Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 23 reacties

Toshiba heeft de eerste samples van zijn Spursengine SE1000-processor naar een aantal fabrikanten opgestuurd. De chip is gebaseerd op de architectuur van de Cell-processor, die in de PS3 is terug te vinden.

De SE1000 is door Toshiba ontwikkeld voor het versnellen van diverse grafische taken. Zo kan de chip realtime hd-videobeelden met mpeg2- en h.264-compressie encoderen en decoderen of voor alternatieve interfaces bewegingsdetectie afhandelen. De chip, die als aanvulling op zowel cpu's als gpu's is bedoeld, beschikt over vier spe-cores die hun grafische rekenwerk met een kloksnelheid van 1,5GHz doen. Het energieverbruik van de chip blijft volgens de fabrikant beperkt tot 20W.

Toshiba verwacht de komende drie jaar minimaal zes miljoen SE1000-chips te kunnen slijten aan met name producenten van grafische kaarten en televisies. Het bedrijf heeft inmiddels samenwerkingsverbanden met onder andere Corel, Cyberlink en Leadtek gesloten. Ook zal Toshiba een pci-e-referentiekaart uitbrengen en aan geÔnteresseerde ontwikkelaars een complete api-suite beschikbaar stellen, meldt PC World. De huidige samples kosten 98 dollar per stuk, maar door massaproductie moet de Spursengine uiteindelijk rond de 50 dollar gaan kosten.

Samen met Sony en IBM heeft Toshiba aan de wieg gestaan van de Cell-processor, waar de SE1000 een afgeleide van is. De multicore-chip wist zijn weg te vinden naar de Sony Playstation 3, maar Toshiba is de eerste die de Cell-architectuur voor pc's en televisies beschikbaar maakt. Tijdens een demonstratie die begin dit jaar op de CES werd gegeven, liet het Japanse bedrijf nog een televisie zien die van een Cell-processor met acht cores was voorzien. De chip was in staat om meerdere videosignalen tegelijk realtime naar hd-resoluties te upscalen.

Toshiba Spursengine SE1000-processor
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (23)

Ik ben even de weg kwijt:

Apple heeft jaren lang Power architecture processoren gebruikt (G3, G4, G5). Deze powerarchitecture lijkt erg veel op de Cell architectuur, en wellicht draait OSX lekker verder als je de G5 in je powerPC zou vervangen door een Cell uit de PS3.

Ongeveer op hetzelfde moment een poos geleden gebeuren er 2 dingen:
- Sony komt met de Cell processor die geweldig is en alle problemen op de wereld oplost.
- Apple stapt van die architectuur af en gaat over naar x86-64 omdat dat geweldig is en alle problemen op de wereld oplost. Maar aan de andere kant verdwijnt ook het verschil tussen een Apple computer en een PC.

Had Apple nou niet gewoon beter verder kunnen gaan met hun afwijkende koers? Een PowerPC met een Cell uit de PS3 lijkt me best leuk.
-De Cell in de PS3 is een nachtmerrie op vlak van efficiŽntie: dat ding slurpt enorm veel.
-Deze chip gebruikt ook wel minder, maar het gaat dan ook om een GPU, de Cell-architectuur is een pak minder inzetbaar als CPU.
-De deal die Apple met Intel sloot was dan ook in een tijd dat de PowerPCarchitectuur al een hele poos in de slop zat: sinds de G4 was de x86-architectuur de onbetwiste koploper geweest. Op den duur moet je een beslissing nemen om niet ten onder te gaan door te blijven wachten op betering die misschien niet komt.
Inderdaad de weg kwijt :)

De PowerPC (dus niet Power) heeft niet zo heel veel gemeen met de Cell. De kracht van de Cell chip zit in de SPEs die niet in de PowerPC (en Power) chips zitten. Ook zijn die SPEs niet heel relevant voor een CPU aangezien ze erg specialistisch zijn en slechts een klein deel van het werkgebied van een CPU versnellen.

Sony komt met de Cell omdat die "geweldig" is voor hun console en voor het gebruik in TVs (upscaling) Apple gaat naar Intel omdat de PowerPC te traag werd en IBM en Freescale geen snelle, energiezuinige multicore CPUs konden leveren. De Cell is geen alternatief omdat dat dus geen all round processor is.

Dus nee Apple had niet verder moeten gaan met hun afwijkende koers. Jij vergelijkt Apples met Peren (of sportwagens met vrachtwagens of ...) Zowel de Cell als de Intel Core 2 chips zijn goede chips maar enkel in hun eigen marktsegment.
voor 98$ misschien toch wel interessant als physics processing unit, die daarbij ook nog eens meerdere CPU/GPU taken kan over nemen zoals video/Audio decoding/Encoding.

ook interessant voor video editing, aangezien je voor meerdere 2/4K video streams op dit moment nauwelijks op huidige CPU's in real-time kan doen.
Inderdaad, voor video-editting zou dit wel eens een hele grote doorbraak kunnen worden. Eindelijk real-time montage zonder dat je tonnen moet uitgeven aan dure computerparken.
Toshiba verwacht de komende drie jaar minimaal zes miljoen SE1000-chips te kunnen slijten aan met name producenten van grafische kaarten en televisies.
dus kunnen we over enkele jaren, grafische kaarten van nvidia en ati verwachten met deze chips, of gaat het alleen naar speciale grafische kaarten, met dus een ander doel als gamekaart?
Denk eerder aan media center systemen, HD Decoders en Blu-ray spelers
Hele mooie ontwikkeling en 20 wat voor 4 cores op 1,5 ghz is heel erg netjes te noemen.

