoorbeeld mensen die werken met de sandbox of voor projecten zoals F@H. Zolang games maar gebouwd worden naar de traagste versie.
Hoeft geen probleem te zijn. Bij de PSP hebben ze ook een versnelling van de CPU gezorgd en de nieuwe versies laden en spelen gewoon sneller. Maar niets wordt exclusief voor de snellere versie gemaakt.
ehm, de PSP heeft helemaal geen nieuwe cpu gekregen bij nieuwere modellen... De nieuwe PSP's hebben ook gewoon de 333 MHz MIPS R4000 CPU (loopt nog altijd op 222mhz standaard en 266mhz voor sommige games)... Enkel is de buffer vergroot waardoor de spellen vanaf een UMD sneller laden...
Er zat een softwarematige snelheidslimiet op de snelheid van de PSP CPU om batterijduur te sparen. Met de komst van de tweede versie van de PSP en betere batterijen konden ze deze limiet verhogen, waardoor zowel het oude als het nieuwe model nog steeds op dezelfde snelheid draaien.

DIt is echter bij de PS3 niet het geval. Bovendien is CPUs maken die op de oude snelheid draaien goedkoper, dus waarom zouden ze ze sneller maken? Dus ik denk niet dat de CPU sneller zal worden.
Als hij iets sneller gemaakt word de cpu in de ps3 kan hij ook meteen bijvoorbeeld een game wat vloeiender draaien en het hele operating system zelf beter draaien. bij de ps2 hadden de latere versies ook een wat snellere cpu/gpu waardoor bijvoorbeeld burnout revenge een stuk sneller laadde en vloeiender speelde op de pstwo dan op de oude ps2
Ik vraag me af waarom IBM en Sony zo veel moeite hebben met het verkleinen van deze processor, is het zo'n moeilijke processor om kleiner te maken?

Als het ze eenmaal echt lukt dan lijkt me een kleinere versie wel een fijn idee de PS3 is nog al een groot ding, en of je hem nu mooi vind of niet (ik vind hem dus echt niet mooi). Als er een betere stillere BR speler van af kan bij onze vrienden van Sony Corp. dan kan een PS3 nog best eens het kopen waard zijn.
Ik vraag me af waarom IBM en Sony zo veel moeite hebben met het verkleinen van deze processor, is het zo'n moeilijke processor om kleiner te maken?
Er is geen enkel probleem, waar haal je dat idee vandaan? Cell is al behoorlijke tijd netjes op 65nm, wat heel normaal is voor huidige standaarden. Intel zit dan al een half jaar op 45nm, andere chipbakkers beginnen komend half jaar pas met de allereerste 45nm chips te bakken. Dat Cell nu al meteen verkleind wordt is eerder snel dan langzaam.
Een goede zaak dat ze proberen hem telkens te upgrade, betere vent's processor etc.
Dat hij misschien wat sneller gaat worden hoeft niet perse nadelig te zijn. Al is het alleen maar dat het wat helpt voor globale dingen zoals de tijdsduur van het laden van games/ maps, of het her en der in games bepaalde frame drops kan verhelpen.

Het is wat anders als ze het gebruiken om games te maken die niet meer draaien op de oudere versies, maar je hebt er altijd games bij , die door slecht programmeren of andere factoren her en der wat lag hebben, wat natuurlijk fijn is , als dat gewoon niet meer voorkomt.
Geldt dit dan ook voor de grafische processor? Of is dat bij de PS3 één en dezelfde chip?
Nee, de RSX chip komt van NVIDIA, en wordt (volgens mij) zelfs nog steeds op 90nm gebakken. NVIDIA lijkt telkens weer problemen te hebben met 65nm chips.
Nope, de nieuwe 80GB versie heeft al de 65nm RSX...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True