Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 28 reacties
Bron: InfoWorld

IBM heeft vandaag een complete ontwikkelomgeving voor de Cell-processor vrijgegeven. Het pakket bestaat uit een paar softwarebibliotheken, codevoorbeelden, een speciaal aangepaste versie van de GCC-compiler en een simulator van de chip, zodat ontwikkelaars ook zonder de fysieke hardware aan de slag kunnen. Naast de ontwikkeltools heeft het bedrijf ook een toevoeging voor de Linux-kernel uitgebracht waarmee deze de mogelijkheden van de Cell kan benutten. Een deel van de software is vrijgegeven onder de GPL en kan dus openlijk worden gedownload; de rest van de onderdelen is alleen beschikbaar voor personen die zich bij IBM registreren als ontwikkelaar.

De meest bekende toepassing van Cell is natuurlijk de PlayStation 3 van Sony, maar de chip met zijn negen cores zal zijn weg ook naar andere apparaten vinden. Mercury Computer zal de chip in zijn beeldverwerkingssystemen gebruiken, IBM is van plan om een workstation en bladeservers op de chip te gaan baseren, en Sony en Toshiba zien mogelijkheden voor televisies met Cell aan boord. IBM heeft meerdere redenen om het gebruik van de processor door middel van een open ontwikkeltoolkit te promoten. Ten eerste zijn ze de leverancier van de chip, en ten tweede vormt de Power-instructieset de basis voor Cell. Eerder dit jaar kondigde het bedrijf aan dat het van Power een 'dominante standaard' wilde maken, en door de opensourcegemeenschap te prikkelen hoopt men waarschijnlijk een stap dichter bij die doelstelling te komen.

Cell-processor
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (28)

Het grote voordeel van zoiets is waarschijnlijk een grote hoeveelheid hobbyisten nu allerhande gratis libraries en research ("wat kan je nog meer met Cell doen?") gaan doen voor de professionele gebruikers.
Dit begint zeer interessant te worden..

Als er daadwerkelijk linux op een cell draait, dan kan nieuwste architectuur eindelijk vergeleken met x86, iets wat letterlijk uit de vorige eeuw stamt. edit: en aan zijn limiet begint te raken, er is een artikel hierover, ik zal het even zoeken.

http://www.blachford.info/computer/Cell/Cell0_v2.html

Dual core was een goed idee, maar het is nergens een standaard (90% van alle pc is nog enkel core van wat ik weet) dus er wordt amper voor ontwikkeld/ geoptimaliseerd. Deze aanpak vergt veel moeite, maar zal uiteindelijk zeker voordelen hebben, wat ook in het artikel toegelicht wordt.

Ik weet niet hoe goed de compiler is, maar als ie (=cell) ook maar 10% kan van wat ze zeggen, dan zou dat iig gelijk moeten staan aan 2 van de allernieuwste AMD processors @ 10 Gflop per stuk.
Het boeit me niet waar mijn OS op draait, ik maak me alleen zorgen dat die cell processors dadelijk ook evenveel als 2 van die AMD's gaan kosten...
Als er daadwerkelijk linux op een cell draait, dan kan nieuwste architectuur eindelijk vergeleken met x86, iets wat letterlijk uit de vorige eeuw stamt.
Huh, sinds wanneer hebben die 2 iets met elkaar te maken? Linux draait op 'alle' platformen die er zo'n beetje bestaan, en dat heeft niks met x86 te maken. De Cell is gewoon een power processor met Cell's eraan vast geplakt die bepaalde rekentaken heel heel snel kunnen. Het power ontwerp komt échter ook al uit de vorige eeuw, dus wat dat betreft heb je gelijk.
Ik weet niet hoe goed de compiler is, maar als ie (=cell) ook maar 10% kan van wat ze zeggen, dan zou dat iig gelijk moeten staan aan 2 van de allernieuwste AMD processors @ 10 Gflop per stuk.
Bedenk je wel dat de CELL geen general purpose processor is, en dat je dus heel veel moeite zal hebben om aan die 10% te komen... Maar het blijft natuurlijk wel een stap in de goede richting. Deze compiler zal wellicht efficientere code bouwen, dan de vorige compilers konden.
Het boeit me niet waar mijn OS op draait, ik maak me alleen zorgen dat die cell processors dadelijk ook evenveel als 2 van die AMD's gaan kosten...
Als de Cell idd zo sterk is, zal er in de toekomst wel behoorlijk wat serversoftware voor gemaakt wordt, voordat je office of games er sneller van gaan draaien, zijn wel allang bij de Cell2 (of zelfs 3)
"De Cell is gewoon een power processor met Cell's eraan vast geplakt die bepaalde rekentaken heel heel snel kunnen."

Dan heb je denk ik het hele idee van de cell niet goed begrepen.

In princiepe kan je die SPU's (de subprocessortjes) best nog gewone code kunnen laten uitvoeren. Ze halen alleen meer performance als je ze vector data geeft.
Ze draaien dus ook gewoon een programma inclusief stuurcode.

