Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 42 reacties
Bron: Reuters, submitter: Twisted

IBM, Sony en Toshiba hebben enkele nieuwe details vrijgegeven over de aanstaande Cell-processor. Zo lichtten de bedrijven een tipje van de sluier op betreffende hun plannen met de processor, die over een aantal maanden werkend aan de wereld getoond zal worden. Dit zal gebeuren tijdens de International Solid State Circuits Conference in San Francisco, welke van 6 tot 10 februari 2005 plaatsvindt. IBM gaf verder aan dat de pilot voor het productieproces ergens in de eerste helft van 2005 gaat beginnen in hun Fab in New York. Hierbij wordt er gebruikgemaakt van 300mm wafers, wat tegenwoordig standaard is.

Sony / IBM Cell illustratieDe bedrijven hadden verder dus ook te melden wat hun plannen zijn met de Cell-processor. Zo zal Toshiba in 2006 een HDTV lanceren met deze processor, terwijl Sony en IBM gezamenlijk bezig met de ontwikkeling van een workstation. Dit product zal dan voornamelijk gericht zijn op digitaal content en de entertainmentindustrie. Sony zal verder de Cell-processor ook gebruiken in een HDTV en homeservers. Het bedrijf herhaalde ook dat de processor in de komende PlayStation zal worden gebruikt, hiervoor is het bedrijf al bezig met proefdraaien.

Lees meer over

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (25)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (42)

Het is niet alleen voor het decoderen van het HDTV signaal.
Namelijk met HDTV komt er ook TV-OnDemand en interactive-TV wat in Amerika al een aantal jaar populair is.
Dit vereist vaak veel complexere en grafisch esthetischere menu's in tv's.
Al dit "grafisch geweld" in menu's etc kost ook computing power, de code voor een moderne tv 10 jaar geleden bevatte al gemiddeld 10 miljoen regels aan geprogrammeerde code.
Nu 10 jaar later zal dit alleen maar meer geworden zijn en is de noodzaak voor een CPU eigenlijk niet zo gek meer als men ziet hoeveel code er eigenlijk al komt kijken bij een simpele analoge TV.
Vind je het heel erg als ik dat niet helemaal geloof van die 10 mjl. regels code 10 jaar geleden?

Als er per regel (ik zeg maar wat) 10 tekens staan, dan is dat al 100.000.000 tekens, oftewel ongeveer 100 megabyte...
Heb ik dat in mijn 10 jaar oude tv zitten op een of andere manier :?
nog nooit van een compiler gehoord?
Dat van die 10 miljoen regels code heb ik van een professor die daar een keer een college over gaf op de UT in Twente...deze leraar vertelde dat op een opendag.
Hij wilde daarmee onderschrijven hoe erg dingen zomaar voor lief worden genomen en dat het werk achter elektronische apparaten zoals tv's onderschat werd.
Dit was ongeveer 10 jaar geleden.
Ik weet hoe dit klinkt, als een slappe terugkrabbeling...maar zo is het echt gegaan.
Deze leraar werkte met studenten aan projecten voor Philips, dus ik nam aan dat hij wist waar hij het over had.

Iedereen keek toen ook verbaasd, maar ik denk dat veel mensen onderschatten hoeveel code er eigenlijk nodig is om alle chips in een tv te programmeren en een OS ervoor te programmeren, want hoe simpel menus destijds ook waren ze moesten wel runnen op een simpel OS en op geprogrammeerde chips etc.
En dan heb ik het nog niet eens over de software zelf die alle functies in een tv behandelt en de graphics op het beeld rendert en het signaal decodeert.

Ik keek er ook van op, maar het schijnt onderschat te zijn, mensen nemen tegenwoordig heel vaak dingen "for granted".
10 miljoen regels klinkt veel, maar daar wordt dan ook elke regel mee bedoeld, van de programmatuur in de chips, tot OS, tot grafische interface, tot de software zelf etc.
Vergeet trouwens ook niet dat 10 jaar geleden teletext ook al standaard op destijds moderne tv's zat...de programmatuur daarvoor moet men ook niet onderschatten...nu ziet dat er vergeleken met het huidige internet wel simpel uit, maar om het werkend op tv's te krijgen vereist ook aanzienlijk wat extra code.

Verdeeld over alle electronische onderdelen valt het allemaal wel mee denk ik...het is niet alsof er een harde schijf in een tv zit waar 1 gecompileerde versie van alle software zit.
Dit is gewoon verdeeld over de verschillende onderdelen, chips, OS, decoder, software etc.
Tevens neem ik aan dat het allemaal geschreven is in assembly language en C en die talen zijn niet erg "beknopt" en dan doel ik met name op assembly.


