Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 29 reacties
Bron: ign.com, submitter: T.T.

De afgelopen tijd zijn er verschillende geruchten opgedoken over de processor die in de PlayStation 3 gebruikt zal worden. Gesproken werd over 'Cell', een systeem van aan elkaar gekoppelde kleine processors die samen voor hoge snelheden moeten zorgen. Naar nu blijkt zal deze techniek, die door Toshiba en IBM ontwikkeld wordt, niet in Sony's nieuwe console worden ondergebracht. De reden is dat de chip mogelijk niet voor 2007 gereed is, twee jaar later dan de vermoedelijke introductiedatum van de PlayStation 3. Welke processor er wel gebruikt zal worden is nog onduidelijk en ook de vraag of de Cell in een eventuele PlayStation 4 terecht komt is nog niet beantwoord. Bij Gamer.nl is nieuws te vinden over enkele producten die op de PlayStation 3 zullen draaien:

Sony logoVerder is er nog wat nieuws omtrent de Playstation 3. Zo heeft Electronic Arts aangekondigd dat het de game Mountain Biking Cross op de Playstation 3 zal verschijnen, ergens in 2005. Het ziet er dus naar uit dat 2005 ook het jaar gaat worden waarin deze gameconsole gelanceerd gaat worden. Niet alleen EA heeft al plannen voor de Playstation 3, ook Rockstar. Deze firma heeft namelijk aangekondigd dat de volgende GTA game in 2004 voor de PS2 zal verschijnen en dus niet tegen het eind van dit jaar zoals Take2 eerder bekend maakte. De daaropvolgende GTA game zal echter in 2005 verschijnen en op het PS3 platform haar opwachting maken.

Lees meer over

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (26)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (29)

Meer snelheid is zinloos als de gebruikte software hetzelfde blijft. Zo introduceert elke DirectX versie weer nieuwe features, die fabrikanten van videokaarten dan weer in hun producten implementeren.

Het alleen maar sneller maken van een console is dus overbodig, zeker omdat de resolutie van een console heel laag kan zijn omdat je toch maar op een TV speelt (800*600 ziet er al fantastisch uit op een TV). De kreet "10x sneller" klinkt lekker voor krachtterm-gevoelig publiek, maar ik hoop dat er wel wat meer achter zit dan alleen dat. Hopelijk nieuwe features die zelfs op de PC nog nooit vertoond zijn.
Als deze Cell chip pas in 2007 klaar is, dan hebben ze er wel gruwelijk lang de tijd voor genomen zeg.. Ze zijn er al een tijd mee bezig, dus dan zijn ze er in totaal zo'n 5 a 6 jaar mee bezig geweest... En als het ontwikkelen van 1 chip al zoveel tijd in beslag neemt, dan vraag ik me af hoe ze over 1,5 jaar tijd de complete PS3 op de markt willen hebben. Met andere hardware dan deze Cell chip, die ze dus nog een daarnaast moeten gaan ontwikkelen.. Dit verhaal lijkt me dus grotendeels gezwam.
Ik denk niet dat ze een console even in anderhalf jaar afraffelen... Evenmin is een compleet nieuwe processor zomaar gemaakt, kijk bv maar eens hoe lang AMD al bezig is met de K8, terwijl dat voor een deel eigenlijk nog een voortborduring is op de K7. Om een compleet nieuw soort processor op de markt te brengen die het goed doet en ook nog eens krachtig is, heb je nu eenmaal veel tijd nodig. Om een nieuwe console op de markt te brengen die een aantal jaren mee kan, moet je ook veel tijd nemen om het goed te doen.
Ga er dus maar van uit dat ze al een paar jaartjes flink bezig zijn om de ps3 te ontwikkelen, en daarbij niet geheel afhankelijk zijn van de Cell-chip...
Daarnaast zullen de eerste onderzoeken naar hoe de ps4 moet gaan werken ook al een aardig poosje gaande zijn...
PS2 was volgens mij ook aardig afgeraffeld... als je alleen al kijkt naar de bugs in het begin(memorycard problemen) en de problemen van de software ontwikkelaars die totaal niet met de ps2 op konden schieten door gebrek aan support en vreemde hardware structuur...
Tegen die tijd wel!
Nou ik hoop dat ze tenminste een probleem gaan oplossen dat is de lawaai dat uit dat ding komt.
Want ik vind het bij ps2 toch te veel het maakt meer lawaai dan mijn pc en dat is toch een grote min punt voor het aanschaf van zo'n ding.
Nou ik hoop dat ze tenminste een probleem gaan oplossen dat is de lawaai dat uit dat ding komt.
Want ik vind het bij ps2 toch te veel het maakt meer lawaai dan mijn pc en dat is toch een grote min punt voor het aanschaf van zo'n ding.
De nieuwe versie PS2 heeft verbeteringen op dit gebied. Hier stond laatst al een topic over op Tweakers. Naast een beter koelingssysteem (lees: minder geluid) zijn er nog andere verbeteringen, waarschijnlijk anti modchip maatregelen aangebracht en is de i-link aansluiting verdwenen.

