Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 36 reacties

Toshiba heeft op de CES-beurs in Las Vegas enkele tv's gedemonstreerd die zijn voorzien van de Cell, de processor die ook het hart vormt van de Playstation 3. De chip zou met name voor betere upscaling zorgen.

Al in 2004, nog tijdens de ontwikkeling van de Cell, gaf Toshiba aan dat het de chip voor hdtv's zou gaan gebruiken. Het plan was om de eerste modellen in 2006 uit te brengen, maar uiteindelijk heeft het dus tot 2008 geduurd voor de eerste prototypes aan het publiek getoond konden worden.

Een van de functies die de Cell in tv's krijgt, is het real-time upscalen van beeldsignalen naar high-definitionresoluties. De cpu zou dat beter kunnen dan de huidige upscaling-chips, claimt Hiroaki Komaki, die voor het 'Core Technology Center' van Toshiba in Tokyo werkt. Dezelfde functionaliteit kan ook worden gebruikt om op hd-beelden in te zoomen en om de kwaliteit van de vergrote afbeeldingen te verbeteren.

Bovendien kan de Cell een aantal kanalen tegelijkertijd in een navigeerbaar overzicht tonen. Op de CES gaf Toshiba een demonstratie waarbij 48 fragmenten van een sd-videobestand tegelijk werden afgespeeld. Door op een van de clips te klikken, nam deze de onderste helft van het scherm in beslag, waarna 16 andere delen op de bovenste helft doorspeelden. Volgens Komaki konden de tv's hetzelfde kunstje vertonen met zes hd-streams. Toshiba heeft nog niet bekendgemaakt of en wanneer de Cell-tv's in productie gaan.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (36)

In dit soort berichten lijkt naar mijn idee de winnaar naar voren te komen wie de format war HD-DVD / Blu-Ray gaat winnen. Want volgens mij ligt de bal bij Toshiba.

of naar meer compressed online content , wat daarna word ge-up scaled.
Sorry hoor maar.


WHAT the fuck heeft een cell proccesor (Die van oa mede door sony is ontwikkeld) nou weer te maken met de Blu-ray of HD-DVD keuze die er gemaakt gaat worden ?
dit gaat over het upscalen van HD beeld niet over het dragende medium.
Idd ik vroeg mij precies hetzelfde af...

Ontopic heel mooi dat tv's wat meer kracht gaan krijgen. hopen dat het zappen van zenders in hoge kwaliteit gewoon snel gaat in de toekomst. Nu is het met onze digitale tv decoder nog wel eens ontzettend traag... seconde voor beeld nog een seconde later voor geluid.Terwijl dit voor normale anologe tv veel sneller ging.
Hopen dat de Cell dit dus ook verbeterd!
Jullie hebben gelijk, beetje te ver gezocht.
Cell productie lijnen zijn door Toshiba overgenomen van Sony. en dat ding zit dan weer in de PS3 met de bewuste speler. waardoor deze door grotere productie capaciteit aantrekkelijker word om in te zetten.
Misschien zijn er op termijn dan ook wel meer samen werkingen mogelijk met diverse apparatuur die dezelfde architectuur hebben.
Het gaat ook met deze televisie meer naar HD signalen en verwerking, passende spelers horen daar naar mijn idee net zo goed bij.
Toshiba - HD-DVD
Toshiba - Cell
PS3/Sony - Cell
PS3/Sony - Blu-Ray

Het heeft een paar technologie sprongetjes nodig... verder zie het ook niet helemaal...

[Reactie gewijzigd door airell op 11 januari 2008 11:54]

Ik denk juist dat dit geen ene bal met BR of HD-DVD te maken heeft. Daar wordt namelijk niks geupscaled.
Natuurlijk wel bij het afspelen van gewone dvd's. Maar daar bestaan gespecialiseerde chips voor dus dat staat inderdaad los van Cell.
Een cell processor in een tv stoppen voor scaling.. Het klinkt een beetje als overkill, omdat er ook wel andere oplossingen zijn die het zelfde kunnen en minder general-purpose zijn. Maar de extra mogelijkheden in het menu zijn natuurlijk wel leuk en misschien dat het wel goed verkoopt, "Cell inside".

@Rizon Volgens mij kun je de cell general purpose noemen omdat er een Power Architecture inzit, die zijn 8 SPEs kan aansturen als coprocessors. Jouw processor heeft ook de nodige coprocessoren. Zie: http://en.wikipedia.org/wiki/Cell_%28microprocessor%29

[Reactie gewijzigd door squindahr op 11 januari 2008 11:26]

Onderschat niet hoe brak upscaling nu vaak gedaan wordt en in hoeverre TV-fabrikanten ten gevolge daarvan met klachten, RMA en andere ongein zitten :o

De meeste HD-Ready (720p) en Full HD (1080i) TVs kunnen prima beeldmateriaal op native resolutie tonen, en met een analoge CATV ingang doen ze het ook vrij aardig (upscaling wordt analoog gedaan, het TV signaal wordt gewoon op native resolutie gesampled in de tuner), maar alle signalen die ofwel digitaal op lagere resolutie binnenkomen (HDMI/DVI) danwel via analoge Composite/S-Video/Component/RGB ingang binnenkomen en dan op PAL-resolutie gesampled worden, worden vervolgens digitaal geupscaled.