Alle SPU's hebben locaal geheugen waarin ze onafhankelijk kunnen werken.
Wat ze niet hebben is toegang tot alle peripherals. Dat moet je door de main core sluizen en verpakken.
Wel kunnen ze (op eigen initiatief) DMA transfers doen tussen de cache van de main core en hun eigen locaal geheugen.

Op zich is de cell een general purpose cpu aangezien je er general purpose code op kan draaien. Er zitten alleen wat meer cores bij die wat minder geschikt zijn om general purpose code op te draaien.
Het balans ligt dus wat anders dan bij bijvoorbeeld een x86 core. Die heeft een relatief meer die-space ingedeelt voor een general purpose scaler en wat minder voor andere zaken (fpu, mmx, etc.).
Ook zijn bij dit design de pipelines erg diep (dus veel schade bij jump mispredictions) en is het instructie decodeer mechanisme erg bloated (wat die-space wegneemt van belangerijkere dingen zoals reken-eenheden)
De ontwerpers van de cell waren van mening dat in hedendaagse toepassingen het general purpose gedeelte minder belangrijk is en hebben besloten om meer ruwe rekenkracht in te bouwen.
Ontwikkelaars klagen nu al dat het ontwikkelen voor de PS3 te complex en dus kostbaar is. Ik geloof niet dat de Cell the holy grail is.

Multi-threaded software ontwikkelen is al complex genoeg, daar komt een nog groter probleem bij voor de Cell, namelijk de beperkte instructieset van de APU's.

Eerst zien, dan geloven, die Cell.
Dat het in de aanloop periode moeilijk is (en dus veel geld kost), kan ik goed begrijpen. Het zal een totaal andere kijk nodig hebben dan dat de ontwikkelaars gewent zijn. Als het momentum overslaat dan zal het snel gaan denk ik.
Mij lijkt het niet dat het een kwestie van 'wennen' is. Het is simpel weg arbeidsintensief om software te ontwikkelen voor multi-threading, vooral wanneer een CPU bestaat uit verschillende reken-units (PPC en APUs van de Cell).

In mijn ogen is het onlogisch om ontwikkelkosten weg te halen bij de ontwikkeling van een chip en te verplaatsen naar de software ontwikkelaars. Er worden immers meer uren gestoken in software ontwikkeling dan chip ontwikkeling.

Zolang men geen ontwikkeltools aanbied die het extra werk compenseren, kan het nog wel eens een probleem worden om ontwikkelaars zo ver te krijgen om software te ontwikkelen voor de Cell (en die zijn belangrijk voor het succes van de chip).

Aan de andere kant, wanneer de Cell een succes wordt, stel je voor hoe men zich dan bij Apple voelt :)
zoals je zelf al aangeeft gaat dat waarschijnlijk nooit gebeuren, de Cell zal volgens mij altijd een cpu blijven voor specifieke dingen
(misschien dat de Cell chip wel een concurrent wordt voor bv de videokaarten)

voor desktops daarentegen blijkt dat voor de meeste software de cpu's van vandaag al veel te snel zijn, je kan niet blijven verbeteren enzo en liefst is het allemaal zo snel mogelijk klaar, liever een proc die dus alles kan met zo weinig mogelijk beperkingen, dat hij trager is, so be it, ik ken tal van custom software voor bedrijven die pokketraag is, maar het werkt, en was relatief goedkoop te maken...

voor progs à la photoshop die dan weer af en toe veel rekenkracht nodig hebben, zou het handig kunnen zijn, maar ik vraag mij af of men dat niet beter de shader pipelines zou gebruiken van de videokaarten
Ontwikkelaars klagen nu al dat het ontwikkelen voor de PS3 te complex en dus kostbaar is. Ik geloof niet dat de Cell the holy grail is.
goed argument, het te complex zijn van de architectuur heeft al eerder een console de kop gekost. ( de Nintendo N64 was zo moeilijk voor te ontwikkelen dat er in verhouding erg weinig games voor gereleased zijn, dat is ook de reden dat Nintendo (ook weer in verhouding) zo snel met de opvolger kwam, de Gamcube.)
1 van de Linux distro's moet eerst maar eens volwassen worden wil het ooit nog een kans maken bij het grote publiek. 30 verschillende distro's helpt hier niet bij. ALs er nu eens een gebruiksvriendelijke versie kwam ervan met alle support van software van derden dan hebben we eens wat, zo ook IBM, kan dan een grote tegenhanger worden van de overige 2 concurrenten.

Van mij mag Intel en MS best wel eens een klap te verduren krijgen op CPU en OS gebied, zal ze eindelijk eens aansporen om nieuwe platvormen te ontwikkelen. Maar helaas, ze domineren de markt en kunnen zo lekker blijven doorgaan. Overigens zie ik de Cell als toekomst muziek, mits ze er in slagen om iedereen mee te krijgen, en daarvoor heb je toch echt eens een goeie Linux distro voor nodig ;)
edit: en aan zijn limiet begint te raken, er is een artikel hierover, ik zal het even zoeken.
Dat wordt al gezegd sinds de 386. 640 kb is enough? :Y)
Nou, maak er dan eentje. De Cell SDK is er nu, dus wat houdt je tegen?
Nou, maak er dan eentje. De Cell SDK is er nu, dus wat houdt je tegen?