Zie topic: http://www.tweakers.net/nieuws/26529
Het nieuwe model, de SCPH-50000, maakt door het verbeterde ontwerp minder lawaai, en moet het afspelen van DVD's aantrekkelijker maken. Zo worden er meer DVD-formaten ondersteund (DVD-R en DVD-RW), is de afstandsbediening uitgebreid met meer functies, en is de IR-ontvanger geÔntegreerd in de behuizing van de PS2.
Wat ik persoonlijk interessant vind is het "verbeterde vooruitlezen". De vraag is echter of we die functionaliteit middels een firmware upgrade oid allemaal kunnen krijgen (dus ook met een oudere versie PS2).
Ben benieuwd hoe ze nou de claim om zoveel keer sneller als de PS2 te zijn waar willen maken. Het "revolutionaire" ontwerp is bij lange na niet klaar, dus zal er terug gevallen moeten worden op bestaande technieken. Daarmee haal je bij lange na niet de geclaimde prestaties.

Ben benieuwd hoe de marketing afdeling dit verkoopt aan de klant ;)
Ik denk niet dat ze de claim kunnen waarmaken, net zoals ze die bij de PS2 niet konden waarmaken. Maar dat is te verwachten, elke producent van spelconsole's doet dit en zeker Sony heeft er een handje van.

Zo was de "Emotion Engine" revolutionair volgens Sony maar dat bleek toch tegen te vallen en daarbij was het nog lastig voor de fabrikanten van games om games te maken die volledig gebruik maakte van die engine doordat het erg lastig programmeren was.

Dat mag Sony wel aanpakken, het is leuk dat het de snelste/mooiste is, maar als het verdomd lastig is om er alles uit te halen doordat het programmeren moeilijk gaat schiet het niet op.
Zo moeilijk lijkt me dat niet want wie weet dat de PS3 100x sneller zou moeten zijn dan de PS2? Buiten de die hard gamers/ tweakers. Dit soort nieuws is nog niet doorgedrongen tot de grote groep dus zou het ook niet zo moeilijk moeten zijn om er een fatsoenlijk verhaal aan te breien.
Zo was de "Emotion Engine" revolutionair volgens Sony maar dat bleek toch tegen te vallen en daarbij was het nog lastig voor de fabrikanten van games om games te maken die volledig gebruik maakte van die engine doordat het erg lastig programmeren was.
De "emotion engine" was voor de tijd rond de PS2 release ook zeker revolutionair te noemen. Inderdaad door de moeilijkheidsgraad van het programmeren van de PS2 maken weinig tot geen spellen gebruik van de totale mogelijkheden van deze technologie. De huidige programmeurs zijn gewoonweg niet gewend om appart voor meerdere processoren te programmeren. Daarnaast is de ontwikkelomgeving voor PS2 software gigantisch duur wat software ontwikkeling door kleinere (minder draagkrachtige) softwarehuizen tegenstaat. Hiernaast vinden we natuurlijk weer, net zoals bv bij de xbox copy protection schemes die ook het open source ontwikkelen etc onmogelijk maken.