Meest schrijnende voorbeelden hiervan kun je zien als je bijv. digitale TV met een SD-bron (576i - 99% van alle TV-materiaal in NL op dit moment verkrijgbaar) kijkt. Neem bijv. NL1 overdag, als er een soort lichtkrant met nieuwsartikelen getoond wordt. Bij veel HDTVs zie je gruwelijke artefacten, bijvoorbeeld "schaduwen" rond letters of logo's of rechte lijnen. Dit wordt door consumenten vaak gezien als tekortkoming van "het beeldbuis", maar dat is natuurlijk niet zo - als je vervolgens het menu van de TV erover laat verschijnen is het haarscherp. Het probleem zit gewoon in de brakke upscaling. Alles wat dat verbetert zal fors en zichtbaar verschil tonen in de weergave van SD-bronnen (en 720p bronnen op 1080i schermen). Dat zou voor velen het verschil uitmaken tussen deze schermen van Toshiba en een scherm van een willekeurige concurrent met beroerde upscaling kunnen maken :)
Want wie kent Cell??? Wij, maar de mainstream consument niet hoor... en TV's is een mainstream product dus...
Een cell processor in een tv stoppen voor scaling.. Het klinkt een beetje als overkill, omdat er ook wel andere oplossingen zijn die het zelfde kunnen en minder general-purpose zijn.
Feit is dat die andere oplossingen dus niet alles kunnen wat ze met de Cell wel kunnen. Zoals 6 HD streams tegelijk processen.
Was het niet zo dat de Cell een cluster processor is? Ik dacht namelijk dat de PS3 er 8 ofzo gebruikte, mogelijk dat de tv er maar 1 heefT?

Edit
Nee toch mis, ach natuurlijk kunnen andere chips het ook wel, maar mogelijk niet zo mooi. En uit het bericht haal ik dan wel dat ze ook meer met de chip doen dan alleen scaling ;)

[Reactie gewijzigd door ultimasnake op 11 januari 2008 11:19]

De cell heeft 1 powerpc core en 8 SPU's. Vanwege de yields gebruikt de PS3 er 7 van de 8. Dat zal in deze tv niet anders zijn denk ik.
Voor zover ik weet waren er vanaf het begin al plannen voor verschillende versies (met verschillende hoeveelheden SPU's).
Dit was zo bedacht omdat je in (b.v.) een tv minder processing nodig hebt dan in (b.v.) een ps3. :)

Nou wordt uit het artiekel niet echt duidelijk welke versie Cell ze gebruiken.
General purpose? De cell is gemaakt voor deze zaken en niet zoals de meeste mensen denken voor de PS3.
Je zal hem in vele HDapparaten zien verschijnen in de toekomst.
Nou.de Cell is absolute wel een General Purpose chip.

De Cell is alles behalve een dedicated chip. Een dedicated chip is ontworpen voor 1 functie. Bijvoorbeeld het meten van tankvloeistof in ondergrondse opslag voor benzine of het meten van een bepaalde hoek.

Een Cell is geschikt voor vele taken. De Cell kent een complete intructieset. Als tie dedicated was kon die niet eens gebruikt worden in de PS3

De Cell (althans een aantal cores) is wel Geoptimaliseerd voor HD content. en dat is de vergissing die jij maakt. niks dedicated, general puprose maar geoptimaliseerd voor een bepaald type berekening. Of wilde je gaan beweren dat je GPU ook een dedicated chip is?
Misschoen moeten we onderscheid maken tussen chips waarvan de functie via software veranderd kan worden en chips waarbij dit niet kan.

Dit laatste type zou ik dedicated noemen en de eerste soort general-purpose.

Sommige general-purpose chips zijn geoptimaliseerd voor signaal processing (DSP's) en andere zijn meer geoptimaliseerd voor computer toepassingen (Pentium, PowerPC, Sparc).

Om op jouw vraag antwoord te geven: Een GPU zou je zowel dedicated als general-purpose kunnen maken. Vanwege efficientie redenen (kosten voornamelijk) is gekozen voor een general-purpose oplossing, maar dat neemt niet weg dat het technisch gezien ook een dedicated chip had kunnen zijn.
De Cell is ontworpen om snel veel data, waarop dezelfde bewerkingen moeten gebeuren, te kunnen verwerken.

