Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 17 reacties

IBM heeft een serverchip op basis van de Cell-architectuur aangekondigd. De Powerxcell 8i-processor zal onderdeel uitmaken van een supercomputer waarmee voor het eerst de snelheidsbarrière van 1 petaflops doorbroken zal worden.

De Powerxcell 8i-cpu wordt geproduceerd op een 65nm-procedé, maar behoudt in grote lijnen de architectuur en de 3,2GHz van de originele 90nm-Cell-processor in de Playstation 3. Door het kleinere procedé is het energieverbruik omlaag gegaan, waardoor twee Powerxcell 8i-chips op een blade kunnen worden geplaatst zonder dat daarmee het maximum wordt overschreden van 250W - het voorgeschreven maximum voor IBM Bladecenter-servers.

Cell-processorIBM heeft volgens EE Times twee wijzigingen in het Cell-ontwerp aangebracht. Ten eerste is er ondersteuning voor ddr2-geheugen toegevoegd, dat in de plaats komt van het Rambus xdr-geheugen dat te vinden is in de originele Cell-processor. Tevens heeft IBM de Powerxcell 8i-chip voorzien van support voor drijvende komma-berekeningen met dubbele precisie. De serverchip kan 32GB aan geheugen aanspreken.

Een van de eerste klanten is al bekend: het Los Alamos National Laboratory. Dit instituut gaat zijn Road Runner-supercomputer voorzien van een combinatie van Powerxcell 8i-cpu's en dualcore Opterons. Tezamen moeten deze een continue rekenkracht van 1 petaflops kunnen leveren. De Road Runner zal daarmee naar alle waarschijnlijkheid een plek veroveren in de volgende Top 500-lijst van supercomputers, die in juni van dit jaar verschijnt.

IBM gaat de Powerxcell 8i-blades overigens ook los verkopen voor plaatsing in servers.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (17)

Zou de Cell theoretisch ook beschikbaar kunnen komen voor desktop PC's? Ik ben eigenlijk best wel benieuwt hoe snel hij is in vergelijing met de huidige generatie desktops CPU's. Dit aangezien hij nu dus ook voor servers beschibaar komt.
Lijkt me niet echt voordehandliggend, de Cell is geen x86 processor dus alles wat lijkt op iets wat microsoft heeft gemaakt draait er niet op. Je zou er wellicht wel aangepaste linux distro's op kunnen draaien (wat ik opzich geen probleem vind, ik vind dat linux erg in de lift zit de laatste tijd...steeds meer toepassingen en software die verschijnt)

wat hierboven gesteld word kan inderdaad, gewoon een pci kaart ervan maken, maarja hoe het met het nut daarvan zit, en software die er echt mee overweg kan...is een heel ander verhaal.

Ik zou het wel geweldig vinden als er naast AMD en Intel een andere speler op de x86 markt komt (afgezien van VIA en andere kleine producenten) of stap uberhaupt eens af van dat reeds verouderde x86 proctocol...

de Cell is iig een super processortje die heel wat in zijn mars heeft

[Reactie gewijzigd door StraightOn.NL op 13 mei 2008 20:29]

de Cell is geen x86 processor dus alles wat lijkt op iets wat microsoft heeft gemaakt draait er niet op
. Euh, de NT kernels draaien wel op meer platforms dan alleen x86 hoor. De Itanium bijvoorbeeld, en laten we niet vergeten dat er in de Xbox 360 óók gewoon een PowerPC core (drie eigenlijk) zit, net als bij de Cell CPU. En dan zijn er nog de Windows CE OSen voor oa ARM processoren. Dus nee, Microsoft is allesbehalve puur x86 :)

Daarnaast had Moe_Szyslak het over een desktop PC, dat betekent niet per se Windows :).
wat hierboven gesteld word kan inderdaad, gewoon een pci kaart ervan maken, maarja hoe het met het nut daarvan zit, en software die er echt mee overweg kan...is een heel ander verhaal.
Software die ermee overweg kan is ook een probleem bij de cell processor. Het is niet een kwestie van programmaatje compileren voor de cell en klaar. Je moet de SPUs apart aan het werk zetten met kleine stukjes code. Het zijn geen processortjes die gewoon standaard applicaties kunnen runnen. Je moet specifieke taken ervoor bedenken. En daarom zijn ze voor de doorsnee applicatie ook niet echt nuttig.
toshiba is er inderdaad al mee bezig om Ad-in kaarten te maken voor pc's, om de cell te gebruiken als Video kaart en Video decoding assist.

veel grafische software werkt zelfs al met de cell assist board, zoals Maya etc.
Vergeet de Toshiba Qosmio laptop met SpursEngine niet:

http://www.betanews.com/a...Cell_processor/1210631076
De cell is opgenomen in de linux kernel meer dan een jaar geleden.
meuk: Linux Kernel 2.6.16
Je zou er een aantal op een PCI-e-kaart kunnen zetten. Met wat speciale software en drivers heb je dan een extra rekeneenheid. Alleen dan moet je er (lijkt me) nog steeds speciaal software voor ontwikkelen en kun je er niet even bestaande raytracesoftware mee versnellen, laat staan dat games er wat aan hebben.
Tevens heeft IBM de Powerxcell 8i-chip voorzien van support voor drijvende komma-berekeningen met dubbele precisie.
Die zitten er bij mij weten al gewoon in? Tenminste, ik kan gewoon instructies gebruiken op de SPUs die met doubles rekenen. Ze zijn wel weer tergend langzaam, ik denk eerder dat ze de snelheid gewoon hebben verbeterd.

.edit: ah, de instructies voor doubles zijn wat ondervertegenwoordigd zie ik nu. Het komt meer neer op basale dingen - optellen, aftrekken en vermenigvuldigen. Je kunt ze niet eens delen of vergelijken 8)7.

Die update mocht dan ook wel. Veel instanties die dergelijke hoeveelheden flops nodig hebben voor het doorrekenen van hun data doen dat doorgaans niet met single precision floats :).

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 13 mei 2008 18:34]

Die zitten er bij mij weten al gewoon in? Tenminste, ik kan gewoon instructies gebruiken op de SPUs die met doubles rekenen. Ze zijn wel weer tergend langzaam, ik denk eerder dat ze de snelheid gewoon hebben verbeterd.
Double precisie zaken kunnen berekend worden maar dit zijn gecombineerde single precisie berekeningen. Omdat de cell BE double precisie niet native kan, is niet nodig voor multi media en games:
http://domino.research.ib...es/r.arch.innovation.html
http://nl.wikipedia.org/wiki/Cell_(processor)
De Cell's die in de PS3 van nu zitten, zijn toch ook al op 65nm gebakken? Dit is al eens in het nieuws geweest?

nieuws: Nieuwe PlayStation 3 toch deels 65nm
Klein verschil maar deze maken gebruik van ddr2 geheugen ipv xdr (wat geloof ik veel duurder is).

Als ik het goed heb is er ook nog wat meer veranderd en zijn deze vooor servers! Dat is heel wat anders dan die chips voor de ps3 (oftewel dit is nog niet in het nieuws geweest, hoogstens dat er al wat op 65 nm wordt gemaakt).
Waarom DDr2 support?

XDR is veele maale sneller, zuiniger en produceert minder warmte ,

enige - punt is prijs
DDR2 is zo'n 40% goedkoper om te maken.
En er hoeven geen licentie gelden betaald te worden. Wat voor XDR van Rambus we betaald moet worden.
waarschijnlijk komt het er op neer dat DDR2 een betere prijs/kwaliteits verhouding heeft t.o. XDR
Je bedoelt Prijs/prestatie verhouding neem ik aan ?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True