Dan ziet het er al iets aannemelijker uit.
Ehrm, ik heb zelf voor TVs geprogrammeerd, en de software van een analoge TV van 3 jaar geleden moest nog in 64 KB ROM en 768 bytes RAM passen.

Geloof me, je haalt geen miljoenen regels code.

Tegenwoordig zijn de chippies van analoge TVs "al" 256 KB ROM groot met zo'n 2 KB RAM (afgezien van teletext RAM).
Uhm... In 1997 deed ik mee aan een project dat toch al 512Mb in een TV propte. En dat was geen High-End.
Je bedoelt hoop ik 512 KB ? Wat moet je met 512 MB? Dat heeft nog geen enkel smartphone of PDA NU zo'n beetje...

Ik heb het overigens over budget TV oplossingen van onze Nederlandse fabrikant. Die hebben een alles-in-een chip waar alle besturingssoftware op draait (inclusief teletext decoding, menus, drivers, etc.). Overigens wordt video processing gewoon op een analoge chip gedaan.
Oeps das idd 512Kb.
Dit was niet op zo'n "alles-in-One :) ". Maar wel voor die Nederlandse fabrikant. Dat was TV met video mijn waarde collega. 8051-like chippie met bankswitched ROM. VCR software op andere chip.
:-)

De "Alles-In-One" (laten we "AIO" zeggen), heeft idd ook een 8051 core aan boord. Wel bankswitching, maar angezien alles in 64 KB kon, hoefde je niet te switchen met 1 common en 1 "switched" bank van 32 KB.

Maar "budget" en 512 KB in '97 ??? Dat is dan toch een stukje minder budget dan dit mag ik aannemen...
vind je het erg als ik het nog steeds niet geloof?
een assembly-regel representeert al gauw meer dan 2 bytes machinecode..
> 20 MB aan code op een embedded processor 10 jaar geleden in een consumentenprodukt. Nee dat geloof ik niet.
Ik neem aan dat hij dan bedoelde dat een VHDL-beschrijving van de hardware van een tv-toestel 10miljoen regels code zou bevatten. Die code zit dus niet letterlijk in het tv-toestel, maar is wel in 'hardware-vorm' aanwezig. Maar zelfs dan lijkt het me nog veel (met een redelijk ingewikkelde chip kom je zelfs nog maar aan een paar 1000 VHDL-regels.)
Veel fabrikanten van TV (vooral flat TV) maken gebruik van FPGA's voor het snelle pixelprocessing.
en laten de controle van de processen etc aan een processor over.

tenminste, in de high-end TV's.

Als ik het artikel doorlees kom ik weinig te weten van de Cell technologie echter als ik ga Googlen en de links doorkijk heb ik het idee dat het niet zozeer om de Processor zelf gaat maar om de verbindingen op zeer hoge snelheid tussen de verschillende processor delen.

iemand anders meer info ?
Zijn FPGA's daar niet wat duur voor? Lijkt me eerde dat hiervoor een ASIC gebrukt wordt....
'k werk voor een bedrijf dat apparatuur maakt voor de broadcast industrie. Wij doen bijna alles in FPGA's. Deze zijn in verhouding niet duur. een FPGA kan veel dingen parrallel. Daardoor kun je ook makkelijker en sneller beeldbewerking doen.
10 miljoen regels code? Geloof je het zelf :?
10 miljoen regels...
ervan uitgaand dat een regel naar compileren ongeveer 2 bytes ruimte neemt betekend dit 20 miljoen bytes is 20 Megabyte.

1 diskette bevat 1.44 MB daar krijg ik in ieder geval een uitgeklede Linux kernal op.

Dus jij wilt zeggen dat er meer regels code inzit als ongeveer 10 Linux kernels tezamen.
:Z

SHIT TE LAAT :(
Ik denk dat je er een beetje naast zit met je vergelijking. Bekijk eens wat jij nodig hebt aan computing power om een DVDtje te decoderen. HDTV in hoogste resolutie is 1900x1080 = een factor 5x DVD resolutie. Ik denk dat een paar menuutjes meer of minder niets meer uitmaken op het decoderen na.
Die pixelprocessors die in TVs zitten zijn ook vooral processoren die voor dit soort parallelle verwerkingen gemaakt zijn. TriMedia's of Nexperia's in het geval van Flips...

