Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 17 reacties
Bron: EE Times

Toshiba introduceert onder de naam 'SpursEngine' een versie van de Cell-processor die speciaal is bedoeld voor het (de)coderen en analyseren van video. Het ontwerp is bedoeld om ingebouwd te worden in consumentenelektronica.

De normale Cell-processor heeft acht 'synergistic processing elements', waar de chip het grootste deel van zijn gigaflops vandaan haalt. De SpursEngine heeft de helft van deze eenheden vervangen voor toegewijde logica om het coderen van video in mpeg2- en h.264-formaat te versnellen.

Interessant is echter vooral dat de overgebleven vier eenheden gebruikt kunnen worden om de videostroom te manipuleren. Voor een volgende maand geplande demonstratie op een beurs in Japan heeft Toshiba bijvoorbeeld software ontwikkeld die de positie en uitdrukking van gezichten herkent. Hiermee kan het mensen realtime voorzien van een laag make-up of een nieuw kapsel.

De SpursEngine draait op een kloksnelheid van 1,5GHz en verbruikt daarbij 10 tot 20 watt. De chip is daarmee beduidend zuiniger dan de versie die in de PlayStation 3 zit, die op 3,2GHz draait. De eerder beschreven demonstratie zal door een laptop gedaan worden, maar uiteindelijk is de chip bedoeld om ingebouwd te worden in apparaten als tv's en videorecorders.

IBM Cell-processor
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (17)

Ik denk echt dat de cell nog hoge ogen gaat gooien. Het is de eerste goede stap van specialistische processors naar algemene processors voor embedded gebruik. Door de SPE's perfect geschikt voor allerhande taken en daardoor breed in te zetten een goedkoop te vermarkten. PS3 is 1 ding, maar video processing is veel interessanter. Maar ook voor audio zie ik veel mogelijkheden. Een zo'n chip blaast een X-fi waarschijnlijk van de kaart. Tijd voor een studie gericht op programmeren voor de cell misschien?
De CELL heeft een PowerPC core, dus zat rekenkracht voor een embedded systeem.
Enige nadeel voor algemeen gebruik is dat het een in-order core is en geen out-of-order core. Maar mensen die Linux op de PS3 hebben gezet spreken het vermoeden uit dat de Cell niet zozeer de beperkende factor is, maar het geheugen (256 MB, de andere 256 MB zit "vast" aan de GPU en die is niet vrijgegeven).

Ik weet niet wat voor calculaties een X-fi allemaal efficient kan doen, maar de Cell is ontworpen met een aantal behoeftes:
The Cell Architecture grew from a challenge posed by Sony and Toshiba to provide power-efficient and cost-effective high-performance processing for a wide range of applications, including the most demanding consumer appliance: game consoles. Cell - also known as the Cell Broadband Engine Architecture (CBEA) - is an innovative solution whose design was based on the analysis of a broad range of workloads in areas such as cryptography, graphics transform and lighting, physics, fast-Fourier transforms (FFT), matrix operations, and scientific workloads.
(Van de IBM website: http://www.research.ibm.com/cell/ )
Dit is een redelijk begin voor je studie:
http://cag.csail.mit.edu/ps3/

(MIT is niet echt de minste studie om mee te beginnen ;) )
Hehe, ik wilde niet zeggen dat ik die studie ging doen; ben blij dat ik daarmee klaar ben ;) Maar ik denk dat dit soort dingen voor het Nederlandse onderwijs wel van belang kunnen zijn.
best knap raytracing zonder de GPU: http://cag.csail.mit.edu/ps3/blue-steel.shtml
bijna real-time onder linux met hypervisor.
Als ze deze processor aan de gang krijgen op een PCI(e) kaartje lijkt hij mij ook heel interessant voor HTPC's

Denk dat deze CPU/GPU nog een stuk sneller is dan het huidige GPU aan bot van ATi & nVidia als het PR praatje klopt.
Want als hij voor TV's ect. woord ge market zal hij waarschijnlijk ook niet bizar duur zijn.