Van GT3 Apec werd altijd gezegd dat het nog geen 50% (ongeveer) van de mogelijkheden van de PS2 benut. Dit spel ziet er zelfs na de huidige standaard gewoon goed uit. De PS2 is zeker een apparaat met veel potentie en revolutionair (al ging dat meer op voor de dreamcast). Kijk nu maar eens naar de XBox, dat is vrijwel precies hetzelfde als de PS2 die al vele jaren oud is.
edit: dubbelpost
Ow en fuckindamian:

In mei komt in Japan al een nieuwe versie van de PS2 uit die 75% stiller is. Ook zal die versie progressive scan hebben voor HDTV en projectors. Daarnaast komt er ook een nieuwe afstandsbediening bij waarmee je de ps2 uit kan zetten en de lade dicht/open kan doen. Verder gewoon betere beeldkwaliteit bij DVD.
Eerst horen dan geloven, maar als het zo is moet ik hem zeker halen.
btw weet je toevalling wanneer hij in nederland komt.
Nee, misschien komt ie wel helemaal niet naar Nederland.

Maar geluid was inderdaar te erg. Ook de reden dat we uiteindelijk een echte dvdspeler hebben gekocht

Met progressive scan, betere kwaliteit en veel minder geluid is het echt een prima prijs voor spelcomputer/dvdspeler in een. Goedkoopste progressive scan speler is nu 400 euro.
De daaropvolgende GTA game zal echter in 2005 verschijnen en op het PS3 platform haar opwachting maken.
Reken er dan maar op dat deze game niet voor 2006 in Europa verschijnt.

Volgens geruchten zou de PS2 100x zo krachtig zijn mede door deze Cell chip. Aangezien deze er niet inkomt ben ik benieuwd wat de nieuwe geruchten dan gaan worden. Wordt hij wel 100x zo krachtig maar dan door een andere chip? Wordt het inderdaad een full-multimedia center, dat ook in andere apparaten verwerkt kan worden? (Komen de games op Blue-ray? -Stiekem hoop ik dat al een hele tijd.
* Oli4100 ziet een GTA op een Blue-ray....mmmmm...... ;)
Maar goed, de PS3 zal ongetwijfeld vernieuwend zijn en baanbrekend, bij Sony weten ze heus wel wat ze doen
Ook de grote jongens kunnen op hun bek gaan hoor. "Dat ze wel weten wat ze doen" kan je niet vanuit gaan. Ik denk dat ze best stevig balen nu deze chip niet op tijd klaar kan zijn.
In het artikel staat alweer dat ze niet weten ofdat deze chip in de PS4 zal komen maar waarom richten ze zich niet gewoon eerst voor de PS3 en als ze dat bijna hebben afgerond vor de PS4, vind het ook best vaag dat ze zo lang de tijd nodig hebben om dit te produceren.
er staat toch nergens dat ze zich met de ps4 bezighouden?

als er staat dat ze nog niet weten of die cell technologie in de ps4 komt lijkt dat me meer een teken dat ze zich daar nog niet mee bezig houden.. wat me ook logisch lijkt want in een dynamische markt als deze is zo ver vooruit kijken zinloos lijkt me
Zijn die playstations eigenlijk backwards compatible?
Yeps, PS2 speelt gewoon PSX games af geen probleem, is alleen nog niet bekend of het ook zo zal zijn met de PS3
Tuurlijk, anders is het einde verhaal voor de PS-lijn.
hopelijk krijgen ze ook geen problemen met anti-aliasing

dat is het probleem al bij PS2 (bijv burnout). burnout 2 had weer een speciaal techniek ontworpen om dat irri AA weer goed te krijgen

en die ps3 moet wel zeker op 800x600 lopen als ie kans wil maken ;)

en natuurlijk niet te vergeten de oude gamereeks ondersteunen :*)

edit:
typo's :(
800x600??? beetje nutteloos volgens mij aangezien de meeste tv's dat niet ondersteunen...
als ik een spel op 12x10 draai ziet het er beter uit op mn tv dan bij 6x4
mijn tv is ouder dan je oma en kleiner dan je konijn

dus denk dat het wel uitmaakt
Ik zie het wel. Nu is is de verwachting 2007.. maar misschien doen ze ineens weer een nieuwe ontdekking waardoor het wel in 2005 kan..

Maar ik denk toch dat alle uitspraken van zoveel keer sneller gebasseerd waren op de Cell chip en denk ook dat Sony er lang vanuit ging dat die chip erin zou komen. Nu moeten ze dus ineens een nieuwe oplossing gaan vinden dus het zal voor zowel de consument als voor Sony een teleurstelling worden en ik weet nog niet zo zeker of ik wel een PS3 ga kopen..

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True