Om nog even terug te komen op de software in een TV een tijdje terug; een jaar of 7 terug zat er ongeveer 4 MByte aan code in een tv... Ik heb geen idee hoeveel het tegenwoordig is, maar vast meer ;-)
Tegenwoordig hebben alle TV's CPU's, Ze moeten er voor zorgen dat het 50 Hz beeld super snel moet digitalizeren en omzetten naar een 100Hz beeld met alle gangbare filters erop. Denk maar aan Natural motion, Pixel plus, Enz.... Deze processen zijn redelijk zwaar. En dit is dan maar voor gewone TV. HD TV heeft bijna een dubble resolutie en is super scherp. ik kan wel aanemen dat dit wat kracht vraagt.


ook te laat :(
Niet bijna dubbele resolutie. 1920x1080 versus 720x576. Dat is een precies 5x zo hoge resolutie ;)
1920 / 720 = 2,67
1080 / 576 = 1,875

De resolutie is dus inderdaad ongeveer het dubbele, zoals je voorganger al zei.
Als je de pixels telt is het wel 5x zoveel pixels die neergezet dienen te worden.

Wat je nu uitrekent is de horizontale en verticale verhouding tussen een TV en een HD-TV. Afgezien wat hier nu bedoelt wordt met resolutie (heeft mijn scherm geen 75dpi resolutie...) zou je de horizontale en verticale getallen met elkaar moeten vermenigvuldigen. Doe je dat niet dan is ten opzichte van een resolutie van 640x480 de resolutie
- 1280x480
- 640x960
- 1280x960
altijd de resolutie 2x zo hoog....
Jij hebt het over oplossend vermogen wat iets anders is als resolutie
Bij een 2-dimensionale vergelijk, ga je niet te werk met de omtrek (hoogte+breedte), maar met oppervlakte (hoogte*breedte).

Het is een algemeen gemaakte fout om te zeggen dat 2000x2000 is 2x zo groot als 1000x1000. Dat is nml 4x zo groot.
Ik lees over Cell processors en vraag me direkt af of de volgende generatie toevallig de Vegeta processor gedoopt gaat worden.

Stomme Dragonball Z ook...
Een HDTV met een CPU.... :? Begrijpt iemand waar dit goed voor is, internetten op de TV? Dit soort concepten zijn toch gedoemd te mislukken. 't is net een broodrooster met een webcam |:(
Het zal waarschijnlijk best wel nodig zijn om een CPU te gebruiken. Ik mag aannemen dat een complete R&D afdeling niet fout zal zitten als ze een nieuw apparaat ontwikkelen.
Misschien eerst even afwachten wat het beestje allemaal kan voordat er al geschreeuwd wordt dat het overbodis is?
Misschien dient de proc wel om het HDTV beeld te decoderen?

Als je HDTV op je pc bekijkt heb je al snel een 2.5 - 3 GHz proc nodig, dus lijkt het me logisch dat de cell cpu hiervoor gebruikt zal worden.
mwoah, een PC met een goede videokaart, zeg een Geforce4 Ti klasse, en een proc met een IPC rating van rond de 1500 is ruim voldoende om HDTV 1920x1080 weer te geven. (het is maar video, geen 3D shooter).
vergeet je dan niet heel perongeluk dat de GPU ook een processor is?
Het idee achter de Cell archtitectuur is juist dat hij enrom schaalbaar is. Iedere moderne TV heeft een CPU die de instellingen van de tuner, kleuren en geluidsvoorkeuren, ruisonderdrukking, enz,enz.. regelt. Door de schaalbaarheid van Cell kan er dus een "slanke" versie in een TV worden gestopt, terwijl een "full" versie in een workstation geplaatst wordt.

Daarnaast worden TV's veel complexer, met digitale TV is het gebruik van beter gecodeerde videostreams normaal aan het worden, dus misshcien dat er al rekening mee wordt gehouden.
ik denk dat je nog nooit een high end display hebt opgedaan, daar zit veel meer power in dan dat je op het eerst gezicht zou denken ... ikzelf werk in een bedrijf dat medisch display's (en andere high end display's) en je kan niet geloven wat daar allemaal in de display's zitten en nog zitten we te zagen om meer powerm dus ik ben benieuwd naar CELL ...
Een HDTV met een CPU.... Begrijpt iemand waar dit goed voor is, internetten op de TV?
Eh, in je standaard TV zitten ook processoren hoor.
Voor OSD, teletekst, 100 hz techniek, beeldfilters, etc.
Wat dacht je van kopieerbeveiligingen?
Digitale TV wordt de toekomst, op afstand kan bepaald worden wat jij mag met een programma en wat niet, en daar is nou eenmaal een CPU voor nodig.
Dit zijn behoorlijk slechte details :z
De CELL heeft totaal geen cache geheugen.