Snel, laag verbruik, veelzijdig, doe mij er maar een 8-)
die cells zijn ondingen, vooral die 3.17ghz versies.
kernprobleem is dat de hoofdprocessor maar 1 instructie per cycle kan uitvoeren, dus het is heel lastig om die SPE's bezig te houden.

Die ondingen doen alleen maar 32 bits floating point.

op 1.5 a 1.6Ghz met nog minder spe's is dit natuurlijk nog veel grotere ellende; die spe's kunnen simpelweg die dedicated hardware niet genoeg bezig houden.

bandbreedte intern van de CELL is ook te weinig voor de moderne maatstaven, met name naar de RAM.

moderne gpu's zoals amd/nvidia die doen ver over de 100GB/s nu, CELL steekt daar lachwekkend bij af.

Wat we niet weten is de PRIJS. Dat is het dominerende getal hier.

10-20 watt geloof ik niet zo in, want die ps3 vreet peek 380 watt en average 220 watt.

dus het totaal hier gaat meer dan 20 watt vreten, stevig meer. de vraag is of dat acceptabel is voor een chip voor mobieltjes.

p.s. cell zou origineel lanceren in 2005 op 65 nm. je kunt wel zeggen dat nu eind 2007 het design totaal verouderd is en een in order maincore is ook te lachwekkend voor woorden. wellicht dumpen ze die dingen nu heel goedkoop en is dat de reden om 'm massaal in te slaan voor toshiba, want over het algemeen zijn snelle lowpower processors wel stinkend duur qua inkoop.

[Reactie gewijzigd door hardwareaddict op 24 september 2007 16:24]

Ik geloof dat het wel duidelijk is dat je cell niets vind
10-20 watt geloof ik niet zo in, want die ps3 vreet peek 380 watt en average 220 watt.

dus het totaal hier gaat meer dan 20 watt vreten, stevig meer. de vraag is of dat acceptabel is voor een chip voor mobieltjes.
Je vergeet dat hij op halve snelheid draait,
De Athlon die ook gebaseerd is op soi verbruikt ook maar een fraktie van zijn vermogen als "power now" aan staat en op een lagere clock draait
moderne gpu's zoals amd/nvidia die doen ver over de 100GB/s nu, CELL steekt daar lachwekkend bij af.
Ik geloof dat de PS3 er niet zo belachelijk van af steekt waneer je naar folding@home Nr's kijkt, maar dat kan aan mij liggen
Maar ik geloof dat er werd gezegt dat de cell van de PS3 in een jaar tijd het onderzoek tijd met 10 jaar heeft verkort.
p.s. cell zou origineel lanceren in 2005 op 65 nm. je kunt wel zeggen dat nu eind 2007 het design totaal verouderd is en een in order maincore is ook te lachwekkend voor woorden. wellicht dumpen ze die dingen nu heel goedkoop en is dat de reden om 'm massaal in te slaan voor toshiba, want over het algemeen zijn snelle lowpower processors wel stinkend duur qua inkoop.
Je loopt hier te ranten zonder na te denken, dit is geen standaart cell maar een doorontwikkeling/variatie er van.
Hij is ontwikeld voor TV's / VCR's ect. denk dat je dan kan aanneemen dat hij dan redelijk goedkoop is.

[Reactie gewijzigd door player-x op 24 september 2007 18:21]

Met manipuleren bedoelen ze een soort van on the fly videobewerking(seffecten)?
Dit is wel een aardige demonstratie van wat er mee kan.
Dat ziet er ontzettend netjes uit; maar dat is een demonstratie uit 2005 dus vraag ik me af of het wel om dezelfde versie van de Cell-cpu gaat.
Zoals ik uit de tekst begrijp zijn blauwescherm-achtige effecten
geloof niet dat dat met elke video even goed werkt..
denk dat het er zo en zo niet realistisch uit zal zien....
offtopic:
Ik wist niet dat dit een Belgen versie werd?
de chip die op het plaatje afgebeeld is, is de Cell van de PS3 mensen...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True