Er is nog geen ps3....
een simulator is meegeleverd, dus dat is een non-argument ;)
Een PS3 is meer dan een Cell processor.
Een pc is ook meer dan een CPU....
iemand heeft mij eens verteld dat de p3 standaard met linux komt als een vervanging van de PC.
lijkt me vrij practisch en zeker goed zal doen in de concurentie strijd.
iemand heeft mij eens verteld dat de p3 standaard met linux komt als een vervanging van de PC.
Komt de PS3 dan ook standaard met een HDD?
Anders kan het toch nooit een PC vervangen?
Als er linux distro standart op PS3 komt zou het erg lijken op de Linux distr van ps2 niet zo zeer uitgerbreid met veel beperkingen...
Toch is er hoop dat third party otwikelars en linux geeks gaan zelf een distro bouwen, net als is het bij xbox gebuurt, maar daar was geen sparkke van compijlen enz.
Nu sdk is vrij kan men aan de slag.Maar het is nog vrij ingewikeld:

// Cell was also designed to run multiple operating systems concurrently, in separate cells:

* The lowest-level Cell kernel, called Level 0, is a proprietary layer implemented mainly for security reasons, Kutaragi says -- PLAYSTATION GAME DEVELOPERS WILL NO LONGER BE ABLE TO DIRECTLY CONTROL THE HARDWARE.

* A Level 1 OS will include device drivers and a real-time kernel and scheduler, and will provide all the APIs needed by real-time game developers, according to the interview.

* A Level 2 OS -- also called a guest OS layer -- might be Linux, a PC OS, or a Playstation OS, depending on how the user wishes to apply the device. Sony and its ISV (independent software vendor) and gaming content partners will sell guest OSes on interchangeable, removable hard drives pre-installed with task-based operating systems of various kinds. //

verder cell maakt gebruik van Power instrukties.
Hopelijk zullen veel spelontwikkelaars die eerst afschrikten van de CELL architectuur nu weer wat vertrouwen krijgen in hun eigen kunnen mbt het programmeren van applicaties.

Ik heb alleen nog niks gehoord/gelezen over een debug-tool. Die zullen ze nog moeten uitbrengen willen ze software-ontwikkelaars terug lokken.
Naast de ontwikkeltools heeft het bedrijf ook een toevoeging voor de Linux-kernel uitgebracht waarmee deze de mogelijkheden van de Cell kan benutten.
linux op de ps3? :9~
of ligt zoiets toch wat gecompliceerder :o
Alles is mogelijk.
Zou, door het uitgeven van een simulator voor Cell, niet geholpen worden met het ontwikkelen van een simulator voor ps3 games op het "normale" platform: PC's?
Ik denk dat dat misgaat op één aspect: performance.
Je zou dan een Cell processor emuleren op bijvoorbeeld een PIV (of AMD Athlon), en dat trekt ie echt niet.
De emulator is bedoeld voor het ontwikkelen en testen.
Nou, ik denk toevallig dat de Cell-architecture wel een vrolijke toekomst tegemoet gaat. Multi-core is de trend nu de performance per core niet meer zo hard groeit. Tevens krijg je hiermee tenminste echte multi-threading waarbij je OS langer 'responsive' blijft onder load; dat is een groot gebruikers-voordeel hoor ! De meeste x86 CPUs staan tegenwoordig (onder load) voornamelijk te wachten op IO-completion of op completion van een interne execution-unit. Multi-core kan daar een uitkomst bieden, al vereist dit wel een complete cultuur-omslag voor programmeurs en system-architects. (alles asynchroon met aparte threads, en een sync-mechanisme ... en dat is vrij complex ivm. single-threaded lineaire apps).

Daarnaast is de (huidige) x86 architectuur vreselijk ivm. bv. de PPC architecture, zelfs Intel wil wegmigreren van de x86 instructie-set. De nieuwere x86 CPUs lijken intern zelfs meer op een RISC dan op een CISC processor ! Het geklaag dat een 'beperkte instructieset' een probleem zou vormen is gewoon een gebrek aan kennis/inzicht.

De Cell is een nieuwe architectuur en zal dus inderdaad ongetwijfeld aanloop problemen kennen, net zoals elk nieuw platform. Het is gewoon een kwestie van wachten op goede (en beschikbare) compilers en documentatie. Al het begin is moeilijk mensen ...

Als de Cell een goede performance heeft en een gunstig energie-gebruik tegen een relatief lage prijs dan is de kans dat het op termijn een dominante architecture wordt redelijk groot. Intel zal heus niet zomaar (lees: op korte termijn) de Cell-architecture gaan gebruiken, maar mogelijk wel zelf een dergelijke architecture ontwikkelen. Compatibiliteit en minimaal gelijkwaardige performance met de x86 architecture is dan wel een vereiste voor acceptatie.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True