Ergens is het wel een general purpose chip, maar dan een praktisch onhandelbare wanneer het op echt general purpose aankomt ;)
@Peppi78

De huidige gpu's zijn absoluut niet dedicated ontworpen, ja ze zijn zwaar geoptimaliseerd voor 3D berekening. En dat het General Purpose processors is ook wel te zien aan het feit dat Nvidia en Ati beide compilers uit gebracht hebben. Oke.. zwaar geoptimaliseerd maar het is geen dedicated hardware

@ SMa
De Cell geen general purpose? De PS3 maakt gebruikt van.. Je kunt er linux op draaien.. Hoezo geen general purpose, oke ook deze is zwaar geoptimaliseerd en is dus nog niet volledig te gebruiken.. maar het is wel een GP
omdat er ook wel andere oplossingen zijn die het zelfde kunnen en minder general-purpose zijn.
Zou jij liever zien dat ze een aparte chip hiervoor ontwikkelen? Want dat betekent extra kosten voor ontwikkeling en productie. Nu worden bestaande middelen gebruikt, waardoor de productie ervan omhoog kan, en de prijs dus naar beneden...
Dat is wel heel erg kort door de bocht. Je kunt de Cell echt niet vergelijken met een processor - coprocessor combinatie. Als jou processor iets uitbesteet aan van zijn verwerkingeenheden, gaat dat alleen parallel als de pijplijn dat toelaat. De Cell is configureerbaar in zowel 8 eenheden in serie of paralel, waarbij iedere eenheid zijn eigen geheugen heeft. Het is juist een kruising tussen een general purpose en een video processor. Daardoor is hij zo geschikt voor physics, en video bewerking.

Eerder zou je kunnen verwachten dat de multi core processoren iets van de architectuur van de cell gaan krijgen.
Dit zou kunnen betekenen dat er meer cell processors worden verkocht en dus de prijs omlaag gaat,of ben ik nu heel naief....
Dat is te zien. De vraag zal hierdoor stijgen en als het aanbod niet meegroeit zal de prijs ook stijgen.
En anders beweren ze wel dat de productie de vraag niet bij kan houden... :+
ongetwijfeld, maar je redenatie is wel goed :D :P :Y)
Wat zou dit eigenlijk doen met het stroomverbruik. Dit is misschien wel beter, maar volgens mij vebruikt de Cell meer energie als een conventionele upscaling chip.
De Cell is gemaakt voor dergelijke streamingtaken. Voor dergelijke upscalingbewerkingen hoeft hij niet op 3.4GHz ofzo te draaien en je wilt ook geen fan in je TV. Hij zal wel op 1GHz of wel lager gaan draaien, dan neemt het energieverbruik ook al flink af (gaat linear met de frequentie).
"(gaat linear met de frequentie)"

Ha, waar haal je die wijsheid vandaan? Is namelijk onzin. Hang maar eens een vermogenmeter aan je Core 2 Duo als je hem aan het overklokken bent. Bij de grens van wat ie nog kan neemt het stroomverbruik veel sneller toe dan lineair.
Mits je voltage en zo constant blijft, schaalt het vermogen met de frequentie. Dit komt doordat met name 'schakelen' energie kost (kortstondig worden transistoren kort gesloten). De statische verliezen zijn relatief klein (ook voor alle transistoren samen) t.o.v. schakelverliezen. Het vermogensverbruik schaalt verder ook met het kwadraat van de spanning. Dus van 1.0V -> 1.1V kost ~20% meer energie.

Ten tweede ik heb het puur en alleen over de processor. Je moederbord chipset en andere componenten gaan ook ineens meer verbruiken en je voeding wordt ook niet efficienter bij hoge vermogens.

[Reactie gewijzigd door thunderbird2k op 11 januari 2008 14:08]

Als dat echt zo is gaat de koeling mogelijk ook wat meer herrie maken.
Cell is niet echt gemaakt voor games maar inderdaad voor dit soort stuff. Is eigenlijk een glorified DSP. Probleem met Cell is de belachelijke hoge prijs in vergelijking met chips die dit bijna even goed kunnen. Dus ik vermoed dat dit gewoon een gimmick is. Een reden voor Toshiba om lekker veel geld te vragen voor een premium TV (waar de consumenten natuurlijk intrappen)

Spijtig dat het origineel concept van Cell zoveel beter was voor dit soort toepassingen. Tja...

[Reactie gewijzigd door nemesisprime op 11 januari 2008 12:33]

De Cell processor is niet gelimiteerd tot dit doel hoor ;)

Hij zit nog steeds in de PS3, komt al vaker voor in servers en moet nog komen in nieuwe apparaten. En 1 daarvan is: de TV :)
Voor het upscalen van beelden schijnen S-spline algoritmen het beste te werken, maar daar is dan ook aanzienlijk wat processor-kracht voor nodig..

Ik weet niet welke technieken ze hier voor willen gebruiken maar ik kan me voorstellen dat er aanzienlijk wat rekenkracht voor nodig is.
Haha, dacht ik ook.. Schokkend nieuws: De tv is gehackt, en linux erop gezet.. zoonlief wou weer een extra servertje in huis.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True