Vergeet niet dat de CELL totaal met een nieuwe manier van CPU gebruik komt en dus daarom ook zo revolutionair en extreem krachtig.

De CELL is meer dan 10x krachtiger dan iedere losse CPU ter wereld.
Het maakt echt geen reet uit welke losse CPU je erbij pakt.

De CELL kan is zijn eentje al waar je 250 Itanium 2 1,5 GHz voor nodig voor hebt.
Vergeet dat ff niet.
1 CELL heeft 1/30-1/40 van de kracht van de krachtigste supercomputer ter wereld die uit 10000+ CPU's bestaat.
ik heb er weinig verstand van maar het lijkt me wat overdreven wat je nu zegt? dus je wil zeggen dat de ps3 met z'n 6 cell chips gewoon ff 250x6x1500= 2250000 mhz produceert? :? Ben niet technisch dus straf me niet af op mijn naiviteit aub :o :o
Je bent inderdaad niet technisch want Mhz is niet hetzelfde als processorkracht... dacht dat AMD met de XP en AMD64 en Intel met de Pentium-M dat inmiddels wel bewezen hadden.

Maar goed, troost je: je bent in ieder geval technischer dan Buck Naked want die zit hier niet alleen een hoop geruchten en hype-berichten van Sony door elkaar te halen maar ze ook nog te verdraaien.

Wat zei Sony ook alweer over de PS2? Daar waren al ongeveer even fantastische berichten over dan de Cell processor, en dat bleek uiteindelijk ook allemaal onzin.

Cell zal vast een fijne processor zijn, heel misschien is de PS3 bij zijn release wel iets sneller dan de snellere PC's op dat moment maar het heeft voor Sony totaal geen zin om supercomputers te gaan verkopen aan mensen die daar TOTAAL geen behoefte aan hebben, praatjes verkopen over supercomputers darentegen zijn ze wel weer erg goed in bij Sony.
De Cell processor zal vast krachtig zijn, maar ik denk dat deze cpu in het begin moeilijk gaat krijgen. Want in het begin is het heel lastig proggen voor deze processor omdat deze cpu zoveel verschilt met andere cpu's. Daardoor moeten ze programmeurs weer opnieuw opleiden om met deze processor goed te kunnen proggen.
Dat lijkt me wel mee vallen, juist omdat men op dit soort processors helemaal niet meer 'to the bone' programmeert.
Reken maar op een programmeer taal met een extreem hoog abstractie niveau om dead-locks en dergelijke te voorkomen.
(alhoewel, een heropstanding van OCCAM.. ;) )

Het zal (volgens mij) in ieder geval een stuk eenvoudiger zijn om op te programmeren dan de huidige PS2 structuur.
(2 VPU's, de CPU, de EE en de rest, en allemaal low-level om maximale performance te halen.)
Nix mis met asm en C, maar op dit soort systemen is het vragen om hoofdpijn.
Het lijkt mij niet zo onwaarschijnlijk dat je voor een HDTV resolutie, wat een digitaal beeld is, behoorlijk wat power kan gebruiken om lag te voorkomen. En het is een Central Processing Unit, dus dat zit eigelijk in elk apparaat he :)

Te laat :(
Ja 6 Cell processors hebben de rekenkracht van 1500 Itanium 2 1,5GHz en dat is niet overdreven.
De Cell werkt op 1024bit als ik het goed heb.

De Cell kan 1 tot 1,5 Teraflops (1024 tot 1536 Gigaflops) en een Itanium 2 1,5GHz kan 8 Gigaflops.
Get the point?
Wat zei Sony ook alweer over de PS2? Daar waren al ongeveer even fantastische berichten over dan de Cell processor, en dat bleek uiteindelijk ook allemaal onzin.
Oke wat zei Sony dan over de PS2?
Dat wil ik wel weten dan.
Dit soort bullshit wordt vaak verkondigd.

Je kan het erop na lezen dat Sony nooit te hoog van de toren heeft geblazen met de PS2.
De echte specs van de PS2 liggen zelfs hoger dan die oorspronkelijk werden gepubliseerd.
Sony zei namelijk dat de PS2 6,2Gflops aan rekenkracht heb, 1,2GPixel/s en 48GB/s bandbreedte op zijn 4MB aan videogeheugen.
Het blijkt dat dit allemaal waar is en dat de fillrate zelfs 2,4GPixel/s is (4x4 x150MHz).

Overigens kan je er wel van op aan dat ze met de CELL echt niet te hoog van de toren blazen, want IBM, Sony en Toshiba kunnen niet zo'n gezichtsverlies lijden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True