Realtime encoderen zou ook mooi zijn op je eigen pc en de prijs als het 50$ gaat worden is ook niet echt duur te noemen.
SPE's, niet cores ;)

Vraag me af hoe krachtig deze zijn.. Een grafische kaart heeft met gemak meer 'cores', en de CELL staat nou niet echt bekent voor sterke rekenkracht per SPE.
Deze chips gaan niet concurreren met de GPU, maar handelen data af die de CPU en GPU 'bypassen'. Het gaat dan vooral om gezichtsherkenning en motion capturing. Zie hier
de CELL staat nou niet echt bekent voor sterke rekenkracht per SPE.
Op bepaalde deelgebieden wel, zo veegt een CELL processor als het gaat om single precision floating point berekeningen zoals in LINPACK de vloer aan met pentiums en itanium2's , en is dan ruwweg 5x zo snel. Voor double precision is het voordeel echter al weg. Wie dus een specifieke toepassing heeft met veel matrices en niet al te grote benodigde nauwkeurigheid haalt dus vele malen meer rekenkracht uit een SPE dan uit een willekeurige moderne kern van een Intel-CPU.

[Reactie gewijzigd door kidde op 9 april 2008 01:25]

Wat versta jij onder 'niet echt sterke rekenkracht'?
Dat zegt hij niet... Hij zegt 'niet echt bekent voor sterke rekenkracht per SPE' !
Niemand gaat beweren dat de CellCPU geen sterke rekenkracht bezit...
Zeker een sterk ding, maar ik weet niet zeker of hij ook zo sterk is in grafische toepassingen als een GPU.

De GPUs van tegenwoordig met 192+ shader processoren en weet ik veel wat voor zooi erop, kunnen het wel eens winnen tegenover een (enkele) SE1000.

Maar stop er 7 bij elkaar, en je hebt het stroomverbruik van een huidige kaart, met weet ik veel hoeveel extra kracht. Dat tikt aardig aan met Cell :)
Toch geeft Toshiba aan dat de SE1000 instaat is om real-time een HD bron te encoderen naar H.264. Als dat hier dan om realistische waarden gaat, dus een 72Mbps of 144Mbps Blu-Ray bron die naar een 10Mbps H.264/AVC wordt geconverteerd, dan hebben we het hier over gigantische prestaties.

Met uitzondering van andere dedicated chips, is er geen general purpose CPU of GPU momenteel op de markt die dat kan waarmaken. Misschien de nieuwe G200 core van nVidia die de teraflop grens zou gaan doorbreken, maar die is er nog lang niet.

Als er hier een PCI-Express x1 kaartje voor uitkomt, dan zet ik mijn tent alvast op bij de retailer die hem als eerste uitbrengt (al zal dat wel sneller via de post gaan, want dit soort produkten hebben niet dezelfde uitgifte heisa als consoles). Zelfs de Xeon server die we hebben draaien met 16 cores, en 64GB geheugen kan de HD bronnen die wij hebben niet in real-time coderen. Nu maken wij veel gebruik van geadvanceerde encoder profielen, dus zelfs deze SE1000 zal het niet real-time kunnen doen, maar het feit dat Toshiba er een markt voor ziet en de ontwikkeling soms snel kan gaan, zal dat ook niet lang duren.

Ter vergelijking, de 2TB HD bron van een klant kost mijn eigen X2 4000+ 93 uur om deze om te zetten naar een DVD9 H.264/AVC bestand met het profiel wat wij gebruiken, de Xeon server doet het in iets minder dan 7 uurtjes.
En daarom staat de PS3 ook bekend om de beste performance met Folding@Home? Daar is anders behoorlijk wat rekenkracht voor nodig en levert momenteel met VEEL minder processors de HOOGSTE prestaties.

Zie link
En voor je mensen gaat corrigeren, lees je jezelf dan ook in in de werking van een processor architectuur?

Sorry hoor, maar ik vind het niet kunnen dat we hier op Tweakers nog mensen hebben die menen dat ze gewoon wat kunnen roepen zonder te weten wat een Cell processor is/doet.


/rant
de CELL staat nou niet echt bekent voor sterke rekenkracht per SPE
ik neem aan dat je dat als een grapje bedoelde.. niet voor niets wordt de PS3 door redelijk wat universiteiten/instellingen gebruikt als extreem goedkope supercomputer voor berekeningen..
20 wat voor 4 cores op 1,5 ghz is heel erg netjes te noemen.
Je zou nu toch wel moeten weten dat kloksnelheid niks zegt en dat architecturen niet onderling vergelijkbaar zijn.
Geinig. Als dat naar de pc komt zouden we dan een ps3 emu kunnen verwachten van een aantal slimme mensen?
Het concept van een emulator is net dat je software die bedoeld is voor andere hardware, toch op je systeem kan draaien. Over een paar jaar (en mits wat kundige programmeurs) zal er wel een emulator van de PS3 komen, zonder dat je daarvoor zo'n 'Cell' nodig hebt, waarschijnlijk.
Volgens mij is die er (gedeeltelijk) al.
Een speciale Blu-ray drive met een emulator voor de PC.
Je had volgens mij dat wel een Quadcore PC nodig ;)
@ supertheiz :

Nee, apple had door dat ze te weinig verkochten, en concludeerden dat dit kwam omdat alleen oldskool apple gebruikers nieuwe apples kochten
ze wilden toen juist twijfelaars aan gaan spreken ( switch van windows naar apple )
dat hebben ze o.a. bewerkstelligd door in winkelketens hun computers aan te bieden waar juist ook windows pc's en laptops staan.

om die reden zijn ze ook overgeswitched naar intel CPU's en een soort bios-achtige omgeving gecreeerd in hun apparatuur dat je er met gemak windows op kan draaien.(extra marketingpunt voor switchers)

sinds ze deze strategie gebruiken zijn er ook steeds meer switchers en verkopen op apple computers...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True